Tässä nyt tämmöinen typerä kokemus, ei pelkkä kysymys...
Minulla on vakituinen työsuhde ollut vuodesta 1988. Opiskeli uuden ammatin terveydellisistä syistä. Uudelleen sijoitusneuvottelut venyivät minusta riippumattomista syistä reilu 2 kk valmistelun jälkeen. Minun piti ilmoittautua työkkäriin (jossa en siis ollut koskaan ennen asioinut) saadaseni päivärahat kyseiseltä ajalta. Asun eri kunnassa kuin työnantajakuntani. Töitä toki olisin voinut ottaa vastaan, mutta ensisijaisesti olin oman työnantajani käytettävissä. Virallisesti en ollut työtön vaan lähinnä lomautettu epämääriseksi ajaksi. Työkkärin virkailija ei millään tajunnut tätä kuviota. Ammatikseni määritteli jonkun laitokapulaisen ja lisätietoihin kirjoitti lähihoitaja. Ei löytänyt muuta joka vastaisi koulutustani... Maatalouslomittajan ammatista oli lääkärintodistus etten sitä voi enää tehdä.
Virkailija esitteli minulle, vastavalmistuneelle, että voisin mennä harjoittelijaksi jonnekin. Tekemään siis harjoittelijana sitä työtä johon juuri olin valmistunut :headwall: :headwall: :headwall: . Millään hän ei tajunnut sitä, että varmasti tulen sijoittumaan omassa kunnassani (eiväthä he olisi voineet pitää sijaisia lainkaan, jos minut olisi irtisanottu).
Ilmoitin sitten työkkäriin kun minulla alkoi työt. Aloin tekemään yökön sijaisuutta. Olin ollut ekan yön viidestä töissä ja olin nukkumassa. Herään puhelimen soimiseen ja vastaan. oman kotikuntani lomasihteeri (maatalouspuolen siis) soittaa ja kysyy töihin. Työkkäristä oli saanut tietoni. Kerroin olevani kyllä omalla työnantajallani (mainitsin kunnan nimen) töissä, nykyisin hoitajana ja olleeni yön töissä ja olevani vielä neljä seuraavaa ja työt jatkuu sitä rataa.... Soittaja sitten selitti ettei hän yöksi tarvitsekaan vaan päiväksi työntekijää. Uudestaan sanoin, että minulla on vakituinen työsuhde naapurikuntaan ja teen nykyin hoitajan töitä. Kerroin syyn miksi olin opiskellut uuden ammatin. Edelleen soittaja vänkäsi kun työkkäri antoi minun tiedot ja sanoi, että minä olen käytettävissä, kyllä minun täytyy mennä xxx paikkaan lomittamaan kun siellä on sairasloma. Minä jo aloin hermostua ja ärähdin ettei se tuo pitäjän raja minun sairauksia poista. Jos minä en siis saa lomituushommia tehdä xxx kunnassa kun ei terveys kestä, niin ei se sitten kestä tälläkään puolella. Painotin että minulla todellakin on vakituinen työsuhde edelleen voimassa, ollut yli 10 vuotta, joten kyllä minä teen ne työt mitä minun työnantaja määrää. Soittaja suuttui ja sanoi soittavansa työkkäriin ja minä en saa mistään rahaa. Sanoin toki minä palkkani saan omasta kunnastani ja murisin, että pakko minunkin on joskus nukkua, toivoton päivänjatkot ja länttäsin luurin kiinni.
Ei mennyt montaa minuuttia kun työkkäristä soitetaan ja kysytään miksi en mennyt töihin
. Kyselin sitten, että mikä h*elvetin kansalaisvelvollisuus minun on tehdä kahta työtä ja tehdä työtä jota en saa edes tehdä. Virkailija vähän ihmetteli ja menimme tietoni läpi. Minun töihin menoilmoitukseni oli kirjattu kyllä, mutta samalla minut oli kirjattu työttömöksi työnhakijaksi. Ykkösammattinani oli tuo maatalouslomittaja :headwall: . Eniten virkailija ihmetteli sitä miten se hoitajan työ oli merkattu. Kerroin ettei merkkaaja ollut löytänyt muuta sopivaa kohtaa... Ihan selkeästi sieltä kyllä löytyi minun ammattinimike
. Siellä oli vielä muutakin sotkua niissä tiedoissa.
Se mikä koko sopassa ihmetyttä, että alunperin asioitani hoitanut virkailija oli pitkään töissä ollut ihminen ja muutenkin ihan taitava työntekijä, joten miten ihmeessä hän sai tietoni ihan sekaisin. Mitä tulee siihen (työhön)soittajaan niin hän on aina ollut vähän v-mäisen ihmisen maineessa ja itsekin otatellut hänen kanssaan omaan maatalouteen liittyvistä asioista joten oli ihan nautinto vähän matsata
.