Uskotko jälleensyntymään?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Miten sitten selittää se, että jo seuraavaan vaiheeseen siirtyneeseen voi saada yhteyden? Sitä "liemi-teoriani" yrittää selventää. eli olemme osa isoa taikinaa, vanhat elämät seuraavat pieninä rippusina mukana, mutta samalla hyödyttävät koko taikinaa. Vaikea selittää perusajatustani...

Niin, tämä on mielenkiintonen juttu. Mutta ymmärrän kyllä mitä tarkotat. Kai. :)
Eikö usein käy ihan niinkin, että kuollut syntyy uudestaan ihan entisille kotikulmille, jopa samaan perheeseen?
Eli esim isoäitini ei ole täällä enää isoäitinäni, mutta saan yhteyden häneen. Tai siihen osaan, joka on täällä jossain...

Hmm.. jaa-a. Kyllä mäkin tunnen että isäni on vielä jossain, vaikkei ole kummitellut aikoihin. On sellanen tunne että on jatkanut jo matkaa, mutta ei ole poissa.
Kai se nyt on joku lapsi jossain... välillä mietin onko se mun tytär, koska se tietää papastaan asioita joita ei voi tietää.
:|

Vai ovatko he tavanneet "siellä jossain välitilassa"? :)

Niin, tähän ehkä enemmän uskon. Kun tyttöni oli pieni, sängyn laidalta kuului supinaa ja sillon isäni vielä mielestäni teki vierailuja. Ellei ollut joku muu hyvä henki joka leperteli tytölleni.

Ei voi tietää. :)
 
Nyt mun pitää selventää omia ajatuksia: Mä siis uskon että on elämä, "tuonpuoleinen", ja sitten se välitila, johon voi jäädä "jumiin". Just esim. sen takia, kun ei uskalla jättää maallisia asioita esim. omaa kotia..

Tunnustan, etten oo lukenu kokonaan tätä ketjua :ashamed:
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Yhden teorian mukaan aaveita ei tule enempää, vaan sellaiset, jotka eivät hyväksy elämän aikana tuonpuoleisen olemassaoloa, joutuvat kuoleman jälkeen "tyhjään" (positiivinen paikka), jossa ovat niin kauan, että huomaavat olevansa edelleen "hengissä" ja tuonpuoleisessa.
Jaa, mielenkiintonen teoria. Hmm.
Hmm...täältäkin. Mahtaakohan tässä mennä nukkumaankaan edes ennen maanantaita? Erittäin mielenkiintoinen teoria.

[/quote]

Mikäs se elokuva just oli, missä aaveet ei itse tienneet olevansa aaveita...

 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mutta miksi väkiluku lisääntyy?
Ja viisaus vähenee... Pitääkö yhden jakaantua kahdeksi? vai ovatko heivaamassa välitilan tyhjäksi remonntia varten?
Tottakai uusia sieluja on ollut pakko valmistaa, koska väkiluku on räjähtänyt.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Yhden teorian mukaan aaveita ei tule enempää, vaan sellaiset, jotka eivät hyväksy elämän aikana tuonpuoleisen olemassaoloa, joutuvat kuoleman jälkeen "tyhjään" (positiivinen paikka), jossa ovat niin kauan, että huomaavat olevansa edelleen "hengissä" ja tuonpuoleisessa.
Jaa, mielenkiintonen teoria. Hmm.
Hmm...täältäkin. Mahtaakohan tässä mennä nukkumaankaan edes ennen maanantaita? Erittäin mielenkiintoinen teoria.
Mikäs se elokuva just oli, missä aaveet ei itse tienneet olevansa aaveita...

[/quote]



Se oli huippu! Vaikka en Bruce williksestä välitäkään.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:
Nyt mun pitää selventää omia ajatuksia: Mä siis uskon että on elämä, "tuonpuoleinen", ja sitten se välitila, johon voi jäädä "jumiin". Just esim. sen takia, kun ei uskalla jättää maallisia asioita esim. omaa kotia..
Tuohon samaan minäkin uskon. Ja oikeastaan se välitilaan jääminenkin voi ehkä johtua siitä, että sulle kuolinhetkelläsi jää liian suuri huoli muista, esim omista lapsistasi tai lapsenlapsistasi etkä yksinkertaisesti pysty siirtymään eteenpäin ennenkuin voit olla varma, että kyllä ne siellä pärjää.

 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:
Nyt mun pitää selventää omia ajatuksia: Mä siis uskon että on elämä, "tuonpuoleinen", ja sitten se välitila, johon voi jäädä "jumiin". Just esim. sen takia, kun ei uskalla jättää maallisia asioita esim. omaa kotia..

Tunnustan, etten oo lukenu kokonaan tätä ketjua :ashamed:
Niin, näin minäkin, kai. ja sit synnytään uudestaan aina välitilojen välillä. sitä ei itse saa päättää mihin syntyy, sitävarten on oma "neuvosto".
 
Mielenkiintoinen ketju :) Uskon jälleensyntymään, jos sitä siksi kutsutaan, miten minä sen ajattelen. Uskon siihen että kaikki tuleva, ja seuraava elämä, ja sen "taso" riippuu siitä kuinka hyvin tämän elämän elää. Voin olla seuraavassa elämässä possu, käärme, puu, kukkanen tai ihminen. Ajattelen mielessäni että toivottovasti jossain joskus nämä pahat ihmiset (mikä sitten onkin paha ihminen) joutuvat kohtaamaan maailman nurjan puolen. Saavat nenilleen.
Ja sitten että jos jollain on ollut täällä rankka elämä, paljon vastoinkäymisiä ym. Niin pääsisi seuraavassa elämässä helpommalla.

Vaikea selittää tätä mitä asiasta ajattelen. Mutta näin. En vain millään jaksa uskoa että meillä olisi vain tämä yksi elämä. Ja ainakin ajatus jostain "jatko-osasta" helpottaa kaiken suhteuttamista. :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:
Nyt mun pitää selventää omia ajatuksia: Mä siis uskon että on elämä, "tuonpuoleinen", ja sitten se välitila, johon voi jäädä "jumiin". Just esim. sen takia, kun ei uskalla jättää maallisia asioita esim. omaa kotia..
Tuohon samaan minäkin uskon. Ja oikeastaan se välitilaan jääminenkin voi ehkä johtua siitä, että sulle kuolinhetkelläsi jää liian suuri huoli muista, esim omista lapsistasi tai lapsenlapsistasi etkä yksinkertaisesti pysty siirtymään eteenpäin ennenkuin voit olla varma, että kyllä ne siellä pärjää.
Ajatus ei voi olla tuulesta temmattu, sillä aika moni toisestaan tietämättä käsittää asian samalla tavalla. Minä myös. Ja riippumatta vallitsevasta kulttuurista...

Mutta kääntäen: jos suuri määrä ihmisiä uskoo, että elämän jälkeen ei ole mitään, on sekin harkitsemisen arvoinen ajatus. (on jo harkittu)
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Yhden teorian mukaan aaveita ei tule enempää, vaan sellaiset, jotka eivät hyväksy elämän aikana tuonpuoleisen olemassaoloa, joutuvat kuoleman jälkeen "tyhjään" (positiivinen paikka), jossa ovat niin kauan, että huomaavat olevansa edelleen "hengissä" ja tuonpuoleisessa.
Jaa, mielenkiintonen teoria. Hmm.
Hmm...täältäkin. Mahtaakohan tässä mennä nukkumaankaan edes ennen maanantaita? Erittäin mielenkiintoinen teoria.
Mikäs se elokuva just oli, missä aaveet ei itse tienneet olevansa aaveita...


Se oli huippu! Vaikka en Bruce williksestä välitäkään.[/quote]

Tarkotan sitä toista, missä oli Nicole Kidman... kartanossa asu 2 lapsensa kanssa.

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Se oli huippu! Vaikka en Bruce williksestä välitäkään.
Tarkotan sitä toista, missä oli Nicole Kidman... kartanossa asu 2 lapsensa kanssa.

[/quote]

Sekin oli hyvä... mikä hemmetin usvajuttu olikaan...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Mielenkiintoinen ketju :) Uskon jälleensyntymään, jos sitä siksi kutsutaan, miten minä sen ajattelen. Uskon siihen että kaikki tuleva, ja seuraava elämä, ja sen "taso" riippuu siitä kuinka hyvin tämän elämän elää. Voin olla seuraavassa elämässä possu, käärme, puu, kukkanen tai ihminen. Ajattelen mielessäni että toivottovasti jossain joskus nämä pahat ihmiset (mikä sitten onkin paha ihminen) joutuvat kohtaamaan maailman nurjan puolen. Saavat nenilleen.
Ja sitten että jos jollain on ollut täällä rankka elämä, paljon vastoinkäymisiä ym. Niin pääsisi seuraavassa elämässä helpommalla.

Vaikea selittää tätä mitä asiasta ajattelen. Mutta näin. En vain millään jaksa uskoa että meillä olisi vain tämä yksi elämä. Ja ainakin ajatus jostain "jatko-osasta" helpottaa kaiken suhteuttamista. :D
Hyvin pitkälle samoilla linjoilla olet kuin minäkin. Vaikken Karman lakiin sellaisena, kuin se buddhalaisuudessa käsitetään, uskokaan, silti tuo tässä elämässä tehtyjen tekojen vaikutus seuraavaan on asioita, joihin kuitenkin uskon.

 
JONSERED Karhunkantaja
Entäpä se, että en ole ikinä tavannut Keittiönoitaa, mutta tiedän hänestä joitain asioita, jotka eivät ole palstan kautta tuttuja...

Samaan aikaan jossain vaiheessa?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Entäpä se, että en ole ikinä tavannut Keittiönoitaa, mutta tiedän hänestä joitain asioita, jotka eivät ole palstan kautta tuttuja...

Samaan aikaan jossain vaiheessa?
Niin no...sulla on kykyjä, joiden en usko johtuvan jostain mahdollisesta yhteisestä ajasta, mitä ollaan kenties välitilassa vietetty, vaan niillä on ihan oma nimityksensäkin. Mistä ne kyvyt johtuu tai miten ne saa, älä vaan kysy multa, en minä tiedä :D Mutta hyvin kiitollinen olen sulle ollut :hug:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja hepsukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
No en usko.'

Olen kristitty ja uskon Jeesukseen!
Ei nämä asiat sulje toisiaan pois. Uskon sekä jälleensyntymään että Jeesukseen, mutten ihmisen muokkaamiin Raamatun teksteihin.
En kyllä itse voisi uskoa molempiin.
Sillä jälleen syntyminen ei oo J:lan Sanan mukaista.
Uskon siis itse Jeesukseen :heart: J:lan Poikana.
:)
Riippuu siitä, mitä käännöstä lukeee... sanovat. Bysantin kokouksessa kuulemma pimitettiin tejstejä.

Ja mitä muuta taivaaseen siirtyminen on, kuin uudelleensyntymistä?
Sekoitetaampas vielä vähän tätä soppaa........

Miun vakaumukseni on että usko Jeesukseen Jumalan Poikana ja jälleensyntymiseen eivät sovi yhteen. Ne ovat toisensa poissulkevia asioita.

Ja käsitteet "jälleensyntyminen" ja "uudestisyntyminen" tarkoittavat ihan eri asioista. Tässä keskustelussa on keskusteltu jälleensyntymästä, eli siitä syntyykö ihminen uudelleen tänne maanpäälle jossakin muodossa vai ei.

Uudestisyntyminen taas tarkoittaa sitä että ihminen uskoo Jeesukseen omana vapahtajanaan, ts. tulee niinsanotusti uskoon. Ja uudestisyntyminen tapahtuu aina täällä maan päällä ihmiselämän aikana. Kuolema vain sinetöi sen tien ja päämäärän jota kohti ihminen on päättänyt kulkea.

Ja se kirja josta näitä kannattaa opiskella on Raamattu. Ei väliä mitä käännöstä lukee, kunhan vain lukee ;)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Sekoitetaampas vielä vähän tätä soppaa........

Miun vakaumukseni on että usko Jeesukseen Jumalan Poikana ja jälleensyntymiseen eivät sovi yhteen. Ne ovat toisensa poissulkevia asioita.

Ja käsitteet "jälleensyntyminen" ja "uudestisyntyminen" tarkoittavat ihan eri asioista. Tässä keskustelussa on keskusteltu jälleensyntymästä, eli siitä syntyykö ihminen uudelleen tänne maanpäälle jossakin muodossa vai ei.

Uudestisyntyminen taas tarkoittaa sitä että ihminen uskoo Jeesukseen omana vapahtajanaan, ts. tulee niinsanotusti uskoon. Ja uudestisyntyminen tapahtuu aina täällä maan päällä ihmiselämän aikana. Kuolema vain sinetöi sen tien ja päämäärän jota kohti ihminen on päättänyt kulkea.

Ja se kirja josta näitä kannattaa opiskella on Raamattu. Ei väliä mitä käännöstä lukee, kunhan vain lukee ;)
Olen samoilla linjoilla. Itse asiassa käsitteet pitäisi olla hyvin tarkkaan speksattuja, jotta jokainen käsittäisi ja käyttäisi käsitettä samalla tavalla ja samassa merkityksessä. Toisaalta on hyvin mielenkiintoista huomata, miten keskustelun myötä toisen käsite alkaakin tuntua samalta kuin se käsite, mitä itse käytti. Vaikka kolmannen mielestä ne tarkoittavat ihan eri asiaa.

Mitä tulee kristilliseen uudestisyntymiseen tai muihin uskontoihin liittyvään jälleensyntymiseen, niin minäkin näen ne kyllä ihan eri asioina. Ja vaikka uskonkin jälleensyntymiseen, en kiellä, etteivätkö kristityt voisi kokea uudelleen syntymistään täällä maan päällä kuten heidän oppinsa asian käsittää, mutta toisaalta en myöskään näe millään tavalla Raamatun oppien vastaisenakaan, että me ei-kristityt voisimme uudelleensyntymisen sijasta kokea jälleensyntymisen siten kuin meidän itse kunkin uskontomme tai elämänfilosfiamme sen käsittää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Ja se kirja josta näitä kannattaa opiskella on Raamattu. Ei väliä mitä käännöstä lukee, kunhan vain lukee ;)
Raamattu on kooste aikalaistensa teksteistä, joista kirkolliskokoukset ovat päättäneet, mitkä ovat heidän arvojensa ja tavoitteidensa mukaisia. Esim. Kiinassa harrastetaan parasta aikaa samanlaista hommaa nuiden poliittisten ja historiallisten tekstien kanssa :whistle:
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja Merja A:
Ja se kirja josta näitä kannattaa opiskella on Raamattu. Ei väliä mitä käännöstä lukee, kunhan vain lukee ;)
Raamattu on kooste aikalaistensa teksteistä, joista kirkolliskokoukset ovat päättäneet, mitkä ovat heidän arvojensa ja tavoitteidensa mukaisia. Esim. Kiinassa harrastetaan parasta aikaa samanlaista hommaa nuiden poliittisten ja historiallisten tekstien kanssa :whistle:
No niinpä. Ja pidetään nyt se raamattu erossa tästä mielenkiintosesta ketjusta, ja kuunnellaan jokainen omaa sisintämme ja päätämme. :)

Tämä ei ole mikään kirja-ketju.
 

Yhteistyössä