Äh,olinkohan liian tiukka..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henrietta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Henrietta

Aktiivinen jäsen
23.07.2004
8 078
0
36
meillä juuri 8vuotta täyttänyt tokaluokkalainen poika on alkanut täysin mahdottomaksi.osittain tai aika paljonkin voin syyttää itseäni=olen passannut poikaa turhan pitkään,auttanut pukemisessa(!!)laittanut ruoat eteen etc.

Nyt olen muutaman viikon lopettanut hissukseen passaamista,jonka johdosta on poitsu alkanut nostamaan aikalailla kamalan metelin.Vänkää ja vänkää auttamaan jonkun pikkujutun tekemisessä.Nyt jo vähän aiemmin antaa periksi,ei jaksa kauaa vängätä kun en anna periksi.

Miten oonkin pitänyt tuota kuopusta muka niin pienenä?

No,nyt tänä aamuna hän ei olisi kuulemma millään saanut housujaan jalkaan,istui keittiön pöydän alla ja murjotti/kiljui että auta.No en auttanut ja selitin että oot jo tosi iso poika,saat itsekkin.Se meni sitten ohi ja hän puki itse,mutta sitten kun oltiin lähdössä,tää alkoi ulko-ovella hokemaan että oot ääliö,oot ääliö...

Tuli tosi surullinen olo,ei tollain saa vanhemmille puhua mielestäni.Otin joulusukan häneltä sitten pois ,saa olla loppuviikon pois.

Sitten taas kun vein kouluun niin ihanasti sanoi että heippa rakas äiti ja antoi lentosuukkoja vielä mennessään.

Tulipa pitkä stoori,mutta siis eihän tähän uhmaan auta muu kun olla kovana?eiks niin?

Rajat on rakkautta. Oikeesti. Kyllä lapsen täytyy tietää, miten voi puhua ja käyttäytyä ja se, mistä tulee jo seuraamuksia. Elämä opettaa, kunhan ei ihan diktaattori-äidiksi rupea :)

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mielestäni olet löytänyt nyt sen pointin, eli johdonmukaisuuden. Et ollut mielestäni liian tiukka.

Kiva kuulla.Mä mietin tässä että miten tuollainen uhmaikäinen "pikkuvanha" voikin muistuttaa paljon raskaushuuruissa olevaa hormonihirviö äitiään,mies ainakin sanoi että mielialani vaihteli ihan monta kertaa päivässä:)

Alkuperäinen kirjoittaja Q:
Rajat on rakkautta. Oikeesti. Kyllä lapsen täytyy tietää, miten voi puhua ja käyttäytyä ja se, mistä tulee jo seuraamuksia. Elämä opettaa, kunhan ei ihan diktaattori-äidiksi rupea :)

Niin ne taitaa juu olla.Jännä vaan että esikoisen kanssa ei tällaista ollut,on varmaan joutunut tekemään itse enemmän kun on isompi.Tää on sellainen juttu mistä mä alan nyt varoittelemaan kavereitani joilla pienet lapset,älkää passatko niitä piloille!! :D

kahdeksanvuotias käyttäytyy kun vauva :) ehkäpä hän haluaisi tutinkin mukaan kouluun ja kaverit tykkäis ? kysäisepppä kiusallekseen ;) että tuleeko äiti saattamaan ja antaa pusun vielä koulun pihalla :D :laugh:

joo et ollu mutta lasta pitää autta nimeämään tunteitaan eli selittää että sinä et missään nimessä ole ääliö suorittaessasi äidin tehtävääsi vaan sinulle tulee paha mieli nimittelystä( eli kerrot yksilöidysti mikä oli väärin ) empatia ja toisen ajatteleminen ei ole lapselle itsestäänselvää vaan syy- seuraus ketjujen muodostamisessa pitää auttaa mikä kasvattaa lapselle sitä viisaitten nimeämää tunneälyä

Alkuperäinen kirjoittaja toimisko? pikku kiusiminen:
kahdeksanvuotias käyttäytyy kun vauva :) ehkäpä hän haluaisi tutinkin mukaan kouluun ja kaverit tykkäis ? kysäisepppä kiusallekseen ;) että tuleeko äiti saattamaan ja antaa pusun vielä koulun pihalla :D :laugh:

:laugh: :laugh: vaippaa vois kanssa koittaa laittaa aamuisin pöksyihin :laugh: näitä mä muuten koitan jos ei ala menemään jakeluun :D

Asiasta toiseen, saako kysyä aiemmasta jutusta? Siitä, kun kirjoittelit iltapäivistä, jolloin lapsilla tahtoi tulla tappelusta keskenään, ovatko ne ajat alkaneet sujua paremmin? =)

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
joo et ollu mutta lasta pitää autta nimeämään tunteitaan eli selittää että sinä et missään nimessä ole ääliö suorittaessasi äidin tehtävääsi vaan sinulle tulee paha mieli nimittelystä( eli kerrot yksilöidysti mikä oli väärin ) empatia ja toisen ajatteleminen ei ole lapselle itsestäänselvää vaan syy- seuraus ketjujen muodostamisessa pitää auttaa mikä kasvattaa lapselle sitä viisaitten nimeämää tunneälyä

Hmmm...totta.Otan juttutuokion pojan kanssa kun pääsen töistä.Aamuisin tuntuu ettei mikään ota sujuakseen ,varsinkaan jos toinen koettelee oikein olan takaa.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Asiasta toiseen, saako kysyä aiemmasta jutusta? Siitä, kun kirjoittelit iltapäivistä, jolloin lapsilla tahtoi tulla tappelusta keskenään, ovatko ne ajat alkaneet sujua paremmin? =)

Saa kysyä :D Usko tai älä mutta sen jälkeen kun menin sinä päivänä kotiin ja jo eteisessä pojat juoksi vastaan että äiti...sä et vastannut meille puhelimeen,oltais vaan (muka) kysytty että päästäänkö kaverille :whistle:

Sanoin että en vastannutkaan,anteeksi,mutta äiti oli niin väsynyt kuuntelemaan teidän riitoja puhelimen välityksellä ja että en pysty tuollaisia selvittämään puhelimessa ja vielä lisäsin että siinä saattaa olla äidillä asiakkaita senkään takia ei saa turhaan soitella.

Niin ja sitten sanoin vielä että miettikääs sellaisia vanhempia joille ei tosiaan voi ollenkaan soittaa työaikana?Pojat oli hiljaa ja sen jälkeen en ole saanut tappelupuheluita :D

Eli sanoin ihan kaikki mitä te neuvoitte täällä sanomaan :laugh:

Tiedäks...
Meil on ihan sama juttu!!! Meän kuopus, ekaluokkalainen nyt siis, niin mie passaan sitä ihan liikaa. *nolo*
Ja tuppaan aina siihen höösään ja auttaan ku se pukee. Jos ei muuta niin laittaan sukanvarret hyvin kalsarinpunttien päälle *vielä nolompi* Ja ulkovaatteissa pistään vetskaria kii ja toppiksen puntteja kengänvarren päälle..ja kumilenksuja kenkien alle..
Nyt sälli on ite alkanu sanoon esim. leivän tekoo ajatellen että "äiti ossaan mää itekki!"

Ja kuinka ollakaan, ku meillä kossi suuttuu mulle niin "SÄÄ OOT ÄÄLIÖ ÄäLIÖ ÄÄLIÖ!!!!!"
Mut sit taas leppyy aina heti ja tulee halaan ja pyytään anteeks ja on kova pussaileen.

Jotenki sitä vaan pitää niin kovin pienenä tohon isoonsiskoon verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä sairastaa:
Tiedäks...
Meil on ihan sama juttu!!! Meän kuopus, ekaluokkalainen nyt siis, niin mie passaan sitä ihan liikaa. *nolo*
Ja tuppaan aina siihen höösään ja auttaan ku se pukee. Jos ei muuta niin laittaan sukanvarret hyvin kalsarinpunttien päälle *vielä nolompi* Ja ulkovaatteissa pistään vetskaria kii ja toppiksen puntteja kengänvarren päälle..ja kumilenksuja kenkien alle..
Nyt sälli on ite alkanu sanoon esim. leivän tekoo ajatellen että "äiti ossaan mää itekki!"

Ja kuinka ollakaan, ku meillä kossi suuttuu mulle niin "SÄÄ OOT ÄÄLIÖ ÄäLIÖ ÄÄLIÖ!!!!!"
Mut sit taas leppyy aina heti ja tulee halaan ja pyytään anteeks ja on kova pussaileen.

Teiltähän löytyy sitten meijän kopiolapsi:)Justiinsa samoja juttuja oon tehnyt :ashamed:

LOPETA SE PASSAAMINEN :attn: B) vrt.JÄTÄ SE SIKA HUUTOON :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä sairastaa:
Tiedäks...

Teiltähän löytyy sitten meijän kopiolapsi:)Justiinsa samoja juttuja oon tehnyt :ashamed:

LOPETA SE PASSAAMINEN :attn: B) vrt.JÄTÄ SE SIKA HUUTOON :laugh: :laugh:

Jooh..Mutta en oo huolestunut, koska tiedän että se tosiaan osaa noi hommat itekkin ;)
Eri juttu ois, jos se ois ihan öönä ilaman mun jeesiä, eikä oikeesti osais ite niitä sukanvarsia kalsarinpunttiin pistää. Eli en mä niin huolta kanna.

Olen mä koittanu aikalailla lopettaakkin. Ja nykyään sälli ei ees pyydä, että annatko leipää, vaan menee ihan ite tekeen. Ja kai tohon passaamiseen johtaa sekin, että vaiks tossa leivän teossa tiedän sit itte joutuvani hommiin pyyhkiin pöytää sun muuta pojan jäljiltä. Mutta kyä mää lopetan :)

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
lasisilmä :D hääsö äiti IHANA :heart: äiti vain rakastaa sua niin kovin, voisin nähdä itseni sanomassa.. :heart:

No joo.
Mut rakastanhan mä tota esikkotypyäkin aivan samanlailla <3 , enkä mä sitä tuolleen passaa.
Mutta sit taas toisaalta, meillä on sen typyn kanssa ihan erilaiset "omat" juttumme. Ja sekin nauraa mun jalanaluslenksujen laittooni ;)

aika pitkään olet poikaasi passannut. Pojat osaa sen, passuuttamisen. vaatii itseltä paljon, että kannustaa nimenomaan poikaa tekemään itse.

Olen nyt alkanut tsemppaamaan 5 vuotiasta, että ensi vuonna pärjäisi eskarissa ja sitten koulussa, v etoketjut yms. on aika hankalia... eikä oikein jaksa yrittää, vaan "lyö hanskat tiskiin" ja vaatii koko ajan kaunnustamista ja kehuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Alkuperäinen kirjoittaja toimisko? pikku kiusiminen:

:laugh: :laugh: vaippaa vois kanssa koittaa laittaa aamuisin pöksyihin :laugh: näitä mä muuten koitan jos ei ala menemään jakeluun :D

Älä kuitenkaan :/ Niistä tulee vaan pahempi uhma päälle, eikä tuommonen nolaaminen ole kivaa kenestäkään. Mieluummin vaan niin, että iso poika osaa jo itsekin =)

Kuopuksen osa taitaa olla "valmiiksi passattu". Kuitenkin kehitykselle on tärkeää että lapsi saa normaalielämän haasteita ja onnistumisen kokemuksia selviytyessään niistä. Lapsilta voi kyllä vaatia pikkuruisen enemmän kuin että passaillaan valmiiksi. Kuka se vapaaehtoisesti luopuu saavutetuista eduista. Jaksa olla johdonmukainen ja toi "äälöittely" kuuluu sekin normaaliin irtaantumiseen. Pitäisin pahempana jos alkaa kuulua paska akka tms. Lapselle voi koettaa pikkuhiljaa opettaa muita tapoja ilmaista suuttumustaan.

Yhteistyössä