Uskotko jälleensyntymään?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
[ Itse asiassa käsitteet pitäisi olla hyvin tarkkaan speksattuja, jotta jokainen käsittäisi ja käyttäisi käsitettä samalla tavalla ja samassa merkityksessä. Toisaalta on hyvin mielenkiintoista huomata, miten keskustelun myötä toisen käsite alkaakin tuntua samalta kuin se käsite, mitä itse käytti. Vaikka kolmannen mielestä ne tarkoittavat ihan eri asiaa.
On itsellekkin tosi terveellistä huomata että eri ihmiset käyttää samoista asioista ihan eri käsitteitä ja toisaalta taas eri asioista samoja käsitteistä. Pitäis aina malttaa kuunnella (tai lukea) vähän pitempään että ihan oikeasti ymmärtäis mitä toinen tarkoittaa.

Sinä osaat kyllä kirjoittaa asioitasi ihaltavan selkeästi. =)

Mutta minä en kyllä löydä Raamatusta yhtään sellaista kohtaa joka puhuisi jälleensyntymän mahdollisuudesta. Mutta laita mulle Raamatunpaikka joka siitä kertoo, niin tutkin asiaa uudelleen.

Mielenkiintoinen keskustelu joka tapauksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Mutta minä en kyllä löydä Raamatusta yhtään sellaista kohtaa joka puhuisi jälleensyntymän mahdollisuudesta. Mutta laita mulle Raamatunpaikka joka siitä kertoo, niin tutkin asiaa uudelleen.
Niin, jos Raamattua pitää ylimpänä totuutena, niin todellisuutta on ehkä vaikea hahmottaa. Suoraan sanottuna, Raamatunhistorian tutkiminen ei tekisi sinulle yhtään pahaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Mutta minä en kyllä löydä Raamatusta yhtään sellaista kohtaa joka puhuisi jälleensyntymän mahdollisuudesta. Mutta laita mulle Raamatunpaikka joka siitä kertoo, niin tutkin asiaa uudelleen.
Niin, tässäkin oikeastaan törmäämme jälleen käsitteisiin ja miten itse kukin ne tulkitsee. Itse puhuin siitä, etten näe ei-kristittyjen jälleensyntymistä Raamatun vastaisenakaan, mutta sinä taas - mikä on sinällään ihan ymmärrettävää - käsitit asian niin, että Raamattu puhuisi jälleensyntymisen mahdollisuuden puolesta. Mitä Raamattu ei tokikaan tee. Mä taas näen asian niin, että koska Raamattu ei varsinaisesti kielläkään jälleensyntymisen mahdollisuutta, silloin ajatus jälleensyntymisestä ei ole Raamatun oppien vastainenkaan. Toisaalta näen myös asian niin, että koska taivaaseen pääsy ja iankaikkinen elämä on se tavoite, mihin kristityt tästä elämästään lähtiessään pyrkivät, ja toinen vaihtoehto heille on helvetti ja sen ikuiset kärsimykset, niin kenties kristityn helvetti ikusine kärsimyksineen oikeastaan onkin meidän pakanoiden ajatus yhä uudelleen ja uudelleen tänne syntymisestä. Hassua kyllä, mulle tulee tässä mieleeni elokuva Päiväni murmelina, jossa päähenkilö eli samaa päivää uudestaan ja uudestaan. Koska kristitytyille taivaaseen pääsy ja siellä iankaikkinen elämä on tavoite, ajatus "päivästä murmelina" saattaakin olla juuri se helvetti, mihin he eivät missään tapauksessa halua. Mistäpä tämän tietäisimme ennenkuin sen sitten aikanaan itse näemme ja koemme =)

Mitä tulee erilaisiin henkiin, kummituksiin ja ilmestyksiin, niitä on käsittääkseni havaittu myös kristinuskossa. Esim roomalaiskatolisilta löytyy mm. kyyneleitä vuodattava madonna-patsas. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, tuokin on tulkittu siten, että Neitsyt Maria itkee. Neitsyt Maria oli kuitenkin Raamatunkin mukaan tavallinen ihminen, omalla tavallaan valittu sellainen,mutta ihminen kuitenkin. Miten tavallinen ihminen tulee miltei 2000 vuotta kuolemansa jälkeen "kummittelemaan", jos mitään henkimaailman juttuja tai kummituksia ei olisi olemassakaan?

Uskon siihen, että eri uskonnoissa ja elämänfilosofioissa on erittäin paljon yhteistä, mutta ymmärtämistä haittaa joissain tapauksissa ehdottomuus, jolla omaa uskoaan edes saa tulkita. Siksi mulle tämä muinaissuomalainen uskontoni on ollut hyvä, koska se ei kiellä mitään muutakaan uskontoa eikä sillä ole oppikirjaa, jota mun pitäisi noudattaa. Se antaa mulle vapauden pohtia asioita, vapauden miettiä, onko buddhalaisten tai jonkun muun ajatuksissa sittenkin enemmän järkeä kuin mitä tähän asti olen ajatellut ja ennenkaikkea se antaa mulle vapauden elää tavalla, jonka itse uskon oikeaksi ja hyväksi eikä kukaan toinen ihminen, kirja eikä muukaan sano, mikä se oikea tapa sitten lopulta on, vaan voin elää oman sydämeni ja omantuntoni mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Mutta minä en kyllä löydä Raamatusta yhtään sellaista kohtaa joka puhuisi jälleensyntymän mahdollisuudesta. Mutta laita mulle Raamatunpaikka joka siitä kertoo, niin tutkin asiaa uudelleen.
Niin, jos Raamattua pitää ylimpänä totuutena, niin todellisuutta on ehkä vaikea hahmottaa. Suoraan sanottuna, Raamatunhistorian tutkiminen ei tekisi sinulle yhtään pahaa.
Juu, Raamattunhistorian, kirkkohistoria ja yleisen historian tutkiminen on aina hyödyllistä. Moni asia on helpompi ymmärtää kun tuntee taustoja ja sen ajan ajattelutapaa. Suosittelen lämpimäti historian tutkimustab myös muille. Se on oikeasti tosi mielenkiintoista. :whistle:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Mutta minä en kyllä löydä Raamatusta yhtään sellaista kohtaa joka puhuisi jälleensyntymän mahdollisuudesta. Mutta laita mulle Raamatunpaikka joka siitä kertoo, niin tutkin asiaa uudelleen.
Mä taas näen asian niin, että koska Raamattu ei varsinaisesti kielläkään jälleensyntymisen mahdollisuutta, silloin ajatus jälleensyntymisestä ei ole Raamatun oppien vastainenkaan.





Mitä tulee erilaisiin henkiin, kummituksiin ja ilmestyksiin, niitä on käsittääkseni havaittu myös kristinuskossa. Esim roomalaiskatolisilta löytyy mm. kyyneleitä vuodattava madonna-patsas. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, tuokin on tulkittu siten, että Neitsyt Maria itkee. Neitsyt Maria oli kuitenkin Raamatunkin mukaan tavallinen ihminen, omalla tavallaan valittu sellainen,mutta ihminen kuitenkin. Miten tavallinen ihminen tulee miltei 2000 vuotta kuolemansa jälkeen "kummittelemaan", jos mitään henkimaailman juttuja tai kummituksia ei olisi olemassakaan?

Uskon siihen, että eri uskonnoissa ja elämänfilosofioissa on erittäin paljon yhteistä, mutta ymmärtämistä haittaa joissain tapauksissa ehdottomuus, jolla omaa uskoaan edes saa tulkita. Siksi mulle tämä muinaissuomalainen uskontoni on ollut hyvä, koska se ei kiellä mitään muutakaan uskontoa eikä sillä ole oppikirjaa, jota mun pitäisi noudattaa. Se antaa mulle vapauden pohtia asioita, vapauden miettiä, onko buddhalaisten tai jonkun muun ajatuksissa sittenkin enemmän järkeä kuin mitä tähän asti olen ajatellut ja ennenkaikkea se antaa mulle vapauden elää tavalla, jonka itse uskon oikeaksi ja hyväksi eikä kukaan toinen ihminen, kirja eikä muukaan sano, mikä se oikea tapa sitten lopulta on, vaan voin elää oman sydämeni ja omantuntoni mukaan.

Minun käsitykseni mukaan Raamatun kokonaislinja opettaa aivan selkeästi että ihmisellä on vain yksi ainut elämä. Se alkaa täällä maan päällä ja jatkuu iankaikkisuudessa. Ihminen on toisin sanoen iankaikkisuusolento. Jälleensyntymää on mahdoton yhdistää klassiseen kristinuskoon. Ei ihminen synny uudestaan tänne maan päälle. Ei kaikkia oppeja voi yhdistää, vaan kannattaa pohtia mikä on oikeasti TOTTA.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä että neitsyt Maria oli ihan tavallinen ihminen. Hänellä oli toki tärkeä tehtävä Jumalan pelastussuunitelmassa, mutta silti tavallinen nuori tyttö. Katolisen kirkon marianpalvonta on kovin vierasta meille protestanttisille kristityille.

En todellakaan kiellä henkien, kummitusten ja muiden olemassaoloa. Kristittynä uskon että on olemassa hyvä (Jumalan) henkimaailma ja paha (saatanan) henkimaailma. Ne kohdat jotka puhuu Raamatussa Saatanasta on ihan yhtä totta kuin ne jotka puhuu Jeesuksesta.


Olen samaa mieltä kanssasi että uskonnoissa on paljon yhteisiä hyviä asioita etiikan alueella ja siinä mllaisia elämänohjeita ne antavat.
Perustaltaan Kristinusko on kuitenkin erilainen kuin muut uskonnot. Kun muut uskonnot opettavat miten ihminen voi löytää tien parempaan, niin kristinuskon Jeesus sanoo suoraan: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." (Joh.14:6)

Ei ihmisen tarvitse olla kristitty, meillä on onneksi Suomessa uskonnonvapaus. Mutta kaikkia oppeja ja uskomuksia ei voi sekoittaa keskenään. Kannatta miettiä mikä on TOTTA ja mikä taas ei. Ja mikä oppi kestää myös kuoleman hetkellä. :)


 
Naapurin tyttö
Olen kristitty ja uskon jälleensyntymään. Mielestäni ne eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita. Joskus olen miettinyt miksi kristinuskossa sanotaan vastasyntyneiden olevan syntisiä jo syntyessään. Puhutaan isien synneistä yms. Olen itse käsittänyt tämän siten, että syntyessämme kannamme mukanamme edellisten elämiemme pahoja tekoja = "syntejä". Nämä (esi-)isiemme synnit ovat siis tarkemmin sanottuna meidän omia syntejämme eli sitä karmaa mitä olemme keränneet mukaamme. Uudessa maanpäällisessä elämässämme me joudumme kohtaamaan nämä asiat ja meillä on mahdollisuus hyvittää tekomme ja kasvaa ihmisenä. Sitä en jaksa uskoa, että ihminen syntyisi uudelleen jonain eläimenä tai kasvina.
 
The titityy
En usko tuohon että ihminen olisi elänyt ennenkin ja syntynyt uudestaan tähän maailmaan.
Uskon Raamatun mukaiseen jälleensyntymään, eli kuoleman jälkeen syntyy uudestaan elääkseen taivaassa jos sinne pääsee.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Kannatta miettiä mikä on TOTTA ja mikä taas ei. Ja mikä oppi kestää myös kuoleman hetkellä. :)
Tähän juuri pyrinkin ja koska mitään uskontoa tai uskonnottomuutta ei toistaiseksi ole kyetty osoittamaan ainoaksi oikeaksi totuudeksi, koko tämä maallinen vaellus perustuu joka tapauksessa kaikilla pelkästään uskoon siitä, mikä on totta tai ei ole.

 
Naapurin tyttö
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Kannatta miettiä mikä on TOTTA ja mikä taas ei. Ja mikä oppi kestää myös kuoleman hetkellä. :)
Tähän juuri pyrinkin ja koska mitään uskontoa tai uskonnottomuutta ei toistaiseksi ole kyetty osoittamaan ainoaksi oikeaksi totuudeksi, koko tämä maallinen vaellus perustuu joka tapauksessa kaikilla pelkästään uskoon siitä, mikä on totta tai ei ole.
Peesi tähän. Hassua että joku edes kuvittelee oman totuuden olevan universaali totuus.
 
miitta
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Kannatta miettiä mikä on TOTTA ja mikä taas ei. Ja mikä oppi kestää myös kuoleman hetkellä. :)
Tähän juuri pyrinkin ja koska mitään uskontoa tai uskonnottomuutta ei toistaiseksi ole kyetty osoittamaan ainoaksi oikeaksi totuudeksi, koko tämä maallinen vaellus perustuu joka tapauksessa kaikilla pelkästään uskoon siitä, mikä on totta tai ei ole.
vanha ketju osui silmiini, mutta en malta olla kommentoimatta;): Uskohan perustuu uskoon, kuten sanoitkin. Mutta tällä uskolla on paljon syvempikin merkitys, kuin olla joku osio cv:ssämme. Kyse saattaa olla jopa iänkaikkisesta kohtalostamme, ja missä sen vietämme:O!
 

Yhteistyössä