Ulkomailta takaisin suomeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oli aluksi vaikeaa. Helsinki tuntui niin pieneltä ja arkkitehtuuri rumalta, joka paikassa törmäsi tuttuihin (olen perussuomalainen mörökölli että viihdyn anonyyminä mutta urbaani siinä mielessä että en yksin halua olla metsän keskellä).
Paska keli aina.
Ihmiset tuntuivat ahdasmielisiltä ja huonotuulisilta.
Tämä oli siis talvea kun takaisin muutin.

Onneksi tuli kesä ja näki kotimaansa parhaat puolet.

Olen taas vuosien saatossa kotiutunut ja sopeutunut ja onnellinenkin olen kotikaupunkiini ja varmasti olisi vaikeaa taas sopeutua uusiin kuvioihin ja kulttuuriin.
Mutta pakko meidän on kyllä matkustella useampi kerta vuodessa että pysyy mieli virkeänä.

Olispa koti maaseudulla, suurkaupungissa, alpeilla ja tropiikissa. Maapallolla on niin mahdottoman ihania paikkoja että en oikein tyytyisi yhteen :p

Alkuperäinen kirjoittaja Katto Kassinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Suomessa on vähän kylmempää ja aina kun menet ruoka kauppaan joku haisee viinalle.
Täällä jos joku kaupassa haisee viinalle kaupassa on suomalainen. :p
Silloin ku asuin suomessa tuntui että sieltä on pakko lähteä jonnekkin ulkomaille ja nyt ku asuu täällä ei ole tuntua että pakko lähtee johonkin.
Ja se suomen ruoka on hyvää ja laadukasta ja paljon vaihtoehtoja mutta MITKÄ HINNAT.
En tiedä olenko valmis maksamaan ruuastani niin paljon joka päivä.

Mina taas odotan , etta paasen halpaan ruokakauppaan Suomeen. Taalla lansimainen ruoka on sikakallista. Kahvipaketti maksaa 7 e, kaikki maitotuotteet ovat sikahintaisia, eika kunnollista juustoa edes saa. Pieni arlan oivariini maksaa siis 200 g 3.50 e.

Sahko on kamalassa hinnassa, kuukauden sahkolasku on 400-450 e. Ma tulisin SUomeen jos vaan se olisi tassa tilanteessa mahdollista.

Meillakin taitaa sahko olla kalliimpaa kun Suomessa. On sellainen 50m2 asunto josta maksetaan noin 70?/kk. Mita Suomessa tama maksais?

Taalla on onneks Ikea ja Suomikauppa joten niilla parjaa ruuan puolesta

Meilla Suomen ok-talosta sahkolasku oli 200-250 e kolmen kuukauden valein. Taallakin on 2 Ikeaa ja siella koti-ikavaani poden aika usein, Siis ruokapuolella.

aina kun menet ruokakauppaan joku haisee viinalle.
Piipahdettiin miehen kanssa Saksassa viikonloppuna ja palattuamme odoteltiin ratikkaa rautatieaseman edessä. Katseltiin siinä hiljaisuuden vallitessa vastapäisen pysäkin meuhaavaa rantojen miestä ja paria kaveriaan. Mies: "Oh yes, we´re back in Finland.."

Tänään kun vein poikaa uima halliin ihastelin puistojen kauneutta ja värikkyyttä ihan kuin kauempana ulkomaila olisi. Jotenkin tuntuu että täällä taas sulautuu massaan.
Suomessa pitäs kai laittaa ne lenkkarit jalkaan ja tuulipuku ylle ja ilman hajuveden häivää kun menee asioille.. :kieh:

Tänään kun vein poikaa uima halliin ihastelin puistojen kauneutta ja värikkyyttä ihan kuin kauempana ulkomaila olisi. Jotenkin tuntuu että täällä taas sulautuu massaan.
Suomessa pitäs kai laittaa ne lenkkarit jalkaan ja tuulipuku ylle ja ilman hajuveden häivää kun menee asioille.. :kieh:

Kuka niin kaskee :D

Minusta tuntuu, että tämä on taas niin tätä turhanpäiväistä marinaa "kun Suomessa on kaikki niin pielessä, rumaa ja sivistymätöntäkin ja eihän kukaan herranjestas osaa edes pukeutua". Kauhea angsti on oikeastaan pakollista (joidenkin mielestä) hankkia, kun paluuta suunnittelee. Ja kyllä, olen itsekin asunut useampaan otteeseen ulkomailla eikä paluu ole ollut kovakaan shokki. Asennekysymys.

Ai niin, ja aina Suomessa asuneet arvostelevat kyllä maata kerkeästi, mutta jos palaa ulkomailta ja erehtyy sanomaan poikkipuolisen sanan armasta kotimaata koskien, niin johan tulee kommenttia "Nyt sillä on noussut kusi päähän siellä ulkomailla:D"

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Minusta tuntuu, että tämä on taas niin tätä turhanpäiväistä marinaa "kun Suomessa on kaikki niin pielessä, rumaa ja sivistymätöntäkin ja eihän kukaan herranjestas osaa edes pukeutua". Kauhea angsti on oikeastaan pakollista (joidenkin mielestä) hankkia, kun paluuta suunnittelee. Ja kyllä, olen itsekin asunut useampaan otteeseen ulkomailla eikä paluu ole ollut kovakaan shokki. Asennekysymys.

Itse on noin ajattele, mutta silti se paluu on ollut vaikeaa. minusta SUomessa on paljon hienoja asioita ja olen ylpea suomalaisuudesta. Mutta en ihan sinisilmainenkaan enaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Ai niin, ja aina Suomessa asuneet arvostelevat kyllä maata kerkeästi, mutta jos palaa ulkomailta ja erehtyy sanomaan poikkipuolisen sanan armasta kotimaata koskien, niin johan tulee kommenttia "Nyt sillä on noussut kusi päähän siellä ulkomailla:D"

No olisikohan siinä osittain perääkin?
Minä en ole kyllä tähän ilmiöön törmännyt, mutta se saattaa johtua siitä, että itse en ole lähtenyt hokemaan sitä mantraa, että muualla on kaikki paremmin ja Suomessa kaikki niin pielessä...

No olisikohan siinä osittain perääkin?
Minä en ole kyllä tähän ilmiöön törmännyt, mutta se saattaa johtua siitä, että itse en ole lähtenyt hokemaan sitä mantraa, että muualla on kaikki paremmin ja Suomessa kaikki niin pielessä...
Ei kaikki olekaan, tietenkään, mutta tarkoitan sitä että mitään negatiivista ei saisi sanoa. Ja kyllä mä ainakin tätä maata rakastan sydämeni pohjasta sen ajoittaisesta vittumaisuudesta huolimatta.

Itse on noin ajattele, mutta silti se paluu on ollut vaikeaa. minusta Suomessa on paljon hienoja asioita ja olen ylpea suomalaisuudesta. Mutta en ihan sinisilmainenkaan enaa ole.
Näin se menee joo.

Vaan onko ne ikänsä Suomessakaan asuneet sinisilmäisiä, jos kuitenkin omaa maataan arvostelevat? Mikä tässä on logiikkana?

Ihan samaa olen miettinyt, että vaikka periaatteessa aina tekisi mieli muuttaa takaisin kotosuomeen niin miten sitä enää siellä osaisi... kohta kuusi vuotta ulkomailla (euroopassa ja afrikassa), eikä kyllä Suomeen paluumuutosta tietoakaan. Ehkä sitten joskus 'isona' :)

Luulen kyllä että olisi aika iso kulttuurishokki...

Me paluu muutettiin. Jaksettiin olla vajaa 3-v Suomessa. Sitten tuli "koti-ikävä". Meidän tilanteessa Suomesta (taas) pois lähtö oli oikea ratkaisu ja nyt on ihan koti olo täällä "kotimaassa", eikä enää tulla muuttamaan Suomeen takasin.

Suomessa on vähän kylmempää ja aina kun menet ruoka kauppaan joku haisee viinalle.
.

Missä ruokakaupassa sinä oikein käyt?
Ei meillä ainakaan...

No, s-marketissa ja taisin käydä siwassa. Aina oli joku asiakas joka löyhkäs.

Hah. ajattelin että olet kauempaakin tänne muuttamassa... mutta ruotsista... ei se niin kaukana ole...

Kusi pois hatusta niin helpottaa :hug: :D

Itsellämme siellä on tontti rakennus lupineen ollut koko ajan. Välillä tuntuu että myydään se ja välillä että rakennetaan vaikka pikkuinen mökki.
Alkuun meidän piti tulla heti vuoden päästä muutosta takaisin...

Alkuperäinen kirjoittaja Cycadeen:
Me paluu muutettiin. Jaksettiin olla vajaa 3-v Suomessa. Sitten tuli "koti-ikävä". Meidän tilanteessa Suomesta (taas) pois lähtö oli oikea ratkaisu ja nyt on ihan koti olo täällä "kotimaassa", eikä enää tulla muuttamaan Suomeen takasin.

Missä päin on nyt se koti?

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
.

Ei meillä ainakaan...

Hah. ajattelin että olet kauempaakin tänne muuttamassa... mutta ruotsista... ei se niin kaukana ole...

On suomessa hyvääkin, mutta eläminen siellä on vaan hurjan kallista. Nyt kun jään äityislomalle en haluais heti kituuttaa niillä suomen tuilla. Tuoreessa muistissa minkalaista kituuttamista elämä oli ku kuopus oli pieni.
Tutut ja sukulaiset sitä ihmettelee mitä ihmettä te siellä ruotsissa..Ehkä se on kun ei tarvi kuulla kommentteja niin paljon omasta elämästä.. :wave:
Eikä se että ei asu suomessa tarkoita sitä että olisi kusta hatussa. Tiedän kyllä paljon ihmisiä jotka asuu suomessa ja heillä on kusi hatussa.. Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia!

.

Ei meillä ainakaan...

On suomessa hyvääkin, mutta eläminen siellä on vaan hurjan kallista. Nyt kun jään äityislomalle en haluais heti kituuttaa niillä suomen tuilla. Tuoreessa muistissa minkalaista kituuttamista elämä oli ku kuopus oli pieni.
Tutut ja sukulaiset sitä ihmettelee mitä ihmettä te siellä ruotsissa..Ehkä se on kun ei tarvi kuulla kommentteja niin paljon omasta elämästä.. :wave:
Eikä se että ei asu suomessa tarkoita sitä että olisi kusta hatussa. Tiedän kyllä paljon ihmisiä jotka asuu suomessa ja heillä on kusi hatussa.. Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia!

Tanne verrattuna elaminen Suomessa on halpaa

Kusta hatussa tai mitä lienee. Tottakai muutokset "pelottavat" ja saavutetuista etuuksista luopuminen on vaikeaa. Puolensa eri maissa ja joskus vaikea nähdä mikä olisi lopulta se paras vaihtoehto.

Itsekin ollaan tuota Suomaan paluuta noin ajatuksena mietitty eikä hirveästi hokuttele. Oikeastaan ainoana todellisena kannustimena lisi siellä asuvat sukulaiset ja hieman pienempänä plussana vieressä tuo että saisi taas asioida omalla äidinkielellä. Terveydenhuolto ja koulu ...no meidän mahdollisessa tulevassa kotikaupungissa ei niissäkään olisi kehumista -ikävä kyllä.

Vaikkei Ruotsi sen kauempana ole ja samansuuntaisella yhteiskuntajärjestelmällä mennään niin meidän perheen kohdalla kuitenkin taloudellinen tilanne laskisi. Molempien palkat putoaisivat huomattavasti ja työ muuttuisi raskaammaksi. Lapsilisissä pudotus marginaalinen, mutta hoitotuessa ja huomattava. Samoin työajan lyhennys tai lasten aknssa kotona olo vaatisi huomattavasti enemmän kiristelyä.

Tietysti asunto löytyisi helpommalla ja varmasti siistikin, tosin ei ilmainen sekään. Vaikka kuinka yritin viikonlopun suhtautua kaikkeen positiivisesti ja hymyillä kaikille vastaantulijoille, niin useiten ilmapiiri tuntui lähinnä jäätävältä. Vaikka oli todella viikonloppu ja ihanat ilmat! Ei voi mitään, ahdistavalta tuntuisi ajatus että lapseni joutuisivat kasvamaan tuossa ilmapiirissä. Vaikka asioiden hoitaminen sujuisi omalla äidinkielellä, voisi se silti olla monin verroin hankalampaa. Lasten takisi olisi vielä yhden uuden "kielen" opettelu edessä.

Elämästä ei tiedä eikä kannata sanoa "ei koskaan", kuitenkin toivon ettei ihan heti tarvitsisi Suomeen palata.

.

Ei meillä ainakaan...

Ei tarkoitakaan, mutta nuo kauppa kommentit sai kyllä hymyilemään.... viimeksi kun olin Tukhomassa niin siellä oli oikein pultsareiden kokous hajut ja äänet oli taivaissa...

Itsekkin olen ulkomailla asunut ja pajon matkustellut.

Onko teidän pakko tulla tänne jos ette halua??

Yhteistyössä