Ulkokäännöksessä olleita äitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laluz (harmaana)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laluz (harmaana)

Vieras
Kuulisin mielelläni kokemuksia ulkokäännöksistä, perätilavauvan odottajana se hieman pelottaa :) Meilläpäin niitä ei tehdä kovinkaan paljoa ja asiantuntijat ovat "kiven alla".

Miten kauan toimenpide kesti?

Onko kivuliasta?

Kääntyikö vauva?

Käynnistettiinkö synnytys (oksitosiinilla) heti perään?

mulla kakkonen oli perätilassa ja isokokonen vauva, lapsivettä oli toki paljon, eli tilaa silleen kääntyillä. mulle tehtiin kaksi kertaa. ekalla kerralla sen teki amanuenssi tai mikä lie kandi, oli kovin hellä otteissaan ja sitten kestikin hiukan kauemmin. vauva kääntyi, mutta muljahti heti takaisin. tokalla kerralla kääntäjä oli erikoislääkäri, joka oli otteissaan ronskimpi ja meni nopeemmin, vauva saatiin taas kääntymään mutta kun lekuri irrotti otteensa niin humpskeikkaa ja takas.

aikaa en muista, muttei siinä nyt kahta minuuttia menny eikö puolta tuntia, ehkä joku 10min, kai. ei se silleen oikeen kivuliasta ole, ehkä tuskaisia ois parempi ilmasu...puuskuttamaan laittaa ja tippaa saattaa tulla linssiin mutta ei se silleen satu, tuntuu ahistavalta, painaa, tuskaisaa muttei niin pahaa kun ajattelin

mulla ei käynnistelty perään, kun ei kerran pysyny vaikka miten yritettiin...

tsemppiä sulle!

Käännös onnistui osittain, eli vauva jäi linkkuveitsiasentoon pää ja jalat alhaalle.. Onneksi nosti sitten itse jalat ylös ja loppuraskauden pysyi rt:ssä. Käännös tehtiin viikolla 37 ja vauva syntyi laskettuna aikana. Käännöksen jälkeen jouduin olemaan polilla tarkkailussa aika pitkään, koska vauvan sydänäänet oli jotenkin huonot. Ei ollut kiva kokemus, koska pelästytti se sydänäänijuttu. Itse käännös ei tuntunut oikeestaan miltään.

Kiitos kolmen äiti :) Tuntuu jännältä, että ne voi kääntyä samassa silmänräpäyksessä heti takas perätilaan. Syntyikö vauvasi sitten alatietä vai leikkauksella?

Jos ei vauvani (kolmas) käänny ennen seuraavaa ultraa 36+5 niin sitten tilanteen salliessa ja kokemuksen omaavan lääkärin työvuoron aikaan kokeillaan sitä käännöstä, mutta se onnistuessaan tarkoittaisi samalla kertaa synnytyksen käynnistämistä oksitosiinitipalla. Vauva normaalikokoinen ja tiukassa istuu tuolla lantiossa.

...tuntu itestäki hassulta että ekana väännetään ja käännetään että kääntyy ja sitten ite menee takas niin että humps vaan.

tää pikkumies oli jo sillon (ja on edelleen) sen verran jästipää, että ei kääntyny rt eikä ollu ees puhtaassa perätilassa vaan oli siellä miten sattu...lopulta kun vauva vaan kasvo vaikka mitä yritettiin ja paino alko olla hurja, sekä se asento oli ihan kumma (sanoivat ettei tule sieltä vaikka synnytys käynnistyiskin, ees peppu ei mee kohilleen) multa ei ees enää kysytty vaan ilmotettiin että sektio, syntyessään poju oli sitten 4770g...

Ihan kohtuulliset perusteet siis sektiolle :D 4770g...huhhuh! <3

Tämä tyttö on kyllä ainankin nyt ihan kunnon perätilassa, jalat sojottaa ylös. Taatusti tulee jotain lonkkaongelmia...:/

Ulkokäännöstä yritettiin rv. 37. Tyttö saatiin kaksi kertaa poikittain, mutta sitten meni aina takaisin pää ylöspäin. Toimenpide ei varsinaisesti sattunut, mutta oli välillä epämukavaa ja laittoi tosiaan ähkimään :) Lonkissa ei ollut mitään ongelmia, vaikka syntymänsä jälkeen tyttö oli sellainen kippura. Perätila ei tosin ollut täydellinen, sillä peppu ei ollut synnytyskanavassa vaan heilui "irrallaan".

Syntyi sektiolla sillä lantio todettiin liian ahtaaksi (olin ensisynnyttäjä)

Mulla toka ja viides lapsi oli perätilassa. Käännöksiä yritettiin viikolla 36 ja 38, eikä kumpikaan kääntynyt, vaan leikattiin viikolla 39. Mulla tuli huono olo toisen lapsen kääntöyrityksessä, kun ei ollut saanut syödä sitä ennen. Lääkäri oli tosi pettynyt, kun joutui keskeyttämään kääntämisen.

Yhteistyössä