Uskomatonta miten tota karppausta dissataan nyt ihan huolella mediassakin :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omassa elämässäni olen kokenut sen, että karppaamisesta vaahtoavat ympärillä enemmän ne, jotka ei karppaa (paasaavat sen vaarallisuudesta ja usein vielä väärin perustein eli kuvitellen karppauksen tarkoittavan kerman juomista, voin syömistä paketista lusikalla ja kiloittain pekonin ahtamista napaan) kuin ne, jotka karppaavat. Jo se, että sanoo kiitos ei kahvipöytäpullalle työpaikalla, kirvoittaa niitä puheita, vaikka itse karppaaja ei puhuisi asiasta yhtään mitään. Ja yksi kommentti siinä vaahtoamisessa on juuri se etä "karppaajat on kuin kiihkouskovaisia ja tuputtaa ruokavaliotaan kaikille"...

En jaksa lukea koko ketjua, koskapa nämä keskustelut yleensä ärsyttää. Ärsyttää siksi, että jopa mediassa sitä jaksetaan painottaa miten karppaajat mässäävät lihalla. Helvata en mä ainakaan syö lihaa yhtään sen enempää kuin ennenkään! Enkä niitä maitotuotteitakaan. Kasvisten ja vihannesten määrä on kyllä lisääntynyt.

minusta jokainen karpatkoon niin paljon kuin lystäävät. Itse luotan edelleen monipuoliseen lautasmalliin ja siihen, että syö vähemmän kuin kuluttaa.

Itseän eniten ärsyttää muutamat ystäväni jotka tunkevat mukaani Karppauskirjoja ja paasaavat joka näkemisellä sitä karppausta ja kuinka heillä karppaa jo 5kk ikäinen vauvakin jne jne. ravintolaan kun mennään niin kuulutetaan jo tarjoilijallekin, että minä sitten karppaan enkä ota sitä enkä tätä...
eikö voi vaan olla ottamatta? täytyykö asiasta tehdä niin iso numero!

...Ja mä olen aivan tasan varma että leivän valmistajat ym. maksaa noista "tutkimuksista" ynnä muista.

Taas tulee telkkarista siitä miten karppaainen on epäekologista.. Mites se yks iltapäivälehden otsikko meni: Karppaaminen tappaa tmv.

Tää on ihan uskomatonta :laugh:

Ja se jos joku vielä uskoo tota mediaa ja hylkää terveen järkensä tuon karppauksen suhteen..

Ei siinä mitään, ymmärrän että on varmaan niitäkin jotka oikeasti karppaavat "epäterveesti", mutta syömishäiriöisiä niissä muidenki ruokavalioiden edustajissa on.

Ja ei, mä en ole mikään himokarppaaja, mutta onhan se nyt selvää jos ruokavalioon liittyy paljon kasvisten syöntiä niin eihän se vaan voi olla epätervettä?!?!

Ei siinä kasvisten syönnissä olekaan mitään epäterveellistä. Mutta siinä jumalattomassa proteiinien ja rasvojen määrissä kyllä. Eikä turhien herkkujen pois jättämisessä ole mitään pahaa mutta mielummin rajoitan herkkuja, syön tavis ruokaa ja paljon kasviksia ja sopivia annoksia.

minusta jokainen karpatkoon niin paljon kuin lystäävät. Itse luotan edelleen monipuoliseen lautasmalliin ja siihen, että syö vähemmän kuin kuluttaa.

Itseän eniten ärsyttää muutamat ystäväni jotka tunkevat mukaani Karppauskirjoja ja paasaavat joka näkemisellä sitä karppausta ja kuinka heillä karppaa jo 5kk ikäinen vauvakin jne jne. ravintolaan kun mennään niin kuulutetaan jo tarjoilijallekin, että minä sitten karppaan enkä ota sitä enkä tätä...
eikö voi vaan olla ottamatta? täytyykö asiasta tehdä niin iso numero!
samaa mieltä. mulla on kans yks ystävä, joka koko ajan tunkee noita opuksia mulle ja kehottaa aloittamaan karppauksen, kun se on nii ihanaa. ja ei tarvii nälässä olla ja silti laihtuu. ja on ihan varma, että jos me alettais kaikki karppaamaan, niin meidän poikakin paranisi epilepsiasta tosta noin vaan hups. eikö vaan voi karpata tai olla karppaamatta, tarviiko sitä väkisin toisille tuputtaa

Marjoissako ei sit sokeria ole vai? :stick:
Olen lukenut, että marjat olisivat luonnollisempaa ravintoa kuin pitkälle jalostetut ja samalla aina vain makeammiksi muuttuneet hedelmät.

Oma kokemukseni on, että hedelmien syönti menee helposti liialliseksi. Yhden hedelmän jälkeen uppoaa helposti muutama lisää. Niitä on myös helppo pistää poskeen ohimennen, vaikka mitään oikeaa syömisen tarvetta ei olisi. Marjojen kanssa ei tule samanlaista ylisyömisen ongelmaa, vaan syömisen määrä on helppo pitää sopivana.

Karppauskeskustelun överiksi menemisen aloittivat kyllä ihan ensin karppaajat. Juurikin makaronia, perunaa yms. normaalia perusruokaa alettiin kutsua moskaksi, myrkyksi jne. Kaikki ns. normaaliruokavaliota puolustivat asiantuntijat saivat järjettömät määrät vihapostia, vaikka julkisuudessa olivat aina asiallisia.

Koska karppauksen puolustajien sävy oli niin suoran vihamielinen, tilanne on johtanut siihen, että myös ei-karppaajien puolella käytetään voimakkaampaa kieltä, kuten tämä Uusitupa tms. joka sanoi, että kohta alkaa porukkaa kuolla.

Että sinänsä on vähän hassua, että karppaajat ovat nyt kauhean loukkaantuneita, kun itse julistivat toisen puolen paholaisen kätyriksi heti alkuun.

...Ja mä olen aivan tasan varma että leivän valmistajat ym. maksaa noista "tutkimuksista" ynnä muista.
!

Minusta on ihan päivän selvää, että kun tehdään tutkimuksia esim viljan terveys vaikutuksista, niin siinä on yhteistyössä esimerkiksi joitain leivän valmistajia tai muita viljatuotteiden valmistajia. Samoin jos tehdään tutkimuksia lihasta niin siinä on mukana suuria lihan tuottajia.

Jostainhan tutkimusten on saatava rahoitus, ei se taivaalta tipahda. Ja siitähän on hyöytä näille valmistajille, tuli tutkimuksesta millaisia tuloksia vain. Minä en kyllä usko, että näitä tuloksia valmistajat pääsisivät millään tavoin manipuloimaan tai keksimään päästään.

Ja mitä olen tutkijoita tavannut, niin nämä tuntuvat olevan semmoista porukkaa joita ihan oikeasti kiinnostaa se tutkittava aihe, ja haluavat saada sen totuuden selville, eivätkä vain kehitellä päässään mitään "totuuksia".

Mutta joo tämä on vain minun mielipiteeni ja voinhan olla täysin väärässäkin.

[QUOTE="vieras";24914885]mutta mutta, ottakaas selvää minkälaista taustaa noilla karppausta niin kovaa vastustavilla professoreilla tai lääkäreillä on... ei kauheen objektiivistä näkökulmaa voi heiltä odottaa.[/QUOTE]

Ja esim. Heikkilällähän ei oo mitään taloudellisia riippuvuuksia?

Hesus. Eiks teille nyt selvinny, että noi ko. firmat mainittiin sen karppivastasen proffan tukijoina siksi, että ne antaa tutkimuskäyttöön omia tuotteitaan ilman korvausta? Luuletteko, että ne karppi"jumalanne" on kaikista kytköksistä vapaita? Kuka sen jenkkitutkimuksen karppaamisen eduista rahoittikaan?

Eikö hullunkiilto silmissä karppaavia kiinnosta esim. syöpäjärjestöjen _tutkimustieto_ usemmin kuin kaksi-kolme kertaa viikossa syötävän lihan terveyshaitoista? Tai oikeasti yhtään ekologisuus, eläinten olot? (Lukekaa vaikka Johanna Sinisalon Enkelten verta, hyvä kirja ja siinä sivussa valottuu vähän seki puoli.)

Ja jos taas karppaaminen ois sitä, että vältetään valkoisia hiilareita ja kevyttuotteita niin hyvää päivää vaan teillekin - olen "karpannut" jo kymmenen vuotta. Saman ajan olen ollut myös syömättä lihaa, paitsi nyt olen alkanut lisätä ruokavaliooni pieniä määriä riistaa silloin tällöin.

On erittäin yksisilmäistä napata amerikkalaiseen ruokakulttuuriin sovellettu näkemys suoraan tänne, jossa esim. sellanen kiistelty peruselintarvike ku leipä on hyvin usein täysjyvärukiista valmistettu. On nimittäin hieman eri asia se reunaton, prosessoitu jenkki"leipä".

Aivojen käyttö edelleen sallittu, uskokaa tai älkää.

Himokarppajat on rasittavia, puusilmäsiä jankkaajia. Kiitos ja anteeksi.

Eikö hullunkiilto silmissä karppaavia kiinnosta esim. syöpäjärjestöjen _tutkimustieto_ usemmin kuin kaksi-kolme kertaa viikossa syötävän lihan terveyshaitoista? Tai oikeasti yhtään ekologisuus, eläinten olot? (Lukekaa vaikka Johanna Sinisalon Enkelten verta, hyvä kirja ja siinä sivussa valottuu vähän seki puoli.)

En karppaa "hullunkiilto" silmissä ja syön jopa ihan perisuomalaista ruisleipää, mutta puutunpa tähän silti. Väitän että lähes jokaisessa suomalaisessa lapsiperheessä syödään lihaa ihan joka päivä, jossain muodossa. Kiinnostaako tavallista suomalaista perheenäitiä/isää nuo tutkimukset?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24917482:
Kun heille ei ole olemassa muuta kuin se Amway- ja näille karppaajille ei ole olemassa muuta kuin pullamössö tai heidän tapansa- ainut ja oikea.
SE julistaminen ja paasaaminen joka ikisessä tilanteessa joka vähänkin sivuaa ruokaa käy aika raskaaksi.

Kyllä mä tiedän että on olemassa muuta kuin pullamössö tai karppaus-itse noudatin suosituksia TÄYSIN ja voin huonosti. Jos sä et ole kokeillut karppausta miten tiedät minkälaista se on? Mä olen todellakin enemmän kuin kokeillut virallisterveellistä, noudatin sitä monta vuotta. Kuitenkin paastoverensokeri oli koholla ja vatsaongelmat olivat karmeita ja iho kuiva. Nämä kaikki poistuivat karppauksen myötä joten eikö minulla ole oikeus olla vihainen kun viralliset suositukset eivät kohdallani toimineet? Minä todellakin luulin että jatkuva nälkä ja vatsaongelmat oli normaalia.

Kaikki ei karppaa vain laihdutuksen takia! Itse olen aina ollut hoikka, joten laihtumisen ansiota ei terveyden palautuminen ei ole.

[QUOTE="vii";24917799]Karppaus ei ole sama asia kuin Välimeren ruokavalio. Välimeren ruokavalioon kuuluu myös viljoja! Ja Välimeren ruokavalioon EI kuulu voi tai kerma.[/QUOTE]

En toki ihan samaksi ole mieltänytkään, mutta tämä Välimeren malli on joissain keskusteluissa vilahdellut myös.
Kuuluuko karppaukseen jenkeissäkin voi ja kerma?
Onko ok 'virallisesti karpatessa' käyttää tilalla oliiviöljyä, jota tässä valiossa holvataan runsain määrin joka paikkaan? :D
Vai onko karppauksessa kyse vain voista ja kermasta, vai rasvojen lisäämisestä ylipäätään?
Käsittääkseni jogurtit ja muut vastaavat ovat enemmän rasvaa sisältäviä tässä kreikka-turkki- akselilla?

(Tämä ei ole antikarppinen puheenvuoro, kyselyä aiheesta kun nyt näyttää olevan ns kuuma peruna ja vastaajia paikalla)

Minkä takia se on kamalaa jos syö lihaa, salaattia, kasviksia ja täysin luonnollisia eläinrasvoja ja maitorasvoja?

Miksi se ei ole kamalaa eikä siitä puhuta, että nyt jo lähes jokaisen perheen ruokavalio koostuu paljolti hyvin epäterveellisistä valmisruoista, joissa on aspartaamia, sokereita ja transrasvoja ynnä silöntäaineita?

[QUOTE="Jenis";24918210]En karppaa "hullunkiilto" silmissä ja syön jopa ihan perisuomalaista ruisleipää, mutta puutunpa tähän silti. Väitän että lähes jokaisessa suomalaisessa lapsiperheessä syödään lihaa ihan joka päivä, jossain muodossa. Kiinnostaako tavallista suomalaista perheenäitiä/isää nuo tutkimukset?[/QUOTE]

Oikeassa olet, ja voin kertoa että ihan samalla tavalla suhtauduin esim. kun oli se helkkarinmoinen kohu koulujen mahdollisesta YHDESTÄ kasvisruokapäivästä.

Ennen sitä en oikeastaan ollut edes tajunnut, että oikeasti ihmiset syö lihaa ihan koko ajan. Mun mielestä se on hullua ja jokseenkin sokeaa toimintaa paitsi ekologisesti myös ihan omaa ja perheensä terveyttä kohtaan.

Kyllä mä tiedän että on olemassa muuta kuin pullamössö tai karppaus-itse noudatin suosituksia TÄYSIN ja voin huonosti. Jos sä et ole kokeillut karppausta miten tiedät minkälaista se on? Mä olen todellakin enemmän kuin kokeillut virallisterveellistä, noudatin sitä monta vuotta. Kuitenkin paastoverensokeri oli koholla ja vatsaongelmat olivat karmeita ja iho kuiva. Nämä kaikki poistuivat karppauksen myötä joten eikö minulla ole oikeus olla vihainen kun viralliset suositukset eivät kohdallani toimineet? Minä todellakin luulin että jatkuva nälkä ja vatsaongelmat oli normaalia.

Kaikki ei karppaa vain laihdutuksen takia! Itse olen aina ollut hoikka, joten laihtumisen ansiota ei terveyden palautuminen ei ole.

Mä olen siis vain vastaan sitä vaahtoamista aiheesta.
En karppaa siten kuin karppisivusto suosittaa, en vaivuta itseäni ketoosiin tms.
Joku joskus sanoi että syön ihan hyväkarpisti 90% ruokailuistani, mutta pidän niitä päiviä kun viis veisaan valkoisen viljan ja sokerin terveellisyydestä. En syö sen virallisen mallin mukaan.

JA tuossa ylläolevassa mitä lainasit, niin puhuin vain niistä karppaajista, jotka julistavat sanomaansa kuin Jehovantodistajat taivaisiinpääsyä.
En ole koskaan väittänyt että kaikki karppaajat tekisivät siten. JA jo keskustelun alussa sanoin, että jokainen kuunnelkoon kehoaan koska ei ole olemassa mallia, joka toimisi kaikilla.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24917845:
samaa mieltä. mulla on kans yks ystävä, joka koko ajan tunkee noita opuksia mulle ja kehottaa aloittamaan karppauksen, kun se on nii ihanaa. ja ei tarvii nälässä olla ja silti laihtuu. ja on ihan varma, että jos me alettais kaikki karppaamaan, niin meidän poikakin paranisi epilepsiasta tosta noin vaan hups. eikö vaan voi karpata tai olla karppaamatta, tarviiko sitä väkisin toisille tuputtaa

Itse asiassa ketogeeninen ruokavalio on erittäin tehokas keino hallita epilepsiaa. Tätä on jonkin verran tutkittukin.

Tässä yksi tutkimus: The ketogenic diet and epilepsy. [Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2008] - PubMed - NCBI

Ja tässä vähän helpommin luettava artikkeli: Ketogenic Diet Prevents Seizures By Enhancing Brain Energy Production, Increasing Neuron Stability

Luulen että ystäväsi haluaa vain parastasi ja ajattelee sinun ja lapsesi terveyttä. Kyllä minä ainakin haluan että läheiseni pysyvät terveinä mahdollisimman pitkään. Joten jos mielestäni karppaus on terveellisin tapa elää niin miksen kertoisi siitä muille?

Minkä takia se on kamalaa jos syö lihaa, salaattia, kasviksia ja täysin luonnollisia eläinrasvoja ja maitorasvoja?

Miksi se ei ole kamalaa eikä siitä puhuta, että nyt jo lähes jokaisen perheen ruokavalio koostuu paljolti hyvin epäterveellisistä valmisruoista, joissa on aspartaamia, sokereita ja transrasvoja ynnä silöntäaineita?

No se rasvan määrä ei ole hyvästä.

Miten niin lähes jokaisen perheen ruokavalio koostuu paljolti hyvin epäterveellisistä valmisruoista? Juuri tätä asennetta ihmettelen. "Vain me karppaajat syömme terveellistä ja puhdasta ruokaa, muut syövät lähinnä transrasvoja ja aspartaamia".

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24918269:
Mä olen siis vain vastaan sitä vaahtoamista aiheesta.
En karppaa siten kuin karppisivusto suosittaa, en vaivuta itseäni ketoosiin tms.
Joku joskus sanoi että syön ihan hyväkarpisti 90% ruokailuistani, mutta pidän niitä päiviä kun viis veisaan valkoisen viljan ja sokerin terveellisyydestä. En syö sen virallisen mallin mukaan.

JA tuossa ylläolevassa mitä lainasit, niin puhuin vain niistä karppaajista, jotka julistavat sanomaansa kuin Jehovantodistajat taivaisiinpääsyä.
En ole koskaan väittänyt että kaikki karppaajat tekisivät siten. JA jo keskustelun alussa sanoin, että jokainen kuunnelkoon kehoaan koska ei ole olemassa mallia, joka toimisi kaikilla.

Itse esimerkikis kestovaipatin lapseni- en silti heti ovensuussa heilutellut kestovaippaopuksia tai yrittänyt ketään käännyttää sinnikkäästi- eri asia jos joku kysyi. En tehnyt asiasta numeroa, vastasin kysymyksiin vaippaa vaihtaessa jos joku ihmetteli tai kyseli, en paasannut maailman pelastumisesta ja ekologisuudesta. Kiihkoisuus pilaa ihan kaikki asiat, olisin mä voinut niin monelle siitäkin aiheesta julistaa ilosanomaa, ihanuutta, helppoutta ja vapautta.

[QUOTE="vii";24918300]No se rasvan määrä ei ole hyvästä.

Miten niin lähes jokaisen perheen ruokavalio koostuu paljolti hyvin epäterveellisistä valmisruoista? Juuri tätä asennetta ihmettelen. "Vain me karppaajat syömme terveellistä ja puhdasta ruokaa, muut syövät lähinnä transrasvoja ja aspartaamia".[/QUOTE]

Transrasvojahan karppaajat juuri välttelevät. Siis niitä vaarallisia teollisia transrasvoja joita löytyy kovetetuista kasvirasvoista kuten esim. kekseistä. Aspartaamiakin suurin osa karppaajista välttelee.

Luonnollista transrasvaa eli CLA:ta löytyy maitorasvasta ja se on osoitettu todella terveelliseksi. Niin terveelliseksi että pelkkää CLA:ta myydään ihan lisäravinteenakin.

Yhteistyössä