Uusi kaveri, en antanut mehua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";28517950]Meillä toi mehu sattuu nyt olemaan vielä sitruuna-appelsiinimehua, ei sekamehua.

Joku voi olla allerginen munalle, jäätelöstä saa tukehtumisreaktion. Pitääkö tällaisen olla kotona äidin ja isin kanssa 18-vuotiaaksi? Yleensä koululaiset jo liikkuvat omillaan tässä omalla alueella, ilman että vanhemmat sopivat vierailut ja leikit.[/QUOTE]

No, jos se lapsi on allerginen jollekin mitä ei itse ymmärrä ja osaa varoa nin varmaan sitten vaatisi varmasti enemmän valvontaa kuin ikätoverinsa. Äitinä en uskaltaisi luottaa että pitkin kyliä kavereiden kanssa kulkevalle koululaiselle ei kukaan erehdy tarjoamaan vaikka sitä jäätelöä kauniina kesäpäivänä. Samoin jos lapsella on yhtään omaa käyttörahaa eikä hän osaa varoa houkuttelevaa jäätelöä en varmaan uskaltaisi luottaa siihenkään ettei hän satu sitä jostain ostamaan.

Taidat olla liian niuho. Olisin antanut mehua, mutta jos tuosta alkaisi pidemmällä tähtäimellä muodostumaan ikävä tapa, jossa vieras lapsi patistaa aina omaasi pyytämään hänelle jotakin, niin sitten alkaisin sanomaan, ettei meillä ole tapana lipittää mehua tai syödä muita herkkuja pitkin päivää, vaan jatkossakin ne ovat erityisiä tilanteita varten.

Minä menin naapurin pojalle antamaan kahvia, kun omakin poikani sitä juo, olivat 3-4 luokkalaisia.
Naapurin pojan äiti ei tästä yhtään tykännyt, kun sai tietää, heillä ei oltu pojalle kahvia annettu lainkaan..

Mun äitini manaili aikoinaan useammankin kerran, kun suunnitelmat meni uusiksi, koska mä olin TAAS vihurirokossa, tuhkarokossa tai tulirokossa. Tosiasiassa joku kaverin vanhempi oli tarjonnut mulle suklaata ja tottakai mä söin, koska kotona en sitä ikinä saanut (koska olin suklaalle allerginen). Mulle tuosta oli herkuttelun lisäksi se etu, että yleensä seuraavana päivänä ei tarvinnut mennä kouluun muita lapsia rokkoon tartuttamaan.

No, osasyy oli kyllä sekin että haistoin että omani tuli niin hädässä, että toinen on painostanut. En halua että siitä tulee tän ystävyyden peruskuvio.

Nyt joivat kummatkin vettä.

Kun saan tytön vanhemmusta hajua, voin jututtaa. Jos vanhemmille on ok, niin mä esim. leivon aika usein, niin eiköhän tuo joskus meiltäkin saa muutakin kuin kraanavettä :)

[QUOTE="vieras";28517890]Olisin antanut, meillä oli koulussakin juomaksi joko maitoa,mehua,vettä tai kotikaljaa ja kukin sai ihan itse valita mitä halusi.[/QUOTE]
Koulussako saisi välitunneilla saisi jotain muuta juotavaa kuin vettä?
Ei ole todellista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28517842:
Koululaisten kohdalla vanhemmat eivät voi aina tietää, kenen kaverin luona lapsi koulun jälkeen on. Varsinkin, jos on uusi kaveri. Eli et voi tietää ilmoittaa lapsesi allergioista Virtasille, jos et edes tiedä, että joku Virtanen on lapsesi kaveri ja että lapsesi on mennyt tänään sinne Virtasille.

Suurimmalla osalla lapsista on nykyisin kännykät, joten kilautus äidille tai isälle yleensä riittää.

Meillä ainakin todellakin tiedetään kenen kaverin luona tyttö koulun jälkeen on. Jos kaverille mennään koulun jälkeen, lupa soitetaan vanhemmilta. Tyttö on tokalla mutta todellakaan ei lähde koulun jälkeen harhailemaan minne sattuu. Jep, saatan olla tiukkis mutta todellakin haluan tietää missä jälkikasvu liikkuu

Jos meille kouluikäiset lapset tulevat ominpäin niin silloin on osattava sanoa allergiat yms. Meillä annetaan mehua/limpparia/jäätelöä tms. jos minä niin päätän. Minä en sopimatta lapsenvahdiksi muiden kakaroille ala vaan meille ominpäin tulevat saavat luvan olla jo sen verran isoja, että osaavat itse kertoa voivatko tarjottavaa vastaanottaa vai eivät.

[QUOTE="mie";28518056]Meillä ainakin todellakin tiedetään kenen kaverin luona tyttö koulun jälkeen on. Jos kaverille mennään koulun jälkeen, lupa soitetaan vanhemmilta. Tyttö on tokalla mutta todellakaan ei lähde koulun jälkeen harhailemaan minne sattuu. Jep, saatan olla tiukkis mutta todellakin haluan tietää missä jälkikasvu liikkuu[/QUOTE]

Meillä siis on ekalla viimeistä viikkoa, ja kaveri kuulemma tulee samaan kouluun syksyllä. Ovat siis vasta muuttaneet.

Meillä on sääntönä, että saa pyöriä tuossa lähileikkipuistossa ja tietyllä rajatulla alueella (kolmion koulu, yksi isompi tie ja koti välillä) ja jos menee kylään jollekin, pitää soittaa. Siis sisälle. Samoin jos joku kaveri tulee meille sisään muuten kuin eteiseen hetkeksi, tai vessaan, niin soitetaan vanhemmille.

Nämä oli törmänneet toisiinsa tuolla puistossa.

Kyllä 7-8-vuotias voi jo lasillisen mehua juoda ja eipä niissä (ainakaan kaupan) mehuissa taida kovin paljon allergisoivia aineita edes olla.
Olisin antanut. Samoin kun just äsken lapsen kaverille jätskin (vaikken tiennyt onko jollekin allerginen).

Uusien kaverisuhteiden alut mietitytti jotain vastaajaa mutta itse olen sitä mieltä että mahdollinen allergia pitää ensin poissulkea, sekä vanhempien tavat ja luvat. Teit siis mielestäni aivan oikein. Jos tyttö haluaa ensi kerralla mehua ja se on ok sekä hänen vanhemmilleen että sinulle, sitten voit antaa. Jos yhä vihoittelee yhdestä mehulasista, ehkä sitten on parempi että tyttösi etsii uuden ystävän. Jos tuollaisesta kovin paljon suuttuu, mitähän se kertoo luonteesta ja siitä, jos tulee jokin oikeasti isompi asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28518080:
Kyllä 7-8-vuotias voi jo lasillisen mehua juoda ja eipä niissä (ainakaan kaupan) mehuissa taida kovin paljon allergisoivia aineita edes olla.
Olisin antanut. Samoin kun just äsken lapsen kaverille jätskin (vaikken tiennyt onko jollekin allerginen).

Oma saa kutinaa ja suuoireita kaupankin sitrusmehuista.

Meillä on janojuomana vesi ja jos se ei kelpaa niin sitten voi mennä kotiinsa juomaan. Eri asia on jos kaveri on meillä kotona leikkimässä, silloin toki tarjoillaan välipalaa / ruokaa ja allergiat selvitetään vanhemmilta. Mutta meillä ei tosiaan juoda mehuja kuin erikoistilanteissa, en siis tarjoile niitä kavereillekaan ....

[QUOTE="mie";28518056]Meillä ainakin todellakin tiedetään kenen kaverin luona tyttö koulun jälkeen on. Jos kaverille mennään koulun jälkeen, lupa soitetaan vanhemmilta. Tyttö on tokalla mutta todellakaan ei lähde koulun jälkeen harhailemaan minne sattuu. Jep, saatan olla tiukkis mutta todellakin haluan tietää missä jälkikasvu liikkuu[/QUOTE]
No teillä noin, mutta jollain toisella vanhempi voi olla vaikka sellaisessa työssä, että ei voi jatkuvasti vastailla lapsen puheluihin.

mä...-nimimerkille. Oma lapseni on allerginen, mutta ei välttämättä osaa asiaa itse ilmaista, tähänkin on omat syynsä... Toivoisin että tuntemattomat äidit eivät vain lätkäise hänen naamansa eteen juuri sitä jäätelöä sillä periaatteella että sen ikäisen pitää jo osata itse kertoa.
Lapseni on saattanut mennä oman kaverinsa mukana tuntemattoman lapsen luokse ja en ymmärrä miksi lapselleni välttämättä pitää tarjota siellä jotain. Näinkin on siis käynyt. Ja kuten joku jo sanoi, lapsi saattaa antaa houkutuksellekin periksi jos tarpeeksi herkullinen välipala tarjotaan.

Meillä mehut ja limpparit on periaatteessa karkkiin verrattava herkku, joten saattaisin jo ihan siitä syystä kieltää kavereilta jääkaapilla vierailut. Jos on jano niin vettä saa ja hädän yllättäessä vessaa saa käyttää, mutta mikään ravintola emme ole. Parhaat kaverit saavat pidempään meillä ollessaan syödä, mutta vain jos olen kysynyt vanhemmilta luvan ja allergiat etukäteen.

[QUOTE="näinmeillä";28518130]mä...-nimimerkille. Oma lapseni on allerginen, mutta ei välttämättä osaa asiaa itse ilmaista, tähänkin on omat syynsä... Toivoisin että tuntemattomat äidit eivät vain lätkäise hänen naamansa eteen juuri sitä jäätelöä sillä periaatteella että sen ikäisen pitää jo osata itse kertoa.
Lapseni on saattanut mennä oman kaverinsa mukana tuntemattoman lapsen luokse ja en ymmärrä miksi lapselleni välttämättä pitää tarjota siellä jotain. Näinkin on siis käynyt. Ja kuten joku jo sanoi, lapsi saattaa antaa houkutuksellekin periksi jos tarpeeksi herkullinen välipala tarjotaan.

Meillä mehut ja limpparit on periaatteessa karkkiin verrattava herkku, joten saattaisin jo ihan siitä syystä kieltää kavereilta jääkaapilla vierailut. Jos on jano niin vettä saa ja hädän yllättäessä vessaa saa käyttää, mutta mikään ravintola emme ole. Parhaat kaverit saavat pidempään meillä ollessaan syödä, mutta vain jos olen kysynyt vanhemmilta luvan ja allergiat etukäteen.[/QUOTE]

Pidä huoli, ettei valvontaa tarvitseva lapsesi kulje ominpäin tuntemattomien luona. Ei muiden tarvitse olla lapsesi vahteja, kun ei itse osaa vielä perusjuttuja kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28518176:
Onpaan taas monenmutkaista toimintaa ja pohdintaa :O

Minä olisin antanut mehut enkä mä olisi edes ymmärtänyt ajatella jotain allergioita ja vielä vähemmän olisin uhrannut ajatuksia sille saako tuo tenava kotonaan vai ei.
Jos allergia on paha, tuon ikäinen OSAA sanoa siitä jo.
Mutta jos allergia ei ole paha, niin lapsi ei välttämättä voi vastustaa kiusausta. Ja jos on niinkuin mulla lapsena suklaa-allergia eli että siitä tuli ihottumaa, niin se seuraavana päivänä "rokkoinen" voi vaikuttaa moniin suunnitelmiin. Vaikkapa siihen, että lapsen äiti olisi luvannut ottaa ystävänsä lapsen hoitoon, jotta ystävä pääsee töihin, ja nyt pitääkin perua, kun allergeenia popsineella lapsella on jokin tarttuva rokko.

Vaan tosiasiahan toki on, että jokainen pitää huolen omista mukuloistaan. Mutta minusta se vieraskin täti voi sitten olla antamatta yhtään mitään, jos katsoo, ettei hänen tehtävänsä ole toisten lapsia vahtia.

Yhteistyössä