Uskomatonta miten tota karppausta dissataan nyt ihan huolella mediassakin :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24914474]Muuten asiaan kantaa ottamatta ( ei jaksa kiinnostaa muiden mielipiteet,pidän omaa oloani tarpeellisena mittarina ) ,minä en syö LIHAA ja karppaan.[/QUOTE]

Etkö syö mitään eläinkunnan tuotteita?

Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttynyt;24914186:
Elinkeinoelämämme romahtaa, jos perunan ja viljojen tuotanto kärsii, samoin kuin leipä- ja pullateollisuus, karkki-, sipsi-, jäätelö-, margariini- ja ties mikä vielä teollisuus.
Onko tätä nyt yhtään ajateltu?
Unohdit kokonaan lääketeollisuuden. Esimerkiksi vuonna 2010 diabeteslääkkeisiin meni 154 miljoonaa euroa ja määrä nousee vauhdilla.

mutta mutta, ottakaas selvää minkälaista taustaa noilla karppausta niin kovaa vastustavilla professoreilla tai lääkäreillä on... ei kauheen objektiivistä näkökulmaa voi heiltä odottaa.

[QUOTE="vieras";24914354]Ja yks mitä en ymmärrä on tuo järjetön makeutusaineiden käyttö joka karppaajilla on hurjaa! Aspartaamia ei pitäis kenenkään syödä :([/QUOTE]

Minä en syö IKINÄ aspartaamia enkä muitakaan makeutusaineita. Mistä olet saanut päähäsi että karppaajat syövät järjettömiä määriä makeutusaineita...? Miksi?

Minä en syö IKINÄ aspartaamia enkä muitakaan makeutusaineita. Mistä olet saanut päähäsi että karppaajat syövät järjettömiä määriä makeutusaineita...? Miksi?

Palstalta :D

Kun PepsiMaxissa kaloreita on nolla.......
Ja useasti saa lukea että makeutusjauhetta ripaus sinne ja tuonne, kun eihän sitä hunajaa voi... jonkun botulismin vielä saa ja kun siinä on hiilareit.

NÄitä vastauksia oikeasti lukee palstalla, huolimatta siitä että kaikki ei näin tee.

Mä en tajua miten tämä karppauksen epäekologisuus on niinku ajateltu. Varsinkin kun karppauksen alalajeja on noin miljoona. Tarkoitushan EI ole korvata hiilareita LIHALLA, vaan vähentää hiilareita ja lisätä rasvaa. Ja esim. nyt syksyllä kotimainen juures on sen lihan lisukkeena aika pirun paljon ekologisempaa kuin joku riisi.

Ja ei, mä en ole mikään himokarppaaja, mutta onhan se nyt selvää jos ruokavalioon liittyy paljon kasvisten syöntiä niin eihän se vaan voi olla epätervettä?!?!

Sekö on karppausta et syö paljon vihanneksia...?

Monella on perushyvä ruokavalio jo sumentunut, ku kuvitellaan, että jos ei karppaa, niin karkkia, sipsiä ja makaroonia pelkästään vedetään napaan tai toinen vaihtoehto on, että syödään vihanneksia, ei höttöviljoja vaan täysviljaa jonkinverran yms. eli "karppausta", vaikka karppauksesta ei edes tuossavaiheessa puhuttais oikeasti.

Sen vähän mitä itse olen karppaukseen liittyviä artikkeleita lukenut, niin ongelma taitaa vahvasti olla käsitteen määrittelyssä. Karppauksen alle mahtuu vaikka mitä. Ja jos joku tarkoittaa sillä vain valkoisen viljan ja sokerin välttelyä, niin siinä ei liene mitään vikaa. Länsimaissa syödään "höttöhiilareita" niin paljon. Mutta itse en kyllä karppaa, vaan ihan lautasmallin mukaan syön ja ihannepainossa olen pysynyt tällä "kohtuus kaikessa -periaatteella".

Sekö on karppausta et syö paljon vihanneksia...?

Monella on perushyvä ruokavalio jo sumentunut, ku kuvitellaan, että jos ei karppaa, niin karkkia, sipsiä ja makaroonia pelkästään vedetään napaan tai toinen vaihtoehto on, että syödään vihanneksia, ei höttöviljoja vaan täysviljaa jonkinverran yms. eli "karppausta", vaikka karppauksesta ei edes tuossavaiheessa puhuttais oikeasti.

jos vertaan aiempaan ruokavaliooni, jossa söin riisiä, pastaa, perunaa tai leipää joka aterialla (vaikkakin täysjyvää yleensä) ja toki salaattia myös nykyiseen ruokavaliooni, jossa syön kasvislisukkeita ruuan kanssa ja aamulla esimerkiksi maustamatonta jogurttia ja kotimaisia marjoja, niin kumpi ruokavalio mahtaa olla terveellisempi. Itse uskon että jälkimmäinen, kasvisten määrä on lisääntynyt entisestään merkittävästi.

Minä EN karppaa.
En siis laske hiilihydraatteja, en erityisesti välttele mitään.
Syön herkkujakin, syön surutta leipää. Olen aina syönyt paljon kasviksia ja vihaan syvästi riisiä, paitsi riisipuurossa ja karjalanpiirakoissa. Peruna ei ole mieleen, mutta siitäkin saan hyvää ruokaa aikaiseksi. Jos mieli tekee mannapuuroa- keitän ja syön.
En kovasti tykkää lihasta.
Jos syön aamulla keksin, en ruoski itseäni enkä ole loppupäivää sokerittomalla.
Marjat on hyviä, pakkasesta nautittuna ne on kauheita yleensä- maku muuttuu. Muussaan jonkin sekaan- yleensä kiisselin tai rahkan, jogurtin, pirtelön...
Täysjyvät ovat makuuni, maissi on yäk, tattari vielä kauheampaa.

Katson syöväni suht terveellisesti- paljon kasviksia, ei rasvatonta, ei kohtuuttomasti makeaa.

Ja kun sanon etten karppaa, minut luokitellaan ranskanleivällä eläväksi pepsimax tyypiksi. Ei mitään terveellistä, ei mitään järkeä, koska en laske hiilareita enkä siis välitä omasta enkä lasteni terveydestä.

Itse en karppaa. Tutuilla, jotka karppaavat, ei lihankulutuus ole lisääntynyt merkittävästi. Pasta, riisi tms on vaan korvattu kasviksilla.
En siis ole karppaaja, mutta olen huomannut että virallisen ruokaympyrän kannattajilla alkaa olemaan argumentit vähissä. Kun seuraa keskusteluja ja väittelyitä, huomaa että he hokevat samoja asioita eivätkä pysty vastaamaan karppaajien argumentteihin. Jotenkin on tullut se tunne, että karppaamisessa, jossa jätetään turhia hiilareita pois, syödään hyviä rasvoja, pähkinöitä, kasviksia, maitotuotteita ja jätetään kevyttuotteet yms pois saattaisikin olla järkeä.

Korjatkaa mikäli olen väärässä, mutta karppaus olis niinkö sama kuin 'Välimeren ruokavalio'?

JA vaaleaa leipää siinäkin syödään, ei kylläkään siinä mittakaavassa mitä Suomessa siis, mutta ei sulje kaikkea pois, kohtuullistaa vaan.....

En siis ole karppaaja, mutta olen huomannut että virallisen ruokaympyrän kannattajilla alkaa olemaan argumentit vähissä. Kun seuraa keskusteluja ja väittelyitä, huomaa että he hokevat samoja asioita eivätkä pysty vastaamaan karppaajien argumentteihin.

Täytyy myöntää, että vaikeapa se on vastata, kun anonyymi karppaaja tulee netissä kertomaan, että syön pelkkää pullamössöä tai sokerip***aa tai milloin mitäkin. Pakostikin tulee hoettua sitä samaa asiaa: että sokeri tai valkoiset jauhot eivät kuulu siihen virallisterveelliseenkään kuin juhlahetkinä.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24915120:
Korjatkaa mikäli olen väärässä, mutta karppaus olis niinkö sama kuin 'Välimeren ruokavalio'?

JA vaaleaa leipää siinäkin syödään, ei kylläkään siinä mittakaavassa mitä Suomessa siis, mutta ei sulje kaikkea pois, kohtuullistaa vaan.....

Mun mielestä suurinpiirtein näin. Mutta edelleen, karppauksessa on noin miljoona alalajia, että se on vähä keltä kyssyy ;)

Leipää syödään juu, mutta ei puputeta jatkuvasti, ja esim. välipalat on aika tuntemattomia käsitteitä - syödään kunnolla kun syödään ja sitten ollaan taas syömäti. Ja esim. Kreikassa mun tutut ei syö aamupalaa koskaan, kun illalla vedetään niin tuhti ateria ettei tarvi. Tuo, ettei syötäis kun ei tarvi, on aika monella länsimaalaisella hukassa...

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Täytyy myöntää, että vaikeapa se on vastata, kun anonyymi karppaaja tulee netissä kertomaan, että syön pelkkää pullamössöä tai sokerip***aa tai milloin mitäkin. Pakostikin tulee hoettua sitä samaa asiaa: että sokeri tai valkoiset jauhot eivät kuulu siihen virallisterveelliseenkään kuin juhlahetkinä.

Joo en siis tarkoittanut tavallisia tallaajia, vaan tutkijoita ja professoreja. Itsekään en karppaa, enkä tykkää kun johonkin tyyliin lähdetään painostamaan. Oon vaan huomannut, että karppaamiseen liittyviin terveysvaikutuksiin ja olotilaan ei löydy enää hyviä argumentteja vastaan. Esimerkkinä eilinen A-talk keskustelu, jossa karppaamisen vastustajat olivat vaan huonoja.

[QUOTE="Jenis";24915186]Mun mielestä suurinpiirtein näin. Mutta edelleen, karppauksessa on noin miljoona alalajia, että se on vähä keltä kyssyy ;)

Leipää syödään juu, mutta ei puputeta jatkuvasti, ja esim. välipalat on aika tuntemattomia käsitteitä - syödään kunnolla kun syödään ja sitten ollaan taas syömäti. Ja esim. Kreikassa mun tutut ei syö aamupalaa koskaan, kun illalla vedetään niin tuhti ateria ettei tarvi. Tuo, ettei syötäis kun ei tarvi, on aika monella länsimaalaisella hukassa...[/QUOTE]

Minusta se, että syö illalla niin paljon ettei aamulla tarvitse, ei kuulosta terveelliseltä. Ennemmin syö vähemmän ja pienempiä annoksia niin pysyy verensokerikin tasaisena.

Minusta se, että syö illalla niin paljon ettei aamulla tarvitse, ei kuulosta terveelliseltä. Ennemmin syö vähemmän ja pienempiä annoksia niin pysyy verensokerikin tasaisena.

Mun mielestä tääkin on hlökohtainen juttu. Esim. mun suvussa (jossa ollaan keskimäärin hoikkia, harrastetaan toki liikuntaa) ollaan just tämmösiä kertalämmitteisiä, että syödään kerran pari kunnon ateria per päivä, ja sitten ehkä yks välipala, ja välillä ei ole nälkä. Toi usein puputtaminen on mm. hampaille huonoksi kans ;)

Karppaamallahan ei tartte pelätä, että verensokeri heilahtelee koska se ei heilahtele. Eli siis jos on jättänyt viljan ja sokerin pois. Muusta lajeista en tiedä, että miten sokerit heilahtelee. Mun mummo pystyi ainakin jättämään diabeteslääkkeetkin pois, koska sokeriarvot oli hyvät ja tasaiset. Tietysti jokainen kokeilee omalla kohdallaan, että miten homma on.

[QUOTE="Jenis";24915219]Mun mielestä tääkin on hlökohtainen juttu. Esim. mun suvussa (jossa ollaan keskimäärin hoikkia, harrastetaan toki liikuntaa) ollaan just tämmösiä kertalämmitteisiä, että syödään kerran pari kunnon ateria per päivä, ja sitten ehkä yks välipala, ja välillä ei ole nälkä. Toi usein puputtaminen on mm. hampaille huonoksi kans ;)[/QUOTE]

Kyllä terveet hampaat kestävät ateriarytmin aamiainen-lounas-välipala-iltaruoka, ei kyse tuolla ruokarytmillä ole jatkuvasti puputtamisesta.

Nooh.. Kyllä tää karppaus-muotivillityskin vielä jossain vaiheessa loppuu.. Niinkuin loppui Atkinsin diettiin hurahteneisuus kun muutama kuoli. Siihen saakkahan henkeen ja vereen vannoutuneita Atkinsilaisia oli yhtä kaikki kuin karppaajiakin..

[QUOTE="Jenis";24915285]No mutta kun mulla ei ole nälkä kuin 2-3 krt/pvä. Miksi siis syödä useammin? Itse kullekin tekis hyvää opetella se nälän tunne ja syödä sen mukaan, ei jonkun ateriarytmin. Minä siis tätä mieltä, moni muu ei :)[/QUOTE]

Minullakin saattoi ennen olla lounaan ja iltaruuan väli hyvinkin 9 tuntia eikä ollut nälkä. Vaan kun opettelin suosituksesta syömään välipalan, alkoi treenaaminenkin sujua paljon paremmin. Eli tässä vaiheessa en enää luota omaan nälkään indikaattorina siitä että milloin elimistö kaipaa ravintoa.

Mutta tee sinä kuten parhaaksi näet, se on jokaisen oma valinta, miten syö.

Minullakin saattoi ennen olla lounaan ja iltaruuan väli hyvinkin 9 tuntia eikä ollut nälkä. Vaan kun opettelin suosituksesta syömään välipalan, alkoi treenaaminenkin sujua paljon paremmin. Eli tässä vaiheessa en enää luota omaan nälkään indikaattorina siitä että milloin elimistö kaipaa ravintoa.

Mutta tee sinä kuten parhaaksi näet, se on jokaisen oma valinta, miten syö.

Jos ihan treenaa-treenaa, syö toki sen mukaan. Mulle perusliikkujalle ei oo tulleet tarpeen mitkään erityisviritykset.

Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttynyt;24914186:
Elinkeinoelämämme romahtaa, jos perunan ja viljojen tuotanto kärsii, samoin kuin leipä- ja pullateollisuus, karkki-, sipsi-, jäätelö-, margariini- ja ties mikä vielä teollisuus.
Onko tätä nyt yhtään ajateltu?

Mä uskon, että tämä on juuri syynä siihen, että nyt on alettu julkisuudessa kovasti puhumaan pahaa karppauksesta. Karppi-innostus on kuulemma oikeasti tehnyt notkahduksen mm. leivän myyntiin.

• Tykkää
Reactions: Debra ja Wolt

Yhteistyössä