V
"vieras"
Vieras
minun tilanteessa? ei tämä ole mitenkään minun tilanteeseen verrannollinen juttu, olen töissä käyvä mies jolla on raskaana oleva vaimo kotona, aviovaimo.
avoliitto, eli eletään samassa taloudessa velvoittaa kyllä molempia tietyssä määrin aivan varmasti, ei voida puhua samalla tavalla kuin seurusteluvaiheessa olevista jotka ei jaa samaa taloutta, eikä sen kautta tuloja / menoja / muita yhteisiä velvollisuuksia.
Ennakkotapauksia on aivan varmasti olemassa minkä tiimoilta lakia on alettu säätämään, ei näitä lakeja tuulesta temmata ja hyväksytä. Suomen lainsäädäntö on aikalailla paljon vakaammalla pohjalla kuin esimerkiksi rapakon takana, ei ihan helpolla lähdetä tekemään uusia lakeja, toisin kuin siellä rapakon takana.
se 17-v joka on ollut 5 vuotta saman katon alla kumppaninsa kanssa ei todennäköisesti olekkaan auttanut tienaamaan mitään järjettömiä summia kumppanilleen. tottakai näissä on tulkinnanvaraa, eihän nyt tyhmä tarvitse olla.
Oletko kuullut kaverista nimeltä Mark Zuckenberg? Tyyppi on "keksinyt" facebookin tai ainakin sen kaupallisen toteutuksen. Jos joku 19v tms ikäinen tekee keksinnön sillävälin kun avovaimo hoitelee naperoa kotona, niin tätä ei sun mielestä pitäisi soveltaa heihin?
Minkä ikäisten ihmisten välillä tasinkoa mielestäsi voitaisiin maksaa? Onko ala tai yläikärajaa?
Minusta lakiesityksestä tekee huonon yksinkertaisesti se että se on niin tulkinnanvarainen että oikeudenkäynti jne kuluihin uppoaa suuri osa tuon uudistuksen hyödyistä. Meillä on jo olemassa instituutio joka täyttää tarvittavat ehdot, ja sen nimi on avioliitto.
Jos ei halua avioliittoon ei kukaan pakota. Mutta älkää narisko että ette saa samoja hyötyjä, kuin he jotka tekeävät tämän VAPAAEHTOISEN sopimuksen.