Onko järkeä vähentää asuntolainaa vain 300 /kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä mieltä ?

Vieras
En osaa päättää.
Lainaa mulla enää tosin vain 22 000.
Auto on PAKKO ostaa ja siihen menee kaikki säästötplus velkaa 4-5 000.
Ajattelin vajaat 2 vuotta maksaa vain 300 /kk kotia ja 300 autolainaa.
Mutta tuntuu niin olemattomalta. Nyt asuntolainaa lyhennän 560 ja korkoa noin 40 = 600/kk
Olen sinkkuäiti, joten enempään en pysty kun pitää muukin eläminen turvata ja kyllä aina vähän säästääkin...

Minusta ihan järkevä ratkaisu kun ei korot ton isompia enää. Mut onko auton pakko olla noin kallis? Miksi? Sä saat jonkun 2000-vm auton 3.000 e ja niissäkin on sähköherkut ja ilmastoinnit.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuohan vaatii pankilta muutoksen laina-aikaan, eikä välttämättä suostu siihen.

Ai ettei suostu kun 22000e ja nyt lyhennys ollut ihan komeat 560e plus korot????

Tuohan tarkoittaa että laina-aikaa on jäljellä reippaat 3 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
juuri auton ostaneena, ei 2000 vm autoa saa 3000e eikä niissä kaikissa ole ilmastointia...

No saahan jos ostat yksityiseltä. Nopee nettiauton haku vm. 2000 ja hinta 2500-4000 e ja tuli 533 autoa.
http://www.nettiauto.com/haku?pfrom=2500&pto=4000&yfrom=2000&yto=2000

Ei, ei kun ostan HYVÄN uudehkon auton vuosiksi. Säästöstä nappaan 11-12 000 ja loput lainalla.
Hölmöä ehkä, mut pitkän työmatkan ttakia tarvitsen hyvän ja turvallisen auton. Nyt vuosimallia 1996, sen tuoreutan.

Ei sillä sinänsä varmaan ole isoa väliä, sillä sun laina on kuitenkin hyvin pieni. Että vaikka korotki nousis, niin ei vaikuta samalla tavalla kuin vaikka 100 000 euron lainassa. Uskon, että pankkiki tuohon suostuu. En näe syytä miksi ei suostuis, kun tosiaan velkaa niin vähän. Kunhan vaan on töitä tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuohan vaatii pankilta muutoksen laina-aikaan, eikä välttämättä suostu siihen.

Kysyin jo. Toki suostuvat, kyllähän ne haluaa minusta kaiken koron pumpata...
Minua vaan vaivaa kannattaako. Tuntuu ettei 300/ kk juurikaan laina lyhene.
Kärsimätön...

Jaa jos sul on 11-12 000 e säästössä ja maksat koko ajan lainasta korkoja niin mä kyl eka maksasin sen 11000 sinne asuntolainaan kun herranen aika sentään sähän oisit sit maksanu sen pois vuodessa. Ja siks aikaa joku toinen halpa auto, vaikka 98, jonka saat sillä tonnilla. Ite tekisin niin, kun aina paree olla mahdollisimman velaton :) Ei tartte turhaan maksaa korkoja.

Eikö olisi kaikista järkevintä ottaa lyhennysvapaata asuntolainaan ja maksaa ensin autolaina pois? Autolainan koroista ei saa verovähennyksiäkään ja kulutuslainojen korot ovat normaalisti paljon korkeampia kuin asuntolainojen korot.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Eikö olisi kaikista järkevintä ottaa lyhennysvapaata asuntolainaan ja maksaa ensin autolaina pois? Autolainan koroista ei saa verovähennyksiäkään ja kulutuslainojen korot ovat normaalisti paljon korkeampia kuin asuntolainojen korot.

Täydellinen peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielipide:
Jaa jos sul on 11-12 000 e säästössä ja maksat koko ajan lainasta korkoja niin mä kyl eka maksasin sen 11000 sinne asuntolainaan kun herranen aika sentään sähän oisit sit maksanu sen pois vuodessa. Ja siks aikaa joku toinen halpa auto, vaikka 98, jonka saat sillä tonnilla. Ite tekisin niin, kun aina paree olla mahdollisimman velaton :) Ei tartte turhaan maksaa korkoja.

Toki tätäkin oon miettinyt...
MUTTA:
-Työmatkan takia kelpo auto on oltava
-Korkoa maksan nyt hyvin vähän noin 35-40/ kk ( kohta koron tarkistus 12 kk euribor )
-asuntolainan kanssa voi aina neuvotella jos jotain sattuu, autolainan kans ei. Siksi rahottaisin auton säästöillä ja kotia voi sit maksaa vaikka 100/ kk jos tiukka paikka tulee.
ehkä ymmärrät pointtini vaikka en sitä osaa hyvin ilmaista.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Loistava idea !!! ei tullut mieleen. Lyhennysvapaa on aina ollut mulle peikko, mutta tosiaan nyt korot ovat pienet. Ja voisin alle vuodessa sit auton maksaa !

Yhteistyössä