Typerimmät vinkit mitä olet saanut neuvolasta?

viera.s
[QUOTE="äityli";30013700]Äippäneuvolassa käski laittaa SITRUUNAA nänneihin jotka olivat rikki...[/QUOTE]

Tämä on oikein hyvä vinkki. :) Kerrankin imetysongelmiin perehtynyt terveydenhoitaja, harmi vaat ettet ilmeisesti tätä konstia kokeillut. Tokihan se kirvelee, mutta edistää paranemista todella tehokkaasti.
 
"tämä"
Viisivuotisneuvolassa terkkatäti sanoi mulle (lääkäriäidille) että sähän tiedätkin jo nää jutut, tartteeks nää tehä? Kyseessä siis tuohon maailman aikaan semmoinen vähän pidempi viisivuotiaan itsenäisesti tekemä testisarja, siis jossa äiti ei ollut koko ajan huoneessa...

No sanoin kyllä että tälle lapselle olen äiti enkä mikään lääkäri. Mikä pauka hoitajaksi!!!
 
"kätilö"
[QUOTE="tämä";30013787]Viisivuotisneuvolassa terkkatäti sanoi mulle (lääkäriäidille) että sähän tiedätkin jo nää jutut, tartteeks nää tehä? Kyseessä siis tuohon maailman aikaan semmoinen vähän pidempi viisivuotiaan itsenäisesti tekemä testisarja, siis jossa äiti ei ollut koko ajan huoneessa...

No sanoin kyllä että tälle lapselle olen äiti enkä mikään lääkäri. Mikä pauka hoitajaksi!!![/QUOTE]

Tätä vastaavaa koin ekan aikaan neuvolassa. Olin mielestäni raskaana siinä kuin muutkin. Ei ammatti saa vaikuttaa hoitoon.
 
Vieras*
Että lapsellani on liikkumisen kanssa ongelmia. Nousi tuolloin näppärästi seisomaan ihan missä tahansa, mutta ei kääntynyt lattialla kylkiensä kautta ympäri.

Nyt 5-vuotiaana kyllä kääntyy ripeästi myös päänsä kautta ympäri :D
 
"et oo tosissas"
Ulkoilma paranataa raudan imeytymistä. mm. Ja on muutenkin hyväksi kaikille. Mutta voihan sitä muillakin ajoilla ulkoilla. Pienen vauvan kanssa se vaan hoituu siinä kivasti samalla kun nukkuu.

Raudan imeytymiseen vaikuttaa NEGATIIVISESTI kalsium (eli maito) ja rauta imeytyy PAREMMIN kun mukana on c-vitamiinia (eli vaikkapa appelsiinia tai appelsiinimehua).
Eli mikään ulkoilma ei vaikuta hevonkukkuakaan raudan imeytymiseen.

Hohhoijaa mitä taas...
 
"Ken guru"
[QUOTE="et oo tosissas";30013853]Raudan imeytymiseen vaikuttaa NEGATIIVISESTI kalsium (eli maito) ja rauta imeytyy PAREMMIN kun mukana on c-vitamiinia (eli vaikkapa appelsiinia tai appelsiinimehua).
Eli mikään ulkoilma ei vaikuta hevonkukkuakaan raudan imeytymiseen.

Hohhoijaa mitä taas...[/QUOTE]

Joo ihan tosissani olen, ja sinäkin voit sen pikaisella googletuksella asiantuntija lähteistä tarkistaa että happirikas ilma edistää raudan imeytymistä. En nyt tällä ipadilla lähde linkittämään.
 
tietoa
[QUOTE="et oo tosissas";30013853]Raudan imeytymiseen vaikuttaa NEGATIIVISESTI kalsium (eli maito) ja rauta imeytyy PAREMMIN kun mukana on c-vitamiinia (eli vaikkapa appelsiinia tai appelsiinimehua).
Eli mikään ulkoilma ei vaikuta hevonkukkuakaan raudan imeytymiseen.

Hohhoijaa mitä taas...[/QUOTE]

Taidat odottaa ensimmäistä tai esikoisesi ainaan tuo sinulle sanottu ;)
Ihan löytyy luotettavista sivustoista tietoa niin appelsiinimehusta kuin ulkoilusta ja sen tuomista hyvistä puolista raudan imeytymiseen ;)
 
Tuli mieleen muuten toinenkin.
Olin 19v kun tulin (tarkoituksella) raskaaksi, ja ensimmäisenä multa kysyttiin että onko ÄITINI tietoinen raskaudestani, ja mitä mieltä hän siitä on.. :rolleyes: Tuossa vaiheessa olin kuitenkin asunut omillani jo kolmisen vuotta. :D Ei siinä, kerroin vaan että äitini tietää kyllä ja on erittäin onnellinen. :D
 
Panacea harmaana
No kyllä nää nännien karaisujutut vie voiton... Käskettiin ekaa odottaessa karaista nännejä etukäteen imetystä varten kynsiharjalla tai karkealla pyyhkeellä hankaamalla.
 
viras
Alkuperäinen kirjoittaja Tähkäpää-90;30012976:
Itse erehdyin sanomaan, että emme ulkoile n. 2kk ikäisen lapsen kanssa ihan joka päivä, 1-2 päivää viikossa saatettiin olla ihan vaan sisällä. Ihana neuvolatäti kehoitti erittäin tosissaan että hankkisimme KOIRAN, jotta lapsi pääsee ulos, koska koiraa on pakko ulkoiluttaa. Hetken aikaa vaan tuijotin suu auki, ennenkuin sain edes sanottua että en edes tykkää koirista, saati halua sellaista talooni ottaa. Tätä jaksoi monena eri kertana jankata, vaikka ilmaisin että mielestäni on erittäin typerä syy ottaa koira vauva-perheeseen
Ei kuitenkaan kysynyt että mitä muuta voisit harrastaa että kävisit ennemmän ulkona?
Se että kerostalo nin ei sitä omaa puutarhaa voi perustaa taloyhtiöiden pihalle.
 
Ken guru
Miljoona vuotta sitten eräälle tutulleni neuvottiin parisuhteen pelastuskeinoksi sellainen, että nainen leikkaa t-paitaan tissien kohdille reiät, että miehen kiinnostus heräisi.

No, mies purskahti nauruun...:D
 
"muumimamma"
Mulla ei riittänyt esikoiselle maitoa kuin 4kuukaudeksi, ja annoin tuttelia,jolla poika kasvoi reippaasti. Neuvolantädin mielestä lihotin vauvaani liikaa ja tästä kasvaisi siksi ylipainoinen aikuinen. Nyt poika 20vuotias, 186cm pitkä ja painaa hieman yli 60 kg!!! Ollut ikänsä todella hoikka, laiha itseasiassa, aina vauva aikojen jälkeen!
 
[QUOTE="Ken guru";30014257]Joo ihan tosissani olen, ja sinäkin voit sen pikaisella googletuksella asiantuntija lähteistä tarkistaa että happirikas ilma edistää raudan imeytymistä. En nyt tällä ipadilla lähde linkittämään.[/QUOTE]
Ilman happipitoisuus on pyöristettynä 21 % niin sisällä kuin ulkonakin, ellette sitten asu täysin ilmatiiviissä talossa, jota epäilen vahvasti.
 
ranskiksia!
Viimeisellä neuvolakäynnillä annettu vihkonen lapsen hyvästä ravitsemuksesta, jossa oli sivun kokoinen mainos Oolannin ransiksista. Tekstissä tietenkin painotus, että Perunaa pitää syödä ihan joka päivä. Se on tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota. Huoh. Pikkasen nakertaa uskottavuutta kun "puolueettomat" tahot tanssivat ihan mainosrahojen mukaan... Yhtä sairasta on kyllä suositella rypsiöljyä yhtään kenellekään.
 
joos
Alkuperäinen kirjoittaja Typerää?;30015875:
Tämä on suositus. Eihän sitä rypsiöljyä tarvitse maitoon sekoittaa vaan lorauttaa ruokaan.
No sitä rypsiöljyä ei kannattais lapsille syöttää ollenkaan, eikä kellekään muullekaan.
Äiditkin vois käyttää omia aivojaan ja jättää tollaset "suositukset" omaan arvoonsa.
 
maa aam
Oltiin juostu vauvan kanssa neuvolan kasvukontrolleissa, lisätty öljyä soseisiin ja minäkin olin jo aika huolestunut "liian pienestä vauvasta"

Kunnes viimeisellä neuvolakäynnillä ennen muuttoa toiselle paikkakunnalle (vauvan ollessa 9 kk.) terveydenhoitaja ilmeisesti ensimmäisen kerran katsoi minua ja miestäni kunnolla ja kysyi minkä mittaisia me olemme? Vastattuamme (160 cm ja vähän yli 50 kg, 175 cm ja 70 kg) hän tokaisi "Jaa. Ei tässä sitten mitään huolta olekaan. Tytöstä on tulossa käyrien mukaan aika lailla sinun kokoisesi".

Esikoinen oli silloin kyseessä, emmekä olleet kyseenalaistaneet hänen ammattitaitoaan yhtään. Tuon idioottimaisen lausahduksen jälkeen kyllä sitäkin enemmän.
 
neukkutäti
Alkuperäinen kirjoittaja Tähkäpää-90;30012976:
Itse erehdyin sanomaan, että emme ulkoile n. 2kk ikäisen lapsen kanssa ihan joka päivä, 1-2 päivää viikossa saatettiin olla ihan vaan sisällä. Ihana neuvolatäti kehoitti erittäin tosissaan että hankkisimme KOIRAN, jotta lapsi pääsee ulos, koska koiraa on pakko ulkoiluttaa. Hetken aikaa vaan tuijotin suu auki, ennenkuin sain edes sanottua että en edes tykkää koirista, saati halua sellaista talooni ottaa. Tätä jaksoi monena eri kertana jankata, vaikka ilmaisin että mielestäni on erittäin typerä syy ottaa koira vauva-perheeseen
Pakko teidän nyt vaan on se haukku ottaa kerta.
 

Yhteistyössä