Uusin 3/2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
onpa kovasti eroja noissa liikkeiden tuntemisissa. Jos meillä isä tunsi liikkeet jo rv 17+5 ja toisilla ei isät tunne vielä viikolla 28 liikkeitä (luin ostain, että niinkin oli ollut)
Muutenkin mulla liikkeet ei missään vaiheessa ollut mitään perhosen siiven hipaisuja vaan ihan selkeitä potkuja. No viikolla 15 ne tuntui ilmakuplilta jotka kävi pinnassa, mutta viikolla 16 jo selviä potkuja. Mutta mitään hipasuja en ole tuntenut. Jännä että kaikilla niin erilailla?

Voi ärsytys! Kirjoitin just suht pitkän viestin ja jotenkin sähläsin sen häviksiin!

Kivoja kuulumisia kuitenkin kaikilla on ollut kerrottavana!! Hassua kun tuntuu, että aika menee nopeasti, kun luin Janiksen fiilistelyä ekoista potkuista ja muistelen kuinka itekkin iloitsin niistä, mutta nyt ihan viikon sisällä toivon jo välillä, että ei ihan tälläistä riehuntaa olis koko ajan vatsassa. Potkut on nimittäin voimistuneet ihan älyttömästi ja maha ihan pomppii. Jos esim. vatsa osuu pöytään, niin ihan ""kopsahtaa"" kun potku osuu. Onhan se tietenkin ihana kun ajattelle, että oma vauva se siellä, mutta aika kauhulla odottelen mitä tää on parin kuukauden päästä kun nyt jo tälläistä...

Lisäksi tuntuu, että maha on kokoajan revetä liitoksistaan, varsinkin kun on syönyt. Pienikin annos tuntuu tekevän ähkyn. Ruoka ei vaan mahdu tonne alas, vaan jää tohon ylös.

Jees, mutta kivaa nähdä osaa porukasta jo muutaman tunnin kuluttua! Toivottavasti ehdin ajoissa. Pääsen töistä neljältä ja pitäis kyllä ehtiä, mutta noista ruuhkista ja parkkipaikan löytämisestä ei aina tiedä...

Heippa pitkästä aikaa!
Täälläpäinkin kaikki onneksi hyvin. Kävin tässä neuvolassa ja siellä ne sydän äänet kuuluivat hienosti. Potkuja tai hipaisuja en tunne, mulisee vatsa kylläkin.
Gallupissa oli matka synnärille, meille tulee varmaan ajallisesti joku 50min. Joten viime tippaan ei lähtöä voi jättää.
Mitä olette hankkineet jo vauvalle? Onko vaunut jo ostettuna? Me ei olla hankittu vielä yhtään mitään.
Rakenneultra on kolmen viikon päästä. Se se vasta jännää on!
Mutta ei siis ihmeellisyyksiä tähän suuntaan.

jees, täällä voidaan vaihteeksi hyvin, syötyäkkin on saanut suht normaalisti. eilen aamulla kun sängyssä makasin niin tosi selvästi tuntu potku tai sit hän nyrkkeili, oikee muljahti kivasti. ihanaa :) kiva kun tuntee jo nyt liikkeet tosi hyvin. istukka on oikeella puolella ja jotenki tuntuu ettei oikeella kyljellä saa maattua ollenkaan. mahaa on niin kiva esitellä ja yksi tuttu pyys näyttään sivuprofiilia, ylpeenä siinä sit esittelin :) musta on ihanaa kun maha kasvaa. ainakin nyt saa olostaan nautittua kunnolla niin ilon otan irti kyllä. loppu ajasta kyl menee selkä kipeenä olles et sillon ei varmaa paljoo naurata. nyt vois taas men sohvalle ja ""odotteleen"" josko pikkunen innostuis taas potkimaa :)

Uneksin viime yönä imettäväni. Hmm, melko mielenkiintoista. Etenkin, kun rintani olivat läpinäkyvät, niin että kätevästi saattoi nähdä paljonko maitoa on vielä jäljellä...

Mä eilen ensimmäistä kertaa meinasin hermostua ""kun olet raskaana ja herkässä mielentilassa jne...."" -höpötykseen. VAIKKA se kaikki on ihan ystävällisessä mielessä puhuttua, mutta ehkäpä vain olin niin väsynyt ja siksi äreä. Ja vaikka toki raskauteni ja muiden raskaudet ovat mielestäni nyt maailman ihanimpia puheenaiheita :). Silti en oikein jaksaisi ylenpalttista hössötystä.

Mutta kertokaahan treffitunnelmia tännekin sieltä piäkirkolta, kun ehditte!

Moikka,
Eilen sitten nähtiin. Paikalla olivat Kirsikka, Santtu, Sportti, Ani ja minä. Meillä oli niin paljon juttua, että meitä jo hätisteltiin suljettavasta kahvilasta ulos...Omasta mielestäni oli ainakin erittäin mukava tavata ihmisiä ja saada naamat nimille. Siitä tunnistamisesta meni kyllä osa aika pahasti pieleen. Minua luultiin aluksi Santuksi ja minä taas luulin Sporttia Aniksi jne. Sitten kun Santtu oikeasti tuli paikalle niin kenellekään ei ollut epäselvää kuka hän oli. Tuli paljon asioita käsiteltyä, mutta paljon jäi vielä kesken. Sovimme uuden tapaamisen samaan paikkaan eli Sanomatalon Waynesiin 30.11. klo17! Sinne sitten lisää uusia naamoja ja vanhat tottakai mukaan! Janis

heipä hei!

Varasin tiistaina ajan uuteen neuvolaan uudelle paikkakunnalle ja mites kävi? PÄÄSEN RAKENNEULTRAAN :D!!! HUIPPUA! Just kun pahoiteltiin miehen kanssa ettei raaski ykstyiselle rahaa syytää siitä kun ei enää kelakorvauksiakaan saa ja nyt se sit uudessa paikassa kuuluu normaalikäytäntöön :) Neuvolan tätikin kuulosti tosi mukavalle ja auttavaiselle. Kyllä jännittää muutto. Asuntokin saatiin jo ja vihdoinkin meillä on ihan oma sauna :)
Esikoiselle oon kovasti yrittänyt selittää et muutetaan uuteen kotiin, mut ei taida oikein hoksata ennen kun se sit oikeesti kuun vaihteessa tapahtuu (jos sillonkaan ;))

Liikeet massussa voimistuu päivä päivältä ja musta tuntuu et kohta ne jo näkyy ja tuntuu niin et isukkikin pääsee nauttimaan :) Mulla oli pari päivää tässä kovin huoli pikkuisesta kun massu oli ihan omituisen tuntunen enkä tuntenu liikkeitä, mut nyt jytää taas :)

Ainiin! ja siitä matkakyselystä... Esikoisen synnyttyä oli matkaa sairaalaan n.1,5km. Me käveltiin kun en voinu supistusten aikana istua. Oli kätilöt aika ihmeissään. Nyt en oo varma paljonko tulee matkaa kun en tiedä missä saa synnyttää mut joko 3km tai sit 56km.

-Tiitu, poju 2v. & toukka 16+6

Taas kerran huonosti nukutun yön jälkeen tuli mieleeni, että onko muilla maaliskuulaisilla ollut ongelmia nukkumisen kanssa? Itselläni on nyt putkessa kolme huonoa yötä, eli heräilen monta kertaa yössä, jonka jälkeen on hankala taas saada unen päästä kiinni. Unensaantihan on hormonaalista jonkin verran ja todisteena tästä on vaihdevuosien myötä tulevat uniongelmat. Toivottavasti tässä nyt ei kesken raskauden sentään siitä ole kysymys ;)

Toinen vaihtoehto on toki lähestyvän remontin tuoma stressi, mutta en muuten tunne itseäni stressaantuneeksi. Kieltämättä kyllä kaapit ja lattiamateriaalit pyörivät mielessä siinä sängyssä pyöriessä..

Itse juuri viime yönä kärsin ihan samasta ongelmasta. Yritin nukkua kylkeä vaihdellen, mutta ei onnistunut. Selällä nukkumisesta alkaa tuntua ikävältä masussa...en tiedä miksi. Se voi tietysti olla myös, että se on psyykkistä, koska pitäisi nukkua kyljellään eikä selällään vauvan hyvinvoinnin takia...
Taitaa siis olla ihan raskauteenkin liittyvää. Mä olen normaalisti muutenkin niin surkea nukkuja, että aina ei oikein tiedä mistä se johtuu. T:Janis

Olipa mukavaa kuulla tapaamisestanne. Ja 30.11 on niin pitkän ajan päästä, et sinne pääsee varmasti useempikin. Millasias masuja ihmisillä oli? Oliko jollain selkeästi jo iso maha ja oliko joku taas ihan ""mahaton"" vielä?
Tuliko mitään muuta uutta ja mullistavaa puheeksi?

Nukun kyllä kohtuullisen pitkät yöunet, mutta unet ovat levottomia. Käyn unissani läpi tapahtumia vuosien varrelta, joita en valveilla enää edes muista ja tapailen ihmisiä, jotka saavat minut levottomaksi. En muista milloin olisin viimeksi herännyt hyvään uneen... aina herätessä on sellainen levoton olo. No menköön hormoonien piikkiin... :o(

mulla ei ole levottomia öitä, mutta unia nään paljon enemmän (tai siis muistan paljon enemmän) kuin normaalisti. suurin osa unista on valitettavasti pelottavia, kuten viime yönä joku äijä alkoi potkiin mua mahaan ja huusin miestäni apuun ja yritin suojata mahaa, ettei vauva mene kesken. ihan sairaita unia!

Toivottavasti en ollut ainoa, joka viihtyi tapaamisessa, kun kaikki ovat olleet niin hiljaa koko päivän...Yleensä niin aktiivinen maalisten ketju on tänään ilmeisesti mennyt horrokseen=)!
Massut vaihteli kyllä mielestäni kovastikin! Olimme kyllä ruumiinrakenteiltammekin erilaisia. Uutta ja mullistavaa...ei varmasti mitään niin järisyttävää, ainoastaan kivoja elämäntarinoita ja kaikki jutteli hyvinkin avoimesti mielestäni asioista (aroistakin). Tähän varmasti vaikutti se, että ollaan kaikki niin samassa tilanteessa ja saadaan toisiltamme tukea hassuihinkin juttuihin. Hyvin rakentavaa keskustelua, sanoisin=)! Pistäkää tosiaan kaikki ajakohta kalenteriin ylös ja tulkaa mukaan (nyt se on testattu toimivaksi tämä juttu=)=)!)
Janis

Kyllähän täällä on taas notkuttu mutta kirjoittaa en ole jaksanut. Täälläkin on nukuttu muutama yö tosi huonosti. Lisäksi eilen ja tänä aamuna piti herätä aikasin (normaalisti nukun 10 asti) ja lisäksi vielä tyttö heräsi tänään ennen 8! Eilen kun pääsin tapaamisesta kotiin oli kello jo 20.55 ja olin aivan väsy. Tänään nukuin päikkärit 10-11 kun tyttökin oli parvekkeella unilla. Nyt laitoin sänkyyn jos vaikka nukkuisi välillä sisällä. Pitkään aikaan ei vaan ole onnistunut päikkärit sisällä. Täytyy vaan opettaa että jos vauva nukkuu ulkona ei vaunuihin enään mahdu. Ja 1v on muutenkin hyvä opetella muutakin nukkumista kun ulkona vaunuissa pullon avustuksella. Nyt on siis sängyssä ilman pulloa.

Tapaamisessa oli tosi mukavaa! Odotan jo innolla seuraavaa. Jotenkin kaikki tuntuivat valmiiksi tutuilta kun täällä on juteltu:) Nyt on siis naamatkin jutuilla!

Eilen puhuttiin la lista ""siivoamisesta!. ELi niitä joita ei ole näkynyt/kuulunut vähään (=aika pitkään) aikaan poistetaan listasta, ettei turhaan veny. Pääseehän siihen sitten takasin jos innostuu kirjoittelemaan. Mites on Janis, kumpi sen tekee?

-Santtu, tyttö *17.10. 1v* ja Valttu 20+1

Heippa!

Samaa mieltä Janiksen kanssa. Tapaaminen oli tosi onnistunut ja tuli tarpeeseen! Suosittelen siis muillekin!

Mahat tosiaan pömpöttivät kaikilla enemmän tai vähemmän. Puolentoista kuukauden kuluttua ne pömpötykset näyttävät taatusti taas erilaisilta :)

-Ani

Anna palaa Frank! Eiku Santtu=)!
Raa'alla kädellä vaan ottamaan nimiä listalta. Jos ilmeistyvät uudelleen tai älähtävät niin sitten lisätään (ehkä=)) takaisin! Olisi kiva saada kaikilta jotain elonmerkkiä aina välillä...
Hyvää torstainjatkoa kaikille, Janis 18+1

Samaa vaivaa on ollut täälläkin jo muutamia viikkoa. Masullaan ei enää ole pystynyt nukkumaan ja kyljellään nukkuminen on vähän outoa. Lisäksi mulla on sellainen uusi vaiva, että lantiota alkaa yöllä särkeä, ja pitäisi vaihtaa kylkeä koko ajan. Onko kellään muulla ko. vaivaa? Olen pitänyt tyynyä polvien välissä, ja se tuntuukin auttavan hiukan. Tämän lisäksi meidän ötökkä innostuu aamujumppaamaan lähes joka aamu klo 4 aikoihin, ja sen jälkeen en ole oikein saanut unta. Ei raukka ymmärrä et mami tahtoisi nukkua. Valivali... no mietin vaan että kuinkahan zombie sitä on helmikuussa, kun olen niin herkkäuninen!

Kiva kuulla että teillä oli hauska tapaaminen! Täytyypi katsoa jos sitä osuisi työreissu Hesaan seuraavalla kerralla.

Tervehdys!

Kiva kuulla, että tapaaminen sujui hyvin. Olisi kiva osallistua itsekin, jos asuisi vähän lähempänä.
Galluppiin sen verran, että meillä matkaa sairaalaan tulee vain muutama kilometri, autolla pääsee viidessä minuutissa. Pitäisi ehtiä ajoissa!

Kävin tällä viikolla ostamassa vaunut, yhdistelmävaunut siis. Sattui niin hyvä tarjous kohdalle uusista vaunuista, ettei voinut ohittaa! On nyt sit valmiina odottamassa kyytiläistä.

Unihäiriöistä oli myös puhetta. Minä kyllä saan nukuttua hyvin yöt, mutta näen jos jonkinlaisia unia, yleensä melko sekavia. Monena yönä olen jo hoidellut vauvaa unissani. Vaunujen oston jälkeen näin unta, että työntelin tyhjiä vaunuja pitkin katuja, edelleen raskaana, vauva masussa! Olisinkohan vähän malttamaton..!

Alisa 17+4

Postettu ne jotka eivät ola antaneet kuulla itsestään. Itsensä saa takisin jo ilmoitaa uudestaan ja kirjoittelee myös. (Tämä päätetiin eilen tapaamisessa). Poistin ne jotka eivät ole kirjoittaneet kuukauden sisällä (tämä ja edellinen lista).

MYÖS TIETOJA PUUTTUU. Toivotaan olevan ainakin nimimerkin lisäksi: IKÄ, MONESKO, ASUINPAIKKA/ SAIRAALA

-seilori
-emo
-tepa
-Alisa
-petra85

Muutin myös oman iän ajantasalle. Tarkastakaahan muutkin päivityksen jälkeen että olette listalla ja tiedot on oikein!

-SAnttu 20+1

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, K-PKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
20.3. Alisa, 27, Etelä-Savo
23.3 Eme, 25, eka, KOS
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen,
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
NKL= Naistenklinikka
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

Moikkeliskoikkelis,
listan, ja etenkin sairaalalistan pikkuputsaus oli varmasti ihan paikallaan. Voihan toki olla, että monikin taustailee mutta ei ole kovin aktiivinen kirjoittaja muuten vain, tiedä häntä...
Mä pyysin jokin aika takaperin poistamaan synnytyssairaalan, koska jotenkin tuntui kivemmalta kirjoittaa vähän anonyymimmin (joojoo, täällä kuitenkin susirajallakin (P-KKS) syntyy kai tuhatkunta vauvaa vuoteen, joten en ole seutukunnan ainoa odottaja, mutta silti...). Mutta laittakaa toki sairaala, jos haluatte! Kiva juttu, tuolla tammikuisissa on yksi aktivisti, joka alkoi keräämään kokoon mammapiiriä meidänkin nurkille, ja menemme tässä vähän myöhemmin syömään yhdessä. Henttukin (?) vain mukaan, jos taustailet täällä!

Meiltä on muuten -galluppiin palaten- sairaalaan noin 30 km. Edellisestä asuinpaikasta olis ollut melkein sata kilsaa läpi hirvialueen... En ole koskaan käynytkään paikallisessa sairaalassa, joten pitääkin rakenneultraan mennessä katsella jo oikein sillä silmällä paikkoja.

Ai niin, mainitsinko jo? Kirjoittelin pari päivää takaperin ilmoitusta äitiysloman sijaisuudesta :). Tuntui aika kivalta, ja varmaan tuntuu hassulta nähdä ilmo lehdessä.

Juu, noista unihäiriöistä. Mulla on pari viikkoa ollut vaiva, että herään viiden-kuuden maissa, ja vaikka väsyttää kauheasti, niin en saa unta, vaan stressaan milloin mitäkin. Mulla tosin varmaan vaikuttaa se, että parhaillaan odotellaan niitä punktion tuloksia plus se, että töissä on tosi hektinen vaihe. En tullut edes ajatelleeksi, että voisi olla hormonaalista, mutta miksikäs ei.

Ja mullakin puutuu välillä lonkat tai kipeytyy lantio nukkuessa. Luontevin asento on sellainen puoliksi kyljellään ja mahallaan, ja siinä pystyy vielä aika hyvin nukkumaan. Täysin kylkiasennossa puutuu paikat. Selällään nukun harvemmin, mutta ei se kyllä ainakaan raskauden myötä ole ruvennut pahalta tuntumaan, kyllä sitä välillä tulee varmaan joku tunti selälläänkin nukuttua.

Matkakyselyyn, meiltä matkaa synnärille n. 15km, ajallisesti alle puoli tuntia.

Muuten, Kirsikka, jos luet tätä viestiä, kuinka kauan sulla kesti ne punktion tulokset? Menikö se täysi kaksi viikkoa vai peräti yli? Vai selvisitkö vähemmällä? Meidän tulokset pitäisi tulla tiistaina ensi viikolla, mutta elättelen pienenpientä toivoa, että tulisivat huomenna (10 päivää täynnä). Olen kyllä ihan asennoitunut siihen, että siihen tiistaihin menee, kunhan ei menisi yli!!

kas kas...en ollutkaan maininnut että Helsingissä asustellaan ja neljäs tulossa... :)...jos joku viisaampi päivittäisi listaan...oli just miehen kanssa kinaa kun se nauroi mun onnettomille tietojenkäsittelytaidoilleni...tai siis mä haukuin sitä porsaaksi ja käskin painua hiiteen ja nyt sitten ihmettelen miten hitossa sai kaiken toimimaan..heh...täytynee pyytää jossain vaiheessa kauniisti anteeksi ;)

Ei nukuta ei, eli viimeistään neljän-viiden aikaan alkaa puolittainen valvominen, ja sitä ennen on heräilty tunni-parin välein, eli kyllä se hieman syö. Ja kun ne lonkat puutuu, niin entistä vaikeampa on vaivuttaa itseään takaisin uneen.

Sintti, mulle sanottiin maanantaina, et punktiotulokset kestää 2-4 vkoa, riippuen kuin hyvin soluviljelmät kasvaa ja eläviä soluja ei voi hoputtaa.

FarB: juu, tiedän tuon soluviljelmähomman. Useimmissa lähteissä olen nähnyt arvion n. 2 vkoa, jossain tuon 2-4. Kysyin lääkäriltä aikanaan, ja se sanoi, että tuo neljä on aika harvinaista. Ensimmäinen kätilö, joka asiasta puhui, sanoi, että kahden viikon päästä ne on viimeistään kädessä. Jälkimmäinen antoi kuitenkin lapun, jossa luki, että aikaisintaan kahden viikon päästä. Täällä joskus joku sanoi saaneensa kymmenessä päivässä, joten toivotaan, että asettuu tuolle välille: 10pv-2vkoa. Ensi viikko on lomaa, mutta jos sen jälkeen asia ei vielä ole selvillä, en enää tiedä, miten piilotella mahaani töissä... ei tosiaan viitsisi kertoa, ettei joudu sitten selittelemään asiaa, jos nyt jotain sieltä löytyisi. Jotkut kyllä tietää, ja pelkään että huhu leviää. Olen yrittänyt pitää tosi matalaa profiilia nyt jonkun aikaa.