Uskaltaisinko jo maksaa asuntolainani pois ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kitupiikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kitupiikki

Vieras
Kaikki säästöni menisivät.
Olen vakituisessa työssä, mutta yhuoltaja.
Inhottaa kun on velkaa, mutta toisaalta säästöjäkin tulisi olla...
Lainaa vähän ( ja säästöjä, heh ) . Asuntolainan korkoa maksan vain noin 30/kk

Maksa nyt hyvä ihminen pois. Jos joskus tulee tilanne, että tarvitset rahaa, voithan ottaa lainaa sitä asuntoa vastaan. Tilanne on "plusmiinusnolla", mutta eihän sinulle välttämättä tule sitä äkillistä rahantarvetta.

Pois vaan velka. Kuitenkin talletuksellasi on pienempi korko kuin lainassa eli korkojen erotuksen verran tuet pankkeja ihan turhaa.

Jatkossa voi sitten miettiä joko säästötiliä tai jotain muutaman tonnin osakesijoitusta varajemmaksi. Itsellä on 4 tonnia intia rahastossa :-)

Maksa nyt hyvä ihminen pois. Jos joskus tulee tilanne, että tarvitset rahaa, voithan ottaa lainaa sitä asuntoa vastaan. Tilanne on "plusmiinusnolla", mutta eihän sinulle välttämättä tule sitä äkillistä rahantarvetta.

Täytyy kyllä sanoa, että sinulla on aiheeseen kuin aiheeseen mitä ihmeellisimmät vastaukset. Kerro minulle, mitä järkeä tuossa tilanteessa kuin ap:lla on maksaa asuntolaina pois, jos säästöjä on olemassa ja vaarana, että lainanmaksun jälkeen joutuisi ottamaan markkinakorkoista kulutusluottoa?

Asuntoa vastaan en tule lainaa ottamaan, tykkään aina säästää etukäteen. Siitä kai on kysymyskin; olen saanut 15 000 jemmaan ja onhan siinä tovi vierähtänyt.
Lainaa lyhennän 650/ kk joten hitaasti mulle niitä säästöjä kertyisi.

En maksaisi, korot on varsin pienet. Asuntolainaa halvempaa velkaa et saa, ja niille säästöille voi löytyä muutakin käyttöä mitä voi olla hankala kompensoida sitten.

Asuntoa vastaan en tule lainaa ottamaan, tykkään aina säästää etukäteen. Siitä kai on kysymyskin; olen saanut 15 000 jemmaan ja onhan siinä tovi vierähtänyt.
Lainaa lyhennän 650/ kk joten hitaasti mulle niitä säästöjä kertyisi.

No miksipä et siis jatkaisi samaan tapaan, jollei mitään taloudellista pakotetta ole. Pelkkä lainan inhoaminen ei ole oikein hyvä syy.

En maksaisi, korot on varsin pienet. Asuntolainaa halvempaa velkaa et saa, ja niille säästöille voi löytyä muutakin käyttöä mitä voi olla hankala kompensoida sitten.

Näinkin olen ajatellut ! Korkohan on halpaa 2,4 % mulla nyt ja vaikka nousiskin niin ei se noin pienessä lainassa tunnu missään. Jos vaikka auto pitäis vaihtaa niin velkaraha olisi paljon kalliimpaa. Pohdin, pohdin...Muutaman tonnin kompromissin taidan tehdä !

[QUOTE="tööt";24271522]Täytyy kyllä sanoa, että sinulla on aiheeseen kuin aiheeseen mitä ihmeellisimmät vastaukset. Kerro minulle, mitä järkeä tuossa tilanteessa kuin ap:lla on maksaa asuntolaina pois, jos säästöjä on olemassa ja vaarana, että lainanmaksun jälkeen joutuisi ottamaan markkinakorkoista kulutusluottoa?[/QUOTE]

Tarkoitin tällä sitä, että jos kerran ap:lla on rahaa tilillä niin paljon, että saisi säästöillään maksettua lainansa pois, hänen kannattaa se tehdä. Pankeissakin on ihan mukavat korot. Ja ymmärsin näin, että ap säästelee rahojaan, jos joskus sattuu tulemaan akuutti rahantarve, eikä siksi maksa asuntolainaansa pois. Ja ehdotin, että maksaa lainansa pois, koska tällä hetkellä ei ole minkäänlaista akuuttia rahareikää ja jos joskus pitkällä tulevaisuudessa tällainen tilanne tulisi, että tarvitsee rahaa ja nopeasti, sitä saa velatonta asuntoa vastaan. Selkenikö yhtään?

[QUOTE="vierailee";24271586]No auttaahan sekin,jos maksat lainaa pois vaikka 5000 eurolla. Pienenee merkittävästi lainasumma,mutta säästössä pysyy silti sievoinen summa.[/QUOTE]

Näin mie teen !
Kiitos kaikille jotka autoitte pähkäilemään. Auttoi kun "kirjoitteli-ajatteli-ääneen"

Yhteistyössä