Uskaltaisitko antaa lapselle Ventoline, jos se olis määrätty jollekkin muulle?

metsänpeitto
Njooh. Annoin kyllä kuopukselle ison annoksen Ventolinea, ennen kuin oli todettu astmaa tai määrätty omaa lääkettä. Jotenkin tuntui turhalta lähteä yötä myöden päivystykseen, jossa ahdistukseeen olis annettu 6x Ventoline Spiran sijasta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Njooh. Annoin kyllä kuopukselle ison annoksen Ventolinea, ennen kuin oli todettu astmaa tai määrätty omaa lääkettä. Jotenkin tuntui turhalta lähteä yötä myöden päivystykseen, jossa ahdistukseeen olis annettu 6x Ventoline Spiran sijasta..
Ei meillä kuopuksella ollut todettu astmaa kun Ventolinea määrättiin pari viikkoa sitten.

Lapsilla siis sama flunssa parin viikon viiveellä, kuopuksella kurkunpääntulehdus loppujen lopuks. Esikoinen köhii nyt samaan malliin enkä keksi tuohon muuta apua kuin ventoline, jos edes sekään auttaa.
 
Kannattaa sen Ventolinen kanssa olla varovainen sillä kerran nappasin sitä itse ja sain todella ahdistavaia rytmihäiriöitä. Taisin kyllä ottaa vähän överisti mutta kyllä tyttökin valitteli omituista oloa rinnassa vaikka annostuksen mukaan annettiin.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Njooh. Annoin kyllä kuopukselle ison annoksen Ventolinea, ennen kuin oli todettu astmaa tai määrätty omaa lääkettä. Jotenkin tuntui turhalta lähteä yötä myöden päivystykseen, jossa ahdistukseeen olis annettu 6x Ventoline Spiran sijasta..
Ei meillä kuopuksella ollut todettu astmaa kun Ventolinea määrättiin pari viikkoa sitten.

Lapsilla siis sama flunssa parin viikon viiveellä, kuopuksella kurkunpääntulehdus loppujen lopuks. Esikoinen köhii nyt samaan malliin enkä keksi tuohon muuta apua kuin ventoline, jos edes sekään auttaa.
Niin, kyllä sitä nestemäistä määrätään muutenkin kuin astmassa. Annoin kuitenkin siis inhaloitavaa lääkettä. Kuopuksen kanssa oli jo käyty useamman kerran aikaisemmin avaamassa hengitystä päivystyksessä, ja siellä oli siirrytty käytäntöön että ei enää spiraa hengitellä, vaan annetaan 6x Ventolinea babyhalerilla. Joten annoin isomman lääkkeitä, kun tiesin että siellä joka tap olis samoin tehty, ja tiesin että sillä tahdilla se astmainfektiokin oli joka tapauksessa tulossa.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Kannattaa sen Ventolinen kanssa olla varovainen sillä kerran nappasin sitä itse ja sain todella ahdistavaia rytmihäiriöitä. Taisin kyllä ottaa vähän överisti mutta kyllä tyttökin valitteli omituista oloa rinnassa vaikka annostuksen mukaan annettiin.
Se omituinen olo rinnassa voi olla ihan siitäkin, jos hengitystiet on olleet kovin tukossa ennen lääkettä. Ei välttämättä lapsella ollut siis rytmihäiriöitä, ei välttämättä osaa niin hyvin kuvailla. Mutta onhan sen sivuoire rytmihäiriö, tai voi olla siis, meillä ei ole kukaan koskaan niin oireillut.
 
vieras
kysyin kerran lastenpäivystyksestä tuota ja hoitsu vastasi, että "hoitajan en voi sanoa, että voit antaa toiselle määrättyä lääkettä toiselle lapselle, yksityishenkilönä vastaisin toisin, päättele siitä..."niinpä meidä molöemmat lapset sai silmätulehdukseen sanoja tippoja...oon myös antanu toiselle määrättyä ventolinea toiselle lapselle samantyyppiseen oireiluun
 
Kun lääke ja oireet on tutut niin mikäs siinä. Turha sitä on alkaa toista purkkia ostamaan samaa tavaraa vain siksi että sen kyljessä lukee sisaruksen nimi. Pitää silti muistaa että tarvittaessa vie myös lääkäriin ellei omin päin lääkitseminen auta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Kun lääke ja oireet on tutut niin mikäs siinä. Turha sitä on alkaa toista purkkia ostamaan samaa tavaraa vain siksi että sen kyljessä lukee sisaruksen nimi. Pitää silti muistaa että tarvittaessa vie myös lääkäriin ellei omin päin lääkitseminen auta.
Juurikin näin ajattelen myös minä ;)

Ja jos sama tauti menossa useammalla lapsella, niin mitä turhaan lähtee viemään jokaista erikseen vaikkapa päivystykseen hakemaan jokaiselle lapselle oma yskänlääke tai jotain vastaavaa.

Btw, mies on sairaanhoitaja/ensihoitaja ja sekin joskus on asiakkaalle sanonut että ""hoitajan en voi sanoa, että voit antaa toiselle määrättyä lääkettä toiselle lapselle, yksityishenkilönä vastaisin toisin"
 
Olen siinä mielessä outolintu, etten lääkitse lastani reseptilääkkeellä ilman reseptiä tai lääkärin ohjausta. Kerran olen mökiltä soittanut päivystykseen ja pyytänyt ohjeita, kun käytössä oli vain miehen astmalääke ja poika oli 3v.

Oireet voivat olla samat, vaikkei tauti olisikaan sama. Lääkkeet vaikuttavat ihmisiin eri tavalla ja muu lääkitys vaikuttaa myös. Ei sinänsä moite ketään kohtaan, mutta kyllä silti varmistaisin jostain oikean annostuksen.
 
*
Minä kerran soitin siihen 24h neuvolanumeroon vai mikä se on. En nyt edes muista mistä oli kyse, mutta jotain lääkettä olisin antanut pikkuveljelle, mitä oli kotona reseptillä siskolle määrätty. Varmistin vain että onko annostus oikea, puhelimen päässä oleva sanoi että ei saisi antaa, mutta jos annat, niin annatko myös oikean nimesi ja henk. tunnuksesi heille. Annoin toki. En tiedä mitä sillä loppujen lopuksi tekivät, tiedottivatko neuvolaan tai jotain.

Nyt en vaan muista mikä lääke olis ollut kyseessä, koska nuo ei koskaan oikein sairasta. Voisko olla joku Atarax, vaikka se kai ei ole reseptilääke edes.

Mutta kuitenkin, vakavasti ottivat asian.
Ap:n tilanteessa olisin todellakin antanut lääkettä itsekin.
 
vieras
Mä oon kyl vissiin aika hysteerinen noiden lääkkeiden kanssa..en kyl oo koskaan antanut toisten lääkkeitä muille, siis mitkä on lääkärin määräämiä..muutenkin annan lääkkeitä vaan jos on ihan pakko.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Mulla on sellainen kuva että tällänen resepti lääkkeen väärinkäyttö olis tosi tuomittavaa, siks kyselin tätä :D

Ei näköjään ihan niin kuin luulin.
no esim. ventoline kuuluu niihin lääkkeisiin mistä mulle on useampi lääkäri sanonut, että jos taustalla ei ole astmaa tai sen tapaista ahdistusta niin lääke ei vaikuta mitenkään ja se ei ole vaarallista pieninä annoksina sen takia. saattaa tosin aiheuttaa tykytystä.

varsinaiseen kysymykseen. meillä todettiin kuopuksella astma 4v sitten ja olen sen aikana pariin kolmeen kertaan antanut esikoiselle häneltä ventolinea. lääkäri on jopa sanonut tehneeni oikein tuota antaessani ja suositellut tekemään niin jatkossakin. muutenkin jos sisaruksella on astma niin toisella sisaruksella on suuri riski sairastua siihen kanssa (muistelisin jossain törmänneeni 25-50% riskiin riippuen onko vain sisarus vai myös/tai vanhempikin) ja siksi olisi suotavaa tutkia jos joutuu antamaan 3 eri kertaa (siis eri tauti tai sama siitepölykausi mutta ajallisesti väliä päiviä) astmattomalle sisarelle lääkettä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Minä kerran soitin siihen 24h neuvolanumeroon vai mikä se on. En nyt edes muista mistä oli kyse, mutta jotain lääkettä olisin antanut pikkuveljelle, mitä oli kotona reseptillä siskolle määrätty. Varmistin vain että onko annostus oikea, puhelimen päässä oleva sanoi että ei saisi antaa, mutta jos annat, niin annatko myös oikean nimesi ja henk. tunnuksesi heille. Annoin toki. En tiedä mitä sillä loppujen lopuksi tekivät, tiedottivatko neuvolaan tai jotain.

Nyt en vaan muista mikä lääke olis ollut kyseessä, koska nuo ei koskaan oikein sairasta. Voisko olla joku Atarax, vaikka se kai ei ole reseptilääke edes.

Mutta kuitenkin, vakavasti ottivat asian.
Ap:n tilanteessa olisin todellakin antanut lääkettä itsekin.
ne pyysi sen oikean nimen ja henkilötunnuksen sen takia, että kirjasivat sun tietoihin käydyn keskustelun sen varalta, että otat uudelleen yhteyttä samasta tapauksesta tai käyt lapsen kanssa lääkärissä. eli dokumentointia varten. ei tarkkailemista varten.
 

Yhteistyössä