Ulkomailta takaisin suomeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

suomalainen

Aktiivinen jäsen
26.03.2008
3 888
0
36
Onko täällä jotka on asuneet ulkomailla ja muuttaneet takaisin suomeen?
Miten sopeuduitte takaisin?
:headwall: :headwall: Itsellä tälläinen olo kun ei tiedä.
Kalliimpi ruoka, pienemmät lapsi perheen tuet, kaikki sika kallista, ja liikenteessä ihmiset ajaa "minua et ohita/minä en anna kaistaa" :D
Mutta koulut, terveyden hoito parempi.
Eikä tarvisi olla kielivammainen. Osais itse puolustaa joka tilanteessa itseänsä. :kieh:

:wave:
Reilu 5 v ollaan Suomessa asuttu, ja sopeutuminen on aika ajoin edelleen pahasti kesken :| . Monta kertaa viikossa kiroan sen päivän, kun tänne muutettiin.
Ei Suomessa mitään vikaa ole. Tämä on hyvä, kaunis, turvallinen maa. Mutta jos taloudellinen tilanne mahdollistaisi muuton takaisin Turkkiin niin lähtisin samantien, ihan taatusti. Siellä mun sydän on. Näillä tuloilla ei vaan makseta kahden lapsen kallista terveydenhuoltoa ja yksityiskouluja, sekä hyvätasoista asumista siellä :(

Me olemme sen tehneet muutaman kerran. Paluumuutto on vaikeampi. Olet kuin piilo maahanmuuttaja. Naytat valtavaestolta, mutta kumminkaan et osaa enaa oikein olla yhteiskunnassa. Suomi on muuttunut ja sina olet muuttunut. Oma haasteensa on tyoelamaan palaaminen, osataanko kokemustasi hyodyntaa.

No. Mä olin yhteensä reilut kaks vuotta kokonaan pois, neljässä eri maassa työskentelin. Elelin muutenkin aika liikkuvaa elämää paljon pois täältä kuusi viime vuotta, eikä huonoja puolia juuri ehtinyt ajattelemaan. Onhan tää Suomi välillä aika ahdistava paikka, nurkkakuntaista on ja mitään ei sais tehdä tai joku jo katsoo pahasti (tai kirjoittaa tekstaripalstalle paikallislehteen:D). Marraskuisessa maanantaibussissa on huumori aika vähissä! Ruoka ja maan sisällä matkustaminen on ihan rikollisen kallista, ja lumeton talvi pistää itkettämään, täällä kun sitä lunta sentään voisi olettaa olevan. Palkat on kehnot.
Sen sijaan virastoissa asioiminen on paljon yksinkertaisempaa omalla kielellä. Samoin suomen kieli muutenkin on niin rakas, mulle ainakin. Ja onhan täällä puhdasta ja raikasta, kesällä varsinkin niin kaunista... Sauna... :heart:. Ja yhä edelleen edes jollain tavalla toimiva sosiaaliturva.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Olet kuin piilo maahanmuuttaja. Naytat valtavaestolta, mutta kumminkaan et osaa enaa oikein olla yhteiskunnassa. Suomi on muuttunut ja sina olet muuttunut.

Hitsi, miten hyvin sanottu :flower:

Sita on tullut harjoiteltua muutaman kerran. Viimeksi kun Jenkeista paluumuutettiin Suomeen 06, tehtiin se virhe kun miehelle tarjottiin pestia taalla Sporessa. Lupauduin lahtemaan liian pian uudestaan reissun paalle, tama siis paluushokin takia. Mutta mita enemman siella oli ja paastiin kevaaseen, en enaa oikeastaan tanne Sinkkilaan enaa halunnutkaan. Elama SUomessa oli lupsahtanut kohdilleen.

Mina olen kanssa tassa alkanut miettia muuttoa takaisin Suomeen ja varsinkin sen jalkeen kun lapset syntyivat. Mutta muutin pois Suomesta yli 10 vuotta sitten ja olin vasta 18-vuotias, joten en ole koskaan viettanyt niin sanottua 'aikuis elamaa' Suomessa. Koulutukseni olen hankkinut taalla joten saisinkohan edes toita seka mieheni ei ole suomalainen, saisiko han toita... Mutta kova on hinku muuttaa takaisin kotiin:(

Kyllahan se on varmasti vaikea. Voin kuvitella viela jos on lapsiakin vaihtaa paikasta toiseen ja kaveriporukasta toiseen.. En ole asunut Suomessa pitkaan aikaan enka varmaan enaa palaakkaan, mutta muistan kun ensimmaisen 7kk ulkomaanreissun jalkeen palasin Suomeen olin niin onnellinen, etta sain olla taas kotona. Meni jonku aikaa niin alkoi se levottomuus, etta minne seuraavaksi. Ei voinutkaan menna elokuviin silloin kun tahtoi, ulos syomaan, oli kylma.
Kylla alkoi ahdistaa..

Reilu 5 v ollaan Suomessa asuttu, ja sopeutuminen on aika ajoin edelleen pahasti kesken :| . Monta kertaa viikossa kiroan sen päivän, kun tänne muutettiin.
Ei Suomessa mitään vikaa ole. Tämä on hyvä, kaunis, turvallinen maa. Mutta jos taloudellinen tilanne mahdollistaisi muuton takaisin Turkkiin niin lähtisin samantien, ihan taatusti. Siellä mun sydän on. Näillä tuloilla ei vaan makseta kahden lapsen kallista terveydenhuoltoa ja yksityiskouluja, sekä hyvätasoista asumista siellä :(

mutta eikö ne tulot vois muuttua jos sinne muuttaisitte? =)

Jos suomen sosiaali turvaa vertaa ruotsin sosiaali turvaan, niin siinä on ISO ERO.
Kyllä suomessa jos kodinhoito tuella tai on sairauksia niin saavat elää PULA AIKAA.
Suomessa asuis hienommin ja halvemmin, mutt ruoka, vaatteet, lääkkeet, poliklinikka käynnit kalliimpia.
Joku asia parempi ja toinen ei.

Se on muuten hauskaa, että ei-ulkomailla-asuneet läheiset pitää sitä poismuuttoa paljon isompana juttuna kuin paluuta, tarkoitan sen tuomia muutoksia. Sitten kun palaa, ne on ihan että "ok, sä olet nyt taas siinä, hyvä, kaikki on nyt niinkuin pitääkin ja jatkuu kuten ennenkin". Mutta ei se niin mene, ei ainakaan mun pään sisällä asiat käyneet niin kivuttomasti;). Vaan takaisin sopeutuminen (tai oikeastaan mun tapauksessa se yhteen osoitteeseen asettuminen) oli hyvinkin raskasta.

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Jos suomen sosiaali turvaa vertaa ruotsin sosiaali turvaan, niin siinä on ISO ERO.
Kyllä suomessa jos kodinhoito tuella tai on sairauksia niin saavat elää PULA AIKAA.
Suomessa asuis hienommin ja halvemmin, mutt ruoka, vaatteet, lääkkeet, poliklinikka käynnit kalliimpia.
Joku asia parempi ja toinen ei.

ei taida täydellistä maata olla olemassakaan ;) pitää osata luopua jostain edusta jos haluaa jonku toisen,paremman,tilalle =)

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:

mutta eikö ne tulot vois muuttua jos sinne muuttaisitte? =)

Yksityiskoulu maksaa kuulemma noin 10 000 dollaria per lukuvuosi, eli kallista on...
Jos meillä olisi oma, menestyvä firma niin rahaa olisi riittävästi, miinuksena toki pitkät työpäivät ja yrittäjyyteen liittyvä riski. Mutta toisten palkollisina ei olisi varaa laittaa lapsia yksityiskouluun, vaikka molemmat tienaisi ihan kohtuullisen hyvin. Onhan Turkissa julkinenkin koulujärjestelmä, mutta sen taso ei yllä Suomen tasolle, enkä siksi haluaisi lapsiani valtiolliseen kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Se on muuten hauskaa, että ei-ulkomailla-asuneet läheiset pitää sitä poismuuttoa paljon isompana juttuna kuin paluuta, tarkoitan sen tuomia muutoksia. Sitten kun palaa, ne on ihan että "ok, sä olet nyt taas siinä, hyvä, kaikki on nyt niinkuin pitääkin ja jatkuu kuten ennenkin". Mutta ei se niin mene, ei ainakaan mun pään sisällä asiat käyneet niin kivuttomasti;). Vaan takaisin sopeutuminen (tai oikeastaan mun tapauksessa se yhteen osoitteeseen asettuminen) oli hyvinkin raskasta.

Minulla kanssa se ns. kotiinmuutto on ollut se pahin. Kulttuurishokkiin osaat jo valmistautua ja tiedostat sen. Paluumuuton moni luulee kayvan suitsait sukkelaan. Haastetta on tyoyhteisolle seka lasten kouluyhteisolle, miten heidan kokemus osataan hyodyntaa parhaiten. Tama on mun lempiaihe, olen muutamiin lehtiin kirjoitellut aiheista juttuja.

Suomessa on vähän kylmempää ja aina kun menet ruoka kauppaan joku haisee viinalle.
Täällä jos joku kaupassa haisee viinalle kaupassa on suomalainen. :p
Silloin ku asuin suomessa tuntui että sieltä on pakko lähteä jonnekkin ulkomaille ja nyt ku asuu täällä ei ole tuntua että pakko lähtee johonkin.
Ja se suomen ruoka on hyvää ja laadukasta ja paljon vaihtoehtoja mutta MITKÄ HINNAT.
En tiedä olenko valmis maksamaan ruuastani niin paljon joka päivä.

Suomessa on vähän kylmempää ja aina kun menet ruoka kauppaan joku haisee viinalle.
Silloin ku asuin suomessa tuntui että sieltä on pakko lähteä jonnekkin ulkomaille ja nyt ku asuu täällä ei ole tuntua että pakko lähtee johonkin.
Ja se suomen ruoka on hyvää ja laadukasta ja paljon vaihtoehtoja mutta MITKÄ HINNAT.

Mina taas odotan , etta paasen halpaan ruokakauppaan Suomeen. Taalla lansimainen ruoka on sikakallista. Kahvipaketti maksaa 7 e, kaikki maitotuotteet ovat sikahintaisia, eika kunnollista juustoa edes saa. Pieni arlan oivariini maksaa siis 200 g 3.50 e.

Sahko on kamalassa hinnassa, kuukauden sahkolasku on 400-450 e. Ma tulisin SUomeen jos vaan se olisi tassa tilanteessa mahdollista.

Kauhea kulttuurishokki se oli kun me muutettiin 3 vuotta sitten. Täällä pitää aina jonottaa ja kotihoidontuki on niiin pieni, että pahaa tekee. Tulot laski roimasti molemmilla vaikka samaa työtä tehdään. Toisaalta on kokopäivähoito tarhassa ja eskarissa... Mutta kunnalliset terveyspalvelut pistää usein miettimään paluuta. Täällä ei sitä paitsi ole valinnanvaraa - ei ruoassa, ei lääkkeissä, ei puolueissa eikä edes oluessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:

Mina taas odotan , etta paasen halpaan ruokakauppaan Suomeen. Taalla lansimainen ruoka on sikakallista. Kahvipaketti maksaa 7 e, kaikki maitotuotteet ovat sikahintaisia, eika kunnollista juustoa edes saa. Pieni arlan oivariini maksaa siis 200 g 3.50 e.

Sahko on kamalassa hinnassa, kuukauden sahkolasku on 400-450 e. Ma tulisin SUomeen jos vaan se olisi tassa tilanteessa mahdollista.

Meillakin taitaa sahko olla kalliimpaa kun Suomessa. On sellainen 50m2 asunto josta maksetaan noin 70?/kk. Mita Suomessa tama maksais?

Taalla on onneks Ikea ja Suomikauppa joten niilla parjaa ruuan puolesta

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:

JUST! Ihan kuin se olis niin väärin asua muualla kuin suomessa.
Elämässä pitää olla vaihtelua.
Niin en tiedä kuolenko pystyyn jos muutan takas. Mies ja tyttö lähtis vaikka heti, mutta nämä kaks mun nuorempaa poikaa taas ei.
Olenkin sanonut tytölle kyllä että kun peruskoulun on käynnyt se voi muuttaa takas suomeen.

Saatas nyt iso rivari edullisesti vuokrattuna hyvältä alueelta ja täällä asutaan tavallisella alueella vuokralla kerrostalossa. Mutta elämä on muuten aika ok.

Yhteistyössä