Työvuoro ei toteutunutkaan..!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mun olis pitänyt mennä töihin sovitusti. Puoli tuntia ennen työvuoron alkua soitettiin, että sähköt on pois eikä ole mitään tekemistä, mutta hälytysvalmiudessa pitää olla, että soitetaan töihin, kun sähköt palautuu. No ei ole soitettu, pari kertaa olen sinne soittanut juu ei tarvii tulla... Kysymys kuuluukin, onkohan mulla oikeus kuitenkin saada peruuntuneista tunneista palkka? Varmasti siellä jotain olis voinu tehdäkin, ettei ihan istumiseksi olis mennyt. Mutta vapaapäivää tästä ei tullut, koko ajan odottelin, koska puhelin soi...

[QUOTE="uuno";25303260]jos työ on merkitty työvuorolistaan ni pitäs saada palkka. jotain mutkia siinä kuitenki saattaa olla. ota yhteyttä liittoon.[/QUOTE]

Joo, kysäisen huomenna liitosta... Luin kanssa TESsistä, että TA ei voi yksipuolisesti muuttaa työvuoroja, mutta ymmärrän kuitenkin heitäkin, että haluavat 'säästää', kunnei pysty tulosta tekemään. Mutta kai he ymmärtää muakin, että tuplapalkkapäivänä olis kiva ollut tehdäkin niitä töitä...

[QUOTE="alkup";25303295]Todellakin olen ollut ja päivä on sen vuoksi mennyt ns. harakoille :([/QUOTE]

Ihan lain mukaankin työajaksi lasketaan aika, jonka olet työnantajan käytettävissä, joten sillä ei ole merkitystä, oletko ollut itse työpaikalla vai et. Jos tästä tulee sanomista, niin vetoat tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25303312:
Ihan lain mukaankin työajaksi lasketaan aika, jonka olet työnantajan käytettävissä, joten sillä ei ole merkitystä, oletko ollut itse työpaikalla vai et. Jos tästä tulee sanomista, niin vetoat tuohon.

ok...

Ei kun anteeksi, olin väärässä. Varallaoloajasta sanotaan laissa näin:

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työntekijän on oltava asunnossaan tai muualla tavoitettavissa niin, että hänet voidaan tarvittaessa kutsua työhön. Varallaoloaikaa ei lueta työaikaan. Varallaoloajan pituus ja varallaolon toistuvuus eivät saa haitata kohtuuttomasti työntekijän vapaa-ajan käyttöä.

Varallaolosta sovittaessa on sovittava myös siitä suoritettavasta korvauksesta. Korvauksen määrässä on otettava huomioon varallaolosta työntekijän vapaa-ajan käytölle aiheutuvat rajoitukset. Varallaoloon työntekijän asunnossa käytetystä ajasta on vähintään puolet korvattava joko rahassa tai vastaavalla säännöllisenä työaikana annettavalla vapaa-ajalla.

Jos varallaolo on työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä, ei julkisen yhteisön virkamies tai viranhaltija saa kieltäytyä siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25303356:
Ei kun anteeksi, olin väärässä. Varallaoloajasta sanotaan laissa näin:

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työntekijän on oltava asunnossaan tai muualla tavoitettavissa niin, että hänet voidaan tarvittaessa kutsua työhön. Varallaoloaikaa ei lueta työaikaan. Varallaoloajan pituus ja varallaolon toistuvuus eivät saa haitata kohtuuttomasti työntekijän vapaa-ajan käyttöä.

Varallaolosta sovittaessa on sovittava myös siitä suoritettavasta korvauksesta. Korvauksen määrässä on otettava huomioon varallaolosta työntekijän vapaa-ajan käytölle aiheutuvat rajoitukset. Varallaoloon työntekijän asunnossa käytetystä ajasta on vähintään puolet korvattava joko rahassa tai vastaavalla säännöllisenä työaikana annettavalla vapaa-ajalla.

Jos varallaolo on työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä, ei julkisen yhteisön virkamies tai viranhaltija saa kieltäytyä siitä.

Mut eiks tämä ole sit taas eriasia, kun mulla oli kuitenkin se työvuorolistassa sovittu vuoro siellä 'pohjalla'?

[QUOTE="alkup";25303373]Mut eiks tämä ole sit taas eriasia, kun mulla oli kuitenkin se työvuorolistassa sovittu vuoro siellä 'pohjalla'?[/QUOTE]

Niin, mutta tämä oli siis oikaisu tuohon äskeiseen väittämääni varallaolosta ja työntekijän käytettävissäolosta.

Löysin tälläisen Finlexistä:

12 §
Työntekijän oikeus palkkaansa työnteon estyessä
Työnantaja on velvollinen maksamaan työntekijälle täyden palkan, jos hän on ollut sopimuksen mukaisesti työnantajan käytettävissä voimatta kuitenkaan tehdä työtä työnantajasta johtuvasta syystä, ellei toisin sovita.

Jos työntekijä on estynyt tekemästä työtään työpaikkaa kohdanneen tulipalon, poikkeuksellisen luonnontapahtuman tai muun sen kaltaisen hänestä tai työnantajasta riippumattoman syyn vuoksi, työntekijällä on oikeus saada palkkansa esteen ajalta, enintään kuitenkin 14 päivältä. Jos työnteon estymisen työsopimuksen osapuolista riippumattomana syynä on toisten työntekijöiden työtaistelutoimenpide, jolla ei ole riippuvuussuhdetta hänen työehtoihinsa tai työoloihinsa, työntekijällä on oikeus saada palkkansa kuitenkin enintään seitsemältä päivältä.

Työnantaja saa vähentää työntekijälle 1 ja 2 momentin perusteella maksettavasta palkasta määrän, joka työntekijältä on säästynyt työsuorituksen estymisen vuoksi sekä määrän, jonka hän on ansainnut muulla työllä tai jättänyt tahallaan ansaitsematta. Palkkaa vähentäessään työnantajan on noudatettava tämän luvun 17 §:n säännöksiä kuittausoikeuden rajoituksista.