Unettomuus imetysaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rättipoikkiväsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei Pilvikirsikka, mulla se kaamea päiväväsymys + höntti olo kesti reilun viikon mirtan aloituksen jälkeen. Ja nukun silti pätkissä, joskin unen kokonaismäärä on jonkin verran lisääntynyt. Mirtatsapiini kuitenkin parantaa unen laatua, joten olo ei ole huononkaan yön jälkeen niin nuutunut kuin ilman mitään lääkettä.

Kuinka isoa annosta mirtaa syöt? Mä alotin 7,5 mg:lla ja nyt menee 15 mg. Ja ainakin mulla on vaikuttanut niin, että Tenox/Imovane toimii mirtan kanssa pienempinä annoksina kuin ilman mirtaa. Eli 10 mg Tenoxia riittää yleensä, ja 5 mg Imovanea. Siis kun 2-3 krt viikossa otan, että edes joskus saisin pidemmän pätkän unta. Ilman mirtaa annostus on 15 mg (Tenox) ja 7,5 mg (Imovane) ja toleranssi kasvaa tosi nopeasti.

Me muutettiin eilen uuteen asuntoon ja nukuin viime yön todella surkeasti. Kävin kai ylikierroksilla ja lisäksi uusi sänky + patja, joka tuntuu liian kovalta mulle, vaikka kaupassa toki testasin ja silloin tuntui hyvältä :(. Petaria ei olla vielä saatu, toivottavasti se pehmentää vähän.

Ensi yöksi taas Tenoxia naamaan, ei auta muu...

Heippa, miten teillä muilla menee? Mä olen nyt syönyt Terolut-kuuria viisi päivää ja uni on kohentunut jo nyt selvästi. Samaan aikaan olen vähentänyt imetystä kolmeen kertaan vuorokaudessa ja lapsi on siirtynyt omaan huoneeseen nukkumaan. Olen nukkunut jo ainakin kolmena yönä useita tunteja putkeen ja nukahtanut melkein heti sänkyyn menon jälkeen. Nukahtamislääkettä en ole ottanut viikkoon.

Jos unet jatkuu tällaisina, alan hiljalleen vähentää mirtatsapiini-lääkitystä. Menkkoja ei tosin ole näkynyt, vaikka niiden olis pitänyt tulla 3-4 pvän sisällä Terolut-kuurin aloittamisesta... Muutaman päivän kuluttua pitäisi aloittaa e-pillerit, tuli vuotoa tai ei.

Moikka!

Täällä mennyt taas melko vaihtelevasti. Muutama todella huono yö viime viikolla, mistä johtuen unettomuuden pelko nostanut uudelleen päätään ja nukkumisesta varmaan sen takia tullut taas hieman hankalampaa... Ärsyttää niin paljon, kun olin niin innoissani pillereiden aloittamisen myötä alkaneista paremmista öistä. Noiden huonojen öiden aikaan mulla oli myös valtavia kuumia aaltoja ja hikoilua yöaikaan, eli kenties ne hormonit eivät vielä kuitenkaan ihan balanssissa ole. Lisäksi tytön yörytmi vaihtui hetkeksi ja heräsi noin viikon verran jälleen 3 kertaa yössä syömään. Nyt onneksi näyttäis yöt taas rauhoittuneen.

Inhottaa vaan niin pirusti, että tätä vaivaa on alkanut pelkäämään niin paljon, että eihän nukkumisesta voi mitään tullakaan...Melko hyvin pääsääntöisesti kuitenkin nukun, koska päivisin jaksan touhuta vaikka mitä. Olla tytön kanssa, liikkua, ulkoilla, leipoa ja kaikenmoista. Pakko uskoa, että tää joskus ihan oikeesti helpottaa lopullisesti.

Kaikillahan on äitiydessä omat haasteensa, minulle -muutenkin superherkälle ihmiselle - äidiksi tuleminen ja äitinä kasvaminen näyttäisi vaativan nyt tämmöisen kivien tien. Jospa polku olis sitten sileämpää jossain kohtaa.

Hei "Unta vailla", unettomuus on varmasti monen asian summa eikä johdu pelkästään hormoneista. Iso elämänmuutos vauvan myötä aiheuttaa jo yksinään aikamoisen mielenmyrskyn, vaikkei sitä itse tiedostaisikaan. Siinä joutuu nopealla tahdilla laittamaan elämänarvot uuteen järjestykseen.

Mulla myös on tuota, että nukkumaan meno pelottaa. Pahimpina aikoina olen yrittänyt ajatella niin, että ellen saa unta tunnin kuluessa, otan nukahtamislääkkeen. Jos seuraavanakaan yönä ei tule uni, päätän maata yön läpi ja annan itselleni luvan nukahduslääkkeeseen taas seuraavana iltana. Jo ajatus seuraavan illan nukahduslääkkeestä helpottaa, kun tietää, ettei tartte enää kuukausikaupalla valvoa. Usein oon saanutkin kohtalaisesti unta, vaikka nukahtaminen onkin vienyt tunteja. Sitten jos on suht hyvä yö alla, siirrän nukahduslääkettä aina seuraavaan iltaan niin kauan, että tosiaan tarvitsen sitä. Sekin tieto auttaa, että keho saa lepoa, vaikkei uni tulisikaan.

Hienoa, että jaksat touhuta päivällä normaalisti. Itse en pystynyt kuin makaamaan päivät melkein kokonaan sängyssä pahimpina aikoina, silloin nukuin muutaman kuukauden 2-3 tunnin pätkittäisellä unella / vrk. Ulos pakottauduin vauvan takia, mutta jo vartin kävelyretki vei puhdin täysin. Lisäksi mua huimasi jatkuvasti unen puutteen takia ja pelkäsin koko ajan, että kaadun/pyörryn.

Unettomuuden on pakko loppua joskus! Tämähän on vuosia vanha ketju ja oon varma että nuo aikaisemmat kirjoittelijat ovat saaneet lopulta unensa kuntoon, kun ei heitä täällä enää käy :)

Hei kaikille palstalaisille!!

Mulle on käynyt ihme, oon alkanut nukkumaan ilman unilääkettä! Nyt takana neljä yötä ilman Opamoxia ja vaikka on ollut vieroitusoireita, niin nukkunut olen ja vielä hyvin.
Nuo uudet pillerit, jotka on muuten käytössä täällä jollakulla toisellakin (Qlairat nimeltään) sekä myös muuten rauhoittunut elämäntilanne on selvästi auttaneet. Aiemmin käytössä olleiden Diane Novien hormonimäärä ei ollut minulle riittävä.
En olisi ikinä uskonut, että nukun ilman unilääkkeitä, varsinkin kun olin syönyt Opamoxia niin kauan. Opamoxista siis voi näköjään päästä eroon näinkin pitkän syömisen jälkeen. Lienee iltarukouksilla ollut apua tähän unettomuusasiaan =)
Elämä tuntuu taas ihanalta ja lapsistakin jaksaa nauttia ihan eri tavalla, kun on nukkunut. Toivottavasti ei tulisi taas kamalasti takapakkia, kun olen ensimmäistä kertaa sitten raskausajan nukkunut näin hyvin (siis jo neljä yötä).. Erikoisinta tässä on se, että olen joka yö pelännyt kamalasti unettomuutta, mutta silti olen nukkunut.
Voimia kaikille palstalaisille! Ja "Katariina" eiköhän mekin vielä päästä tästä unettomuudesta kokonaan, niin ettei enää täällä kirjoitella, niinkuin aiemmatkin palstalaiset.

Hei! kuinka kauan teillä muilla e-pillerit aloittaneilla on kestänyt, että unet ovat parantuneet? Alkoiko vaikutus hiljalleen vai yhtäkkiä? Mulla nyt neljäs pilleripäivä menossa, ennen e-pillereitä otin Terolut-kuurin mut vuotoa ei koskaan tullut. Terolutin aikana tosin nukuin suht hyvin, nyt e-pillerien kanssa taas huonommin :( Viime yönäkin valvoin puoli kahteen, kunnes luovutin ja otin nukahtamislääkkeen. Taidan varata uuden ajan gynelle, ellei parin viikon kuluessa ala unet parantua...

Hei! kuinka kauan teillä muilla e-pillerit aloittaneilla on kestänyt, että unet ovat parantuneet? Alkoiko vaikutus hiljalleen vai yhtäkkiä? Mulla nyt neljäs pilleripäivä menossa, ennen e-pillereitä otin Terolut-kuurin mut vuotoa ei koskaan tullut. Terolutin aikana tosin nukuin suht hyvin, nyt e-pillerien kanssa taas huonommin :( Viime yönäkin valvoin puoli kahteen, kunnes luovutin ja otin nukahtamislääkkeen. Taidan varata uuden ajan gynelle, ellei parin viikon kuluessa ala unet parantua...

Moikka!

Mulla tais mennä viikon verran, että selkeesti huomasin eron. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, takapakkia on tullut... Hirmu vaihtelevasti nukun edelleen. Huomaan myös, että olen päässäni jotenkin yhdistänyt oman sängyn valvomiseen, koska siellä nukkuminen tuntuu olevan kaikkein hankalinta. Olohuoneessa tai esim. Vanhempieni luona nukun huomattavasti paremmin. Viime viikollakin nukuin 4 yötä putkeen todella hyvin olohuoneen sohvalla. Kun taas palasin yläkertaan omaan sänkyyn, valvoin lähes koko yön. Tätä ilmeisesti kutsutaan ehdollistuneeksi unettomuudeksi... Tällainen tilanne saattaa syntyä, jos unettomuus (jonka syytä ei heti hoideta) jatkuu pitkään ja ihminen alkaa tiedostamattaan yhdistää oman sänkynsä nukkumisen sijasta valvomiseen ja esim. ahdistuksen tunteisiin... Taistelu siis jatkuu.

Viimeksi muokattu:
^Tiedän tunteen, kun ei uskalla mennä nukkumaan. Mä venytän ja venytän sänkyyn menoa, kun en usko kuitenkaan saavani unta. Mitä sitä makoilemaan, jos uni tulee vasta aamuvarhaisella jos silloinkaan... Olen kyllä testaillut tuota nukkumisrytmiä, eli mennyt joskus 11 aikaankin petiin. Hirveää pyörimistä se on useimmiten pitkälle aamuyöhön. Yleensä meenkin vasta puolen yön jälkeen sänkyyn. Viime yönä nukahdin ihme kyllä suht nopeesti, mut heräilin jatkuvasti. Oon tosin flunssassa, sekin aiheuttaa levotonta unta. Harmittaa, kun vauvan kannalta hyviä öitä ei osaa käyttää hyväkseen. Meillä vauva nukkui viime yön putkeen 11 tuntia, että olishan siinä saanut aika hyvät unet itsekin jos vaan olis osannut nukkua.

Hei kaikille!
Minä olen nukkunut kohta pari viikkoa hyvin, ilman mitään lääkettä. Kun sain nuo uudet pillerit, niin siitä meni noin viikko kun olo alkoi helpottamaan. Mutta se unettomuus lähti ihan yhtäkkiä. Varmasti osittain tuo unettomuus johtui minulla hormooneista, sillä aiemmin mulla oli kuumia aaltoja ja kovia hikoilupuuskia. Niitä ei juuri ole nykyään. Muutenkin on jotenkin normaalimpi olo.. Hiukset rasvoittuu taas niinkuin ennen ja iho myös. Nykyään palelen tosi paljon ja se on mulle normaali olotila.
Edelleen jännitän joka yö hieman sitä, että unettomuus palaa, mutta pikkuhiljaa on alkanut löytyä uskoa siihen, että kyllä tämä oikeasti on nyt ohi. Ja toivottavasti näin onkin...

Moikka, kävin taas gynellä ja nyt olis Estrogel-pullo laukussa odottamassa iltaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä voiteesta? Pillereiden kaveriksi siis tuo geeli, kokeilu kestää kuukauden. Googletin sen, ainaki vaihdevuosien aiheuttamaan unettomuuteen on tehonnut monella hyvin.

Moikka, kävin taas gynellä ja nyt olis Estrogel-pullo laukussa odottamassa iltaa. Onko kellään kokemusta kyseisestä voiteesta? Pillereiden kaveriksi siis tuo geeli, kokeilu kestää kuukauden. Googletin sen, ainaki vaihdevuosien aiheuttamaan unettomuuteen on tehonnut monella hyvin.

Heips!

Enpä ole tuommoisesta kuullut, mutta toivottavasti auttaa. :) itse olen taas nukkunut vajaan viikon melko hyvin. Nyt tosin tytön ensimmäinen hammas ja ankara ummetusvaiva häiritsevät öitä... Mutta väsymyksen kestää paremmin, kun tietää, että on pystynyt nukkumaan niin hyvin kun on mahdollista ollut.

Kauniita unia!

Viimeksi muokattu:
Onko kenenkään lääkäri puhunut mitään melatoniinin ja estrogeenin yhteisvaikutuksista? Mä en muistanut mainita melatoniinista gynelle ja eilen googlailin asiaa. Melatoniinia ei ilmeisesti saisikaan ottaa estrogeenin kanssa yhdessä, estrogeeni kun nostaa omaa melatoniinintuotantoa.

Vajaan viikon oon nyt käyttänyt sitä Estrogeliä ja jotenkuten oon nukkunut (5-7 h/yö), mutta pyörin kyllä melkein joka yö sen pari-kolme tuntia ennen kuin uni tulee. Esim. viime yönä nukahdin ehkä kolmen jälkeen, mutta nukuin kyllä sitten yhdeksään heräten vain kerran. Viikonloppuna taas nukahdin suht ok, mutta heräilin tunnin välein. Sitten tutkin vähän tuota estrogeeni/melatoniinijuttua ja hoksasin, että se pätkittäinen uni saattoi johtua melatoniinin "yliannostuksesta" (melatoniini voi aiheuttaa yöheräilyä, jos ottaa liikaa). Tosin gyne sanoi, että voi kestää useamman viikon, ennen kuin unet alkavat parantua. Ei vaan malttaisi odottaa ja tietysti pelkään, ettei tämäkään lopulta auta... Sitten alkaa olla kaikki keinot käytetty :(.

Vaikuttaakohan imetys tuohon uneen, vaikka käyttäisikin estrogeenia? Mä siis imetän vielä 2 x vrk. Kysyin asiaa gyneltä vauvan näkökulmasta ja hän sanoi, että imetys on ok, jos maitoa vaan tulee. Gyne perusteli imetyksen sallimista sillä, että vauva on jo aika iso (kohta 10 kk, syö pääasiassa muuta kuin rintamaitoa) ja hormonia erittyy maitoon mitättömän pieni määrä.

Onko kenenkään lääkäri puhunut mitään melatoniinin ja estrogeenin yhteisvaikutuksista? Mä en muistanut mainita melatoniinista gynelle ja eilen googlailin asiaa. Melatoniinia ei ilmeisesti saisikaan ottaa estrogeenin kanssa yhdessä, estrogeeni kun nostaa omaa melatoniinintuotantoa.

Vajaan viikon oon nyt käyttänyt sitä Estrogeliä ja jotenkuten oon nukkunut (5-7 h/yö), mutta pyörin kyllä melkein joka yö sen pari-kolme tuntia ennen kuin uni tulee. Esim. viime yönä nukahdin ehkä kolmen jälkeen, mutta nukuin kyllä sitten yhdeksään heräten vain kerran. Viikonloppuna taas nukahdin suht ok, mutta heräilin tunnin välein. Sitten tutkin vähän tuota estrogeeni/melatoniinijuttua ja hoksasin, että se pätkittäinen uni saattoi johtua melatoniinin "yliannostuksesta" (melatoniini voi aiheuttaa yöheräilyä, jos ottaa liikaa). Tosin gyne sanoi, että voi kestää useamman viikon, ennen kuin unet alkavat parantua. Ei vaan malttaisi odottaa ja tietysti pelkään, ettei tämäkään lopulta auta... Sitten alkaa olla kaikki keinot käytetty :(.

Vaikuttaakohan imetys tuohon uneen, vaikka käyttäisikin estrogeenia? Mä siis imetän vielä 2 x vrk. Kysyin asiaa gyneltä vauvan näkökulmasta ja hän sanoi, että imetys on ok, jos maitoa vaan tulee. Gyne perusteli imetyksen sallimista sillä, että vauva on jo aika iso (kohta 10 kk, syö pääasiassa muuta kuin rintamaitoa) ja hormonia erittyy maitoon mitättömän pieni määrä.

Mun gyne sanoi, että melatoniinia voi hyvin ottaa pillereiden kanssa yhtä aikaa. Ei ainakaan puhunut mistään "yliannostuksesta". Sanoi, että jotkut syö molempia, mut useammille melatoniinista ei vaan ole mitään hyötyä.

Itse edelleen vaihdellen nukun. Nyt taas pilleriliuskan loppupuolella unet ovat hieman heikentyneet. Toisaalta olen saanut kauan kadoksissa olleet päiväuneni takaisin. Iltapäivästä nukun yleensä tytön kanssa kainalopäikkärit. Päiväsaikaan nukun korkeintaan 45min. Yleensä havahdun jo non 20 min. kuluttua. Mut selkeesti pienet nokoset päivällä auttaa. Ja olen niin iloinen, että päiväuneilu onnistuu taas!

Viimeksi muokattu:
Muutaman tunnin unilla taas mentiin viime yö, vaikka menin sänkyyn rättiväsyneenä... Mullakin tosin e-pilleriliuska loppu ja menkkoja odotellaan. Oon myös lääkärin suosituksesta lisännyt estrogeenigeelin annostusta hiukan, mutta samalla vähentänyt mirtaa + melatoniinia. Olin perjantaina myös vähän juhlistamassa, tiedä sitten vetikö sekin rytmit sekaisin...

Olisi kiva kuulla Minnan kuulumisia, jos vielä luet tätä palstaa. Onko unet pysyneet kunnossa? Ja tietysti muidenkin kuulumiset kiinnostaa, etenkin teidän estrogeenista apua saaneiden. "Unta vailla" sanoi nukkuvansa vaihtelevasti, vähän niin kuin minäkin, mutta entä te muut? Tuleeko uni helposti ja nukutteko heräämättä läpi yön? Onko teillä enää mitään muuta lääkitystä?

Mielialaan estrogeeni kyllä vaikuttaa, olen paljon paremmalla mielellä vähäisestä unesta huolimatta. En tiedä pitäskö lisätä sitä annosta entisestään. Jollain nettipalstalla sanottiin, että niin kauan voisi lisätä ennen kuin alkaa tulla muita oireita, esim. päänsärkyä.

Minulla menee siedettävästi. Unet eivät ole vielä lähelläkään sitä mitä oli ennen raskautta. Nukahdan suht nopeasti, mutta heräilen monta kertaa yössä ja nukun rauhattomasti. Välillä jos olen nukkunut tosi huonosti, niin olen ottanut puolikkaan tenoxin ja puolikkaan olanzapinin.

Päiväunia en ole "uskaltanut" vielä ottaa. En usko, että uni tulisi. Minulta on hävinnyt kyky rauhoittua niin, että saisin unen päästä kiinni päivällä. Tuntuu, että on niin paljon asioita mielessä, että uni ei sen takia tule. Olisi ihana ottaa joskus päiväunet, mutta ei..

Minna, kiva kuulla sinusta! Tärkeintä kuitenkin, että nukut, vaikka uni katkeileekin! Mulla itselläni tilanne on ollut imetyksen lopettamisen jälkeen samankaltainen kuin sinulla. Parin viikon ajan olen nukahtanut suht helposti, mutta herään noin kahden tunnin välein, joskus useamminkin. Onneksi uni tulee suht nopeasti uudestaan.

Olen käyttänyt Estrogel-voidetta kuukauden päivät ja e-pillereitä vähän pidempään, ja niiden myötä uni on selvästi parantunut. Eli hormonaalista taisi unettomuus olla pääosin täälläkin! Tosin otan edelleen myös mirtatsapiinia 10 mg ja melatoniinia 1,5 mg, mutta annostus on näissä jo pudonnut puoleen. Tenoxin (10mg) olen ottanut, jos on ihan pyörimiseksi mennyt. Kuitenkin vain muutaman kerran kuukauden sisällä. Yritin myös vähentää mirtaa 7,5 mg:aan, mutta heti alkoi olla vaikeampaa nukkua.

Pelottaa vaan, mitä tapahtuu, kun tuo Estrogeeli loppuu kohta ja lisää en sitä saa, koska on vaihdevuosiin tarkoitettu hormonikorvaushoito. Gyne kyllä sanoi, että omat hormonit alkaa olla jo kohdillaan pari kk imetyksen lopettamisesta + kuukautisten alettua... Mutta saa nähdä.

Päikkäreitäkin olen onnistunut ottamaan, jos oon herännyt aikaisin aamulla.

On kyllä ihan erilainen olo, kun saa nukuttua!

Kiva kuulla Minna sinun kuulumisia ja teidän kaikkien muiden myös! Mulla on mennyt vaihtelevasti yöt, mutta varsinainen unettomuus on kyllä poissa. Tuo heräily yöllä on täälläkin ongelma. Usein saan nopeasti unen päästä kiinni uudestaan, mutta en aina. Olen huomannut, että pilleriliuskan loppupuolella on aina huonompia öitä.. Olen kuitenkin nukkunut pääsääntöisesti hyvin, mutta jos jotain hermostuttavaa on lähiaikoina tiedossa, niin nukahtaminen on vaikeaa. No, pääasia että saan kuitenkin unta ja ilman unilääkettä.
Olen ottanut mirtaa nyt vajaan kahden kuukauden aikana satunnaisesti kolme kertaa. Tällä tavoin varmistan ettei unettomuuskierrettä synny, jos olen huonosti nukkunut pari yötä.
Voimia kaikille palstalaisille. Hienoa huomata kaikesta huolimatta, että kaikilla mennyt unien kanssa asiat parempaan suuntaan!

Mun ei vissiin pitäisi kirjoittaa tänne palstalle, kun aina jos oon hehkuttanu että yöt on menneet paremmin, ne alkaa mennä huonommin... :) Nyt kolmena yönä unta on saanut taas hakea ja hakea. Viime yönä menin sänkyyn 23.45, nukahdin ekan kerran ehkä puoli neljältä... Edellisenä yönäkin uni tuli vasta yli kahden tunnin pyörimisen jälkeen. Onneksi unta kuitenki riittää paremmin, nytkin sain kuitenkin sen kuutisen tuntia unta. Luojan kiitos lapsi antaa nukkua yleensä n. yhdeksään asti.

Mullakin on taas pilleriliuska nyt viikkoa vaille loppu, voiskohan se sitten vaikuttaa? Missä vaiheessa liuskaa sulla "myös Uneton äiti" alkaa yöt huonontua? Muistan että viime liuskassa mulla oli sama juttu ja sitten myös menkkojen aikaan eli pilleritauolla nukuin aika huonosti.

Huomenna pitäisi gynen soittaa, aion pyytää lisää Estrogeliä. Toivottavasti vaan suostuu kirjottamaan... Oon vähentäny annoksen samaan kuin se oli alussa, ja silloinhan vaikutusta uniin ei juuri ollut. Geeli on vaan niin lopussa nyt, etten ole siksi uskaltanut nyt enempää ottaa. Pumppupullosta kun ei edes näe, kuinka paljon siellä on jäljellä, lukee vaan että noin 60 painallukseen riittää ja yli kuukauden oon jo käyttänyt 1-2 painallusta. Ihmetyttää vaan, että kuinka kauan tämä hormoniepätasapaino kestää, imetyksen lopetuksesta kuitenkin jo neljä viikkoa.

Sama täällä! Viime yö meni todella surkeasti. Ensimmäisen kerran nukahdin joskus 02.30 aikaan hetkeksi ja siitä loppu yö meni torkahdellessa. Unta tuli yhteensä varmaan reilu tunti. Ja aamulla sitten töihin.. Voi sitä epätoivoa aamulla.. Ensi yöksi otan kyllä kokonaisen Tenoxin ja puolikkaan Olanzapinin..

Silmät seisoo päässä ja töissä pitää jaksaa. Ja sitten on vielä jaksettava kotonakin lapsen kanssa. Jos tyttöä ei olisi, niin makaisin töitten jälkeen koko illan sohvalla ja siirtyisin siitä sänkyyn..

Nyt on ollut taas muutamina iltoina, että sydän alkaa hakkaamaan kurkussa kun nukkumaan käynti lähestyy ja hengitän raskaasti kun tuntuu, että happi ei kulje. Jonkunlaista ahdistusta..

Jaa, tätä on sitten liikkeellä ;) Minna, voimia sulle kovasti! Varmasti ensi yö menee jo paremmin. Ota ihmeessä lääkettä, tärkeintä on, ettei unettomuus pääse kierteeksi asti. Kyllähän tää menee kotona möllöttäessä, mutta työpäivät on kyllä luvattoman rankkoja unettoman yön jälkeen.

Mä arvoin vielä puoli kahdelta, ottaisko Tenoxin... Jätin ottamatta, kun kello oli jo niin paljon ja vaikutus olis alkanu vasta n. tunnin kuluessa (mulla ei tehoa yleensä alle puolessa tunnissa).

Heipat!

Kiva kuulla kaikkien kommentteja ja kuulumisia. Täällä yöelämä edelleen ajoittain levotonta. Selkeesti pilleriliuskan lopulla oireet voimistuu ( uniongelmat, yöhikoilu, ahdistus...) näissä pillereissä kun estrogenin määrä kierron ekoina päivinä on kolminkertainen verrattuna viimeisten päivien pillereihin. Kahtena täysin hormonittomana päivänä oon huomannut myös päivisin kuumia aaltoja.

Pari viikkoa sitten olin taas niin superkyllästynyt näihin vaivoihin, että lompsin taas lääkärille, ja sain mirtazapinia. En tiedä kuinka paljon se lopulta unen tuloon vaikuttaa, mutta täysin valvottuja öitä ei ole tuon aloittamisen jälkeen tullut.

Joku tuossa ihmetteli, et kuinka kauan hormonitasapainon korjaantuminen vie aikaa. Mun tiedon mukaan synnytyksen jälkeen voi mennä jopa 2 vuotta ennen kuin naisen kroppa on taas balanssissa...

Kuullaanhan taas. Kivaa kevään alkua kakille!

Viime yön selvisin pelkällä puolikkaalla Olanzapinilla!! Ja nukuin hyvin.

Illalla jo tietää, jos yö menee pyörimiseksi ja uni ei tule. On vain sellainen olo, että ahdistaa ja sydän hakkaa kurkussa, joten silloin pitäisi saman tien ottaa lääkitystä..

Eilen menin sänkyyn levollisin mielin ja uni tuli =)

Nukkuminen tuntuu niin itsestään selvyydelle ennen kuin siitä tulee ongelma..

Hei "Katariina" minulla myös tulee oireet aina pilleriliuskan loppupuolella, reilun puolen välin jälkeen. Ja olen selvittänyt unettomuuden syynkin. Mulla estrogeenin puute aiheuttaa selvästi hermostuneisuutta ja ahdistuneisuutta. Tämän vuoksi en sitten nukahtanut millään ja lisänä kun oli vielä unettomuuden pelko, niin eihän nukkumisesta mitään tullut.. Tämä sama tapahtuu aina pilleriliuskan loppupuolella, onneksi sata kertaa lievempänä kuin ennen. Nukkuminen on siis onnistunut jo kahden kuukauden ajan ilman lääkettä (lukuunottamatta paria yötä).

Mirtatsapiinia aion kyllä jatkossa ottaa satunnaisesti, jos uniongelmia tulee. Se jotenkin katkaisee hermostumis-unettomuuskierteen. Minua ainakin väsyttää satunnainen Mirtatsapiinin käyttö todella paljon. Lääkkeen otosta puolen tunnin kuluttua on pakko mennä nukkumaan. Jos käyttäisin Mirtatsapiinia säännöllisesti, niin se ei varmaan auttaisi niin hyvin. Elimistö ei ehdi tottua lääkkeeseen, kun pillerin ottaa noin kolmen viikon välein. En tiedä tarvitsisinko edes tuota Mirtatsapiinia (kolmen viikon välein otettuna), mutta otan sen varmuuden vuoksi jos edellinen yö tai parikin yötä on mennyt huonosti. Sen verran unettomuuskierre pelottaa edelleen... Oli se elämä yhtä helvettiä muutama kuukausi sitten, kamalaa muistellakin.

Täällä nukuttu suht hyvin muutama yö, vaikka pilleriliuska lopussa. Oon laittanu estrogeenirasvaa vähän enemmän, ehkä se on auttanut uneen. Nukahtaminen on ollu aika vaikeaa, mutta kun se on onnistunut, olen nukkunut jopa 4-6 tunnin pätkän yössä putkeen, ja sen jälkeen vielä lyhyempiä pätkiä. Olo on kuitenki nyt väsynyt ja silmäpusseista en varmaan ikinä pääse eroon. Gyne sanoi, että estrogeeni voi tehdä menkoista tosi runsaat, liekö sitten jotain anemian tynkää kehittymässä... Mulla on hB:n kanssa ollu aina ongelmia, alle 120 on mulle normaalilukema. Raskauden aikana putosi 100 pintaan, vaikka olin rautakuurilla.

Mitä mieltä ootte tällasesta tutkimuksesta?

Unilääkkeiden tavallinen käyttö viisinkertaistaa kuolinriskin - MTV3.fi - Koti - Arki

Mä en ole ottanut Tenoxia kun ihan pari kertaa nyt kuukauden aikana, mutta uskaltaako sitä enää käyttää senkään vertaa...? Välillä pelottaa tuo jatkuva melatoniinin ja mirtankin käyttö, että mitä se voi aiheuttaa... Tuntuu, että muisti on ainakin mennyt tosi huonoksi, ja ruokahalu on heikko. Voi tietty johtua tästä uniongelmastakin.

Heippa! Miten ootte saaneet nukuttua? Ilmeisesti hyvin tai ainakin kohtalaisesti, kun kukaan ei ole kirjoitellut pitkään aikaan :D Mulla taas pilleriliuskaa viikko jäljellä ja pari yötä nukkunut kehnommin. Viime yönä heräsin neljän jälkeen ja pyörin sängyssä pari tuntia, sitten nukahdin hetkeksi ja taas seitsemän jälkeen pyörin pitkän aikaa. Tyttö kuitenki veteli sikeitä pitkään, niin torkahdin sitten tuossa aamulla vielä puoleksi tunniksi. Pitäis vissiin lisätä Estrogelin annostusta aina tässä vaiheessa kiertoa... Tai no, aina ja aina, en saanut gyneltä lupaa käyttää sitä kuin enää ensi kierron ajan. Toivon mukaan sen jälkeen ei enää tarvitsekaan.

Yhteistyössä