Uskomatonta miten tota karppausta dissataan nyt ihan huolella mediassakin :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkä takia se on kamalaa jos syö lihaa, salaattia, kasviksia ja täysin luonnollisia eläinrasvoja ja maitorasvoja?

Miksi se ei ole kamalaa eikä siitä puhuta, että nyt jo lähes jokaisen perheen ruokavalio koostuu paljolti hyvin epäterveellisistä valmisruoista, joissa on aspartaamia, sokereita ja transrasvoja ynnä silöntäaineita?

Älä herran tähden yleistä! :O

Valmisruoka on mulle kirosana hernekeittoa myöten. Itte! Minä itte keitän!
Viljelin selleriä ja lipstikkaakin kesällä, että sain jauhettua ne kuivattuina merisuolan sekaan ja auringossa kuivatin omat tomaattinikin, osasta keitin itse ketsuppia! Niiih :snotty:
Isä pitää meidät kalassa ja mies riistalihassa, ei ole eväät rehuilla syötettyjä.

[QUOTE="vii";24918300]No se rasvan määrä ei ole hyvästä.

Miten niin lähes jokaisen perheen ruokavalio koostuu paljolti hyvin epäterveellisistä valmisruoista? Juuri tätä asennetta ihmettelen. "Vain me karppaajat syömme terveellistä ja puhdasta ruokaa, muut syövät lähinnä transrasvoja ja aspartaamia".[/QUOTE]

Niin peesi. Täähän tässä juuri ärsyttää: kun ei tajuta, että "vastapuolella" on usein niitä ihmisiä jotka _ihan hiljaisesti_ ovat jo vuosikausia vältelleen valkoisia hiilareita, aspartaamia, lisäaineita ja eineksiä.

Anteeksi jo valmiiksi yleistys, mutta olen ollut huomaavinani paasaavimpien ja kiihkeimpien karppaajien olevan juuri niitä, joiden ruokavalio ennen karppaamista oli juuri tuota luokkaa eines-lisäaine-hiilari.

Ei kai sitä sitten vaan voi tajuta, että myös välimuotoja ja muita vaihtoehtoja on olemassa, kun ei niitä ole itselle koskaan ollut.

Ja monet, jotka nyt hymähtelee kiihkokarppajille, on just niitä jotka on ihan ilman heikkilöitä, aikoja sitten hiffanneet, että valkonen jauho ja aspartaami on muuten pahasta.

Transrasvojahan karppaajat juuri välttelevät. Siis niitä vaarallisia teollisia transrasvoja joita löytyy kovetetuista kasvirasvoista kuten esim. kekseistä. Aspartaamiakin suurin osa karppaajista välttelee.

Luonnollista transrasvaa eli CLA:ta löytyy maitorasvasta ja se on osoitettu todella terveelliseksi. Niin terveelliseksi että pelkkää CLA:ta myydään ihan lisäravinteenakin.

Ja sinä kuvittelet, että muut kuin karppaajat eivät transrasvoja tai aspartaamia välttele? Hei haloo.

Mun mielestäni on uskomatonta, että aletaan puhua siitä miten sen leivän syönti je romahtaa ja huonosti käy! Huonosti käy silloin, jos ihmiset syövät ruokaa joka ei heille sovi ja marssivat sitten lääkäriin valittamaan yhtä sun toista vaivaa. Saavat sitten kasan lääkkeitä joilla tilanteen pitäisi korjautua. Mutta kun ei korjaannu. Sit taas lääkäriin jne, kierre on valmis.
Kun HALVIN vaihtoehto olis korjata se ruokavalio sellaiseksi ettei niitä vaivoja ole.

Niin peesi. Täähän tässä juuri ärsyttää: kun ei tajuta, että "vastapuolella" on usein niitä ihmisiä jotka _ihan hiljaisesti_ ovat jo vuosikausia vältelleen valkoisia hiilareita, aspartaamia, lisäaineita ja eineksiä.

Anteeksi jo valmiiksi yleistys, mutta olen ollut huomaavinani paasaavimpien ja kiihkeimpien karppaajien olevan juuri niitä, joiden ruokavalio ennen karppaamista oli juuri tuota luokkaa eines-lisäaine-hiilari.

Ei kai sitä sitten vaan voi tajuta, että myös välimuotoja ja muita vaihtoehtoja on olemassa, kun ei niitä ole itselle koskaan ollut.

Ja monet, jotka nyt hymähtelee kiihkokarppajille, on just niitä jotka on ihan ilman heikkilöitä, aikoja sitten hiffanneet, että valkonen jauho ja aspartaami on muuten pahasta.

Siitähän tässä varmaan on kyse näiden keskuudessa, jotka jostain ihmeen syystä kuvittelevat, että karppaamattomat mättävät lisäaineita minkä ehtivät.

Eli itse on syöty todella epäterveellisesti ja keinotekoista ruokaa, ja nyt karppaajina sitten päivitellään muiden syövän vain moskaa. Tosiasiassa monet syövät puhdasta ruokaa, ihan ilman mitään karppausta.

[QUOTE="vieras";24918354]Ja sinä kuvittelet, että muut kuin karppaajat eivät transrasvoja tai aspartaamia välttele? Hei haloo.[/QUOTE]

En minä sitä väittänytkään. Itse vain luulet että karppaajat ajattelevat näin. Suurin osa lähipiiristä jotka ei karppaa välttelevät näitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24918390:
MÄ mietin ruokani ihan itse, kiitosta vaan :D

Joka ikinen asia, joka julistetaan kiihkolla, saa mun niskavillani nousemaan.
Mähän olen jo sitäpaitsi moneen kertaan kertonut, että en mene sen virallisen linjan mukaan, vaikka en virallisesti karppaakaan.

Mitä se virallinen karppaus sitten on? Taidat silti olla salakarppaaja tai kaappikarppaja :D

Mitä se virallinen karppaus sitten on? Taidat silti olla salakarppaaja tai kaappikarppaja :D

Virallista on kuulemma se, mitä karppisivustolta saa lukea. Virallista on se että laskee hiilarit.
Jossain keskustelussa hämmästelin joskus että ai jos se on näin, niin sitten minäkin kai karppaan :O JA heti sain monta viestiä perään että et muuten karppaa et.....

Kaappikarppi :D :laugh:

Mun karppauksen kaataa kai se, että en vältä kaikkea vehnää tai sokeria, enkä käytä aina täysrasvaisia maitotuotteita- en kyllä käytä lightejakaan, saati rasvattomia kaloreita 0 tuotteita.
Enkä mieti hedelmien rajoittamista, rakastan leipää ja puuroja.

Tässä kohtaa kuulostelen aina vatsaani (iso alue kuitenkin, mun käsitteissäni alkaa kurkusta ja päättyy pyllyyn) ja jos on olo sellainen että ei hiivaa, ei leipää, ei pastaa- jätän väliin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24918447:
Virallista on kuulemma se, mitä karppisivustolta saa lukea. Virallista on se että laskee hiilarit./QUOTE]

No jos virallinen karppaaja laskee hiilareita niin en mäkään taida sitten olla karppaaja... Suunnilleen arvioin mutta mitään en laske, eikä oo ollut tarvettakaan. Liian tiukkapipoinen ei kannata olla ;)

Hedelmistä ja marjoista en luovu,samoin täysjyväruis sopii mulle. Joskus täysjyväriisiä.
Sokerit ja valkoiset jauhot pois. Samoin punainen liha.

En siis karppaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24918447:
Virallista on kuulemma se, mitä karppisivustolta saa lukea. Virallista on se että laskee hiilarit.
Jossain keskustelussa hämmästelin joskus että ai jos se on näin, niin sitten minäkin kai karppaan :O JA heti sain monta viestiä perään että et muuten karppaa et.....

Kaappikarppi :D :laugh:

Mun karppauksen kaataa kai se, että en vältä kaikkea vehnää tai sokeria, enkä käytä aina täysrasvaisia maitotuotteita- en kyllä käytä lightejakaan, saati rasvattomia kaloreita 0 tuotteita.
Enkä mieti hedelmien rajoittamista, rakastan leipää ja puuroja.

Tässä kohtaa kuulostelen aina vatsaani (iso alue kuitenkin, mun käsitteissäni alkaa kurkusta ja päättyy pyllyyn) ja jos on olo sellainen että ei hiivaa, ei leipää, ei pastaa- jätän väliin.

Mä luokittelen itseni mukakarpiksi :D

Juuri tuollaista samantyylistä linjaa noudatan kuin sinäkin. Multa mikään ei ole kiellettyä, mutta toiset ruoka-aineet vaan saavat kehon voimaan paremmin :)

[QUOTE="vii";24918383]Siitähän tässä varmaan on kyse näiden keskuudessa, jotka jostain ihmeen syystä kuvittelevat, että karppaamattomat mättävät lisäaineita minkä ehtivät.

Eli itse on syöty todella epäterveellisesti ja keinotekoista ruokaa, ja nyt karppaajina sitten päivitellään muiden syövän vain moskaa. Tosiasiassa monet syövät puhdasta ruokaa, ihan ilman mitään karppausta.[/QUOTE]

Tuota on vaikea uskoa, kun katsoo kauppojen tarjontaa. Ja kaupassahan myydään sitä mitä kuluttajat ostaa... Näkeehän sen sieltä kärryistäki toisinaan.
Vaikuttas kuitenki siltä, että puhtaampaan ollaan menossa ihan yleisesti. Se on hienoa! :)

Tuota on vaikea uskoa, kun katsoo kauppojen tarjontaa. Ja kaupassahan myydään sitä mitä kuluttajat ostaa... Näkeehän sen sieltä kärryistäki toisinaan.
Vaikuttas kuitenki siltä, että puhtaampaan ollaan menossa ihan yleisesti. Se on hienoa! :)

Sinällään ymmärrän mitä ajat takaa, mutta eihän tässä väitetty että kaikki tai edes valtaosa söisivät puhtaasti, vaan että _monet_ sellaisetkin (omien havaintojeni mukaan etenkin sellaiset), jotka eivät karppaa, välttelevät lisäaineita ja eineksiä.

Mä luokittelen itseni mukakarpiksi :D

Juuri tuollaista samantyylistä linjaa noudatan kuin sinäkin. Multa mikään ei ole kiellettyä, mutta toiset ruoka-aineet vaan saavat kehon voimaan paremmin :)

Hitsi vie, silloinhan et monien suu-vaahdossa-ihmisten mielestä edes karppaa? Ja minunkin mielestäni "karppaat" yhtä paljon kuin minäkin, joka en siis karppaa, olenpahan vain syönyt esim. valkoisia hiilareita ja kevyttuotteita vältellen koko aikuisen ikäni (10-15 vuotta). Tosin itselläni ekologisuus painaa paljon, eikä liha juuri kuulu ruokavaliooni.

Ei ihmekään, että tää on tällanen saamarin soppa, kun kaikki puhuu ihan eri asiasta samoilla sanoilla!

Samassa kaupassa karppaajatkin käyvät...... tarjolla on vaikka ja mitä, mutta vaatis aikamoisen paljon enemmän tilastointia ja kassajonossa kurkkimista, jos aikois siitä päätelmän tehdä.
Aiankin mun viimosesta ostoskopallisesta olis kirvonnut WT kommentteja palstalla, mutta kaikki ei tulleetkaan mulle ja meidän käyttöön!

Jopas meni keskustelu rasittavaksi. Jokainen tietää itse mitä syö ja osaa ainakin jossain määrin arvioida, onko syömiset ok vai onko jotain parannettavaa. Huonosti syöviä on varmasti sekä karppaajissa että ei-karppaajissa. Sekin pitää muistaa, että se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24914376:
No jokainen huutaa vuorollaan, milloin mistäkin syystä.

MÄ kuulen edelleen vain oman kehoni ääntä ja siten pitäis jokaisen toimia.
Muistaen kohtuuden ja poissulkien sen saarnaamisen ja julistamisen, joka lähentelee kiihkoa ja hurmiota- on kyse karppauksesta, vegeilystä tai jostain muusta.

Ei hemmetti, mä syön elääkseni. Mitä, se on tasan mun asiani.

Ja Heikkilää en usko pätkääkään, vaikka joistain asioista saatammekin olla samaa mieltä (vahingossa). Tallaan kuten tähänkin asti- justihin niinkummä taharon!

Juurikin näin :)

Miten voi olla, että tämä lihava kansa yhtäkkiä syökin valtaosin eineksiä vältellen, virallisterveellisesti, paljon kasviksia ja vähän mättöä kuten karkkia ja sipsiä? Kun siltä tämä keskustelu nyt kuulostaa. Että miksi pitäisi karpata, kun muutenkin syödään terveellisesti. Onko se tuo terveellinen lautasmalli sitten, joka ihmiset lihottaa?

Moni alkaa karpata laihtumismielessä, eli juurikin jättää makeiset, valkean viljan, einekset ja pastat pois. Jostain syystä se minusta vaan kuulostaa terveelliseltä muutokselta, mutta olen varmaan joku hihhuli sitten.

Jostain syystä myös kuvittelen ihmisen olevan normaalipainoisena ja ruokatietoisena terveempi kuin ylipainoisen, eli sen sijaan että haukkuisin karppaamisen pilaavan heidän terveytensä, kuvittelen heidän muuttavan ruokailutottumuksiaan juurikin terveempään suuntaan. Olen kai väärässä. Se karppaaminen ne kai tappaa, ei se ylipaino ja hiilarin mättäminen. Vai oliko se niin, että ei ne mitään hiilareita ja sokeria mätä, vaan syövät terveellisesti jo valmiiksi. Sattumalta vain ovat ylipainoisia?

Ei minulta kukaan kysynyt 30 kiloa lihavampana, pullaa ja pastaa ahtaessani, että eikö tuo ole kovin epätrveellistä. Nyt kun pulla on pois ja pastan tilalla kasvikset, minulle paasataan, että tuo karppaaminen on tosi vaarallista.

On se kummallista, minusta. Mutta olen kai outo hihhuli, joka on höyrähtänyt johonkin vaaralliseen ruokalahkoon.

[QUOTE="vieras";24919062]Miten voi olla, että tämä lihava kansa yhtäkkiä syökin valtaosin eineksiä vältellen, virallisterveellisesti, paljon kasviksia ja vähän mättöä kuten karkkia ja sipsiä? Kun siltä tämä keskustelu nyt kuulostaa. Että miksi pitäisi karpata, kun muutenkin syödään terveellisesti. Onko se tuo terveellinen lautasmalli sitten, joka ihmiset lihottaa?

Moni alkaa karpata laihtumismielessä, eli juurikin jättää makeiset, valkean viljan, einekset ja pastat pois. Jostain syystä se minusta vaan kuulostaa terveelliseltä muutokselta, mutta olen varmaan joku hihhuli sitten.

Jostain syystä myös kuvittelen ihmisen olevan normaalipainoisena ja ruokatietoisena terveempi kuin ylipainoisen, eli sen sijaan että haukkuisin karppaamisen pilaavan heidän terveytensä, kuvittelen heidän muuttavan ruokailutottumuksiaan juurikin terveempään suuntaan. Olen kai väärässä. Se karppaaminen ne kai tappaa, ei se ylipaino ja hiilarin mättäminen. Vai oliko se niin, että ei ne mitään hiilareita ja sokeria mätä, vaan syövät terveellisesti jo valmiiksi. Sattumalta vain ovat ylipainoisia?

Ei minulta kukaan kysynyt 30 kiloa lihavampana, pullaa ja pastaa ahtaessani, että eikö tuo ole kovin epätrveellistä. Nyt kun pulla on pois ja pastan tilalla kasvikset, minulle paasataan, että tuo karppaaminen on tosi vaarallista.

On se kummallista, minusta. Mutta olen kai outo hihhuli, joka on höyrähtänyt johonkin vaaralliseen ruokalahkoon.[/QUOTE]

Aivan turhaan siinä vääristelet ketjun viestejä. Kukaan ei ole väittänyt, että kaikki suomalaiset söisivät terveellisesti. Tässä ketjussa on vain tuotu esille, ettei se luulo, että vain karppaajat syövät puhdasta ruokaa, pidä paikkaansa. Moni kiinnittää huomiota lisäaineisiin jne. vaikka eivät todellakaan karppaa.

Yhteistyössä