Unettomuus imetysaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rättipoikkiväsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sain melatoniinia lasten lääkäriltä. Melatoniinahan on luonnostaan äidinmaidossa ja vauva saa sitä joka tapauksessa. Synteettinen melatoniini vain antaa lisäpotkua luonnollisen unirytmin saamiseksi. Melatoniini on turvallisin unen saantia auttava lääke mitä markkinoilla on. Melatoniina saa antaa lapsillekin 6 kk eteenpäin suoraan suunkautta. Mulle määrättiin 3 mg illalla, tarpeen vaatiessa 6 mg.

Täällä taas jouduttu turvautumaan Tenoxiin kolmena iltana putkeen, ja uni on ollut katkonaista siitä huolimatta... :( Ensi yön aion valvoa suosiolla. Mulla on aika gynekologille 27.12., pyydän siltä nyt estrogeenilaastaria tai e-pillereitä kokeiluun. Jospa ne auttaisi mullakin.

Katariina, suosittelen lämpimästi kokeilemaan estrogeenia. Mulla ainakin niin hirveesti auttanut asiaan, vaikka en ole syönyt kuin vajaan 2 viikkoa vasta. Ihanaa, kun iltaisin ei edes ehdi ajatella, että milloinhan uni tulee, kun on jo nukahtanut. Nukahdan joskus jopa nopeammin kuin mieheni, joka kuitenkin on nukkumisen suhteen aikamoinen mestari... Toivottavasti tämä olis nyt pysyvä olotila. Olen kuitenkin koittanut henkisesti valmistautua siihen, että uni voi hajoilla taas joskus. Mutta nyt näin, ja olen siitä äärimmäisen kiitollinen.

Hei! Osallistun minäkin tähän keskusteluun. Synnytyksen jälkeen sain nukuttua muutaman tunnin yössä vauvan syöttöjen välissä. En kyennyt nukkumaan aamulla pitkään taikka päivällä. Lisäksi ahdisti päivisin. Aloin sitten syömään masennuslääkettä jonka lopetin ennen synnytystä. Olin jo vuosia voinut hyvin. Lääkkeen aloituksen jälkeen en enää saa unta. Ahdistus lisääntynyt ja jos en ota nukahtamislääkettä tai Opamoxia, makaan valveilla koko yön. Tuntuu että olen kamalassa kierteessä. En enää tiedä mikä on masennuslääkkeen sivuoiretta ja mikä ei. Tilanteeni on siten hieman eri kuin teillä muilla, mutta unettomuus kalvaa täälläkin... Asia pelottaa kovastikin ja usein panikoin että kuolen unettomuuteen!

Hei! Osallistun minäkin tähän keskusteluun. Synnytyksen jälkeen sain nukuttua muutaman tunnin yössä vauvan syöttöjen välissä. En kyennyt nukkumaan aamulla pitkään taikka päivällä. Lisäksi ahdisti päivisin. Aloin sitten syömään masennuslääkettä jonka lopetin ennen synnytystä. Olin jo vuosia voinut hyvin. Lääkkeen aloituksen jälkeen en enää saa unta. Ahdistus lisääntynyt ja jos en ota nukahtamislääkettä tai Opamoxia, makaan valveilla koko yön. Tuntuu että olen kamalassa kierteessä. En enää tiedä mikä on masennuslääkkeen sivuoiretta ja mikä ei. Tilanteeni on siten hieman eri kuin teillä muilla, mutta unettomuus kalvaa täälläkin... Asia pelottaa kovastikin ja usein panikoin että kuolen unettomuuteen!

Mulla myös jkv ahdistusoireita, jotka nekin estrogeenin myötä hävinneet. Eli sekin hormonaalista, ja gyneni mukaan ahdistus on hyvin tyypillinen oire, kun estrogeenitaso on alhainen. Eli voihan olla, että sinullakin oireilu ainakin osittain siis hormonaalista, jos kuitenkin olet hiljattain synnyttänyt. (hormonitasot voivat olla alhaiset vielä vuodenkin päästä synnytyksestä, vaikka kuukautisetkin olisivat jo alkaneet)

Pirunmoinen vaiva tämä on, ja toivon todella, että tilanne alkaa myös sinulla helpottamaan. =)

Viimeksi muokattu:
Hei.
Täällä yöt menneet paremmin kuin aiemmin. Välissä tuli takapakkia ja valvottuja öitä, kun oli viikon tauko e-pillereistä. Olen huomannut että tämä unettomuus todella johtuu hormoneista. Nyt kun olen taas aloittanut e-pillereiden syömisen nukun paremmin, eikä valvottuja öitä ole tullut enää.
Ihmettelen vaan ettei neuvolassa kuulemma ole aiemmin törmätty vastaavaan... Tapaukseni todella todistaa, että alhainen estrogeenitaso voi saada aikaan unettomuuden. Pillereitä syödessä kun en kärsi pahasta unettomuudesta.. Pelottaa vaan seuraava tauko pillereistä.. taidan syödä niitä kaksi laattaa putkeen, ilman viikon taukoa.
"Pilvikirsikka" olen itse täysin samanlaisessa tilanteessa kuin sinä. Lopetin loppuraskaudessa masennuslääkkeen käytön (sepram), koska olin voinut jo kauan aikaa hyvin.. Tosin minulla unettomuus alkoi välittömästi synnytyksen jälkeisenä yönä. Ensin pystyin nukkumaan parina yönä muutaman tunnin itse, mutta sen jälkeen en enää yhtään tuntia. Aloitin sepramin käytön uudelleen, koska ajattelin ahdistuksen ja unettomuuden johtuvan masennuksesta.. Lääke ei kuitenkaan auttanut. Ei myöskään yksikään 9 eri masennuslääkkeestä, joita minulle kokeiltiin. Tulipa kokeiltua myös antipsykootti Ketiapiinia, jota käytetään unilääkkeeksi vaikeissa unihäiriöissä, pieninä annoksina. Yksikään lääke ei sopinut minulle, eikä saanut minua nukkumaan. Vain opamoxista oli apua. Myös estrogeenilaastarista oli apua ahdistukseen, mutta ei unettomuuteen. Näin jälkikäteen olen ymmärtänyt, että estrogeenilaastarin sisältämä hormonimäärä oli aivan liian pieni minulle.
Estrogeeni- ja serotoniinitasot ovat yhteydessä toisiinsa.
Minulla osasyynä voi olla synnytyksen jälkeinen masennus, mutta kuten lääkekokeiluin on todistettu, ei masennus ole ainakaan suurimpana syynä unettomuuteeni. Nyt kun olen syönyt korkeampihormonisia e-pillereitä, olen todella alkanut vihdoin nukkumaan. Syön edelleen Opamoxia, mutta niin pientä annosta, ettei sillä pitäisi olla merkitystä. Olen lopettelemassa Opamoxin käyttöä hiljalleen, jotten saa siitä kamalia vieroitusoireita.. Olen nimittäin syönyt sitä joka yö noin kolmen kuukauden ajan...

Jotkut masennuslääkkeet voivat myös aiheuttaa unettomuutta, esim. SSRI-ryhmän lääkkeissä unettomuus on aika yleinen oire. Paras masennuslääke unihäiriöisille on sedatiivinen masennuslääke, kuten Triptyl tai mirtatsapiini. Tosin mielestäni unihäiriöissä ei tulisi hoitaa oiretta, eli unettomuutta, vaan syytä, mikä se sitten onkin.

Jaksamista kaikille palstalaisille ja ihanaa joulun aikaa, unettomuudesta huolimatta!!

Mulla myös jkv ahdistusoireita, jotka nekin estrogeenin myötä hävinneet. Eli sekin hormonaalista, ja gyneni mukaan ahdistus on hyvin tyypillinen oire, kun estrogeenitaso on alhainen. Eli voihan olla, että sinullakin oireilu ainakin osittain siis hormonaalista, jos kuitenkin olet hiljattain synnyttänyt. (hormonitasot voivat olla alhaiset vielä vuodenkin päästä synnytyksestä, vaikka kuukautisetkin olisivat jo alkaneet)

Pirunmoinen vaiva tämä on, ja toivon todella, että tilanne alkaa myös sinulla helpottamaan. =)

Synnytyksestä on 7 viikkoa. Harmittaa että hätäilin ja aloin taas syömään masennuslääkettä joka nyt pahensikin oloa. Uskon myös että hormooneilla osansa. Nyt kun tietäisi mitä lääkkeen kanssa tehdä niin voisi alkaa selättää lyös unettomuutta. Onneksi on lääkkeitä keksitty akuuttiin unettomuuteen! Muuten en olisi hengissä. Stemppiä muille!

Viimeksi muokattu:
Hei myös uneton äiti! Samanlainen tilanne tosiaan meillä. Olen itse syönyt Opamoxia ja/tai Stellaan reilun kuukauden. Joudun varmasti vielä syömään pitkään. Helpottavaa kuulla että olet syönyt Opamoxia kauan ja päässyt siitä eroon. Koen nimittäin toleranssin kehittymisestä huolta. Vaikka lääkäri on vakuuttanut että eroon päästään ja tässä vaiheessa lääkkeitä otettava. Muista kyllä että vuosia sitten aloittaessani masislääkettä sen aloitusaika oli vaikeaa. Nyt se tuntuu ihan helvetilliselle. Ahdistus on niin voimakas että ei ihmekään ettei uni tule. Täytyy kysyä loppuviikon jälkitarkastuksessa tuosta estrogeenista ja aloittaa e-pillerit pian. Tämä on ollut niin kauheaa, että toista lasta en kyllä tee. Kun tästä selviäisi :)

Hei myös uneton äiti! Samanlainen tilanne tosiaan meillä. Olen itse syönyt Opamoxia ja/tai Stellaan reilun kuukauden. Joudun varmasti vielä syömään pitkään. Helpottavaa kuulla että olet syönyt Opamoxia kauan ja päässyt siitä eroon. Koen nimittäin toleranssin kehittymisestä huolta. Vaikka lääkäri on vakuuttanut että eroon päästään ja tässä vaiheessa lääkkeitä otettava. Muista kyllä että vuosia sitten aloittaessani masislääkettä sen aloitusaika oli vaikeaa. Nyt se tuntuu ihan helvetilliselle. Ahdistus on niin voimakas että ei ihmekään ettei uni tule. Täytyy kysyä loppuviikon jälkitarkastuksessa tuosta estrogeenista ja aloittaa e-pillerit pian. Tämä on ollut niin kauheaa, että toista lasta en kyllä tee. Kun tästä selviäisi :)

Täällä taas piristytään yötä kohti :( Joulukin menee tod.näk. ihan pilalle, ei edes jaksa siivota saati mitään koristeita laittaa tai ruokia. Onneksi vauva ei vielä ymmärrä joulusta mitään. Mun gyneaika on 27.12. ja sitä odotan kuin kuuta nousevaa. Pelottaa vaan, ettei sekään usko, että tää voi johtua hormoneista. Edellinen lääkäri ei uskonut. Taidan näyttää tän keskustelun sille, ellei muuten usko...

Pilvikirsikka, myös mulle tullut sama ajatus, että tämä lapsi jää ainoaksi. Luojan kiitos tää eka on ollut hyvä nukkuja - toisaalta samoilla valvomisillahan se koliikkivauvakin olis menny ;D mutta ei uskalla ottaa riskiä uudesta unettomuudesta, toisen vauvan kanssa ei vois möllötellä päiviäkään sängyssä unettomien öiden jälkeen kun esikoinen vaatii jo siinä vaiheessa niin paljon virikettä ja perässä juoksua.

Mielenkiintoista tuo, että serotoniini ja estrogeeni on yhteyksissä toisiinsa. Osaisko kukaan selventää, millä tavalla?

Jaksamisia kaikille!

Viimeksi muokattu:
Hei Katariina ja muut palstalaiset!

Tässä linkki yhteen löytämääni artikkeliin City-lehdessä. Tässä siis mainittu serotoniini ja estrogeenin suhteesta.
Naisaivo vastustaa seksiä - City.fi

Tässä vielä luotettavampi lähde: Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO.

Tuossa duodecimin julkaisussa: Estrogeeni ja uni, on mielenkiintoista tietoa estrogeenitason vaikutuksesta uneen. Tuntuu, etteivät monet lääkärit tätä tiedä. Tuossa artikkelissa tieto on kuitenkin erittäin luotettavaa. Siinä on myös mainittu estrogeenin vaikuttavan serotoniinitasoon.

Hei.
Käytin aiemmin Diane Nova merkkisiä pillereitä. Tänään ne kuitenkin vaihdettiin toisiin, kun oireita vielä on.. Kehotan kyllä kaikkia käymään gynellä. Itse pääsin vihdoin ja viimein kunnalliselle puolelle gynelle. Hän sitten teki ultraäänitutkimuksen ja totesi että munasarjani ovat huomattavasti pienentyneet, eli mulla on todelliset vaihdevuodet, vaikkei iän puolesta pitäisi olla mahdollista. Aikamoisen kamala yllätys, vaikka arvelinkin koko ajan tämän unettomuuteni johtuvan hormooneista.. vielä on pieni toivo, että oma hormonitoimintani käynnistyisi. Tosin hyvin pieni.
Ärsyttää eniten se, että mua on kuukausikaupalla hoidettu masennus ja unilääkkeillä!!!!

Hei! Tänään oli jälkitarkastus, mutta eihän se nuori lääkäri mitään tiennyt. Toisaalta ymmärrän kun ei ole erikoislääkäri. Pitäisi ehkä varata aika gynekologille. Sain kyllä e-pillerireseptin, Minulet-merkkiä. Tiedä sitten koska kuukautiset tulee että voin aloittaa pillerit. Olen myös päättänyt lopettaa masennuslääkkeeni jos tämä ahdistus ja sydämen tykytys häviäisi... Siitähän mun unettomuus johtuu. Lääkäri ei uskonut lääkkeen olevan syyllinen ja käski aloittaa toisen merkkisen lääkkeen, Sertraliinin. En kuitenkaan aloita ennen kuin näen millainen olo on ilman lääkkeitä. Joka tapauksessa kokeilen lähitulevaisuudessa Mirtazapinia, jos siitä olisi apua. Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä? Katariina, etkö sinä ainakin syönyt sitä? Pystynkö hoitamaan vauvan syötöt yöllä? (en muuten enää imetä). Olisiko järkevää kokeilla sitä kun vauva yöhoidossa? Viime yö meni ketuilleen. Otin Opamoxia, mutta vauva heräsi niin tiheään että unta tuli minimaalisesti ja pökkyräinen olo. Edelliset pari yötä nukuin nukahtamislääkkeellä ok, kun vanhempani hoitovat vauvan yösyönnit. Menen nykyään aika usein vanhemmilleni vauvan kanssa, että pystyn nukkumaan lääkkeellä yön. Muuten yöt ovatkin hieman hulinaa ja lääkkeen vaikutus menee hukkaan. Mutta muuten valvon koko yön, joten parempi edes pari tuntia unta. Huh, on tämä rankkaa. Murehdin tätä niin paljon että joulukaan ei tunnu miltään :(

Pilvikirsikka, mä olen nyt syönyt mirtatsapiinia nelisen kuukautta. Alussa se ei auttanut yhtään, oli vaan entistä kaameampi päiväjyhmy (kova väsymys alussa on yleinen sivuvaikutus). Muutaman viikon päästä aloin nukkua hiukan paremmin, kun lääkäri käski ottaa mirtan rinnalla viikon Tenox-kuurin. Sen jälkeen pärjäilin pelkällä mirtalla monta viikkoa. Heräilin yhä pitkin yötä, mutta nukahdin helposti uudestaan enkä jäänyt enää pyörimään tuntikausiksi. Yöt olivat jo kohtalaisia ehkä kahden kuukauden päästä, enkä ottanut nukahtamislääkkeitä moneen viikkoon.

Mutta viime aikoina on tuntunut, että lääkkeen teho on heikentynyt. Heräilen taas jatkuvasti puolen tunnin tai tunnin välein ja välillä koko yö on mennyt valvoen. Mirtan kaverina menee nykyään melatoniinia ja nukahtamislääkkeenkin joudun ottamaan 1-3 krt viikossa. Olen jatkanut mirtan syömistä tehon heikentymisestä huolimatta, koska se syventää unta ja olo on pirteämpi, vaikka oliskin nukkunut huonosti.

Vauvaa voi hoitaa mirtan kanssa, se ei laita sillä lailla pönttöä sekaisin kuten bentsot saattaa tehdä. Alussa kannattaa tosin järkätä hoitoapua päiviksi, meillä mies kesälomaili silloin kun mä aloitin. Yksin en olis sitä ekaa viikkoa jaksanut.

Hain juuri apteekista uuden satsin Opamoxia ja Stellaa. Sekä Mirtazapinin tulevaisuuden varalle. Jännään itse helpottaako olotila ja nukkuminen masennuslääkkeen lopetuksen myötä. Nyt olo vielä kauhea, mutta en tiedä mikä on omaa oikeaa olotilaa ja mikä ei... Hyvää joulua kaikille unettomuudesta ja muista vaivoista huolimatta!

Hei! Miten teidän unettomien joulu meni? Itse nukuin yöt Opamoxilla, tosin vauva herättelee tiheään niin en saa silti nukkua pitkiä jaksoja. Mutta pääasia että nukkuu jonkun verran :) "myös uneton äiti" , kuinka paljon otit Opamoxia yöksi? Minulla menee 1-1,5 tbl 15 mg:sta. Välillä riittää yksi, välillä sydän hakkaa niin lujaa että tarvitsen puolikkaan lisää. Silloin kun alotin masennuslääkkeen niin riitti 0,5 tbl koko yöksi. Eli masennuslääke pahensi tilanne n. viikossa. Olen nyt lähes lopettanut sen, tänään en ota enää. Toiveet korkealla että unettomuus lievenisi, mutta pahoin pelkään että psyykkiset syyt ja unettomuuden pelko ovat ja pysyvät.

Vielä olisin kysyny Opamoxista, huomasitteko että aamulla vaikutuksen lakattua olisi ollut hermostunut/jännittynyt olo? Mietin että voiko johtua Opamoxista?

En tuommoista huomannut. Toki käytin klo lääkettä aika vähän aikaa... Oma gyneni sanoi, että ahdistuskohtaukset ja sydämen tykitykseen jne voivat myös olla estrogeenin puutteesta johtuvia oireita. Joten voihan olla, että, Pilvisirkka, sinulla on näin.??? Minulle gyne antoi ohjeen alkaa syödä pillereitä heti. Kuukautisten alkua ei siis tarvinnut odottaa. Pillereiden aloittaminen ilman kuukautisia kuulemma vaikuttaa vain ehkäisytehoon, ja siihenkin vain ensimmäisen viikon ajan. Näin siis ainakin saamillani qlaira -merkkisellä pillereillä.

Joulu meni melko mukavasti. Tosin kotipuolessa tuli kukuttua pitkälle yöhön, kun oltiin pitkästä aikaa koko perhe koossa. Vähän taisi unet häiriintyä siitä. Yhden yön kokeilin nukkua ilman melatoniinia, mutta sain unta vasta aamuyöstä ja uni jäi noin 4-5 tuntiin.sekin tietysti kaiken tämän jälkeen tuntuu melko ruhtinaalliselta määrätä luomu-unta. Meillä pikkuneiti onneksi on hyväkuntoinen, herää kerran yössä syömään ja aikaisin aamulla otetaan hänet monesti kainaloon, koska siinä rauhoittuu vielä jatkamaan unia jopa parin tunnin verran lisää. Ja on se meille vanhemmillekin tietysti ihanaa, kun pieni turisteille rauhasta siinä vieressä.

Mukavaa loppuvuotta kaikille. Toivotaan, että harmit jää tähän vuoteen ja ensi vuosi tuo uutta ihanaa tullessaan. :)

Viimeksi muokattu:
Luvattoman monta kirjoitusvirhettä edellisessä viestissä... Mutta eiköhän asia tullut kuitenkin selväksi. Kirjoittelee joulupukin tuomalla uudella padilla, ja tässä on joku hemmetin automaattisesti korjaava tekstinsyöttö, ja sanat menevät välillä sekaisin..

Heippa vaan, täällä joulu nukuttu osin huonosti osin hyvin huonosti... Nukahtamislääkkeen otin aattoyönä, kun tiesin, että aattona pitää revetä moneen paikkaan. Pari viime yötä on mennyt niin ja näin, viime yönä nukuin jopa neljä tuntia putkeen mutta sitten tyttö heräsi ja valvotti pari tuntia... Muilta osin jatkuvaa heräilyä, mihin alkaa jo tottua. Ärsyttää vaan tää jatkuva krapulan tunne, ja muisti on menny tosi huonoksi.

Mulla oli tänään se gyneaika ja sain Yasmin-pillerit sekä Terolut-kuurin oman hormonitoiminnan käynnistämiseksi. Ensin 10 pvää Terolutia ja sen jälkeen pillerit käyttöön. Hormonilaastarin saan, jos nuo ei auta. Lääkäri katsoi ultralla, että limakalvot on ihan minimaalisen ohuet = estrogeenitaso on hyvin matala. Onko muille määrätty Yasminia? Niissä vissiin on aika paljon estrogeenia?

Imetys pitäisi lopettaa siinä vaiheessa, kun aloitan e-pillerit. Lääkäri tosin sanoi, ettei pillereistä ole haittaa vauvalle, vaikka imettäisikin, mutta tietenkään hän ei voi mitään hormoneja suositella. Aion nyt vielä vähän aikaa sinnitellä ennen kuin alotan sen Terolutin, kun tyttö selvästi vielä tissiä kaipaa. Jos tyttö ehtisi täyttää edes 10 kk, niin viimeistään sen jälkeen imetys saa jäädä.

Hei! Kävin yksityisellä, kokeneella gynellä. Käski aloittaa pillerit heti mutta muuta en sitten saanutkaan. Hänen mukaansa estrogeenimäärää ei voi "mitata" ja en saanut mitään lisäapua tilanteeseen. :(

Hei Pilvikirsikka! Olen käyttänyt Opamox 15mg 1-2 tbl. Aiemmin 1 riitti hyvin, mutta olen jo tottunut siihen, joten joudun ottamaan nykyisin 1 1/5 tablettia. Aiemmin käytin jopa kahta, eli 30mg Opamoxia. Olen siis vähentänyt määrää kahdesta puoleentoista.. En halua mitenkään pelästyttää, mutta oman kokemukseni mukaan Opamox on näin pitkäaikaisessa käytössä todella koukuttava.. Minulle lääkärit sanoivat, että voin huoletta käyttää sitä kolme kuukautta, enkä varmasti tuossa ajassa synny riippuvuutta. No.. toisin kävin. Nyt tuntuu, etten ikinä pääse siitä eroon. Mutta toivottavasti joskus kuitenkin... Minulla tulee vieroitusoireita päivittäin, varsinkin juuri ennen kuin otan lääkkeen. Hermostumista, vapinaa, ahdistuneisuutta, pahoinvointia... Oireet helpottavat pian lääkkeen ottamisen jälkeen. Hermostuminen siis voi johtua kokemukseni mukaan siitä, että Opamoxin määrä veressä pienenee. Jos olisin ollut viisas, olisin pitänyt joka viikko kaksi yötä, jolloin en ota lääkettä..Mutta tämä on vain minun kokemukseni lääkkeestä, eikä siis tarkoitus ole pelästyttää. Tottuminen Opamoxiin sekä mahdolliset vieroitusoireetkin ovat kovin yksilöllisiä.
Ihmeellistä, että minulla tämä nukkuminen menee välillä hyvin, ja välillä taas tosi huonosti, vaikka lääkeannos tuosta Opamoxista olisi sama..
Vielä tuosta estrogeenitason mittaamisesta. Estrogeenitason voi mitata, mutta usein mitataan aivolisääkkeen erittämät LH ja FSH-pitoisuudet. FSH-pitoisuus kertoo hormonitoiminnan tasosta. FSH mm. stimuloi estrogeenin eritystä. Tässä linkissä tietoa FSH:sta HUSLAB - Follikkelia stimuloiva hormoni, seerumista.
Katariina! Nuo Yasmin pillerit ovat ns. matalahormonipillereitä, mutta ne sisältävät kahta eri naishormonia. Voi olla että niissä ei ole tarvittavaa määrää estrogeenia, mutta estrogeenimäärän tarvehan on kovin yksilöllinen. Hyvä, että saat hormonilaastarit pillereiden lisäksi tarvittaessa.

Kävin vielä lääkärin kanssa keskustelemassa ultralöydöksestä.. Minun hormonitoimintani todellakin voi palautua, eli kyse ei olekaan välttämättä ennenaikaisista vaihdevuosista, vaan hormonitoimintani on jostain syystä edelleen lamaantunut, vaikka en enää imetä. Luulen, että monella unettomalla äidillä on kyse tästä samasta ja se voidaan ultralla todentaa. Kun vaan tämä oma hormonitoiminta vielä tajuaisi käynnistyä.. Tosin itselläni on niin vahva unettomuuden pelko, etten tiedä miten siitä eroon pääsisin. Se pitää yllä osaltaan tätä unettomuutta.

Voimia kaikille teille palstalaisille!! Ja toivotaan, että ensi vuosi olisi meille kaikille parempi kuin tämä kulunut vuosi...

Alkuperäinen kirjoittaja Myös uneton äiti;11077731:
Katariina! Nuo Yasmin pillerit ovat ns. matalahormonipillereitä, mutta ne sisältävät kahta eri naishormonia. Voi olla että niissä ei ole tarvittavaa määrää estrogeenia, mutta estrogeenimäärän tarvehan on kovin yksilöllinen. Hyvä, että saat hormonilaastarit pillereiden lisäksi tarvittaessa.

Googlailin vähän noita e-pilleriasioita, Yasminissa on näköjään 30 mikrogrammaa etinyyliestradiolia, kun määrä e-pillereissä vaihtelee 20-35 mg:n välillä pillerimerkistä riippuen. Eli ei ihan matalimmasta päästä kuitenkaan onneksi. Minäkin kävin yksityisellä gynellä ja hänellä ajatuksena oli, että keltarauhashormonilla (Terolut) ensin käynnisteltäisiin mun omaa hormonitoimintaa ja sen jälkeen sitten saataisiin homma pysymään käynnissä pillereillä. Ja jos ei auta, niin sitten tosiaan järeämmät konstit käyttöön. Tuo gynekologi muuten sanoi, ettei tämä uniongelma ole ollenkaan tavatonta tuoreilla äideillä. En siis ollut todellakaan eka tapaus hänelle :).

Heips

Pakko oli tulla palstalle vuodattamaan, kun unet ovat taas kadoksissa... Monta viikkoa menikin jo lähes normaalisti nukkuen, nyt sitten jostain selittämättömästä syystä toissa yönä nukahdin vasta kahden kieppeillä ja viime yönä valvoin lähes viiteen.... Nukkunut olen siis noin 2 h, ja olen vielä lupautunut vetämään tänään Zumba-tunnin. Pitäkää peukkuja, että pysyn tolpillani :)

Käsittämätöntä, miten jo yksi huono yö voi saada niin epätoivoisen olon aikaan. Minä kun luulin, että olin jo pahimman yli päässyt... Nyt taas tuntuu, et mistään ei tuu mitään, ja etten kestä tätä enää yhtään.

Myös mun gyne kertoi unettomuuden olevan aika yleinen vaiva niin synnyttäneillä kuin vaihdevuosissa. Kertoi myös omakohtaisesti joutuvansa douppaamaan itseään hormooneilla menopaussin takia. Kahden tunnin yöunilla ei kuulemma pysty tuijottamaan naisten sisäistä kauneutta 8 tuntia päivässä...

Nyt pitää lähteä vetämään jumppakudetta päälle... Oh Lord....

Hei! Eilen kokeilin ekaa kertaa Mirtsaa kun vanhempani hoitivat vauvaa. Otin sen ehkä liian myöhään, vasta vajaa tunti ennen petiin menoa. Tunnin unen yrityksen jälkeen otin Opamoxin, ja sen jälkeen olen sammunut :) en muista että olisin herännyt yöllä, ja aamulla oli vaikea päästä ylös vaikka en enää nukkunutkaan. Koko päivän olen ollut ihan koomassa, ja katseen kohdistaminen tuntuu vaikealta. Ei ole yhtään levännyt olo vaikka nukuinkin. Mutta se jo helpottaa mieltä että aivot on saanu unta :) kai jatkan Mirtan kokeilua, jos nämä sivuvaikutukset menisivät ohi. Ja jos se toimisi ilman tai pienellä määrällä Opamoxia. Onko muilla tullut Mirtasta höntti olo? Ilmeisesti sen kanssa voi ottaa Opamoxin? Pelottaa vähän miten vauvan yösyötöt tuolla yhdistelmällä onnistuu..

Yhteistyössä