Uskaltaisitko vuokrata asuntosi henkilölle,jolla ei ole luottotietoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin vain..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En vuokraisi, en ihan periaatteesta.

Viime keväänä haki yksi mies minun vuokralaiseksi, luottotiedot oli mennyt ja tarvitsi asunnon koska ex-vaimo oli muuttanut tälle paikkakunnalle lapsen kanssa. Muutto tyypillä olisi tapahtunut sadan kilometrin päässä olevasta kauungista johon työkin olisi jäänyt. Tällä uudella paikkakunnalla ei olisi ollut työtä. En vuokrannut, mielestäni sossun asiakkaat ei tarvitse asuntoa kaupungin keskustasta, voivat asua halvemmissa kaupunginosissa ja asunnoissa.

En vuokraisi, koska asunnoissa on kova kysyntä ja saa myös vuokralaisen jolla on luottotiedot kunnossa, joten vuokraisin asunnon mieluummin sille. Jos olisi vaikea saada vuokralaista, niin laskisin hieman vaikka vuokran hintaa. Tiedän että kuulostaa luottotiedottomien mielestä pahalta, mutta miettikää vuokranantajan näkökulmasta, tottakai se luottotiedollinen menee edelle. Valitettavasti usein (ei aina) näistä luottotiedottomista on muutenkin enemmän sitten harmia. Olemme hyvin tarkkoja kenelle vuokraamme asuntoamme.

Itselläni ei ole luottotiedot kunnossa kunnossa nuoruuden hölmöilyjen takia. Nykypäivänä olen kunnin kansalainen ja asun vuokralla. Maksan vuokrani ajoissa ja jämptisti, enkä lusmuile.
Monesti olen miettinyt,että miksi luotot pitää olla kunnossa jos asuntoa hommaaa kun eihän siinä kauaa voi asua jos lähtee sillä ajatuksella,että jättää maksamatta.
Minusta sitä on oikeesti aika turha pelätä koska toisinkin voi käydä. Esimerkkinä vanhempieni vuokraama omakotitalo. Vaativat luottojen olevankunnossa ja sellaisen sai, kaksi lapsisen perheen. Oikein mukavan oloisia ihmisiä,mutta kaikki vaadittavat mitä piti "talossa" tehdä jäi tekemättä (esim. pihan hoito) ja vuokrat maksamatta noin puolelta vuodelta ja koko ajalta vesimaksut( maksoivat kulutuksen mukaan). Mitkä sitten lankesi maksettavaksi vanhemmilleni.
Jos näin ajattelee niin mihinkään ei voi luottaa,muttta ne luottotiedoissa oleva/olevat merkit ei kerro ihmisestä mitään.
Yksityinen voi tiedustella luottotietoja vain luvan kanssa periaatteessa.

En vuokraisi, koska asunnoissa on kova kysyntä ja saa myös vuokralaisen jolla on luottotiedot kunnossa, joten vuokraisin asunnon mieluummin sille. Jos olisi vaikea saada vuokralaista, niin laskisin hieman vaikka vuokran hintaa. Tiedän että kuulostaa luottotiedottomien mielestä pahalta, mutta miettikää vuokranantajan näkökulmasta, tottakai se luottotiedollinen menee edelle. Valitettavasti usein (ei aina) näistä luottotiedottomista on muutenkin enemmän sitten harmia. Olemme hyvin tarkkoja kenelle vuokraamme asuntoamme.

Minä en ikinä haluaisi olla noin ajattelevan vuokranantajan vuokralaisena, surullista. Juuri tällaisista va on vain harmia ja puuttuvat joka asiaan

p.s. luottotietoni on kunnossa

Minä en ikinä haluaisi olla noin ajattelevan vuokranantajan vuokralaisena, surullista. Juuri tällaisista va on vain harmia ja puuttuvat joka asiaan

Se on kuule pakko ajatella tuolla tavalla. Aika harvalla sijoitusasunnon omistajalla on sellainen tilanne, että vuokrien vähänkään pitkäaikaisempi saamatta jääminen ei aiheuttaisi ongelmia. Tämä on vain realismia ja ei meillä vuokranantajilla ole punaista ristiä pään päällä. Hyväntekijät on ihan muualla, tämä on meille sijoitustoimintaa jossa pyritään varmistamaan rahan saanti.

• Tykkää
Reactions: Sassykatti

Heh, sait kyllä hieman väärä kuvan. Ei ole tapana puuttua vuokralaisen elämään. Haluamme vain että vuokralainen on rehti ja rehellinen. Olemme joustaneet vuokranmaksu päivässä, kun on rehellisesti hyvissä ajoin kysytty onnistuuko. Olisi maksanut ajoissa jos asia olisi ollut meille ongelma, mutta muutaman viikon myöhästyminen ei haitannut meitä mitenkään, mutta toi vuokralaiselle ison helpotuksen.

meillä miehen kanssa molemmilta luottotiedot menneet joskus nuoruudessa,miehellä hölmöilyihin ja mulla muuten. on asuttu jo monta vuotta vuokralla kivassa talossa,johon päästiin vaikka on luottotiedot menneet.ikinä ei ole ollut ongelmia vuokranmaksussa,eikä muitakaan ongelmia.mies jopa sai omat maksettua,ja nyt alan minäkin lyhentämään omaani.. kyllä niitä varmasti löytyy,jotka eivät enää uusi tekemäänsä tyhmyyttä,mutta sekin kannattaa tarkistaa että mihin on velkaa,esim.että on aiemmin jättänyt vuokrat maksamatta,kertoo että ei välttämättä ota sitä nytkään tosissaan.. mutta mekin ollaan ihan tavallinen perhe,on autot ja lapset ja koirat jne.. eletään ihan tavallista elämää mukavassa kodissa,että ei mekään sen kamalampia olla,vaikka luottotiedot ovatkin menneet..

Jos vuokralainen vaikuttaisi kunnolliselta, niin ottaisin yhteyttä hänen edelliseen vuokranantajaansa. Jos ei olisi ollut vuokranmaksujen eikä muitten asioitten kanssa ongelmia, niin ilman muuta voisin vuokrata luottotiedottomallekin.

Haluaisin kyllä ensin tutustua vuokralaiseen, koska minulla on pari tuttua, jolla eivät ole luottotiedot kunnossa. Toiselle heistä vuokraisin (koska oli nuorena hölmö shoppailuaddikti), toiselle en missään tapauksessa (koska on narkomaani ja rikollinen). Varsinkin jos asunto olisi arvokas, hyvällä alueella tms. olisin aika varovainen vuokralaisen suhteen, mutta jos asunto olisi remonttikämppä jossain laitakaupungilla, en olisi niin tarkka.

Mulla on ehkä käynyt hyvä onni, mutta olen vuokrannut asuntoni sellaiselle jolla sossu maksaa vuokran eikä ole ollut mitään valittamista. Kaupunki muistaa maksaa vuokran aina ajallaan eikä rahat loput kesken, kun taas "normaaleilla" vuokralaisilla voi tulla viivästymisiä ja "voinks mä maksaa vasta 20. päivä kun just nyt on rahat loppu ja saan vasta silloin palkan" tms.

• Tykkää
Reactions: Wolt
En vuokraisi. Kukaanhan ei palstalla ole tietenkään omien mokien vuoksi luottotietojaan menettänyt ja aina on vähintään aseella uhattu takauspaperitkin allekirjoittamaan niin mistäs sen tietää, mihin nämä tyypit seuraavaksi käsketään?

Mahdollisesti. Ensisijaisesti luottotiedolliselta, mutta en sulkisi tuota mahdollisuutta kokonaan pois. Parin kuukauden vuokrat kattavan takuuvuokran ainakin varmistuksena ottaisin.

ei nyt ehkä suoraan kannata kirjoittaa että luottotietoja ei tarvita, se houkuttelee varmasti vaikka mitä sekopäitä, mutta kirjoita vaikka että sossun maksusitoumus käy takuuvuokraksi tai jotain muuta noihin sossun maksamiin vuokriin liittyen, ja sitten suostut tekemään sopparin vain jos asukas suostuu siihen että vuokran osuus tuista maksetaan suoraan sun tilillesi tms.

ei nyt ehkä suoraan kannata kirjoittaa että luottotietoja ei tarvita, se houkuttelee varmasti vaikka mitä sekopäitä, mutta kirjoita vaikka että sossun maksusitoumus käy takuuvuokraksi tai jotain muuta noihin sossun maksamiin vuokriin liittyen, ja sitten suostut tekemään sopparin vain jos asukas suostuu siihen että vuokran osuus tuista maksetaan suoraan sun tilillesi tms.

vuokraisitteko siis asunnon mielummin sellaiselle, joka saa sossusta rahaa ja on menettänyt luottotietonsa, kuin sellaiselle, joka on menettänyt luottotietonsa vaikka yhden puhelinlaskun vuoksi , mutta muuten käy töissä.?

mulle kävi niin, että vaihdoin puhelinliittymän ja muutin samoihin aikoihin, postin osoitteenmuutoksesta huolimatta viimeinen lasku joka oli summaltaan 20€ oli mennyt ulos-ottoon ja kasvanut 300€ suuruiseksi ennenkuin päätyi minun käsiini, tässä vaiheessa mulla oli siis luottotiedot jo mennyt, kävin maksamassa ulos-ottolaskun heti kun tieto minulle tuli, silti sain 5vuótta olla mustalla listalla eli luottotiedoton.

Se että on luottotiedot kunnossa ei tarkoita automaattisesti hyvää vuokralaista.
Ihan hyvin nekin joilla luottotiedot on kunnossa voi kusta sen asunnon huonoon kuntoon tai sössiä vuokranmaksun.

Minulla on pelkkiä huonoja kokemuksia luottotiedottomista vuokralaisista. Enkä heille vuokraa koskaan enää. Ihan viimeinen vaihtoehto on henkilö joka väittää luottotietojen olevan kunnossa ja tarkastaessani asiaa totuus on aivan toinen. Sitten ollaan ihan tietämättömiä asiasta. Ovat muutenkin liian "hälläväliä" tyyppejä.

Nyt vuokralaisena on yh äiti eikä ole koskaaan ollut mitään ongelmia vuokranmaksun eikä minkään muunkaan asian kanssa.

Saahan sen vuokralaisen pois ja tarvittaessa vuokrat perintään. Perinnässä toki on se huono puoli, että raha tulee pienissä erissä seuraavina vuosina, joten oma eläminen ei voi olla noista kiinni. Ja vuokralaisen häätö nyt on aina kaikille kurjaa. Me ollaan kerran jouduttu häätämään vuokralainen. Oli nuori, töissä käyvä, kaveri. Mä en mitenkään ymmärtänyt, miksi se ei maksanut vuokriaan, eikä edes neuvotellut niistä. Otti vain kontolleen luottotietojen menetyksen ja pariksi vuodeksi älyttömät korot perintätoimistolle.

Noh, meillä on molemmilla luottotiedot menneet, mulla äitini takia (otti mm. auton osamaksulla mun nimiin ja jätti maksamatta, tilas netistä kaikenlaista mun nimisä laskulle ja jätti maksamatta) ja miehellä entisen pomonsa takia joka jätti palkat melkeen 4kk maksamatta ennen kuin firma meni konkkaan. Tällä hetkellä asutaan yksityisellä vuokralla ja meidän vuokra on yli tonnin. Emme saa asumistukea, mutta olemme molemmat töissä. Olen erittäin kiitollinen vuokranantajallemme kun suostui asunnon meille vuokraamaan, ja vaikka muita laskuja joskus pitäis sumplia ja sopia, olemme aina pitäneet siitä kiinni että vuokra maksetaan ajallaan vaikka sen jälkeen ei jäis yhtään rahaa tilille.

Ei kaikki luottotiedottomat ole mitään epäluotettavaa ihmiskunnan pohjasakkaa, vaan suuri osa meistä on ihan tavallisia kansalaisia. Suomessa on muuten jopa 300 000 ihmistä jolla ei ole luottotiedot kunnossa, meinaatteko että me ollaan kaikki jotain vastuuttomia huijareita?

Yhteistyössä