Uskomatonta miten tota karppausta dissataan nyt ihan huolella mediassakin :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24914885]mutta mutta, ottakaas selvää minkälaista taustaa noilla karppausta niin kovaa vastustavilla professoreilla tai lääkäreillä on... ei kauheen objektiivistä näkökulmaa voi heiltä odottaa.[/QUOTE]

Jep, tässä vähän tietoja uusimman karppausvastaisen kohun aiheuttaneesta professorista:
Matti Uusitupa, teollisuuden sponsoroima professori

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.. ;)

• Tykkää
Reactions: Debra
Mä uskon, että tämä on juuri syynä siihen, että nyt on alettu julkisuudessa kovasti puhumaan pahaa karppauksesta. Karppi-innostus on kuulemma oikeasti tehnyt notkahduksen mm. leivän myyntiin.

Ei se sitten ole tullut mieleen, että ihmiset on ihan oikeasti huolissaan, koska osa on tosiaan niin tarkkoja, ettei edes hedelmiä voi syödä, niissä ku on hiilareita jonkinverran!

Ehkä ei haluta kuluttaa rahaa lääkärikuluihin, mitä sitten jossain vaiheessa saattaa tulla, kun porukka vetää voita, kermaa, rasvaista juustoa ja nipistää jopa hedelmistä ja marjoista pois hiilareiden vuoksi.

Suomalaisille kun noi sydänsairaudet oikeasti on ongelmia ja yksi syy siihen on taatusti kovat rasvat yms. mistä on useita tutkimuksiakin ollut.

[QUOTE="Jenis";24915324]Jos ihan treenaa-treenaa, syö toki sen mukaan. Mulle perusliikkujalle ei oo tulleet tarpeen mitkään erityisviritykset.[/QUOTE]

? Erityisviritykset, siis se että syö välipalan? Sekö on erityisviritys? Kaikkea sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24915120:
Korjatkaa mikäli olen väärässä, mutta karppaus olis niinkö sama kuin 'Välimeren ruokavalio'?

JA vaaleaa leipää siinäkin syödään, ei kylläkään siinä mittakaavassa mitä Suomessa siis, mutta ei sulje kaikkea pois, kohtuullistaa vaan.....

:O "Välimeren ruokavalio" karppausta eli vähähiilarista ruokaa? No ei ihan. Kahden Italian vuoden jälkeen alkoivat pursuta housuista ulos ne aamupalakeksit, -pullat, pastat, leivät ja muut.

Ei se sitten ole tullut mieleen, että ihmiset on ihan oikeasti huolissaan, koska osa on tosiaan niin tarkkoja, ettei edes hedelmiä voi syödä, niissä ku on hiilareita jonkinverran!
Hedelmissä on sokeria, joten kasvikset ovat sen vuoksi parempi vaihtoehto. Nyt kun on karppiruokavaliolla, niin makeuden huomaa selvästi. Itse en syönyt parin ekan kuukauden aikana hedelmiä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mutta nyt olen syönyt kotimaisia luumuja ja omenia. Jokunen ulkomainen mandariinikin on eksynyt joukkoon. Karppaajissa on niitä, jotka syövät hedelmiä ja niitä, jotka eivät syö. En usko, että hedelmien syömättömyydestä on mitään haittaa, koska kasvikset ja marjat ovat täyttävät hedelmien jättämän aukon.

On kyllä aika naurettava toi tänhetkinen mediakampanja karppausta vastaan. Hassua, kun sitä yritetään leimata joksikikin muoti-ilmiöksi. Mutta toisaalta hyvä, että asia on esillä, niin sitä käsitellään puolesta ja vastaan. Toivottavasti porukka alkaisi pikkuhiljaa tajuta, miten ruoka- ja lääketeollisuus meitä vetää rahastuksen narussa. Itse en tule margariinia, kasvirasvasekotteita tai rasvattomia tuotteita koskaan enää käyttämään, ainakaan omassa ruoan laitossa. Viljaa ja muita hiilareita pienissä määrissä, mutta painotus hyvillä rasvoilla (eli LUONNOLLISILLA, ei teollisilla), kasviksilla, kalalla ja lihalla. D-vitamiini ja kalaöljyt jatkuvassa käytössä ravintolisinä.

Heikkilää en sentään minään jumalana pidä, mutta sen kirjoitukset sai mut alunperin ajattelemaan, että kannattaa kuunnella omaa kehoa ja kyseenalaistaa viralliset suositukset. Nuorempana olin sinisilmäisempi ja luulin, että kaikki mikä on virallista tai lukee lehdissä täytyy olla taivaan tosi.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Wolt
mä oon sitä mieltä,että tää on tämmönen hurahdus joka kestää jonkin aikaa,ikävä kyllä toisaalta.karppausidea on saanu myös paljon jo keski-iän littäneitä sohvaperunoita heräämään syömään enemmän kasviksia ja miettimään ruokailutottumuksiaan,se on hieno juttu... :)

kaikki missä mennään ihan äärimmäisyyksiin on luultavasti väliaikaista,epäterveellistä tai vaan hölmöä ehkä...
mä oon sitä mieltä että perusterveellinen ruokavalio ois ihan paras.ei minkään dieetin tai karppauksen taakse verhottuna.paaljon kasviksia,hedelmääkin,marjoja joita suomesta löytyy,kalaa,lihaakin.veden juonti...jos peruna maistuu niin sitä voi maltilla syödä,mutta suurissa määrissä kyllä kuka tahansa huomaa makaronien ja vaaleiden leipien väsyttävän ja turvottavan.ei niitä silti tarvii kokonaan kieltää.mutta muistetaan ne TÄYSjyvätuotteet ja mieluummin se ruisleipä kun vaalea. :) joo en oo karppamisesta keksiny vielä muuta huonoa kun sen että se on niin rajotettua(?) että se saattaa olla vaikeaa pitää koko elämän ajan.elämäntavoistahan laihdutuksessa on kyse eikä nopeista dieeteistä.elämäntavoista jotka pystyy pitämään koko elämän.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24914376:
MÄ kuulen edelleen vain oman kehoni ääntä ja siten pitäis jokaisen toimia.

Täysin samaa mieltä, monen ihmisen olo tässä maassa kohenisi, jos he aidosti pysähtyisivät kuuntelemaan omaa kehoaan.

Hedelmissä on sokeria, joten kasvikset ovat sen vuoksi parempi vaihtoehto. Nyt kun on karppiruokavaliolla, niin makeuden huomaa selvästi. Itse en syönyt parin ekan kuukauden aikana hedelmiä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mutta nyt olen syönyt kotimaisia luumuja ja omenia. Jokunen ulkomainen mandariinikin on eksynyt joukkoon. Karppaajissa on niitä, jotka syövät hedelmiä ja niitä, jotka eivät syö. En usko, että hedelmien syömättömyydestä on mitään haittaa, koska kasvikset ja marjat ovat täyttävät hedelmien jättämän aukon.

Marjoissako ei sit sokeria ole vai? :stick:

Itse olin tiukalla karpilla kesän (n. 2kk) ja olo oli kyllä huomattavasti parempi kuin ennen kun joka päivä tuli syötyä perunaa, pastaa, riisiä.. Jatkuvat vatsakivut ja turvotukset oli poissa. Mutta mutta, kuntosali treeni kärsi, en vaan enään jaksanut niin hyvin kuin ennen. Paino tosin tippui kivasti. Nyt olen löytänyt kultaisen keskitien eli ei vaaleaa laipää, perunaa ja pastaa harvoin ja kerralla pieni annos, riisi täysjyväriisiä ja runsaan kasvisten syönnin opin siinä samassa eli usein korvaan perunan esim. uunikasviksilla. Nyt olen tarkka siitä että en syö paljon prosessoistua ruokaa ja suosin lähiruokaa ja luonnollisuutta. Treenikin sujuu taas kun voi tankata hiilareita hiukan ennen salia.
Karpissa oli paljon hyviä puolia, mutta äärrimmäisyyksiin mennessä myös huonoja eikä se ole tosiaan ekologisin vaihtoehto mikä itsellä siinä tökki vastaan jonkin verran.
Mutta jokainen kuunnelkoon omaa kehoaan ja mikä sopii sille parhaiten ja toivon mukaan tehköön valinansa ajattelen myös valintojen seurauksia.

Ihan mielenkiintoinen ja yllättävää kyllä, aika äärikiihkoton keskustelu tästä syntyi :) Kiva :)

Ja kuten joku tuossa sanoi, karppaus on tosiaan alkanut jo vaikuttamaan leivän myyntiin. Sitten taas noista pastoista, perunoista ym. en ole kuullut.. Tosin näilllä pastantuottajilla nyt on yleensä myös täysjyvätuotteita valikoimissaan, olisi jännää tietää onko niiden menekkierot muuttuneet..

Mutta alkuperäinen ajatushan tässä oli, ei pelkästään karppaus, vaan ihan yleisesti ottaen tuo median toiminta. Ja kun vaikka sitä tietää että toiset menee lampaina sen median perässä tällaisessa tapauksessa niin sitä ei jotenkin haluaisi uskoa kuitenkaan... Koska niin uskomattoman läpinäkyväähän tuo on.

Tulee mieleen mm. sikainfluenssakeissi... Hyvä ettei meitä vedetty hirteen kun ei rokotettu lapsia sitä vastaan, kun median orjat niin sokeana seurasivat (ja taas puhun ääritapauksista, huom.) sitä kohua ja kuinka rokote oli "ihan pakko ottaa" tai muuten kuolet :)

Vähän surullista oikeastaan...

Mä uskon, että tämä on juuri syynä siihen, että nyt on alettu julkisuudessa kovasti puhumaan pahaa karppauksesta. Karppi-innostus on kuulemma oikeasti tehnyt notkahduksen mm. leivän myyntiin.

Niinpä! Viime vuodet on karkki- ja sipsipussien sekä limsapullojen kokoja kasvatettu ihan järjettömiksi! Nyt kun ihmiset tajuaa mitä moskaa ne onkaan, ja heittää pois niiden puputtamisen, niin tottakai se tekee ison loven näiden tuottajien pussiin.

Mutta esim. Karppinen-leipä on hyvä esimerkki siitä, kuinka kuunnellaan markkinoita ja valmistetaan sitä, mitä ihmiset haluaa. Kysyntä on kasvanut niin, että leipomo on palkannut lisää väkeä!

En kyllä tiedä mitä makeisteollisuus voisi tehdä jotta löytäisi uudet markkinat muuttuneeseen kysyntään...varmasti sielläkin joku innovaatio saataisiin aikaan, jos halu on kova. Mustamaalaamalla karppausta ja mahdollisesti sponsoroimalla karppauksen epäterveellisyydestä toitottavia tahoja tilanne ei kuitenkaan tule muuttumaan, päin vastoin, saavat otsaansa melkoisen epärehellisen leiman.

Viime vuonna vedettiin D-vitamiinia. Toissa vuonna kalaöljyä. Ternimaitoa. Hunajaa mitä kaikkea näitä on ollutkaan. Tulee ja menee. Karppauksen määritelmäkin on laajennettu sellaiseksi että väkisin sitä joutuu karppaamaan jos syödä meinaa.

Ehkä ei haluta kuluttaa rahaa lääkärikuluihin, mitä sitten jossain vaiheessa saattaa tulla, kun porukka vetää voita, kermaa, rasvaista juustoa ja nipistää jopa hedelmistä ja marjoista pois hiilareiden vuoksi.

Suomalaisille kun noi sydänsairaudet oikeasti on ongelmia ja yksi syy siihen on taatusti kovat rasvat yms. mistä on useita tutkimuksiakin ollut.

Mutta tämäki on niin ihmeellistä, ei saa olla sitte huolissaan toisten lihavuudesta koska se voi olla jonku sairauden syy ja loukata toista :o mutta laihoja ja karppaajia saa morkata.. ja en karppaa. Ihmettelen vaan.

ensin sanotaan että et sä karpppaa jos syöt porkkanoita tai juot maitoa ja yhtäkkiä sä karppaat kun olet vaan jättänyt sokerin ja valkoisen viljan pois :headwall:

TÄtä mäkin oon mielessäni ihmetelly. Mun tuttavapiirissä useampi karppaa ja he ei todellakaan käytä ees maitoa taikka osaa kasviksista, ei myöskään hedelmiä. Käytännössä elävät siis lihalla ja kananmunalla ja sokerin tilalla käyttävät aspartaamia joka on todettu syöpävaaralliseksi aineeksi. En voi yhtyä sellaiseen dieettiin. Yksi tuttu vieläpä suunnittelee 4vuotiastaan samalle dieetille ja pohti mun luona ihan vakavissaan että miten hän pystyy kieltämään sen, ettei hänen lapsensa tulevina vuosina kaverisynttäreillä syö karkkeja ja täytekakkua :O

Ja tuon olen kans huomannu että karppaus on kuin uskonto - sitä tyrkytetään jokaiselle vastaantulevalle ihmiselle ja annetaan ymmärtää että karppaaja on oikeassa ja kaikki muut väärässä. Ja sitä todella puolustetaan henkeen ja vereen. Juuri näinhän uskonnollisetkin ihmiset tekevät.

Mä ymmärrän ns hyväkarppauksen jossa ruokavalio on muutoin ns normaali mutta valkoiset jauhot ja teollinen sokeri on jätetty pois. Perunan käytön vähentämisenkin vielä ymmärrän mutta sitte alkaa mennä liian pitkälle jos hedelmiä ei saa syödä.

Jos pitää jotakin hyvää keksiä, niin ehkä tämä karppaushömpötys on nyt saanut muutaman suomalaisjuntin sisäistämään, että niitä kasviksia oikeasti pitäisi olla puoli lautasellista joka aterialla, ja välipalat vielä päälle.

Minusta taas on hyvä, jos joku vege vetää aamiaiseksi pekonia ja kananmunia ja syö lihaa muutenkin. Näin heidän jälkeläisistäänkin tulee älykkäämpiä.

Ja tuon olen kans huomannu että karppaus on kuin uskonto - sitä tyrkytetään jokaiselle vastaantulevalle ihmiselle ja annetaan ymmärtää että karppaaja on oikeassa ja kaikki muut väärässä. Ja sitä todella puolustetaan henkeen ja vereen. Juuri näinhän uskonnollisetkin ihmiset tekevät.

En tiedä missä sä oot nähny tällaisia kiihkokarppaajia. Mä en ainakaan tyrkytä mun ruokavaliota kenellekään (töissä eivät edes tiedä että karppaan), mutta vastaan kyllä kysymyksiin jos joku kysyy. Ihan huomaamatta monet tuttavat ja ystävät on siirtynyt luonnollisempaan ruokaan ja jättänyt kasvirasvat pois ja korvannut ne voilla ja kermalla :) Pari alkanut karppaamaankin ihan omasta aloitteesta (tutkineet asiaa ensin itse). Yks kaveri alko karppaamaan kun sen vanhemmat pääsi karppaamalla täysin eroon 2-tyypin diabetes-lääkityksistä...

En tiedä missä sä oot nähny tällaisia kiihkokarppaajia. Mä en ainakaan tyrkytä mun ruokavaliota kenellekään (töissä eivät edes tiedä että karppaan), mutta vastaan kyllä kysymyksiin jos joku kysyy. Ihan huomaamatta monet tuttavat ja ystävät on siirtynyt luonnollisempaan ruokaan ja jättänyt kasvirasvat pois ja korvannut ne voilla ja kermalla :) Pari alkanut karppaamaankin ihan omasta aloitteesta (tutkineet asiaa ensin itse). Yks kaveri alko karppaamaan kun sen vanhemmat pääsi karppaamalla täysin eroon 2-tyypin diabetes-lääkityksistä...

No ihan mun tuttavapiirissä on tuollaisia ja monta onkin. Mistään muusta eivät puhu kuin omasta dieetistä jonka noudattaminen avaa taivaan, ja kattovat halveksuvasti niitä jotka ostaa jotain heidän mittapuunsa mukaan myrkkyä.

• Tykkää
Reactions: ärsypilämi
Ohan niitä kiihkoilijoita täällä palstallakin vaikka kuinka. Heti jos tekee avauksen esim. "Tein tänään aivan ihanaa pastaa" Niin joku tulee kommentoimaan, että kamalaa pullamössöpaskaa teit.

MONELLA on tainnut mennä karppaus käsite vähän ohi. Jokapaikassa on karppausta teki mitä teki.
Monet rinnastaa sen jo Atkinssiin, joka on kovin kovin liharasva pitoinen...

Kunhan mie aloitan vuoden päästä laihiksen, en TODELLAKAAN aijo karpata.
Karppaus käsitteenäkin tursuaa jo korvista. Minä luotan perinteiseen tyyliin eli vähempikaloriseen ruokavalioon ja liikuntaan. :p

No ihan mun tuttavapiirissä on tuollaisia ja monta onkin. Mistään muusta eivät puhu kuin omasta dieetistä jonka noudattaminen avaa taivaan, ja kattovat halveksuvasti niitä jotka ostaa jotain heidän mittapuunsa mukaan myrkkyä.

Ehkä säkin voisit tutkia asioita ja perehtyä karppaukseen niin tiedät mistä he puhuvat? Ei sun silti tartte karppausta aloittaa. Koska uskon että tuttavasi tietävät enemmän kuin tarpeeksi virallisterveellisestä ruokavaliosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24917265:
MONELLA on tainnut mennä karppaus käsite vähän ohi. Jokapaikassa on karppausta teki mitä teki.
Monet rinnastaa sen jo Atkinssiin, joka on kovin kovin liharasva pitoinen...

Aika tietämätön olet jos luulet että Atkinsin dieetti on kovin liharasvapitoinen. Atkins nimenomaan suositteli monipuolista rasvankäyttöä (pääasiassa kylmäpuristettuja kasviöljyjä) ja vain kohtuudella eläinrasvaa. Ja suositteli ylläpitovaiheessa myös täysjyvätuotteita ja hedelmiä ja aika korkeeta (100-150 g) hiilarimäärää niille joille se sopii.

Atkinsin aloitusvaihe kestää vain 2 viikkoa jossa ollaan ketoosissa alle 20 g päivähiilareilla. Silloinkin Atkins suosittelee puolta kiloa kasviksia päivässä.

:O "Välimeren ruokavalio" karppausta eli vähähiilarista ruokaa? No ei ihan. Kahden Italian vuoden jälkeen alkoivat pursuta housuista ulos ne aamupalakeksit, -pullat, pastat, leivät ja muut.

Tuota nimitystä taidetaan käyttää lähinnä Kreikkalaistyyppisestä, ei sentään Italialle tyypillisestä ruuasta....

Mutta dieetti kuin dieetti (siis ruokavalio, älkää sekoittako laihduttamista tähän) on kohtuuttomuuksiin mennessään huono.
Karppaamista on monia alalajeja tokikin, mutta väistämättä mulle tulee ensimmäisenä mieleen ne kun väitetään ettei hedelmiä tai porkkanoitakaan sais syödä kohtuuttomien hiilarimäärien vuoksi. Siten on tämä 'alalajinsa' joka karppaa (vaikkei oikeittejen kalojen mielestä karppaakaan) kaikessa hiljaisuudessa laskematta niitä määriä.

Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas- eli todellakin ne kaikkein räikeimmät ja negatiivisimmat kommentit tulevat ensin mieleen, se kiihkoinen julistus ja teilaaminen yhdestä leipäpalasta tai pasta-ateriasta näkemättä sitä kokonaisuutta.
Ei yks pääsky kesää tee ja niin pois päin.

Ehkä säkin voisit tutkia asioita ja perehtyä karppaukseen niin tiedät mistä he puhuvat? Ei sun silti tartte karppausta aloittaa. Koska uskon että tuttavasi tietävät enemmän kuin tarpeeksi virallisterveellisestä ruokavaliosta.

Karppaus- joka menee tähän että sitä julistetaan jokapaikassa ja joka pöydässä nimenomaan taivaat aukaisevana ja kaiken muuttavana ja parantavana ainoana asiana maailmassa on rinnastettavissa mun ajatuksissa Amwayhin.....

Kun heille ei ole olemassa muuta kuin se Amway- ja näille karppaajille ei ole olemassa muuta kuin pullamössö tai heidän tapansa- ainut ja oikea.
SE julistaminen ja paasaaminen joka ikisessä tilanteessa joka vähänkin sivuaa ruokaa käy aika raskaaksi.

Yhteistyössä