Uusi rumpu...

• Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
kertooko ne sen ihmisen syvimmän persoonan, jonka näet - vaiko "sen hetkisen" mielentilan/laadun?
Sen, mitä tuohon rumpuun tarvitaan. Sen, mikä "on sopiva". Vaikea selittää... Joskus näen selkeän kuvion, jonka maalaan rumpuun, joskus tiedän tarkkaan mitä materiaalia "pitää" käyttää tai miten rumpu "kuuluu" sitoa. Pelkkää intuitioa.

"Vilukissa"
Hienon olet tehnyt - herkän kaunis.

Ja näin maallikkona mua alkoi sitten kiinnostaa/vaivata tämä sinun rumpujuttusi..siis...nämä rummut toimivat mm. meditaation lisänä (anteeksi todellakin maallikkomaisuuteni, en itsekään taida nyt ymmärtää mitä selittelen :ashamed:..:D)...ovatko kaikkien rumpujesi saajat jotenkin "henkisesti muita edellä" vai oletko antanut rumpuja tavallisille pöydänreunusrummuttelijoille :snotty:...??

..ja mimmonen voisi kenties olla minun rumpuni :whistle:?

rumpu
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="Vilukissa";24443288]Hienon olet tehnyt - herkän kaunis.

Ja näin maallikkona mua alkoi sitten kiinnostaa/vaivata tämä sinun rumpujuttusi..siis...nämä rummut toimivat mm. meditaation lisänä (anteeksi todellakin maallikkomaisuuteni, en itsekään taida nyt ymmärtää mitä selittelen :ashamed:..:D)...ovatko kaikkien rumpujesi saajat jotenkin "henkisesti muita edellä" vai oletko antanut rumpuja tavallisille pöydänreunusrummuttelijoille :snotty:...??

..ja mimmonen voisi kenties olla minun rumpuni :whistle:?[/QUOTE]

Kaikki tekemäni rummut ovat menneet asiasta kiinnostuneille, paitsi lapsille lahjaksi tehdyt. Tarkoitan siis, että lapsille tekemilläni rummuilla ei ole samaa ennalta asetettua funktiota, kunhan ovat rummutettavissa, se riittää. =)

Yleensä ihminen, joka rummun haluaa, haluaa sen jostain tietystä syystä, joku saattaa haluta meditaatioapua, joku koriste-esineen. Itse teen mieluummin sellaisia rumpuja, joilla on saajalleen muutakin merkitystä, kuin koristearvo.

Sinun rumpusi olisi hyvin vaalea, valkoista poronnahkaa ja haapakehä, keskelleä punertava kämmenenjälki, vasemman käden kämmene, punamultaväri, pyöreä, n. 40 cm halkaisijaltaan rumpu.

JONSERED Karhunkantaja
No voithan sinä olla tekemättä mitään =) Sehän on sinun rumpusi, jos joku haluaa rummun, se täytyy tehdä itse. Toisten tekemät rummut on joko koristeita tai sitten toisten omia. Rumpu tunnistaa tekijänsä.
ei se ihan niinkään ole. Aiemmin, historian hämyssä, hyvin, hyvin harva shamaani tai tietäjä itse teki rumpunsa. Se ei ole oleellista, vaan se, kuinka sitä käyttää.

"Vilukissa"
Kaikki tekemäni rummut ovat menneet asiasta kiinnostuneille, paitsi lapsille lahjaksi tehdyt. Tarkoitan siis, että lapsille tekemilläni rummuilla ei ole samaa ennalta asetettua funktiota, kunhan ovat rummutettavissa, se riittää. =)

Yleensä ihminen, joka rummun haluaa, haluaa sen jostain tietystä syystä, joku saattaa haluta meditaatioapua, joku koriste-esineen. Itse teen mieluummin sellaisia rumpuja, joilla on saajalleen muutakin merkitystä, kuin koristearvo.

Sinun rumpusi olisi hyvin vaalea, valkoista poronnahkaa ja haapakehä, keskelleä punertava kämmenenjälki, vasemman käden kämmene, punamultaväri, pyöreä, n. 40 cm halkaisijaltaan rumpu.
Kiitos vastauksestasi :). Ja tuo rumpuni...siis kun kuvailit sen tuohon, niin - ja taaskaan mä en osaa selittää... - oikeesti, tuo kuvaus siitä tuntuu niin oudon omalta ja jopa kutsuvalta..siis semmoiselta että mä oikeasti sitä rummuttaisin, jos semmoinen minulla olisi..tai ainakin pintaa sivelisin ja katsoisin mihin se tunne siitä minut veisi...mulle tuli semmonen "rummutusolo". Äh, mä kuulostan jo aivan toivottomalta....Utelen vielä - miksi juurikin vasemman käden kämmen? Ja juurikin nuo värit - että vaaleaa poroa ja punamultaa..onko niillä jokin merkitys?

rumpu
Sitäkin. Ja rumpuja lahjoitetaan ja tehdään toisille. Ei ole oleellista, että rumpu on itsetehty, enemmän siihen vaikuttaa se, millä fiiliksellä se on tehty ja miten käsitelty. Ja kuten sanoin, kattilan kansikin ajaa saman asian, jos niin haluaa.

Mutta nyt on mentävä! :wave:
No eipä se ihan noin mene, mitä olen itse ymmärtänyt. Rummut eivät ole leikin asia, paitsi tietysti koristeet ja leikkikalut. Eikä rumpuja tehdä fiiliksellä, jotkut hakevat merkkejä rumpuunsa vuosikausia, ennenkuin rumpu on valmis. Mutta ehkä me puhutaan eri asioista.
Hyvää päivänjatkoa.

JONSERED Karhunkantaja
No eipä se ihan noin mene, mitä olen itse ymmärtänyt. Rummut eivät ole leikin asia, paitsi tietysti koristeet ja leikkikalut. Eikä rumpuja tehdä fiiliksellä, jotkut hakevat merkkejä rumpuunsa vuosikausia, ennenkuin rumpu on valmis. Mutta ehkä me puhutaan eri asioista.
Hyvää päivänjatkoa.
Traditioita on monia ja kukin saa valita sen, mikä itselleen tuntuu oikealta.

Esim. opettajalleni on kauhistus, jos joku haluaa karhunnahkarummun ja minulle se oli unelmien täyttymys, korkein kunnianosoitus karhulle. :)

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="Vilukissa";24443457]Kiitos vastauksestasi :). Ja tuo rumpuni...siis kun kuvailit sen tuohon, niin - ja taaskaan mä en osaa selittää... - oikeesti, tuo kuvaus siitä tuntuu niin oudon omalta ja jopa kutsuvalta..siis semmoiselta että mä oikeasti sitä rummuttaisin, jos semmoinen minulla olisi..tai ainakin pintaa sivelisin ja katsoisin mihin se tunne siitä minut veisi...mulle tuli semmonen "rummutusolo". Äh, mä kuulostan jo aivan toivottomalta....Utelen vielä - miksi juurikin vasemman käden kämmen? Ja juurikin nuo värit - että vaaleaa poroa ja punamultaa..onko niillä jokin merkitys?[/QUOTE]

eipä noilla ole minulle sen suurempaa merkitystä, kuin niille tahtoo antaa. tuntuivat vain selkeästi sopivilta.

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="sisi";24444738]Näetkö siis ihmisestä jotain asioita kun rummuttelet vai miten tuo toimii? Ootko vähän kuin ennustaja vai mikä? Sori en tiedä mitään näistä asioista :ashamed:[/QUOTE]

"Näen" asioita toisinaan, ihmistä ympäröivän tunnelman kuvina tai joskus terveydentilan hyvinkin yksityiskohtaisesti, mutta siihen en tarvitse rumpua. Rumpu on minulle meditaation väline, rauhoittumisen ja pysähtymisen apu. Ja tietenkin työväline, jolla pääsee melko vaivattomasti ns. shamaanimatkalle, ratkaisemaan ongelmia, hakemaan apua jne.

Yhteistyössä