Olen myös itse ollut aikoinaan toisen uskonnon koulussa töissä, eikä sielläkään henkilökunta ollut erityisen uskonnollista. Joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Tuon kyseisen päiväkodin kasvatusvastuulliset eivät ole tapakristittyjä kummoisempia.
Ei kai lapsi kokisikaan, mutta en haluaisi, että hän joutuu anomaan siunausta Jeesukselta. On eri asia kuunnella uskonnollisia kertomuksia tai lukea pyhiä kirjoja, käydä kirkoissa ja temppeleissä jne. kuin itse joutua tunnustamaan ja toteuttamaan uskovien riittejä.Mutta miksi? Tuskin se lapsi siitä ahdistusta kokisi, jos et sinä sitä hänelle erikseen osoittaisi?
Mun lapsuudessa hoettiin ennen ruokaa "siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme, aamen." Koulussa sitten jäi toinen säe pois. Se oli sellainen loru minulle. Jotta se olisi oikea rukous, pitäisi siinä olla ajatus takana, mielestäni.
Ehkäpä voisikin vain sanoa, että kiitos tästä ruoasta, osoittamatta sitä erityisesti kenellekään tai millekään. Onhan ruoka tosiaan edelleenkin kiittämisen arvoista, vaikka sen usein itsestäänselvyytenä ottaakin.Jotenkin omassa lapsuudessa liitin rukouksen kiitokseen siitä, että meillä ylipäätään on ruokaa. Se uskonnollinen osa jäi ohi. Ehkä se johtui siitä, että äitini usein kertoi miten maailmassa on paljon lapsia joilla ei ole laisinkaan ruokaa.
No, minä kuulun kirkkoon ja uskon Jumalaan. Minä hyväksyn homoliitot, naispappeuden, tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden erilaisuutta kohtaan. Tuollaisia vanhoillisia on kirkon piirissäkin ihan marginaaliosuus, ihmetyttää että tuollaisia kommentteja enää nykypäivänä kukaan edes heittää, että kaikki uskovaiset paasaa mukamas homoliittoja vastaan ja pakottaa rukoilemaan päivittäin, ettei joudu helvettiin. Minä en rukoile päivittäin, en edes viikottain aina, mutta silti usko on minussa vahvana. Lapselleni tulen jossain vaiheessa lukemaan iltarukouksen, kunhan ikää tulee hieman lisää ja that's it. Enkä varmaan joka ilta sitäkään. Ja veikkaanpa, että minun lapsestani tulee paljon suvaitsevaisempi kuin teikäläisen, minä kun en sorra ketään, edes niitä ateisteja (miehenikin kun sattuu olemaan ateisti)Pointti on siinä että aikuiset tietää ettei joulupukkia ole olemassa eikä mitään mörköjä taikka menninkäisiä. Mutta hirveän moni uskoo että on olemassa helvetti jonne joutuu jos ei rukoile päivittäin syntejään anteeksi, ja jeesus joka on heränny kuolleista. Ja homous on syntiä ym. huhhuh-touhua. En tod. halua että lapseni rupeaa uskomaan tollaseen. Kyllä kasvatan kiltin ja muita kunnioittavan ihmisen ihan muilla keinoin kuin jumalanpelolla. Mutta en myöskään halua pitää lasta missään pullossa ja lapsi saa lukea ja puhua raamatusta jos kokee sen kiinnostavaksi aiheeksi.
Sitten kun/jos se 14veenä tulee sanoo että on uskossa niin ok.
Mä en ikinä sanoisi lapselle, että minkään uskonnon jutut on "satuja", vaikka itse niin ajattelenkin. Ollaan puhuttu Raamatusta, kun uskovainen isoisoäiti oli lapselle siitä jutellut. Kerroin lapselle, että kukaan ihminen ei varmasti voi tietää onko Raamattu tai muut uskonnot totta, mutta äiti ei usko niihin, kun taas isoisoäiti uskoo. Samalla kerroin, että maailmassa on älytön määrä muitakin uskontoja ja uskonnollisia kirjoja, joihin jotkut ihmiset uskovat.Mut tää on just tää: monet sanoo, että lapsen pitää itse saada valita uskooko vai ei. Samat ihmiset saattaa sitten sanoa raamatun olevan satua. Mun mielestä jos ihan oikeasti uskoo lapsen oikeuteen valita itse aikanaan, pitäisi ennemmin sanoa ihmisillä olevan erilaisia ajatuksia ja uskomuksia, itse ajattelen näin ja täti ajattelee näin, sinä voit ajatella vaikka ihan uudella tavalla.
En.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26236559:Jatkokysymys kaikille: Laittaisitko lapsesi islamilaiseen päiväkotiin, joka toimisi samoin kuin ap:n kuvailema kristillinen päiväkoti?
Niin no, en nyt tiedä onko lapselle "satu" ja "uskomus" jotenkin älyttömän selviä termejä... enkä myöskään usko siihen, ettenkö voisi itse kertoa lapselle suoraan mitä mieltä olen, kyllähän muut ihmiset myös (esim. ne kirkon tyypit) kertovat hänelle yhtä lailla mielipiteensä. Totuutta tästä asiasta ei tiedä kukaan, ja senkin olen kyllä lapsilleni kertonutMut tää on just tää: monet sanoo, että lapsen pitää itse saada valita uskooko vai ei. Samat ihmiset saattaa sitten sanoa raamatun olevan satua. Mun mielestä jos ihan oikeasti uskoo lapsen oikeuteen valita itse aikanaan, pitäisi ennemmin sanoa ihmisillä olevan erilaisia ajatuksia ja uskomuksia, itse ajattelen näin ja täti ajattelee näin, sinä voit ajatella vaikka ihan uudella tavalla.
Jos asuisin muslimivaltiossa, jossa islamin usko on pääuskonto ja päiväkodit sen mukaisia, enkä saisi lapselle muualle hoitopaikkaa niin laittaisin. Siitähän tässä on kyse, KULTTUURIEROISTA, eikä mistään aivopesuyrityksestä, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26236559:Jatkokysymys kaikille: Laittaisitko lapsesi islamilaiseen päiväkotiin, joka toimisi samoin kuin ap:n kuvailema kristillinen päiväkoti?