[QUOTE="Pauli";23033893]Näissä keskusteluissa tulee harmittavalla tavalla esille se, miten ihmisten uskontotietämys on hataralla pohjalla. Nuo hyvinkin provosoivaan sävyyn esitetyt kysymykset paljastavat, että te ette ole oikein ottaneet kristinuskosta tarpeeksi selvää ja siksipä niitä kyselette. Selitettävää olisi niin paljon ja sitä pitäisi ensin näköjään pohjustaa perustiedolla tämmöiseen nettikeskusteluun ihan liikaa.
Kyllä kristitty vastaa, jos kysymys on vilpitön (ja käsi sydämelle ainakin te kaksi ateisti?keskustelijaa, onko tuo sävy teistä kunnioittava? Jo ihan kristinuskon perusajatukseen kuuluu ajatus synnistä ja syntiinlankeemuksesta, jonka jlk maailmassa on pahuutta ja kärsimystä ja myös kristityt tekevät siis pahoja tekoja. Täydellisyyteen pitäisi pyrkiä, mutta ainoa, joka siihen on pystynyt, on Jeesus. Abrahamin, Isakin ja Jaakobin Jumala teitä kaikkia siunatkoon![/QUOTE]
Mä olen niin kyllästynyt siihen miten monet kristityt ratsastavat sillä "oikealla" uskollaan ja kovin moni esittää kovinkin pyhää vain koska on sitä "oikeaa" porukkaa, ihan kuin jokainen uskonto ei olisi samaa mieltä "jumalan valitun kansan" asemastaan.
Uskonnoissa on niin paljon pahaa ja niiden varjolla on tehty ja tehdään edelleen aivan kamalia asioita, ja se että uskovaiset moralisoivat muita siitä että olemme syntisiä ja joudumme helvettiin koska emme usko, puheemme ovat saatanasta ja lapsemmekin tuomitsemme ikuiseen kadotukseen kun emme niitä kasta, se kaikki saa niskavillat pystyyn ja inhoamaan joka ikistä itsensä jalustalle nostajaa.
Jos uskonnosta pystyy toinen osapuoli puhumaan muuten kuin "kysy jumalalta" tai "lue raamatusta" asenteella, pystyn minäkin keskustelemaan asiallisesti, mutta kun meininki menee aina siihen "ette te ymmärrä kun raamattukin sanoo että niille jotka ei usko uskonto on hupsutus" ja mitään henkilökohtaisia mielipiteitä tai omia käsityksiä ei ihmisestä saa revittyä kun kaikki on vain sitä "no kun sun pitää uskoa niin tajuat". Joo mä tajuan kyllä että vain uskovainen tajuaa mikä siinä on niin upeaa, mutta kun en siihen just nyt pysty enkä halua, niin haluaisin niitä vastauksia ja mielipiteitä ihmisiltä jotka uskoo. Kai sitä mielipiteensä ja uskonkappaleensa osaa perustella vaikkei toisen uskovaisen kanssa puhuisikaan?
Uskontotietämys on todellakin hataralla pohjalla, eikä mulla ainakaan ole aikaa eikä mielenkiintoa perehtyä niin tarkasti raamattuun kuin täällä haluttaisiin ennenkuin voi mistään keskustella, mutta sitä asennetta kyllä sopisi monien viilata ihan uskonsakin takaa, ei todellakaan ole monilla kovin kunnioittava sävy juuri esim. ateisteja kohtaan. Ja tiedoksi uskoville, kaikki ei-uskovat eivät ole ateisteja, se luokittelu osoittaa että te taas ette oman uskontonne takaa juuri muuta näe.