uusavuton lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pippa

Jäsen
03.07.2007
316
0
16
Tilanne meni näin: oltiin eilen miehen kanssa anopilla käymässä. Heillä on 11 vuotias iltatähti (poika). Juteltiin siitä, että anoppi ja appi ovat kumpikin lähdössä tänä aamuna poikkeuksellisesti työreissuille jo aikaisin aamulla (6 aikaan). Poika sitten kysyi, että kuka hänet laittaa aamulla kouluun. Oltiin miehen kanssa molemmat, että :o .

Tiedän kyllä, että anoppi on passannut kaikki lapsensa vähän turhan hyvin, mutta tuo meni yli. Onko teidän nelosluokkalaiset niin avuttomia, että eivät pysty huolehtimaan itseään aamulla kouluun yksin?

No mun vanhin lapsi on vasta 5v. Mutta ajattelisin, että kyllä 11v tarvitsee vielä apua kouluun lähtiessä, aikuisen tukea. Ei ole välttämättä kyse avuttomuudesta.

Eli tällainen on siis tavallista nykyään? Itse tuonikäisenä menin oikeastaan joka päivä kouluun yksin, kun isä lähti seitsemältä töihin. Ja olin mennyt jo vuosia. Itse huolehdin myös tavarani mukaan (liikuntavaatteet, koulukirjat jne.).

Kun ei tapausta tunne niin vaikea sanoa..Mutta nykyääänhän yleensäottaen lapset saavat liikaa vastuuta liian pienenä, mikä ei hyvä välttämättä. En nyt tarkoita, että paapotaan tai ei vaadita lasta huolehtimaan mistään. Mutta mielestäni 11 tarvii vielä tukea kouluun lähtemisessä, eihän sen ikänen lain mukaan saa jäädä edes yksin kotiin. On harhaa, että olisi joku hyve, että mitä varhemmin itsenäistyy, sitä parempi. Ymmärrän toki, että voi olla vanhemmilla hankala järjestellä asioita, niin, että aina joku aikuinen apuna.

Kyllä 11 vuotias vielä joissain jutuissa vanhempien apua tarvii, mutta en ole varma että juuri aamulla kouluun lähdössä. Toisaalta jos ei ole aikaisemmin tottunut yksin lähtemään niin voihan se pelottaa ja ahdistaa lasta. Vanhempien pitäisi yrittää opettaa lapsiaan "itsenäisemmiksi" eikä kaikessa aina paapoa ja passata.
Mun 11 vuotias oli silloin aikanaan ihan onnellinen jos sai yksin kotona olla pienenkin hetken..
ties mihin piruuksiin sen aikansa kulutti :D

No ei näin.. 7-vuotias osasi tarvittaessa "keittää" minuuttipuuroa tai ottaa muuta aamupalaa ja järjestää itsensä ajoissa kouluun, jos muilla oli lähtö paljon ennen häntä. Puhelimella tarkistin niihin aikoihin kun hänen piti lähteä, että onhan varmasti kunnossa ja menossa, mutta aina oli kaikki ok.

Kuulostaa ihan miehen veljeltä :D Nyt herra jo kyllä 18, ei varmaan (toivottavasti :whistle: ) enää palvelu pelaa enää entiseen malliin. Perunat äitimamma kuori pojalle vielä pari vuotta sitten :xmas:

Minäkin kuljin tuon ikäsenä jo ite kouluun. Äiti lähti aikasemmin töihin =)

Mun 8v :tä (nyt tokalla) ei ole ollut kukaan kouluun laittamassa paisi kotona olin ekaluokan alun noin 1,5kk:ta.
Kahdeksaksi kun menee niin herää meidän kanssa seitsemältä ja syö. pukee. pesee + lähtee kävellen kouluun, ysin aamuina herää yleensä kun me lähdetään, joskus herätän joskus herää itse, samat aamutouhut ja sitten herätyskello / känny soi kun on aika lähteä kouluun päin.
Toki joskus soitankin mutta en välttis aina puhelimeen pääse.

Jos tämä on kouluun laittamista niin luulisin että sama peli jatkuu meillä vielä pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Tuossa on varmasti enemmän kyse tottumisesta kuin avuttomuudesta?

Meidän teinit kyllä heräisivät itsekin ja lähtisivät ns. itsenäisesti kouluun mutta ovat tottuneet että äiti on kotona aamuisin.

meinasin juuri tähän tyyliin kans kirjoittaa....uskon kans todella että on tottumuksesta ja varmasti poika osaa silloisena aamuna kouluun mennä ihan itsenäisesti :)

tytönjapojanmamma: sellaista lakia, jossa määriteltäisiin, minkä ikäisen lapsen sa jättää yksin (ja miksi ajaksi), ei ole olemassa.
Ja ajatus siitä, että 11-vuotias ei voisi olla yksin aamua ennen kouluunlähtöä, on musta vähitäänkin..öö.. *hihitystä* :)
Heitteillejättö ja lapsen laiminlyönti on toki laitonta, mutta tarkoittaa sitten jotain aivan muuta.

Jo 7 vuotiaathan lähtevät yksin kouluun. Ei vanhemmilla ole mahdollisuuksia jäädä lähettämään kouluun kun meilläkin työt alkaa klo 07, aamupäivä toimintaa ei ole.

Passaavia äitejä on ollut aina ja tulee olemaan. Mä tiedän sellasia perheitä missä vielä aikuisiakin passataan. Äidit ei pysty päästää irti ja täten lapset ei opi elämään kuin äidin kautta. Ei edes tiedä, että jotain pitäisi itsekin alkaa tienaamaan ja tekemään. :snotty:

Nyt mun täytyy vielä vähän provosoida. Tälle pojalle myös äiti tekee aina iltapäiväksi leivät valmiiksi jääkaappiin kelmun alle. Mun mielestä tuollainen paapominen on väärin lasta kohtaan. Eihän se ikinä opi mitään itse tekemään, jos kaikki katetaan valmiina eteen! Mua monesti raivostuttaa tuo, kun kyläillään, mutta en kyllä mitään sanokaan. Eihän se mun lapsi ole.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Kun ei tapausta tunne niin vaikea sanoa..Mutta nykyääänhän yleensäottaen lapset saavat liikaa vastuuta liian pienenä, mikä ei hyvä välttämättä. En nyt tarkoita, että paapotaan tai ei vaadita lasta huolehtimaan mistään. Mutta mielestäni 11 tarvii vielä tukea kouluun lähtemisessä, eihän sen ikänen lain mukaan saa jäädä edes yksin kotiin. On harhaa, että olisi joku hyve, että mitä varhemmin itsenäistyy, sitä parempi. Ymmärrän toki, että voi olla vanhemmilla hankala järjestellä asioita, niin, että aina joku aikuinen apuna.
:o Minkä lain. Pitääkö munkin ottaa kaikki neljä aina mukaan kun menen lähikauppaan tai ylipäätään vaikka kuopuksen kanssa lenkille.
Siis oikeesti vois vähän ajatella järjellä miten työssäkäynti olisi edes mahdollista jos tuollainen laki olisi.
Ja minä olen sitä mieltä että kyllä ennen piti itsenäistyä aikaisemmin kuin nykyisin ei ollut iltapäivähoitoa eka ja tokaluokkalaisille ym joten yksin oltiin jo ekaluokalta lähtien aamua iltaa.
Eli kyllä normaali 11 vuotias selviytyy kouluun itse.

No en mä tiedä tekeekö se välttämättä 11vuotiaasta uusavutonta, kenestäpä lapsesta ei olisi mukavaa ja turvallisempaa, jos äiti tai isä olisi kotona kun kouluun pitää mennä?

Lisään vielä, että ei se munkaan mielestä lapsen häpeä ole, vaan vanhempien.

Ja minä olen sitä mieltä että kyllä ennen piti itsenäistyä aikaisemmin kuin nykyisin ei ollut iltapäivähoitoa eka ja tokaluokkalaisille ym joten yksin oltiin jo ekaluokalta lähtien aamua iltaa.
Eli kyllä normaali 11 vuotias selviytyy kouluun itse.

[/quote]

Tätä peesaan! Ei ennenvanhaan ollut vanhemmilla aikaa häärätä ja passata lapsia! Isommat huolehti pienemmistä, jos ei ollut isovanhempia talossa apuna. Eikä niitä silloinkaan passattu!

Äidithän tunnetusti passaavat poikalapsiaan enemmän kuin tyttöjä...

Mielestäni tuon ikäinen osaa lähteä itse kouluun. Meillä on ensimmäisestä luokasta saakka tehnyt ja huolehtinut kaiken itse, vaikka muitakin on kotona.

(laiska äiti jne)

Alkuperäinen kirjoittaja pippa:
Nyt mun täytyy vielä vähän provosoida. Tälle pojalle myös äiti tekee aina iltapäiväksi leivät valmiiksi jääkaappiin kelmun alle. Mun mielestä tuollainen paapominen on väärin lasta kohtaan. Eihän se ikinä opi mitään itse tekemään, jos kaikki katetaan valmiina eteen! Mua monesti raivostuttaa tuo, kun kyläillään, mutta en kyllä mitään sanokaan. Eihän se mun lapsi ole.

Sulla on onneksi vielä hetki aikaa miettiä omaa lastenkasvatussuunnitelmaasi.

Ehkä minä kahden jo teini-ikäisen vanhempana katson asiaa eri kantilta, minusta on hienoa että äidillä on aikaa laittaa lapselle (joka kuitenkin on vasta 11v, alakouluikäinen ) välipala valmiiksi.

Anteeksi, minulla oli väärä luulo sitten tuosta laista. Tosiaan se taisi koskea yön yli yksinjättämistä. Kyllähän monet tosiaan joutuvat lähtemään yksin tuon ikäisenä kouluun, tarkemmin nyt kun ajattelee. Mutta olen silti huolissani suuntauksesta, että lapset itsenäistyvät entistä nuorempina. Tuo välipalaleivän tekeminen valmiiksi ei välttämättä ole paapomista tai hemmotteleua, se voi oll myös välittämistä ja kädenojennus lapselle. Mutta tuota perhettä tuntematta on vaikea sanoa. On toki olemassa paapoviakin vanhempia, eikä sekään hyvä tietenkään

Munkin mielestä on hienoa, että vanhemmilla on aikaa lapsilleen. Jokainen tuonikäinen ja vanhempikin tarvitsee vielä vanhempiensa läsnäoloa. Kuitenkin se, että tehdään kaikki valmiiksi, on mun mielestä väärin. En esim. tiedä, miten ihmeessä minä osaisin nyt hoitaa talouteni, jos en sitä kotona olisi oppinut. Miten sellaisten käy, jotka kotona saavat kaiken valmiiksi, kun he muuttavat itsekseen asumaan? Käykö äiti omassakin kodissa passaamassa?

Yhteistyössä