Miksi minusta on väärin jos lapsi hoitaa lapsia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Höh.

Isommat on kautta aikain ottaneet vastuuta pienemmistä sisaruksistaan.

Mä en tiedä mistä ketjusta puhut, mutta tätä mieltä minä olen.

Mun esikoiseni saa vastaisuudessakin huoltaa ja katsoa pienempiensä perään.

hih. hyvä tapa perustella asiotia että aina on tehty niin. se ei tarkoita että se olisi oikein.

:headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja hankey:
Entä jos lapsi mieluummin hoitaa sisaruksiaan kuin siivoaa? Pitääkö silloinkin riidellä asiasta ja mennä vaan itse pienen kanssa ulkoilemaan?

minusta sen pienimmänkin pitää siivota. eli kaikki siivoavat eikä niin että toisia viihdytetään ja isoin on se vanhempien taloudenhoitaja/lastenhoitoaja

minusta siis lasten käyttäminen ilman palkkaa omien lasten hoidossa on aina hyväsikäyttöä ja alistamista. heikomman joka ei oikeuksiaan tunne.

Miksi sitten lasten käyttäminen ilman palkkaa oman kodin hoidossa ei ole hyväksikäyttöä ja alistamista?

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Entä jos lapsi mieluummin hoitaa sisaruksiaan kuin siivoaa? Pitääkö silloinkin riidellä asiasta ja mennä vaan itse pienen kanssa ulkoilemaan?

minusta sen pienimmänkin pitää siivota. eli kaikki siivoavat eikä niin että toisia viihdytetään ja isoin on se vanhempien taloudenhoitaja/lastenhoitoaja

minusta siis lasten käyttäminen ilman palkkaa omien lasten hoidossa on aina hyväsikäyttöä ja alistamista. heikomman joka ei oikeuksiaan tunne.

Miksi sitten lasten käyttäminen ilman palkkaa oman kodin hoidossa ei ole hyväksikäyttöä ja alistamista?

Koska jokaisen jolla on koti pitää pitää siitä kodista huolta ja osallistua ruoanlaitoton jne.

mutta ne jotka tekee lapset hoitaa ne.

Näinpä aamuäree! Ja eihän sitä vastuun ottamista opi kuin vain harjoittelemalla.. Aikuisina ja itse vanhempina tulevat sitten pyytämään mummon apua jokaisessa asiassa kun ei ole vastuuta saanut lapsena. Mielestäni on ihan ok jos vaikka 14v. katsoo että 7v. lähtee puistoruokailuun tavaroineen ja tulee sieltä ehjänä takaisin! Ihmeellisiä ajatuksia mielestäni joillakin ettei voi lapsi katsoa lapsen perään.. Toki kylläkään en tiedä missä määrin ed. ketjun keskustelussa oli vahtimisessa kyse.

Mun eka ns. kesätyö olis 14-vuotiaana vuoden vanhan pikkusiskon vahtiminen. Sain rahaa siitä ja olen ikuisesti kiitollinen siitä kokemuksesta koska se kasvatti aika tavalla kun otti vastuuta. En koe että siinä oli mitään väärää tai siinä et aiemmin hoisin jo jonkun verran veljeeni ja toista siskoani. Nykyajan lapset on niin kieroon kasvatettuja muutenkin et toi pienempien vahtiminen tekee ihan hyvää ja antaa vastuuta.

Koska jokaisen jolla on koti pitää pitää siitä kodista huolta ja osallistua ruoanlaitoton jne.

ja jos kotitöitä lapsille vastuuttaa liikaa niin tottakai sekin on hyväksikäyttöä ja alistamista. lapsen työhän on koulu.

No voisihan ajatella näinkin, että se joka hommaa kodin, sohvan, maton tms. pitää hoitaa ne itse. Entä perhe, joka asuu suhteettoman suuressa kodissa? Lapsihan ei ole valinnut asua monen sadan neliön kodissa, eikö ole siis epäreilua ja hyväksikäyttöä vanhemmilta edellyttää lapselta kodin siivoamista, kun pienemmässäkin voitaisiin asua, ja lapsi ei itse ole saanut vaikuttaa kodin valintaan?

No mutta se koti on niiden samojen vanhempien jotka tekee niitä lapsia joita toisten lasten ei tulisi hoitaa. EN ymmärrä tota et siivota voidaan muttei hoitaa lapsia. Samaa alistamista se sit on. Itse koen et siivomisella alias osittaisella kodin hoidolla ja lasten hoidolla olen saanut hyvät puitteet elämälle kun muutin pois. EN ole koskaan kyseen alaistanut tai ollut katkera näistä kokemuksista. Ja sain töitäkin helpolla aikanaan kun kerroin hoitaneeni nuorempia sisaruksiani.

minä rupesin miettimään, että miten ihmiset saavat lapset kasvatetuiksi niin, että lapset nöyrästi tai napisten tekevät mitä vanhemmat vaativat? meillä on niin uppiniskaista porukkaa, että ihan turha luulla, että kukaan lomaansa käyttäisi pienempien hoitamiseen tai siihen siivoamiseenkaan. Siis joka päivä jotain touhutaan, mutta se lasten "hyötyaika" on kovin lyhyt.

Ja jos lapsen kasvattaa tottelevaiseksi, mitä konsteja siinä käytetään ja ovatko ne oikein?

Mä ajattelen tällä kohtaa että jokainen jolla on sisaruksia ja näin ollen muutakin perhettä kuin vanhempansa, kantavat omalla pienelläkin panostuksellaan vastuuta omistaan. Siis opitaan vetämään yhtä köyttä ja kantamaan huolta ja rakastamaan perheenjäseniään.

Samalla tavalla kuin vastuuta yhteisestä kodista.

Minä kuulun tähän hoitaja- ryhmään.
Olen esikoinen, jolla on viisi nuorempaa sisarusta. Teini- iässä, kun todella olisin halunnut olla kavereiden kanssa ja kesälomankin viettää lomaillen, jouduin vahtimaan vanhimman pikkusiskoni (minua kaksi vuotta nuorempi) kanssa neljää nuorinta. Koskaan en palkkaa saanut, saati kiitosta. Päinvastoin, äiti hermostui, kun tiskit olivat likaisina altaassa, eikä koneessa. Pyykkejä ei oltu viikattu. Leivänteon jäljiltä oli vielä voita pöydällä. Ja sitten kuului se "Vit*u, kun et mitään tee".
En tietenkään, kuitenkin ovat vielä kaikki siarukset hengissä ja kotikin pystyssa. Kai sentään jotain oikein tein?
Oli noloa sanoa aina kavereille, etten nyt pääse ulos, kun äiti on töissä. Sitten lopulta ei enää pyydettykään ulos.

Musta on jopa ihan hyvä jos vanhemmat lapset joskus katsoo nuorempien perään. Mutta se ei ole hyväksyttävää jos vanhempia lapsia käyttää säännöllisesti lastenhoitajana pikkusisaruksilleen (esim just koko kesäloma hoitotätinä ). Enkä mä oikeastaan näe mitään velvoitetta maksaa palkkaa satunaisesta hoitamisesta varsinkin jos se vanhemmalle lapselle on ihan ok.

Itse olen tuossa 15 v molemmin puolin hoitanut serkkujani eikä mulle ole siitä palkkoja makseltu. Hoidon tarve oli satunaista ja mielelläni serkkujani kaitsin.

No voisihan ajatella näinkin, että se joka hommaa kodin, sohvan, maton tms. pitää hoitaa ne itse. Entä perhe, joka asuu suhteettoman suuressa kodissa? Lapsihan ei ole valinnut asua monen sadan neliön kodissa, eikö ole siis epäreilua ja hyväksikäyttöä vanhemmilta edellyttää lapselta kodin siivoamista, kun pienemmässäkin voitaisiin asua, ja lapsi ei itse ole saanut vaikuttaa kodin valintaan?

lapsi voi huolehtia oman huoneen siivoamisesta. ja vanhemmat hoitavat lopun. tällöin ei ole väliä sen miten suuri koti on. eikä minusta suuren kodin siivoaminen ole sen aikaa vievämpää kuin pienen. ratkaisevaa on se säilytystilan määrä suhde tavaran määrään. pieni yksiö joka täynnä tavaraa, jolle ei mitään paikkaa, on paljon työläämpi ja vaikeampi siivota kuin 300 neliön koti, jossa tavarat kaapeissa piilossa.

vaan sitä että esim. yläkoululainen koko kesäloman joutuu käyttää pikkusisarten hoitamiseen kun vanhemmat töissä. vaikka on siis omasta työstään (=koulu) lomalla. eli vanhemmat tienaavat itselleen rahaa ja maksattavat koko lystin tuolla vanhimmalla lapsella. ym. vastaavia tilanteita.

Tienaavat ITSELLEEN rahaa?

En käytä vanhempia lapsiani lastenhoitoon. Odotan heiltä valmiutta olla nuorempien sisarustensa kanssa kotona tarvittaessa. En maksa siitä. Mielestäni perheenjäsenten kanssa olemisesta ei makseta. Eikä kouluikäisilläni ole mitään oikeutta mennä iltapäivisin koulun jälkeen kavereiden kanssa jonnekin, vaan voi tulla kotiin muiden perheenjäsenten kanssa. Toki voi mennä, jos se on kaikille ok.

En tosin tiedä, mihin ketjuun tällä aloituksella viitataan, ja nuorimmalla lapsellani on päivähoitopaikka, jossa hän on, kun me vanhemmat olemme työssä.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta meillä oli vähän tuollaista lapsuudessa kotona mitä ap ilmeisesti tarkoittaa.Meitä lapsia on yhteensä 9, ja me vanhemmat jouduimme hoitamaan pienempiä koko ajan. Meidän äiti ei tehnyt muuta kuin puski lapsia jatkuvalla syötöllä, ja ainoastaan imetti + vaihtoi vaipat yöllä, kaikki muu oli meidän isojen vastuulla. Olen hoitanut sisaruksiani siitä asti kun olin 9v, ja sen lisäksi vielä tehnyt perheen ruuat ja me isommat myös hoidimme kaiken asunnon siivoamiseen liittyvän.

Koulusta kotiin tultuamme meillä ei ollut mitään vapaa-aikaa, vaan me neljä isointa hoidimme viisi pienintä, leikimme, kävimme ulkona, ruokimme ja vaihdoimme vaipat. Lisäksi siis myös siivosimme, kävimme kaupassa ja jossain välissä myös teimme läksymme. En esimerkiksi muista äitimme kertaakaan käyneen pinimpien kanssa leikkipuistossa, tai edes ulkona kävelyllä. Minua ja vuoden nuorempaa veljeäni kiusattiin koulussa koska emme koskaan saaneet olla kavereiden kanssa, tai edes päässeet ulos ilman pienempiä sisaruksia. Vanhemmillamme oli alkoholiongelma, ja sen takia meidän isojen oli pakko hoitaa pienet.

Musta tuo touhu oli todella väärin, itse koen että mun oli pakko kasvaa aikuiseksi jo alle kymmenen vanhana, ei ollut muuta vihtoehtoa. Tilanneahdisti meitä niin paljon, että yhden siskoni kanssa yritimme pakottaa äitiämme aborttiin kahden nuorimman lapsen kohdalla. Se on musta edelleen kummallista miten aikuinen ihminen ei osaa huolehtia ehkäisystä vaan lisääntyy kuin kani.

Miettikää vanhemmat miltä pienempien sisarusten hoitaminen tuntuu lapsista, älkää asettako liikaa vastuuta heidän harteilleen sillä lapsella on oikeus lapsuuteen ja leikkimiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
On minullekin vieras ajatus, koen että me aikuiset hoidetaan pääsääntöisesti lapset ja koti.
Muksuilla on sitten koulu, omat huoneet jne.

Pääsääntöisesti- kyllä. Koko ajan- ei.

Juurikin näin. :) Meillä koti on yhteinen yritys, jonka ylläpitämiseen me kaikki haluamme osallistua.

Itse jouduin ina pikkusiskoa hoitamaan, ikäeroa kahdeksan vuotta. Ei ollut edes kelloa vielä vaan herätyskello käytäväsä, koska viedä syömään ja päiväunille. Aina myös mukana. Omillani en ole toisiaan vahdittanut, paitsi kuopusta halusivat itse vahtia. Olivat jo teinejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
On minullekin vieras ajatus, koen että me aikuiset hoidetaan pääsääntöisesti lapset ja koti.
Muksuilla on sitten koulu, omat huoneet jne.

Pääsääntöisesti- kyllä. Koko ajan- ei.

Niinhän minä juuri kirjoitin. Silloin tällöin voi lapsilta nakittaa palveluksia mutta mitään velvollisuuksia ei ole.
Useimmissa perheissä kuitenkin lapset varmasti tykkäävät hoitaa pikkuisia eivätkä koe sitä pakkopullaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:

Juuri tällä periaatteella sitten varmaankin se osa isovanhemmista kieltäytyy ottamasta lapsenlapsiaan luokseen. Oikein ja hienoa?

Touché :whistle:

Sama asia, toden totta!

Tästä aloituksesta paistaa niin katkeruus läpi. Jos sinulla olisi useampi lapsi, niin näkisit sen toisten hoitamisen rikkautena ja suloisena asiana, etkä velvollisuutena ja pakkona. En tunne ketään sellaista joka lapsillaan koko kesän pienempiä hoidattaisi tai näitä muita älyttömiä esimerkkejä. Tiedän kyllä näitä jotka sanoo isommalle että katsohan pientä sillä aikaa kun käyn suihkussa ja se opettaa sille isommalle enemmän kuin uskotkaan ja pelkästään hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
vaan sitä että esim. yläkoululainen koko kesäloman joutuu käyttää pikkusisarten hoitamiseen kun vanhemmat töissä. vaikka on siis omasta työstään (=koulu) lomalla. eli vanhemmat tienaavat itselleen rahaa ja maksattavat koko lystin tuolla vanhimmalla lapsella. ym. vastaavia tilanteita.

Tienaavat ITSELLEEN rahaa?

En käytä vanhempia lapsiani lastenhoitoon. Odotan heiltä valmiutta olla nuorempien sisarustensa kanssa kotona tarvittaessa. En maksa siitä. Mielestäni perheenjäsenten kanssa olemisesta ei makseta. Eikä kouluikäisilläni ole mitään oikeutta mennä iltapäivisin koulun jälkeen kavereiden kanssa jonnekin, vaan voi tulla kotiin muiden perheenjäsenten kanssa. Toki voi mennä, jos se on kaikille ok.

En tosin tiedä, mihin ketjuun tällä aloituksella viitataan, ja nuorimmalla lapsellani on päivähoitopaikka, jossa hän on, kun me vanhemmat olemme työssä.

ok. Eli lapset eivät joudu sentäänolla koulusta pois kunteillä on oikein päiväkotipaikka tälle nuorimmalle, mutta koululaisista nuorimmat tulevat suoraan kotiin ilman iltapäviähoitopaikkaa, ja isompienkin on oltavat silloin kotona?

Kuumimmat

Yhteistyössä