Uskomatonta lastenhoitajan kohtelua - vai onko tällainen saituus ja natkuus normaalia perheenäideillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lotte"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lotte"

Vieras
Olen 24-vuotias opiskelijatyttö ja sain viikonloppuna tarpeekseni babysitterin hommista - ainakin tässä perheessä! Olen ollut heidän käytettävissään vuoden ja nyt riittää. Sääli, sillä lapset ovat aivan ihania (2 tyttöä ja poika) ja pitävät kovasti minusta. Ja on ollut ihan kivaa vaihtelua käydä silloin tällöin hoitamassa heitä, plus tietysti taskurahaahan opiskelija tarvitsee aina.

Syy siihen, että mitta täyttyi on perheen vanhempien ja eritoten äidin SAITUUS!! Muutama esimerkki; menin hyvää hyvyyttäni la-illaksi heille, kun vanhemmilla oli menoa. Kun he myöhään illalla tulivat kotiin sain työtunneista palkan - vain huomatakseni, että palkasta oli vähennetty 3 tuntia oma-aloitteisesti. Samalla perheen äiti kysyy muina naisina, että voisinkohan tulla seur. viikolla heille koko päiväksi, jotta hän voisi suorittaa suursiivon - mutta voisin silloin katsoa heille pienen hinnanalennuksen!?! Mun sovittu tuntiliksa heillä on 5 euroa!! Ja vielä tuosta pitäisi alennus antaa.. En kai minäkään nyt mikään vapaaehtoistyöntekijä ole, vaan köyhä opiskelija.

Mutta syy mikä katkaisi kamelin selän on tämä: lauantaina lähteissään tämä äiti ruokien ym. ohjeistuksen lomassa mainitsi, että voin myös syödä illalla heillä lasten kanssa OMAN TUNNON MUKAAN?!? Ihan kuin söisin heidät vararikkoon...?? Tuo oli todella loukkaavaa. Olen aiemmin heillä ollessani korkeintaan keittänyt kahvit ja syönyt yhden kahvileivän lasten seurana. Ehkä se oli sitten liikaa. Hävytöntä!

Mulla jäi nyt epäselväksi se, miksi sun palkastasi oli vähennetty kolmen tunnin osuus ja miksi sun pitäisi antaa heille alennusta? (tuo 5 € per tunti on jo muutenkin aikamoinen polkuhinta)

Jos sä haluaisit vielä jatkossa hoitaa tuossa perheessä lapsia, sinuna sanoisin ystävällisesti mutta jämäkästi, että hoidat siellä mielelläsi, mutta sinun on saatava sovittu palkka, ja on turha pyytää alennusta. Sano vaikka, että saisit monessa osa-aikatyössä huomattavasti paremman palkan ja on varmasti perheitä, jotka mielellään palkkaisivat sinut tuplasti kalliimmalla - mll:nkin hoitaja maksaa yli 8 euroa tunnilta.

Aika ihmeelliseltä kuulostaa. Minimipalkka ja siitä pitäisi vielä antaa alennusta. Jatkossa ota omat eväät jos tuommoista päänaukomista on ollut, jos nyt yleensä enää menet. Pidä puolesi vaan, voit olla ystävällisen napakka!

Anteeksi, tulee ohi aiheen, mutta missä päin sinä vaikutat? Mä voin tarjota sulle samaa hommaa samalla liksalla, ja lupaan että saat palkat oikein ja syödäkin saa nin paljon kuin haluaa. :)

Mulla jäi nyt epäselväksi se, miksi sun palkastasi oli vähennetty kolmen tunnin osuus ja miksi sun pitäisi antaa heille alennusta? (tuo 5 € per tunti on jo muutenkin aikamoinen polkuhinta)

5 euroa sovittiin joskus, koska käyn tosiaan vain muutaman kerran kuussa pienen hetken (pari tuntia) katsomassa lasten perään. Ja myös koska he hakevat ja tuovat takaisin kotiin (minulla ei autoa ja matkaa on paljon heille - asuvat kaupungin ulkopuolella, ei bussi mahdollisuutta). Eli perheen äiti laskee ikään kuin tuon bensakulun "palkaksi" eli kun mun kulkemiset menee heidän piikkiin.

Ja se kolmen tunnin alennus ei auennut minullekaan - pihiys iski kun ilta venyi odotettua pidemmälle??

Aika ihmeelliseltä kuulostaa. Minimipalkka ja siitä pitäisi vielä antaa alennusta. Jatkossa ota omat eväät jos tuommoista päänaukomista on ollut, jos nyt yleensä enää menet. Pidä puolesi vaan, voit olla ystävällisen napakka!

Olen aika kiltti :( liiankin, tiedän sen. Mutta joo, päätin etten enää mene, oli sen verran hävytöntä kohtelua ennen ja jälkeen työrupeaman. Lapset on ihania, mutta vanhempien käytös aivan ala-arvoista.

Joo en olisi kauaa ton perheen käytettävissä :(
Urani alkuvuosina tein keikkaa yhdessä perheessä aina tarvittaessa. Iltaisin oman työn ohella kun asuntolainat paino päälle. .
Perheen isä oli aina reilu maksoi palkan ok ja maksoi jopa taksin niinä iltoina kun tulivat kotiin puolenyön jälkeen vaikka bussilla olisin vielä päässyt. Perheen äiti taasen :( sillä ei ollut ikinä käteistä tai jos oli niin maagisesti just vähän sen alle kun oli sovittu .
Lopetin kun en jaksanut tingata äidiltä jatkuvasti niitä rästejä .

No huhhuh! :O
Miten joku kehtaa? :D
Ja todellakin ajettais itse/maksettais lastenhoitajalle taksi jos asuisi kaukana, eikä vähennettäis tietenkään hänen palkastaan, vielä jos palkka on 5e!! :O
Ihan todella noloa noilta.

[QUOTE="Hupu";24885079]Mun tuttu sai yhdestä lauantai-illan lastenhoitokeikasta 500 euroa. Mutta kyseessä olikin Helsingin keskustassa asuva ökyperhe. Silti. :)[/QUOTE]

Tietkö harmittaa oikein lukea tällaista - ei siis siksi että olis minulta pois vaan siksi, että tiedän olevani hyvä ja luotettava hoitaja ja lapset tykkää kovasti. Pidän lasten kanssa puuhastelusta ja etenkin tyttöjen kanssa on hauska kehitellä barbie-leikkejä, arkarrella, piirtää ja leikkiä tyttöjen prinsessa-juttuja :) ikään kuin pääsisi hetkeksi takaisin omaan lapsuuteen, sinne my little ponien -maailmaan.

Harmittaa, ettei omalle kohdalle ole osunut tuollaista perhettä, joka oikeasti arvostaa hyvää hoitajaa.

[QUOTE="hoitsu";24885117]Perheen äiti taasen :( sillä ei ollut ikinä käteistä tai jos oli niin maagisesti just vähän sen alle kun oli sovittu .
Lopetin kun en jaksanut tingata äidiltä jatkuvasti niitä rästejä .[/QUOTE]

Mä en oikeasti tajua tuollaista. Miten jotkut kehtaavatkin? Itselleni olisi päivänselvää, että maksetaan se, mitä on sovittukin ja silloin kun on sovittu. Mullakaan ei juuri koskaan ole käteistä lompakossa, mutta jos tuollaisia juttuja olisi, niin tasan tarkkaan hakisin rahat valmiiksi jo etukäteen.

[QUOTE="Lotte";24884993]Olen 24-vuotias opiskelijatyttö ja sain viikonloppuna tarpeekseni babysitterin hommista - ainakin tässä perheessä! Olen ollut heidän käytettävissään vuoden ja nyt riittää. Sääli, sillä lapset ovat aivan ihania (2 tyttöä ja poika) ja pitävät kovasti minusta. Ja on ollut ihan kivaa vaihtelua käydä silloin tällöin hoitamassa heitä, plus tietysti taskurahaahan opiskelija tarvitsee aina.

Syy siihen, että mitta täyttyi on perheen vanhempien ja eritoten äidin SAITUUS!! Muutama esimerkki; menin hyvää hyvyyttäni la-illaksi heille, kun vanhemmilla oli menoa. Kun he myöhään illalla tulivat kotiin sain työtunneista palkan - vain huomatakseni, että palkasta oli vähennetty 3 tuntia oma-aloitteisesti. Samalla perheen äiti kysyy muina naisina, että voisinkohan tulla seur. viikolla heille koko päiväksi, jotta hän voisi suorittaa suursiivon - mutta voisin silloin katsoa heille pienen hinnanalennuksen!?! Mun sovittu tuntiliksa heillä on 5 euroa!! Ja vielä tuosta pitäisi alennus antaa.. En kai minäkään nyt mikään vapaaehtoistyöntekijä ole, vaan köyhä opiskelija.

Mutta syy mikä katkaisi kamelin selän on tämä: lauantaina lähteissään tämä äiti ruokien ym. ohjeistuksen lomassa mainitsi, että voin myös syödä illalla heillä lasten kanssa OMAN TUNNON MUKAAN?!? Ihan kuin söisin heidät vararikkoon...?? Tuo oli todella loukkaavaa. Olen aiemmin heillä ollessani korkeintaan keittänyt kahvit ja syönyt yhden kahvileivän lasten seurana. Ehkä se oli sitten liikaa. Hävytöntä![/QUOTE]

Missäpäin asustelet :)? Voisi olla tarvetta hyvälle hoitajalle ja palkka toki kohillaan!

• Tykkää
Reactions: teajohanna
[QUOTE="Tiina";24885164]Missäpäin asustelet :)? Voisi olla tarvetta hyvälle hoitajalle ja palkka toki kohillaan![/QUOTE]

Ja alkuperäiseen aiheeseen, niin uskomatonta toimintaa perheeltä. En voi muuta sanoa.

No huh, huh.
Meillä on käynyt yksi tyttö kanssa silloin tällöin katsomassa lapsia. Ollaan maksettu hänelle 7,50e/h.

Viimeksi oli meille viime lauantaina. Tuli meille klo 17 ja meni lasten kanssa iltaruokapöytään (ilman muuta söi itsekin). Illaksi olen yleensä varannut hänelle kaappiin vähän herkkua (sipsejä ja keksejä ja cokista) joita saa syödä lasten mentyä nukkumaan.

Tällä kertaa tultiin kotiin vasta 22.45 (maksoimme palkan klo 23 asti) ja ilman mutta annoimme hänelle palkan lisäksi taksirahan, kun ei itse oltu ajokunnossa. Ei olisi tullut mieleenkään päästää nuorta illalla kotiin millään muulla tavalla tuohon aikaan, vaikka bussejakin olisi vielä mennyt.

Itselleni nämä ovat olleet itsestään selvyyksiä. On tosi kiva, kun on löydetty luotattava nuori, josta lapset tykkää. Haluamme pitää hänestä hyvää huolta

Tartupa nyt rohkeasti puhelimeen ja pyydä asiallisesti puuttuvat kolmen tunnin palkat. Todennäköisesti äiti ei suostu ja pitää sinua röyhkeänä. Siinä tapauksessa voit hyvällä omalla tunnolla ilmoittaa, että et ole enää käytettävissä. Tuolla hinnalla saat varmasti toisista perheistä hommia. Voisit pyytää enemmänkin. Matkarahat eivät muuten ole sinun palkastasi vähennettäviä rahoja.

Yhteistyössä