Juu, täytyy tosiaan vielä lisätä, että olen itsekin käynyt täällä palstalla läpi tuon saman ajatuksenkulun: "miksi testailla ennen kuukautisten poisjääntiä, turhaa hätäilyä" "minä en rupea ovista tikuttelemaan, mitäs siitä hyötyy jos seksiä kuitenkin harrastaa" jnejne... Mutta sitten kun sitä vauvaa niin kovasti toivoo eikä sitä kuulukaan, niin onpa sitä itsekin joutunut muuttamaan ajattelutapaansa ja ryhtynyt myös varmistamaan sitä ovista tikuttelulla, kuten Liljankukkakin sanoi. Ei se tarkoita sitä, ettei seksiä muuten harrastettaisi, mutta kun raskaus ei ala vaikka sitä on harrastettu haluaa sitä varmistaa sen oviksen tulon ja ajankohdan, jotta kaikki olisi varmasti tehty raskauden mahdollistamiseksi... Mutta tuo ajatuksenkulku täytyy kaikkien varmasti käydä kohdallaan läpi joilla tuo raskautuminen kestää, jokainen sitten toimii ja ajattelee tavallaan mutta tämä asia on niin henkilökohtainen ja suuri, ettei sitä voi oikein ymmärtää, jollei ole itse kokenut samaa ja siksi ei kannata mennä liian kärkkäästi neuvomaan ja ihmettelemään niiden tekemisiä ja sanomisia, joilla raskaaksi tuleminen kestää mikäli itselle se on ollut helppoa. Usein palstoilla näkee hyvää tarkoittavia neuvoja tyyliin "älä ajattele sitä asiaa niin tulet raskaaksi" mutta tällaisten lausahduksien kanssa on syytä olla melko varovainen, jos ei tiedä taustoja - useita vuosia yrittäneelle ja esimerkiksi jonkin ihan fysiologisen ongelman kanssa painivalle nämä neuvot eivät oikein aiheuta kuin pahaa mieltä, vaikka joissain tapauksissa voisivat ollakin ihan paikkansa pitäviä.
Ja ei, en itsekään onneksi vielä tiedä lapsettomuudesta mitään puolen vuoden turhan yrittämisen jälkeen, mutta sen verran olen lukenut keskusteluja ja itsekin asiaa ajatellut, että nykyään ajatusmaailmani on hieman muuttunut puolen vuoden takaisesta.