Uskallanko mummona ehdottaa nimeä lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";28577249]No auta tälläkin kertaa eli ehdota nimeä, jos sinulta pyydetään ehdotusta =)[/QUOTE]
Ei pyydetä - en ehdota. Kunhan vain heitin keskustelunaiheen.
 
"vieras"
Mun äiti ehdotteli esikoisen kohdalla vaikka mitä nimiä eikä se mua haitannut. Itse valintamme tehtiin, onneksi meidän ja äitini listoilla ei ollut yhtään samaa nimeä niin ei joutunut miettimään valitaanko "äitini" nimi vai meidän oma.

Ei mua haittaa siis jos joku kertoo omia nimisuosikkejaan mutta en kyllä semmosen perusteella nimeä anna. Ehkä varmempi olla ehdottelematta vaan... :)
 
"vieras"
No kyllä minulle ehdottaa voi ja appiukko sanoikin, että kyllä XXX pitää pojalle antaa, kun se on perinne suvussa. No ei laitettu, koska minun mielestä oli ruma nimi eikä mieskään pitänyt sitä niin tarpeellisena.
 
Niinpä niin
[QUOTE="Minna";28577274]Mieti ihan rauhassa :D en minä enään tuon hiiren kanssa ole :D :D
Minkälainen mies antaisi äitinsä päättää lapsensa nimen, kummit ja kaikki.
Tämä lapsensyntymä ja siitä aiheutuva stressi oli liikaa miehelleni kun minä olin niin hankala joten erosimme melkein heti ristiäisten jälkeen, ja parempi niin olikin.[/QUOTE]

No hyvä että on ex, sitten saa nimitelläkin :D

Surullisempaa on, kun kitkutellaan vuosikausia sen "hiiren" rinnalla, ja otetaan dominoivan äidin rooli tämän elämässä. Näitä on nähty.
 
"Hui"
On se sääli, miten huonot välit suurella osalla on anoppinsa tai jopa oman äidin kanssa. Nimi "mustalle listalle", jos sitä on lapsen mummo ehdottanut. Tosi lapsellista hommaa!
Onneksi omassa elämässä on ihmissuhteet kunnossa.
 
"vieras"
[QUOTE="Hui";28577393]On se sääli, miten huonot välit suurella osalla on anoppinsa tai jopa oman äidin kanssa. Nimi "mustalle listalle", jos sitä on lapsen mummo ehdottanut. Tosi lapsellista hommaa!
Onneksi omassa elämässä on ihmissuhteet kunnossa.[/QUOTE]
Samaa mieltä - tykkään sukulaisistani. Täällä on paljon pahoinvoivia naisia.
 
Niinpä niin
Mun esikoiseni on muuten kutsumanimeltään anopin isän kaima. Kysyttiin jo odotusaikana miehen kanssa apelta ja anopilta (ja myös mun vanhemmilta) mitä nimiä suvussa on tavannut kulkea. Molemmat pojat ovat saaneet yhden nimen isän puolelta ja yhden äidin puolelta.

Kaikki isovanhemmat ovat ottaneet kysymyksen hyvin asiallisesti, paitsi oma isäni, joka tosiaan alkoi tuputtaa sitä "Iisakkia", joka ei ollut omille lapsilleen kelvannut. Tuputti pitkään ristiäisten jälkeenkin, ja vielä seuraavalle lapsellekin :D

Mutta noin yleisesti voisi kai sanoa, että meillä esikoinen sai nimen anopin ehdotuksesta.
 
Näin
Mun äiti sanoi mulle, että hänen mielestään tytölle kaunein nimi olisi Sonja Susanna. Ja uskokaa tai älkää, tämä kauhea 17-vuotias teiniangsti pisti sairaalan hätäkastepaperiin nimeksi Senni Sonja Susanna ;) No se olisi tullut vaan hätäkasteessa, mikäli lapsi olisi ollut tyttö. Lapsi syntyi terveenä ja oli poika, itse päätin nimen.
 
"vieras"
[QUOTE="Hui";28577393]On se sääli, miten huonot välit suurella osalla on anoppinsa tai jopa oman äidin kanssa. Nimi "mustalle listalle", jos sitä on lapsen mummo ehdottanut. Tosi lapsellista hommaa!
Onneksi omassa elämässä on ihmissuhteet kunnossa.[/QUOTE]

No mun isä varsinkin on semmonen, että jos oltais heidän ehdottamansa nimi lapselle annettu, niin ois jokaiselle selvittänyt että "me x:n lapselle nimikin annettiin kun ei ne sitä osannut itse päättää" ja sitä riskiä en tod olis ottanut. Onneks nimet oli aivan eri tyylisiä kuin oltiin itse ajateltu, joten ei ollut vaikea päättää.
 
"vieras"
eikö tässä maassa ole enää sananvapautta, kai nyt voi ehdottaa ilman, että joku vetää herneet nenään. eri asia ruveta vaatimaan jotain mikä ei kuulu omiin oikeuksiin pätkääkään.
 
"Tiina"
Siis ihan tosissaanko taalla moni olisi jo listalle kirjoittamansa nimen sielta poistanut, jos anoppi/oma aiti olisi sattunut kyseista nimea ehdottamaan? Miksi ihmeessa?
Kaveri antoi lapselleen nimen jota jopa mummo ja yksi toinen kaveri ehdotti.
Nyt kyseinen mummo puhuu pitkin kyliä kuinka hän keksi lapsenlapselleen nimen kun eihän ne nuoret mitään kuitenkin olisi tullut joku vaikea nimi,
samaa puhui vielä ristiäsissä vaikka lapsen vanhemmat sanoi monesti että kyllä he nimen oli jo päättäneet heti kun lapsi maailmaan syntyi oli niin XXXXXX näköinen.
Vaan ei mene mummolle jakeluun ei .

Samaan aikaan tämä yksi kaveri joka myös ehdotti samaa nimeä kuin vanhemmat oli jo mielessään miettineet niin tämä kaveri nyt puhuu meillä kaveripiirissä kuinka hän keksi "Tiinan" pojalle nimen.
Kaikki tiedetään totuus,
olemme sanoneet siitä tälle yhdelle kaverille kuten on tämä äitikin sanonut mutta,
mutta olemme vaan kateellisia kun "Tiina" valikoikin hänen keksimän nimen.

Sopii miettiä miksi monet nimet joutuu mustalle listalle ;)
En itse ainakaan jaksaisi olla kokoajan todistelemassa kuinka itse samaa nimeä olimme jo miettineet ja kuinka me se itse keksittii.
Tuntuu ulkopuolisille olevan niin kova juttu saada "päättää" toisen lapsen nimestä.
 
Niinpä niin
[QUOTE="Tiina";28577456]Kaveri antoi lapselleen nimen jota jopa mummo ja yksi toinen kaveri ehdotti.
Nyt kyseinen mummo puhuu pitkin kyliä kuinka hän keksi lapsenlapselleen nimen kun eihän ne nuoret mitään kuitenkin olisi tullut joku vaikea nimi,
samaa puhui vielä ristiäsissä vaikka lapsen vanhemmat sanoi monesti että kyllä he nimen oli jo päättäneet heti kun lapsi maailmaan syntyi oli niin XXXXXX näköinen.
Vaan ei mene mummolle jakeluun ei .

Samaan aikaan tämä yksi kaveri joka myös ehdotti samaa nimeä kuin vanhemmat oli jo mielessään miettineet niin tämä kaveri nyt puhuu meillä kaveripiirissä kuinka hän keksi "Tiinan" pojalle nimen.
Kaikki tiedetään totuus,
olemme sanoneet siitä tälle yhdelle kaverille kuten on tämä äitikin sanonut mutta,
mutta olemme vaan kateellisia kun "Tiina" valikoikin hänen keksimän nimen.

Sopii miettiä miksi monet nimet joutuu mustalle listalle ;)
En itse ainakaan jaksaisi olla kokoajan todistelemassa kuinka itse samaa nimeä olimme jo miettineet ja kuinka me se itse keksittii.
Tuntuu ulkopuolisille olevan niin kova juttu saada "päättää" toisen lapsen nimestä.[/QUOTE]

Mutta kyllähän kaikki osapuolet ovat tavallaan keksineet tuon nimen, jos ovat sitä toisistaan riippumatta ehdottaneet. Ja minusta sillä asialla saa vähän ylpeilläkin. Hyvä nimi, jos vanhemmat sen hyväksyvät.

Eri asioita ovat nimen keksiminen ja siitä päättäminen.
 
"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;28577490:
Mutta kyllähän kaikki osapuolet ovat tavallaan keksineet tuon nimen, jos ovat sitä toisistaan riippumatta ehdottaneet. Ja minusta sillä asialla saa vähän ylpeilläkin. Hyvä nimi, jos vanhemmat sen hyväksyvät.

Eri asioita ovat nimen keksiminen ja siitä päättäminen.
On eri asia kehua kuinka me olimme vanhempien kanssa miettineet samaa nimeä ja tämähän sitten vauvalle tulikin,
kuin kehua että MINÄ keksin niiden vauvan nimen vaikka he muuta väittääkin.
 
"Tiina"
[QUOTE="vieras";28577530]Ehkä ei kannattas tehdä niitä vauvoja ollenkaan, jos jo nimestäkin tulee riita.[/QUOTE]

niin tai ehkä jotkut asiat ei vaan oikeasti kuulu niille isovanhempien päätäntövaltaan ja siitä ei kannata vetää hereitä nenään ;)
 
Niinpä niin
[QUOTE="Tiina";28577516]On eri asia kehua kuinka me olimme vanhempien kanssa miettineet samaa nimeä ja tämähän sitten vauvalle tulikin,
kuin kehua että MINÄ keksin niiden vauvan nimen vaikka he muuta väittääkin.[/QUOTE]

Ärsyttäähän tuollainen asenne tietysti, mutta helpoimmalla siitä pääsee, kun ei lähde millekään "juupas-eipäs"-linjalle. Sanoo vain, että hyvä nimi, kaikkien mielestä.
 

Yhteistyössä