Uusi kaveri, en antanut mehua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jaksa millään uskoa että kukaan koululaisen vanhempi enää niuhottaa lasillisesta mehua kaverilla. Oikeasti en usko millään!! Mulla on koululaisia kaksi kappaletta ja joskus olen törmännyt siihen että kaveri sanoo että meillä on just ruoka, en saa ottaa ennen ruokaa jäätelöä tms. Mutta ikinä ei ole kenenkään vanhempi sanonut että lasillista mehua ei saa ottaa.

(No nythän tietysti jonkun koululaisen äiti tulee sanomaan että ei heidän Pirjo saa juoda mehua kaverilla ja hän ei kyllä hyvällä katsoisi jos sille mehua tarjottaisiin. )

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
No nyt on nähty äiti. Kävi tuossa tyttöjen luona hakemassa tyttöään kotiin, kun olin itse kastelemassa kukkia ja vähön katselemassa jos tyttö tulisi kotiin. Menin juttelemaan. Vieraalla tytöllä on pähkinäallergia. Mehua saa kuulemma antaa, muttei ole mitenkään heilläkään jokapäiväistä. Vaikutti ihan normiäidiltä.

Vaihdettiin numerot. Tyttö tulee siis samaan kouluun ja luultavasti meidän tytön luokalle, koska siinä on 2 lasta vähemmän kuin toisella luokalla. Tyttö on tulossa myös samaan päiväleiriin.

Vieraan tytön kännykästä oli oikeasti virta loppunut ja se oli kotona.

Suosittelen kaikille äideille, että tarjoatte lapsille, myös niille kouluikäisille, janojuomaksi vain vettä. 2 desissä mehua voi olla 8 sokeripalan verran sokeria. Jos lasten äidit tarjoavat mehua päivän mittaan joka kylä- ja leikkipaikassa, niin ei ole ihme jos diabetespommi räjähtää käsiin.

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/terveys/1877/mehu_on_lapselle_sokeripommi

Vähän taas ot mutta poika kävi tossa talvella koulukaverillaan ekaa kertaa ja kertoi että kun pojat oli menneet sinne niin kaverin äiti oli leiponut niille mokkapaloja :heart: Mulle tullut mieleenkään mitkään ruoka-ajat, allergiat tai mitkään muutkaan, musta oli vaan käsittämättömän herttaista että joku näkee vaivaa niin paljon että leipoo varta vasten munkin lapselle tuollein.. Musta se oli ihana ele mutta ehkä olen kummallinen :D

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="aapee";28518001]No, osasyy oli kyllä sekin että haistoin että omani tuli niin hädässä, että toinen on painostanut. En halua että siitä tulee tän ystävyyden peruskuvio.

Nyt joivat kummatkin vettä.

Kun saan tytön vanhemmusta hajua, voin jututtaa. Jos vanhemmille on ok, niin mä esim. leivon aika usein, niin eiköhän tuo joskus meiltäkin saa muutakin kuin kraanavettä :)[/QUOTE]

Hah, mikset sanonut jo ekassa viestissä.. Hyvä muokata juttua sen mukaan, kuinka ketju etenee....

[QUOTE="aapee";28517797]Tytöllä on ihan uusi kaveri, ovat 7-8-vuotiaita. Tyttö tuli just hakemaan heille mehua.

Meillä mehu ei ole janojuoma, mutta on mulla mehua.

Sanoin vieraalle tytölle, etten voi antaa mehua sulle, kun en tunne sinua ja en tiedä, oletko millekään allerginen, enkä tiedä, antaako äitisi sun edes juoda mehua. Annan siksi nyt kummallekin vettä. Tämä uusi tyttö suuttui eikä juonut vettäkään.

Tyttö lähti niskojaan nakellen pois, ilmeisesti kotiinsa. Oma tyttöni sanoi, että nyt se suuttui kun hän lupasi ne mehut. Olen kuulemma niuho äiti.

Olisitteko antaneet mehut?[/QUOTE]

:O

Tiisus!

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="vieras";28518273]Suosittelen kaikille äideille, että tarjoatte lapsille, myös niille kouluikäisille, janojuomaksi vain vettä. 2 desissä mehua voi olla 8 sokeripalan verran sokeria. Jos lasten äidit tarjoavat mehua päivän mittaan joka kylä- ja leikkipaikassa, niin ei ole ihme jos diabetespommi räjähtää käsiin.

mehu on sokeripommi - Terveys - Meidan Perhe[/QUOTE]

Kun syö paljon sokeria, tulee sokeritauti!! :)

• Tykkää
Reactions: PiXX
[QUOTE="vieras";28518273]Suosittelen kaikille äideille, että tarjoatte lapsille, myös niille kouluikäisille, janojuomaksi vain vettä. 2 desissä mehua voi olla 8 sokeripalan verran sokeria. Jos lasten äidit tarjoavat mehua päivän mittaan joka kylä- ja leikkipaikassa, niin ei ole ihme jos diabetespommi räjähtää käsiin.

mehu on sokeripommi - Terveys - Meidan Perhe[/QUOTE]

Lasillinen mehua vaikka joka päiväkin ei oikeasti kenestäkään tee lihavaa saati sairasta. Suurin vaara olisi varmaankin hampaat, mutta jos se mehulasillinen juodaan samalla kun syödään ettei happohyökkäyksiä tule useampia niin eipä sekään maailmaa kaada.

[QUOTE="vieras";28518571]No mutta. Diabetesliiton täti sanoi telkkarissa, että diabeetikkokin saa syödä 2-3 sokerista herkkua päivässä. Joten miksi sama ohje ei kävisi lapsillekin. Ei ole oikein rajoittaa sokerin syöntiä, kun siitä ei ole mitään haittaa.[/QUOTE]

Vihje: SARKASMI

haluatko kruunun kiilotus ainetta kans?

Ei kun sun pitää antaa se mulle. Meillä on limsaa vain synttäreillä ja juhannuksena :saint: kaks nuorinta (3v ja 6v) eivät oo vielä koskaan juoneet limsaa. Vanhin (9v) alkoi juoda limua ekaluokan keväällä (siis sillon joi ekan kerran elämässään) ja saa sitä tosiaan keskimäärin 3-4 kertaa VUODESSA :saint: :D

[QUOTE="vieras";28518606]Tarkottaako se, että mehu on janojuoma, jos sitä kerran sattuu antamaan lapsille? Perjantaipäivä ja ihana kesäsää, miksi sitä ei voisi herkkuna antaa?[/QUOTE]

No me nautitaan se viikottainen sokeri mieluummin vaikka jäätelön muodossa.
Meillä nyt vaan ei oo tapana antaa lapsille mehua kuin juhlissa tai erityistilanteissa (esim kun lapsella on kuumetauti/ykätauti tms). Arkena juodaan vettä, maitoa tai piimää. Ja myös vieraat lapset juo meillä vain vettä maitoa tai piimää koska jos antaisin niille mehua niin omatkin kärttäisivät.

En oo mikään sokerifanaatikko ja mielestäni totaalilinja ei oo ollenkaan hyvä, mutta ei sitä sokeria tarvi kuitenkaan kilokaupalla syödä. Meillä lapset sai tänään valita ottavatko jäätelöpuikot vai lasillisen mehua. KUmmassakin on sokeria, kumpikin on herkku. Mutta molempia ei saa kun sitte tulee liikaa sokeria. JÄätelöpuikot voitti 3-0.

Meilläkin juodaan janojuomaksi vettä, mutta mehu on sitten jos joku on kylässä tai on vaikka pullaa ja mehua. Aamiaiseksi vois saada laimennettua omenamehua. Tyttö tosin vasta 3 vuotias. Meillä ihan noille 3 vuotiallekin kavereille tarjotaan mehua, jos tulevat kylään. Äidit tosin mukana ja olisi musta outoa tarjota vettä. Samoin kuin äideille tarjotaan kahvia, lapsille mehua. Tuskin ketään ihan janoisena tulee kylään, että janoonsa juovat. Minä itse taas menen vierailla ihan kraanalle, jos on jano.

Että kyllä tulen tarjoamaan kouluikäisille lapsen kavereille mehua, en vettä. Siksi, että tuntisivat olonsa mukavaksi meillä. Jotkut eivät välttämättä edes pidä vedestä, toki heidän vanhempiensa vika, kun ei ole opetettu juomaan. Mulla esimerkiksi ystäviä, jotka eivät ikinä juo vettä. Juovat vain mehua laimennettuna, kivennäisvesiä tms. Eivät pidä vedestä.

[QUOTE="vieras";28518654]Meillä saa lapsi mehua kun mieli tekee, pääasia että helteellä tulee juotua. Itse juon mehua älyttömästi, tiivistemehu kestää varmaan kaksi päivää :o[/QUOTE]

Tänään ei ollut mikään helle, jotain 17 astetta.

Yhteistyössä