Uskaltaisitko vuokrata asuntosi henkilölle,jolla ei ole luottotietoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin vain..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti;25564232:
Joku voi menettää tietonsa myös esim siksi, että on taannut toisen lainan ja se on jäänyt maksettavaksi. Muitakin syitä on, ihan inhimillisiä sellaisia.

Ei saa yleistää.

Kukaan ei pakota kenenkään lainoja takaamaan.
Kyllä se luottotietojen menetys ihan omaa tyhmyyttä on, poislukien tapaukset joissa vanhemmat on pilanneet alaikäisen tiedot (mikä ei nykyään enää taida olla mahdollista).

Ja itse kysymykseen, jos olis luottokelpoisiakin tulijoita niin en todellakaan luottotiedottomalle vuokraisi, ja jos vuokraisin niin vaatisin mahdollisimman isot takuut.

[QUOTE="jep";25560513]Suuri osa luottotiedottomista on ihan tavallisia ja kunnollisia kansalaisia, jotka ovat vaan tehneet huonoja ratkaisuja jossain vaiheessa elämäänsä:)[/QUOTE]

Kuten jättäneet jotain maksamatta, vuokria, laskuja, lainoja..... Miksihän sitä luottotietorekisteriä sitten pidetään? Vankilassakin on tavallaan kunnon kansalaisia, jotka ovat aina maksaneet kaikki velvoitteensa.

Mulla ei luottotietoja ole, mutta eipä ole vuokra/sähköt olleet koskaan päivääkään myöhässä, aina olen nämä tärkeimmät asiat hoitanut kunnialla. Joten ei se tee ihmisestä sen huonompaa vaikka luottotietoja ei olisikaan. Toki kannattaa tarkastaa (jos mahdollista), ettei luottotiedot ole lähteneet vuokrarästeistä.

Mutta en nyt erikseen ilmoitukseen kirjottaisi luottotiedoista mitään. Katsoisin ihmistä (tulevaa vuokralaista siis) kokonaisuutena, en pelkästään luottotietojen perusteella.

En vuokraisi. Ja tähän käsitykseen on vaikuttanut myös se, mitä tältäkin palstalta on lukenut luottotiedottomien rahankäsittelytaidosta. Toisinsanoen on ihmisiä jotka valitettavasti eivät ole siitä ensimmäisestä isommastakaan virheestä oppineet vaan samat hölmöilyt jatkuu ja jatkuu.

No en nyt tyhmäksi ketään heistä sanoisi. Me ollaan vain ihmisiä ja tehdään virheitä, pieniä tai suuria päivittäin.
Jonkun voi syöstä kierteeseen esim ero, sairastuminen jne. On eri asia mielestäni menettää tietonsa näin kuin vaikkapa tahallisesti hyötyen. ( eli tehdään vain velkaa eikä aiota maksaa )

Kyllä se luottotietojen menetys ihan omaa tyhmyyttä on, poislukien tapaukset joissa vanhemmat on pilanneet alaikäisen tiedot (mikä ei nykyään enää taida olla mahdollista).

Ja itse kysymykseen, jos olis luottokelpoisiakin tulijoita niin en todellakaan luottotiedottomalle vuokraisi, ja jos vuokraisin niin vaatisin mahdollisimman isot takuut.

Hankala kysymys. Mun parilla kaverilla oli aikanaan luottotiedot menneet, toisella nuoruuden hölmöilyä ja toiselle pätkähti takausvelka maksettavaksi edellisen laman seurauksena eikä hän opiskelijana pystynyt sellaisia summia maksamaan. Kummallakaan ei koskaan ole vuokra ollut myöhässä eikä muutkaan peruslaskut. Mutta mistäs sen päälle päin tietää kuka on kunnollinen ja kuka ei?

Oman kokemukseni kautta: älä missään nimessä vuokraa. Sain vuokralaiset jotka saivat asumistuet, sosiaalitoimistosta loput ja sähkö oli heidän nimissä..no ottivat tuet itselleen (missään ei vaadita että ne tulisi vuokranantajalle suoraan, kela ei ota kantaa..eikä sosiaalitoimi, koska on vaitiolovelvollisuudet ja yksilönsuoja). Jättivät myös sähköt ja vedet maksamatta. Onneksi sähköliittymä oli siirretty heidän nimiin, eli sähköt vajaan vuodenkuluttua katkaistiin maksamattomien laskujen vuoksi ja he muuttivat pois. Onneksi lasku sähköstä ei sentään tullut itselle maksettavaksi.

Kiitos neuvoista! Asunto on niin huonojen kulkuyhteyksien päässä,että sinne on vaikea saada vuokralaista. Luulen että parempi ratkaisu on antaa jollekin välitysfirmalle palkkio,jotta saan kunnollisen vuokralaisen.

Tiedänpä tapauksen jossa äiti on pilannut täysi-ikäisen lapsensa luottotiedot..

"mulle kävi niin, että vaihdoin puhelinliittymän ja muutin samoihin aikoihin, postin osoitteenmuutoksesta huolimatta viimeinen lasku joka oli summaltaan 20€ oli mennyt ulos-ottoon ja kasvanut 300€ suuruiseksi ennenkuin päätyi minun käsiini, tässä vaiheessa mulla oli siis luottotiedot jo mennyt, kävin maksamassa ulos-ottolaskun heti kun tieto minulle tuli, silti sain 5vuótta olla mustalla listalla eli luottotiedoton."

Hassua, mulle tulee vieläkin edellisestä osoitteesta tähän nykyiseen käännettyä postia, myös laskuja jotka olen silti ehtinyt maksaa ennen eräpäivää. Ollaan muutettu puoli vuotta sitten.

[QUOTE="huoh";25569574]ja vielä se että ne ei ihan saman tien mene ulosottoon, kyllä sieltä tulee pari muistutusta sitä ennen ;)[/QUOTE]

En usko että velka voi ulosottoon päästä ilman että huomaa,jos avaa postinsa :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Hankala kysymys. Mun parilla kaverilla oli aikanaan luottotiedot menneet, toisella nuoruuden hölmöilyä ja toiselle pätkähti takausvelka maksettavaksi edellisen laman seurauksena eikä hän opiskelijana pystynyt sellaisia summia maksamaan. Kummallakaan ei koskaan ole vuokra ollut myöhässä eikä muutkaan peruslaskut. Mutta mistäs sen päälle päin tietää kuka on kunnollinen ja kuka ei?

no esim voiis vaikka kysyä edelliseltä vuokranantajalta todistuksen ttä onko vuokrat maksttu ajallan. SIinä on yks hyvä todiste,. jso vuokrat aian maksettu ajoissa niin varmasti maksa tulevaisuudessakin.

Mulla on luottotiedot mennyt, mutta sain yksityiseltä hyvän asunnon, jossa asuin 7 vuotta. kun olin muuttamassa pois, niin vuokranantaja aneli ja lahjoi jopa edullisemmalla vuokralla minua jäämään. Koskaan en häiriköinyt ja aina maksoin vuokran ajallaan.

Yhteistyössä