uusavuton lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Anteeksi, minulla oli väärä luulo sitten tuosta laista. Tosiaan se taisi koskea yön yli yksinjättämistä.

Oon meinaan ihan maalaisjärjellä kasvattanut tätä pesuetta kohta 9 vuotta.
Yhtään lakia, paitsi tietysti nää pahoinpitelyt ja heitteillejätöt, ei oo erityisemmin tullut vastaan. Oonko kenties syöttänyt jotain väärää;-)

Ei ole edes sellaista lakia, joka koskisi yön yli yksin jättämistä.
Jos on aihetta miettiä, onko lapsen hoitoa jotenkin laiminlyöty, asiaa mietitään ihan tapauskohtaisesti ottaen huomioon lapsen ikä ja kypsyys ja tilanne kokonaisuudessaan.
Ja kuten moni jo sanoikin, nykyään ei todellakaan itsenäistytä aiempaa varhemmin. Ei ennen ollut iltapäiviäkerhoja, pikkukoululaisten aamuparkkeja, pikkukoululaisten vanhempien osittaista hoitovapaata, koulukyytejä, jne.. ei edes kotiäitejä niin paljon kuin nyt kuvitellaan, että oli. Eikä subjektiivista päivähoito-oikeutta se puoleen, mikä tarkoittaa, että hämmästyttävän usein alle kouluikäisetkin ovat olleet päivät yksin vanhempien olessa töissä. Mutu-pohjalta juu oli ennen kaikki paremmin, mutta historiaan kannattaa tutustua :)

Jaa, no en tunne niin hyvien lakia, että osaisin etsiä jonkun kohdan käsiini. Voi, olla sitten , että ei ole lakia edes yön yli yksinjättämisestä, mutta muistelen lukeneeni jostain, että jos alle 13v jättää yksin yöksi ja jotain tapahtuu, voidaan syyttää heitteillejätöstä. Mutta tosiaan, en nyt mene vannomaan, korjatkaa jos tiedätte paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja pippa:
Munkin mielestä on hienoa, että vanhemmilla on aikaa lapsilleen. Jokainen tuonikäinen ja vanhempikin tarvitsee vielä vanhempiensa läsnäoloa. Kuitenkin se, että tehdään kaikki valmiiksi, on mun mielestä väärin. En esim. tiedä, miten ihmeessä minä osaisin nyt hoitaa talouteni, jos en sitä kotona olisi oppinut. Miten sellaisten käy, jotka kotona saavat kaiken valmiiksi, kun he muuttavat itsekseen asumaan? Käykö äiti omassakin kodissa passaamassa?

Minä ainakin olin ihan pentu vielä 11v iässä, sitten joskus yli 14v alkoi enemmän kiinnosttaa talousjutut.
Minä passaan omia teinejäni mahdollisuuksien mukaan, se ei kuitenkaan tarkoita että olisivat uusavuttomia, laiskoja kyllä ovat mikäli saavat siihen mahdollisuuden :D

Ja kyllä se siperia opettaa, jos ihan kaikki on passattu valmiiksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Jaa, no en tunne niin hyvien lakia, että osaisin etsiä jonkun kohdan käsiini. Voi, olla sitten , että ei ole lakia edes yön yli yksinjättämisestä, mutta muistelen lukeneeni jostain, että jos alle 13v jättää yksin yöksi ja jotain tapahtuu, voidaan syyttää heitteillejätöstä. Mutta tosiaan, en nyt mene vannomaan, korjatkaa jos tiedätte paremmin.

No korjasin jo pariinkin otteeseen, kun tiedän paremmin. Jos jotain ongelmaa epäillään, asia katsotaan aivan tapauskohtaisesti.

Terveisin yks oikkari :)

Villi viisikko:
pippa:

Munkin mielestä on hienoa, että vanhemmilla on aikaa lapsilleen. Jokainen tuonikäinen ja vanhempikin tarvitsee vielä vanhempiensa läsnäoloa. Kuitenkin se, että tehdään kaikki valmiiksi, on mun mielestä väärin. En esim. tiedä, miten ihmeessä minä osaisin nyt hoitaa talouteni, jos en sitä kotona olisi oppinut. Miten sellaisten käy, jotka kotona saavat kaiken valmiiksi, kun he muuttavat itsekseen asumaan? Käykö äiti omassakin kodissa passaamassa?

Minä ainakin olin ihan pentu vielä 11v iässä, sitten joskus yli 14v alkoi enemmän kiinnosttaa talousjutut.
Minä passaan omia teinejäni mahdollisuuksien mukaan, se ei kuitenkaan tarkoita että olisivat uusavuttomia, laiskoja kyllä ovat mikäli saavat siihen mahdollisuuden :D

Ja kyllä se siperia opettaa, jos ihan kaikki on passattu valmiiksi :D

Tai sitten tekee niinkuin minun mieheni, että muuttaa suoraan äidin helmoista tyttöystävän luo! :D Olisin kyllä ollut kiitollinen, jos olisi hieman paremmat eväät kotoaan saanut. Oppiihan tuo näköjään myöhemminkin, mutta yksin jos olisi muuttanut heti kotoa, niin huh huh.

Hhmm... minun äitini oli pitkään kotona, sillä oli aikaa meille, teki välipaloja valmiiksi, eikä meillä ollut sen kummenpia velvoitteita, paitsi toki oman huoneen siistinäpitäminen, äiti kyllä imuroi koko kämpän, pesi pyykin, lapset saimme keskittyä olemaan lapsia, harrastamaan, leikkimään.

Muutin suht nuorena pois kotoa ja nuoresta asti olllut esim. kesätöissä, koulun ohella töissä ja ns. harrastustoiminnassa vastaavana.Koskaan ei ole ollut mitään vaikeuksia asioiden hoitamisen suhteen, päivastoin. Liekö kiitos turavallisen lapsuuden, josta sain perusturvan elämään

Yhteistyössä