Uusin 3/2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten äkkiä verikokeen jälkeen teille tuli kutsu lapsivesipunktioon vai menittekö sinne jostain muusta syystä kun hälyttävistä veriseuloista?
Mietin vaan kun itse kävin verikokeessa reilu viikko sitten että joko sieltä ois jotain kuulunu jos ois tarve...?

Mä en ymmärrä miten toi toukka keksii mennä tonne kohtuun semmoseen asentoon ja paikkaan et painaa virtsarakkoo. Ei onneks koko ajan. Sit saa vähän väliä pissalla juosta. Poitsua kun odotin niin se harrasti sitä vasta loppumetreillä ja keskiraskauden sain olla ihan ilman jatkuvaa pissahätää.

Mulla ei oo nukkumisen kanssa ollu asento-ongelmia vielä. Odotan niitä tulevaks sit loppuajasta. Muistanki vielä miten tuskaa se sitten on ja sitä vaan odottaa et vauva syntyis ja pääsis nukkumaan. Heko heko! sittenhän se valmvominen vasta alkaakin ;)
Muuten on kyllä vähän risasemmat yöunet kun normaalisti ja tosiaan raskaus valmistaa siihen et herää herkemmin vauvan synnyttyä ja tajuaa et rääpäleellä on nälkä etc... näin kerrottiin sillon ekaa odottaessa. Ja niitä kokonaisia yöunia saakin sit aikansa metsästää ja sitten kun on vihdoin saanu taas nukkua läpi yön ni oho! ollaankin odottamassa toista ja sama rumba alkaa taas ;)

Tänään onkin taas ""synttäripäivä"", 17vk täynnä :)

Aurinkoista odottelupäivää kaikille massuille ja niiden kantajille!

Terppa kaikille!

Juu, tapaaminen oli onnistunut. Mulle on iskemässä ilmeisesti flunssa, kun olin eilen töiden jälkeen aivan poikki, enkä jaksanut edes konetta avata. No tänään kyllä on vähän parempi olo. Ei olisi kyllä ihme jos saisin kunnon flunssan kun mies ollut koko viikon kotona kipeenä.
Ei muuta kun loputkin pk-laiset messiin ens kerralla!
Tohon galluppiin matkasta synnärille: meillä on sellainen 10-15 min automatka, eli pitäis keretä hyvin.
Mä olen kanssa kärsinyt katkonaisesta unesta ja pohje krampeista joskus jopa useita kertoja yössä. Magneesium kyllä auttaa, mutta jos unohdan ottaa, niin se on sitten taas menoa.
Alisa, kerroit hankkinees vaunut, mihin vaunuihin päädyit? Niinkuin tapaamisessa kerroin, niin mekin ollaan päätetty miettiä asia lähiaikoina valmiiksi ja sitten vaan hakea ne. Ollaan taas huomenna menossa kattelemaan.
Mikä Janis olikaan se merkki, jonka sanoit tapaamisessa, niistä kolmipyöräisistä?
Eipä kummempaa kuin hyvä viikendit kaikille!!

Niin mä mainitsin silloin tapaamisessa ne MAXi COSY:n vaunut. Niillä on todella hyviä! Yksi missä on hyvä valikoima on Lauttasaaren Vaunuaitassa. Siellä on Maxi Cosyakin. Kätevät sanoisin=)!
Sportti, oliskohan kotona bakteereja pörräämässä tällä hetkellä sen verran, että tarttuisi suhunkin=)? Läheinen kontakti saattaa vaikuttaa myös=)!
Meillä on huomenna tyttöjen kesken sienestysreissu. Hauskaa lähteä vähän ulkoilemaan ja hirvikärpästen syötäväksi:)!
Hyvää viikonloppua massuasukeille ja mammoille, Janis 18+2

Sportti, puhuttiin myös niistä Hartan Skatereista. Taisit itse mainita kyllä ne, en enään muista... Niitä kyllä näkyy eniten kolmipyöräisistä liikenteessä, kertoisiko jotain laadusta ym. En tiedä kun en ole kokeillut. Täytyy lauantaina kattoa kun on lokakuisten 1v synttärit josko yhdellä tytöllä olisi vaununsa mukan, heillä kun on Hartanit, voisin koittaa koeajaa niitä:)

Kiitti janis. Täytyykin mennä tohon Laruun kattomaan niitä heti.

Heh heh, joo bakteeriton pörräilly ilmeisesti ihan suuhun (ja ehkä johonkin muuhunkin asti..).

Hauskaa sienestysreissua! Älä poimi myrkyllisiä!

Moi

Mä ostin Jovi Airit. Ne on Oran sisartehtaan vaunuja. Vaunut on väriltään beige-mustat. Mukaan tuli vielä kaksi peittoa, sadesuoja, varakumi ja ilmapumppu. Tykkään kovasti. Ainut miinuspuoli, huomasin vasta kotona, että vaunuihin ei saa laittaa sisaristuinta.. Mutta murehdin sitä sitten, jos toinen lapsi jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi!

Sellaiset kun Traxx (http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=35) niillä on aika iso se säilytystilakins siellä alla. Laadusta en tiedä kyllä, tietääkö joku muu? Janis PS: aika hauskan mallinen muuten tuo työntökahva=)!

Niin ja en tiedä oletko Sportti jo törmännyt x-adventuren kolmipyöräisiin, mutta niissä on ainakin ikävä puoli se rajallinen säilytystila. Niitäkin on Larussa, kurkkaapa siis siellä!
PS: Eikö niistä myrkyllisistä sienistä kannatakin ottaa jotain pientä kivaa keinutusta kun ei kerran alkoholia saa juoda=)?? heheheh! Janis

Voisitteko te päivittää mulle uuden synnytyssairaalan, eli todellisuudessa se tuleekin olemaan OKS.
Ja galluppiin vielä, meillä tulee matkaa sairaalaan semmoset 50 km, että saapa lähtee ajoissa ehtiäkseen!
Nukkuminen on vielä melko helppoa, vaikka yölläkin laskimoita juimii. Onneksi öisiin heräilyihin saa alkaa totuttelemaan jo näin aikaisessa vaiheessa.. ;)
Mukavaa viikonloppua kaikille!

lilli sairaala muutettu, seilori ja tepa tietoja lisätty:)

MYÖS TIETOJA PUUTTUU. Toivotaan olevan ainakin nimimerkin lisäksi: IKÄ, MONESKO, ASUINPAIKKA/ SAIRAALA

-emo
-Alisa
-petra85

-SAnttu 20+2

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
20.3. Alisa, 27, Etelä-Savo
23.3 Eme, 25, eka, KOS
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS=
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

oho! te ootte jo rattaita miettineet ja katselleet.usta tuntuu, et en ole uskaltanut edes vauvan vaateita kaupassa hiplata. jollain tapaa pelottaa, et jotain käy. meillä taitaa hankinnat jäädä viimeselle kuukaudelle :)

Terveisiä sairaslomalta, kunnon alavatsakipuja tarjolla, kävin terveyskeskuksessa ja sieltä sit lähetteellä gynepolilla. Asukilla näytti kaikki olevan OK, mutta maha vaan sikakipeä, joten ei kun lepoon viikoksi. Huolestutti kun tuli näin heti tuon punktion jälkeen.

Sintti, toivon, et sulle ja mullekin tulokset tulis nopsaan, syy osin sama kuin sulla, eli ei huvita kaikille vielä kertoa töissä, ja tai sit olis kiva kun ne olis mulla selvillä edes ennen marraskuun ekan ultraa. Siihen asti kaavut päällä....:)

Tiitu, minä olen käynyt siellä punktiossa ihan tämän ikärievun takia, NP-ultra oli ok, veriseulassa en ole ollut.

Kaikille ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua, vaikka kelit ei taida olla kummoset, pitäkää huolta itsestänne ja asukeista!

Kiitti paljon vaunu-linkeistä ja -vinkeistä!!! Joo Harttanista puhuin Santtu ite tapaamisessa, että jos sun tutulla on sellaiset, nimen omaaan kolmipyöräiset, niin risut ja ruusut kuulen mielelläni.
Oli kyllä hauska aisa noissa yksissä. Täytyy siis käydä monessa paikassa kattelmassa huomenna.

Janis pidähän ittes kurissa niitten sienien kanssa...

Tuli tosta keinutuksesta mieleen, että olisko vähän kiva pitää meidän maalisten tyttöjen ilta vähän kosteimmissä merkeissä, joskus keväällä. Jätettäis vauvat isukeille hoitoon. Tai sitten me kuitenkin puhuttais vaan synnytyksisä ja itkeä tihutettais kun on jo vauvaa ikävä... :o) näin on kuulemma joillekkin käynyt, että se siitä suuresta biletyksestä.

Ehdottomasti toteutettava idea Sportti! Kannatan isolla K:lla!!
Kuten sanoit, tihrustukseksi voi mennä, mutta menköön! On muuten kiva nähdä myös miten nopeasti ihmiset toipuu synnytyksestä sitten aikanaan. Nyt kun on tarkkailtu miten nopeasti se maha kasvaa, niin kai sitä täytyy tarkkailla miten nopeasti se maha lähteekin=)=)!
Viikonloppuja edelleen kaikille, Janis

Kävin veriseulassa tiistaina ja torstaina tuli soitto. Eli aika nopeaa toimintaa. Mun mielestä jossain luki, että jos viikon kuluessa ei kuulu mitään, niin sitten on kaikki ok.

Juu, meilläkin on rakenneultra varattuna jo 27.10. (varattu jo ennen veriseulahommaa), mutta kyllä mä nyt olen siitä lähtenyt, että ennen sitä täytyy tulosten tulla, kun kuitenkin siitä kahdesta viikosta ne yleensä puhuu.

Onneksi alkoi loma. Meillä on tänään käynyt töissä kaksi työkaveria vauvaa näyttämässä, ja minä olen yrittänyt luimuilla jossain syrjässä, ettei joku käyttäisi aasinsiltaa hyväkseen ja kyselisi multa vauva-asiasta.

Tänään oli pakko ostaa uusia rintsikoita. Mies tuolla juuri kaivaa niitä kauppakassista ja ihmettelee kuppikokoa :)

Olipas kiva että olin vielä säilynyt listalla vaikka en niin usein pääsekkään kirjoittelemaan. Galluppiin sen verran, että synnärille on täältä reilu pari kilometria, mutta asuntoa ollaan hakemassa että matka tästä varmasti pitenee.

Oon aina ollut huono nukkuja, mutta erityisesti nyt tulee nukutta todella huonosti. Herään jatkuvasti siihen, että niskat on jumissa ja kädet ja olkaapäät puutuu, mutta kun yrittää vaihtaa kylkeä vihloo yleensä alavatsassa. Kääntyminen on siis aina urakan takana, kun pitää pikku hiljaa hivuttautua toiselle kyljelle. Painajaisia oon myös nähnyt paljon enemmän kuin normaalisti ja jotenkin oon ollut hereilläkin säikympi kuin yleensä. Ehkä raskaus on jotenkin saanut aistit herkemmiks.

Istukka on mulla takaseinässä ja liikkeitä oon tuntenut jo pari viikkoa, mutta ihan selviä heikkoja potkuja on tullut vähän epätasasesti viikon ajan. Yleensä bongaan niita aamuyöstä, aamuisin tai syömisen jälkeen, eikä ne melkein koskaan jää vain yhdeks potkuks vaan niita tulee aina sarja samaan kohtaan niin kauan kun muutan jotenkin asentoa tai painan kädellä vastaan. Mukava aina tuntee vauvan elonmerkkejä :)

Dina 16+5

Ihmetyttää, kun tuntuu, että kaikki muut tuntee jo liikkeitä, eikä mulla ole vielä mitään havaintoa, vaikka istukka on takaseinässä mullakin. Alkaa jo pelottaa, että onkohan kaikki kunnossa. Ei sen puoleen siitä nyt on pelko muutenkin, kun niitä punktiotuloksia odottaa.

Ensin ajattelin, että ihan hyväkin, jos ei liikkeitä tunnu, ennen kuin ne tulokset tulee, siltä varalta, jos niissä selviää jotain kamalaa. Mutta nyt kyllä ihmetyttää, kun ei mitään värähdystä tunnu.

Mikä se noin keskimäärin olikaan se aika, jolloin ensisynnyttäjien pitäisi liikkeitä viimeistään tuntea? Luin sen jostain, mutta en muista mistä. Vauva on kyllä kaikissa ultrissa havaittu sangen aktiiviseksi liikkujaksi.

ensisynnyttäjillä menee helposti sinne viikolle 20 ja ylikin ennenkuin tuntee liikkeet...olen itseasiassa ihmetellyt miten aikaisin täällä kaikki ovat liikkeet tunteneet :) Se on tietysti hienoa ja ihanaa !! Kaikkea hyvää sinulle Sintti ja kaikille muillekin...annetaan kaikkien vatsojen kasvaa vaan :)

Hei vaan pitkästä aikaa!

...ja terveiset Turusta. Piti käydä pitkästä aikaa moikkaamassa vanhoja sukulaisia :) Ihan ok reissu, mutta nukkumisesta ei tahtonut tulla mitään vieraassa paikassa (ts.sängyssä). Mulla on alkanut kädet puutumaan öisin muutenkin, joten nyt heräilin n. tunnin välein joko oikea tai vasen käsi puutuneena tai selkä krampissa. Aijai.

Vauvan liikkeistä: Täällä ei ole edelleenkään tuntemuksia ""kuplista"" eikä ""hipaisuista"", mutta sitävastoin olen tuntenut useasti tavallaan pientä painetta tossa alavatsan alueella ja sitten kuin pieni pallo nousisi vatsanahan alle, yleensä navan viereen. Sitten pienen möykyn myös tuntee siinä hetken ajan kädellä kokeillessa...Tänä aamuna huomasin sängyssä maatessani vatsan oikean puolen olevan huomattavasti enemmän kohollaan ja pinkeänä kuin vasemman puolen. Mitään potkuihin viittaavasta ei siis kuitenkaan tuntemuksia. Vähän outoa, koska KAIKKI puhuvat vain noista edellämainituista kuplista jne., mutta täällä tapahtuu kyllä jotain ihan muuta. No, onneksi perjantaina on neuvola sitten heti seuraavalla viikolla rakenneultra, ehkäpä ne valaisevat taas näitä mietteitä :)

Matka Kättärille on meillä muutama km, asutaan Etelä-Helsingissä Punavuoressa. Ihan en taida kyllä kävelemällä lähteä matkaa taittamaan - laiska mikä laiska ;)

Mukavaa, että maalistapaaminen oli onnistunut. Ensi kerralla ehdottomasti olen mukana! Onneksi flunssa on jo voitettu tältä kerralta.

Hyviä vointeja kaikille!

Vanilja 18+4

No aattelinpa tulla taas tuolta taustalta kertomaan kuulumisia ja ajatuksia, vaikkakaan mitään kummempia uutisia ei ole tiedossa.

Masu on kasvanu ihan kivasti ja muutamat on jo kyselleet et onko toinen tulos ja joku on miettiny ittekseen mut ei oo kysyny. Sit ku sanoo et toinen on tulos ni heti alkaa kuulumaan et ""no oon jo vähän kattonu siihen malliin"" =)

Mamma housuja tos kattelin kaapista jo valmiiksi, mut viel menee verkkarit ja parit sellaset farkut jotka on ollu aikasemmin liian isot ni nyt niitä voi käyttää.

Perjantaina ois neuvolaan meno ja about 3viikon päästä rakenne ultra. Ei kyl kysytä et kumpi tulee, paitsi jos selvästi siellä jotku pikkupallit heiluu ni ei kai oo epäilyksiä. =o)

Minä en oo aatellu mitään vauva juttuja viel valmiiksi, meillähän kyl aikalailla on kaikki. Kaksosten rattaita oon miettiny, mut voi olla et koitetaan pärjätä mitä meil o nyt. Yhdistelmävaunut ja sit sellaset kevyemmät matkarattaat. Ostin esikoiselle silloin käytetyt yhdistelmät koska ajattelin ettei tartte sitte ostaa rattaita erikseen, mutta kun matkustetaan autolla aika paljon, ni yhdistelmiä oli aika hankala kulejettaa mukana kun niitä ei saa kamalan pieneen tilaan, vaikka on farkku auto. Nyt nämä kevyemmät rattaat on helppo kulettaa mukana. Saa nähä miten sit kahden kans kuljetaan.

Neiti täytti vasta 11kk ja kävelee jo pitkin taloa ni jospa se sit keväällä jo jaksais aika hyvin kulkea mukana kävelemällä. Ei tieten mitään pitkiä lenkkejä, mut tuossa pihalla ulkoleikkejä.

Täällä on ollut puhetta matkasta sairaalaan. Meillä matkaa on n. reilu 20kilsaa. Moottoritietä pääsee ni ei mee kyl ku 20minsaa maksimissa. Paitti tietty jos ollaan ruuhka-aikaan liikkeellä, toivottavasti ei. =)

Sain vasta täs yks päivä kuulla et tuttu oottaa kans vauvaa, niille on syntymäs helmikuun puolivälin paikkeilla. Niillä on ennestään kans yks lapsi, joka on meidän neitiä vajaa 2kk vanhempi. Et ihan kiva kun on noita samanikäisiä leikkikavereita sitte. Sit toinen kaveri oottaa kans, se on reilu viikon mua jälessä. Niilläkin om ennestään yks lapsi, mut se on pikkusen vanhempi, 1v8kk.

Mut kyllä tuli taas pitkä kirjotus, jaksaakohan kukaan ees lukea loppuun =)

Voikaamme paksusti. =o)

vanilja: Kun tunsin liikkeet ekaa kertaa, niin mulla oli myös sillon tommosta toispuoleista kohtu juttua. Eli vauva ikään kuin meni toiselle puolelle mahaa ja kohosi sielä pintaan. Sillon tunsin myös potkut ekan kerran kun laitoin käden sille kohonneelle alueelle. Sitten vierähtikin viikko niin että potkuja ei tuntunut, mutta näitä kohdun ""muljahteluja"" kyllä melkein joka ilta. Nyt sit tuntuu potkut päivittäin ja sillon tällön niitä kohdun ""muljahteluja"", että eiköhän sulla kohta potkut tunnu. Ne ei välttämättä tunnu minään pikku hipaisuina edes ekalla kertaa :)

Meillä on rakenne ultra keskiviikkona. Kylläpä jännitään, että onkos kaikki hyvin ja jännittää myös, että kerrotaanko meille arviota sukupuolesta. No niin kun aikasemmin kirjoitteloin, niin sillä ei ole kauheaa väliä koska varasimme 4D ultran marraskuun loppuun ja sillon selviää sit kaikki :)

Mukavaa sunnuntaita

Tervehdys,

Joo tapaaminen oli oikein mukava. Mulla tuntui olevan kauhea puheripuli :). Toivottavasti muilla ei mennyt hermot :). Olen ehdottomasti seuraavallakin kerralla mukana.

Meillä kaikki hyvin. Torstaina on rakkenneultra, mutta se ei kovasti jännitä kun kromosomitutkimuksen tulokset on saatu ja neidillä oli kaikki hyvin. Tsemppiä muille tulosten odottajille. Mulla se tosiaan vastauksen saaminen kesti sen kaksi viikkoa ja kaikki tosiaan silti oli hyvin. Hermoilin itsekin jo kovasti kun kesti, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Mullakin oli vatsakipua sen punkteerauksen jälkeen ja vuosin yhden iilaan/yn myös verta, mutta silti kaikki oli onneksi hyvin.

Olen ollut jotenkin kovin kiireinen, nyt kun olen taas töissäkin ja viikonloppuna kävimme nyt vihdoin kertomassa vauvelista myös tuleville appivanhemmille. Saimme onneksi todella positiivisen vastaanoton. Nyt on sitten salailu kokonaan ohi tällä rintamalla -helpottavaa.

Nyt täytyykin mennä nukkumaan, että jaksaa aamulla nousta töihin.

Lapsen liikkeistä: Taitavat olla erilaisia eri odottajilla riippuen siitä mitenpäin lapsi on ja mitä siellä massussa oikein tekee ;o)

Itsellä edelleenkin hyvin harvassa liikkeet, todennäköisesti etuseinässä olevan istukan vuoksi. Toisaalta kätilö ultrassa myös varoitteli että jos vauva kohdussa kääntyy kasvot selkään päin, niitä liikkeitä ei tunne ollenkaan. Yritän vain uskoa että tuolla alakerrassa on kaikki hyvin, vaikka joskus menee parikin päivää ettei liikkeitä tunne.

Muuten olo on parempi kuin koko raskausaikana, noita levottomia unia lukuunottamatta. Aloitin vihdoin viimeviikolla sen terveydenhoitajan suositteleman monivitamiinin ottamisen, ehkäpä sekin on tuonut sellaista energistä oloa viikonlopulle.

Käveleminen alkaa olla sellaista töpsöttelyä kun maha tulee vähän eteen, varsinkin ylämäkien kävely on töpsöttelyä :o) Normaalisti vähän harpon kävellessäni, joten askeleen lyhenemisen huomaa selvästi.

Ihanat syksyiset kelit viikonloppuna innostivat minua keräilemään lehtiä ja nauttimaan ulkoilmasta. Reipasta ja ihanaa syksyä kaikille maaliskuisille!
T:Emppu rv 20+3