Uskomatonta lastenhoitajan kohtelua - vai onko tällainen saituus ja natkuus normaalia perheenäideillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lotte"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kauhean omakehu tämä ap. Ja lapsellinenkin vielä, kun ei selvitä kunniallisesti välejä. Minä en kyllä palkkaisi ihmistä, joka ei uskalla asioita selvittää eikä oikeuksistaan pitää kiinni.

Jätin tässä kuitenkin mainitsematta esim. sen seikan, että opiskelen lääkäriksi ja aion erikoistua lastenlääkäriksi - jos olisin tämän maininnut, niin mielestäsi varmaankin se olisi jo ollut kerskumista saati omakehua?

Ap ei selvitä puuttuvaa kolmea tuntia. Ap ei aio vastata puhelimeen, jos kyseinen perhe soittaa. Mistä sen tietää, jos soittaisivat siksi, kun haluavat selvittää mahdollisen kömmähdyksen palkanmaksussa?

Lapsellista käytöstä aapeelta paeta tilannetta tavoittamattomiin. Se vain ei anna kuvaa luotettavasta työntekijästä. Entäs, kun lasten kanssa tulee ongelmia/sattuu jotakin? Aapeen pelkurimainen käytös antaa aiheen epäillä, että tapahtunut vahinko jää kertomatta vanhemmille.

[QUOTE="mammeli";24885353]Siten että jos itse saa kuukaudessa n.400e lastenhoidontukea, siitä ei kovin isoa palkkaa voi maksaa, vaikka haluais. :) Usein nuoret ymmärtää että ei mahd maksaa ja tulee miel tuolla palkalla[/QUOTE]

Eli jos sinulla ei ole isoja tuloja, on oikein, että lapsenvahtikaan ei saa kohtuullista palkkaa työstään? En missään nimessä tarkoita, että olisi väärin palkata lastenhoitaja vaikka eurolla päiväksi, jos se on lastenhoitajalle ok niin mikäs siinä. En vain ymmärrä yleistä asennetta, että lapsenhoitajalle ei tarvitsisi maksaa kunnollista palkkaa. Jos mä lähtisin vaikka elokuviin ja ravintolaan, ajattelisin sen lastenhoitajan samanlaisena pakollisena kuluna kuin leffaliput, ruuan tai taksin, joista myöskään en saa alennusta siksi että mulla on pienet tulot. Tuohan se lisää hintaa illalle, mutta ajattelisin tuollaista humputteluiltaa ilman lapsia sijoituksena omaan hyvinvointiini ja jaksamiseen, ja ehkä just se lastenhoitaja ja oma aika ilman lapsia on tuossa tilanteessa se illan tärkein ja paras asia ;)

Toki esim. sellaisessa tilanteessa, jos lastenhoitahjaa tarvitaan vaikka kesällä joka päivä siksi ajaksi kun äiti on töissä, joutuu palkan suhteuttamaan omiin tuloihin (jos äiti saa vaikka 7e tunnissa niin on vähän pakko etsiä hoitaja, joka suostuu töihin niin edullisesti, että äidillekin jää jotain käteen)

• Tykkää
Reactions: teajohanna
[QUOTE="Lotte";24885570]Jätin tässä kuitenkin mainitsematta esim. sen seikan, että opiskelen lääkäriksi ja aion erikoistua lastenlääkäriksi - jos olisin tämän maininnut, niin mielestäsi varmaankin se olisi jo ollut kerskumista saati omakehua?[/QUOTE]

Tuo voi kyllä selittää työnantajasi kitsautta ja ehkä myös katkeruutta ja kateutta? Usein on niin, että ihmiset kuvittelevat lääkärien ja jo lääketieteen opiskelijoiden olevan rahassa kylpeviä hannuhanhia, jonka jonkun sattuman ja ihmeen kautta saavat hyväpalkkaisen ammatin ja yhteiskunnallisen arvostuksen. Se, kuinka paljon sen työn eteen pitää jo opiskeluaikana tehdä töitä - ja käydä pitkään kouluja ihan ilman palkkaa samalla kun ammattikoulusta valmistuneet entiset luokkakaverit jo ostelevat asuntoja - se ei sitten paljon ketään jaksa kiinnostaakaan.

Tsemppiä opiskeluihisi! Pianhan pääset varmaan jo tienaamaan loma-aikoina omaa alaa sivuavilla töillä, joten pihi ja kateellinen emäntäsi jääköön nyt sitten ilman lastenhoitajaa.

Mä ottaisin ilomielin ap:n kaltaisen hoitajan mun lapselle. Matkat ja ruuat maksettais toki palkan lisäksi, mun mielestä se on itsestään selvää. Päivällä varmaan olettaisin että hoitaja kulkee bussilla kun niitä tänne hyvin tulee mutta iltaisin/öisin ehdottomasti taksirahat kuuluu antaa. Sipsipussi on tosi pieni hinta siitä että on lapsilla tuttu hoitaja!

[QUOTE="Lotte";24885386]Asun Turun seudulla :) Puhun myös ruotsia sujuvasti :)[/QUOTE]

Oivoi, me asutaan Nummelassa. :( Meillä on siis vaan yksi vuoden ikäinen poika, mulle saa muutkin laittaa vaikka yksäriä jos kiinnostaa satunnaiset lastenhoitokeikat. :) Ja oikeasti voin kyllä maksaa vaivanpalkkaa enemmänkin kuin ton 5e/h riistoliksan. :)

Ap ei selvitä puuttuvaa kolmea tuntia. Ap ei aio vastata puhelimeen, jos kyseinen perhe soittaa. Mistä sen tietää, jos soittaisivat siksi, kun haluavat selvittää mahdollisen kömmähdyksen palkanmaksussa?

Lapsellista käytöstä aapeelta paeta tilannetta tavoittamattomiin. Se vain ei anna kuvaa luotettavasta työntekijästä. Entäs, kun lasten kanssa tulee ongelmia/sattuu jotakin? Aapeen pelkurimainen käytös antaa aiheen epäillä, että tapahtunut vahinko jää kertomatta vanhemmille.

Jos he todella haluaisivat / aikoisivat maksaa tuon puuttuvan summan, niin heillä on kyllä tilinumeroni - sekä kännykkään voi aina lähettää tekstiviestin / sähköpostiin kirjeen, joten tavoittaminen ei sinänsä ole ongelma. Näillä keinoin pääasiassa olemme yhteydenpidon hoitaneetkin, minulla kun on usein pitkälle iltaan jatkuvia luentoja / harjoitteluja sairaalalla ym. joten puhelimeen en läheskään aina pääse vastaamaan. Jos anteeksipyyntö ja puuttuva summa on tullakseen niin kyllä se minut tavoittaa, älä huoli.

Ihan ap:n lastenhoitotaitoihin tai muihin puuttumatta, mitä jos se äiti ihan yksinkertaisesti vain laski väärin? Sen takia varmaan kannattaisi yrittää selvittää asiaa. Tuo paljousalennus nyt ei kuulostanut kovin hyvältä,eikä ruuasta natkutus, mutta jos tuosta kolmesta tunnista ei sanottu mitään, niin luulisi sen tosiaan olevan vaan väärin laskettu.

Oletko sä itse se pihi emäntä ja tunnistit itsesi täältä

Turun seudulla. Voi jehna, mä en tällä hetkellä tarvitse edes satunnaista hoitajaa, mutta olisin monesti tarvinnut vielä jokin aika sitten ja takuulla tarvitsisin taas kun toivottavasti jossain vaiheessa työllistyn. Mihin suuntaan Turusta asustelet?

[QUOTE="tsubaki";24885642]Ihan ap:n lastenhoitotaitoihin tai muihin puuttumatta, mitä jos se äiti ihan yksinkertaisesti vain laski väärin? Sen takia varmaan kannattaisi yrittää selvittää asiaa. Tuo paljousalennus nyt ei kuulostanut kovin hyvältä,eikä ruuasta natkutus, mutta jos tuosta kolmesta tunnista ei sanottu mitään, niin luulisi sen tosiaan olevan vaan väärin laskettu.[/QUOTE]

Hmm.. tuo on kyllä houkutteleva ajatus, mutta en usko näin käyneen.. Hän on erittäin "tarkan-markan" nainen, ja pyöristys on aina tapahtunut heidän hyväkseen - tällä kertaa se nyt sai vähän suuremman mittakaavan. Ehkä hän huomasi, että olin ottanut santsilautasellisen hänen herkullista lasagneaan ;) vuoka nimittäin oli puolillaan kun lasten kanssa istuimme päivälliselle ja kaikilla oli kova nälkä, joten se oli sitten tyhjillään tiskikoneessa sen jälkeen :)

Minä en ole koskaan palkannut ketään hoitamaan lapsiani. Ihan itse olen heidät hoitanut.

Aapeen pisteet jatkavat laskemistaan. Aasinsillan kautta päästiin pätemään tohtorin opinnoilla. Tsiisus!

Oi voi kurja juttu jos pisteet laskee ;) Mahtaako ne jo kohta olla nollilla..

Ihan mielenkiinnosta; ovatko lääketieteen opinnot pätemistä vai ylipäätään opiskelun mainitseminen?

[QUOTE="Lotte";24885761]Oi voi kurja juttu jos pisteet laskee ;) Mahtaako ne jo kohta olla nollilla..

Ihan mielenkiinnosta; ovatko lääketieteen opinnot pätemistä vai ylipäätään opiskelun mainitseminen?[/QUOTE]

"Jätin tässä nyt mainitsematta..."

Miksi moinen lause?

Ehkäpä siinä sulle vastaus.

tästäpä tuli mieleeni, että eräs tuttavani hoiti ystävänsä lasta 8 kk joka arkipäivä noin 8 h tienaten 15e/pv. Hänellä oli lisäksi kotona itsellään 3 lasta.
Olihan se 15 e tietysti lisä omaan kotihoidontukeen, mutta kuitenkin aika mitätön summa niin isosta työstä. Ja siis ystävä kustansi ruuat lapselle, koska hoiti lapsen kotonaan.

"Jätin tässä nyt mainitsematta..."

Miksi moinen lause?

Ehkäpä siinä sulle vastaus.

Sinä puhut kehuskelusta minä puhun meriiteistä - siinä missä luotettavuus ja lapsista pitäminen on meriitti lastenhoitajalla on myös uravalinta - tässä tapauksessa lastenlääkäriksi tähtääminen. Ehkä sinä et näe asiaa näin, mutta moni hakee esim. opettajaopiskelijoista hoitoapua perheeseen.

Oletko itse työelämässä? Urakehitys saattaa tyssätä siihen, jos ei voi kertoa meriiteistään (koska se olisi kehuskelua?).

[QUOTE="Lotte";24884993]Olen 24-vuotias opiskelijatyttö ja sain viikonloppuna tarpeekseni babysitterin hommista - ainakin tässä perheessä! Olen ollut heidän käytettävissään vuoden ja nyt riittää. Sääli, sillä lapset ovat aivan ihania (2 tyttöä ja poika) ja pitävät kovasti minusta. Ja on ollut ihan kivaa vaihtelua käydä silloin tällöin hoitamassa heitä, plus tietysti taskurahaahan opiskelija tarvitsee aina.

Syy siihen, että mitta täyttyi on perheen vanhempien ja eritoten äidin SAITUUS!! Muutama esimerkki; menin hyvää hyvyyttäni la-illaksi heille, kun vanhemmilla oli menoa. Kun he myöhään illalla tulivat kotiin sain työtunneista palkan - vain huomatakseni, että palkasta oli vähennetty 3 tuntia oma-aloitteisesti. Samalla perheen äiti kysyy muina naisina, että voisinkohan tulla seur. viikolla heille koko päiväksi, jotta hän voisi suorittaa suursiivon - mutta voisin silloin katsoa heille pienen hinnanalennuksen!?! Mun sovittu tuntiliksa heillä on 5 euroa!! Ja vielä tuosta pitäisi alennus antaa.. En kai minäkään nyt mikään vapaaehtoistyöntekijä ole, vaan köyhä opiskelija.

Mutta syy mikä katkaisi kamelin selän on tämä: lauantaina lähteissään tämä äiti ruokien ym. ohjeistuksen lomassa mainitsi, että voin myös syödä illalla heillä lasten kanssa OMAN TUNNON MUKAAN?!? Ihan kuin söisin heidät vararikkoon...?? Tuo oli todella loukkaavaa. Olen aiemmin heillä ollessani korkeintaan keittänyt kahvit ja syönyt yhden kahvileivän lasten seurana. Ehkä se oli sitten liikaa. Hävytöntä![/QUOTE]

kaikenlaista porukkaa huh huh.mä olen kerran palkannut hoitajan ja tottakai tarjosin ruoat samalla,ei olis tullut mieleenkään olla tarjoamatta!!

Työntekijän pisteet romahtaa viimeistään siinä vaiheessa, kun aletaan haukkua entistä työnantajaa.

Tää on siinä suhteessa totta, että ihmisestä saa paremman kuvan, jos hän ei hauku muita ihmisiä. Asian voi kuitata esim. jätti palkan maksamatta, erimielisyyksiä yms. Pitää olla rehellinen, mutta likapyykin pesemisessä julkisesti on aina omat riskinsä eikä se ainakaan paranna pyykkärin mainetta...

Yhteistyössä