työsopimuslain mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiesittekö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miekkula:
Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Ja muuten, muka hullu menee sellaiseen työhön, missä ei noudateta mitää tes:ta, ei kai sellaisia villejä työpaikkoja pahemmin edes ole...

Kyllä sellaisiakin paikkoja on. Ikävä kyllä :(

Mitkä, esim... siis millä alalla?

Monesti määräaikaisilla eri aloilla on paljon huonommat oikeudet,kuin vakkareilla..

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Työehtosopimuksethan ovat yleissitovia eli niitä on PAKKO noudattaa jokaisella työpaikalla, oli työnantaja järjestäytynyt tai ei.

Aivan... näin minäkin olin kuvitellut...

Ja näin se myös lain mukaan menee. Jos joku ei sitä noudata niin rikkoo lakia.

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
Meillä alan Tes ja maksetaan 3 päivän palkka, mutta meillä täytyy olla aina todistus lapsen sairaudesta.

näin meilläkin ja se täytyy olla lääkärin ( ts. terveyden hoitaja vannoo,ettei lääkärille ole saatavilla aikoja vatsataudin,flunssan tms. vuoksi ) ja kas,terveydenhoitajan todistus kelpaa..

Meillä pitää olla myös todistus puolisolta että ei ole ollut samaan aikaan kotona.

:o kauheeta pilkunviilausta..

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Mun mies jos jäisi likan kanssa kotiin kolmeksi päiväksi,niin saisi palkan,mutta minä en saisi.
Ja meillä sama työpaikka.

Onko teillä sama työpaikka mutta eri tes... muutenhan tuo on syrjimistä sukupuole perusteella.
Ja muuten, muka hullu menee sellaiseen työhön, missä ei noudateta mitää tes:ta, ei kai sellaisia villejä työpaikkoja pahemmin edes ole...

Työehtosopimuksethan ovat yleissitovia eli niitä on PAKKO noudattaa jokaisella työpaikalla, oli työnantaja järjestäytynyt tai ei.

Niinhän sitä luulisi...

Mitkä, esim... siis millä alalla?

Monesti määräaikaisilla eri aloilla on paljon huonommat oikeudet,kuin vakkareilla..

Joo, mutta sehän on useissa tes:ssa... et siis vastannut kysymykseen...

Mun mies jos jäisi likan kanssa kotiin kolmeksi päiväksi,niin saisi palkan,mutta minä en saisi.

Onko teillä sama työpaikka mutta eri tes... muutenhan tuo on syrjimistä sukupuole perusteella.

Ei vaan mieheni on vakituinen ja minä määräaikainen,nyt tosin kotona.
Siellä kun vaaditaan se tietty aika,mitä pitää olla talossa ennenkuin palkkaa maksetaan lapsen sairauden takia.
Sen takia meillä mies jääkin kotiin kun likka sairastuu,siis silloni kun ollaan molemmat töissä =)

Jos sinä et saa palkkaa lapsen sairauden takia, niin työpaikalla rikotaan lakia (poikkeus: alle 1 kk:n talossa olleet)
Tässä suora lainaus työsopimuslaista:

"Määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa ei saa pelkästään työsopimuksen kestoajan tai työajan pituuden vuoksi soveltaa epäedullisempia työehtoja kuin muissa työsuhteissa, ellei se ole perusteltua asiallisista syistä."

Tessihän on minimi. Voihan olla että vakituiset ovat saaneet sovittua itselleen paremmat edut.

Perseestä se on jokatapauksessa,aina kun mun soppari uusitaan niin kta tippuu minimiin ja siitä nousee sitten pikkuhiljaa jne :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei vaan mieheni on vakituinen ja minä määräaikainen,nyt tosin kotona.
Siellä kun vaaditaan se tietty aika,mitä pitää olla talossa ennenkuin palkkaa maksetaan lapsen sairauden takia.
Sen takia meillä mies jääkin kotiin kun likka sairastuu,siis silloni kun ollaan molemmat töissä =)

Jos sinä et saa palkkaa lapsen sairauden takia, niin työpaikalla rikotaan lakia (poikkeus: alle 1 kk:n talossa olleet)
Tässä suora lainaus työsopimuslaista:

"Määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa ei saa pelkästään työsopimuksen kestoajan tai työajan pituuden vuoksi soveltaa epäedullisempia työehtoja kuin muissa työsuhteissa, ellei se ole perusteltua asiallisista syistä."

No kaikki on kuitenkin lain puitteissa tehty,mutta onneksi kuulun kemian liittoon jolta voi aina kysyä että onko tämä oikein =)

Aivan... näin minäkin olin kuvitellut...

Ja näin se myös lain mukaan menee. Jos joku ei sitä noudata niin rikkoo lakia.

Kaikilla aloilla ei vaan ole työehtosopimuksia ja on hyvä muistaa myös, että kaikki työehtosopimukset eivät ole yleissitovia.

Esim. tilitoimistoalan tes EI ole yleissitova, joten sitä ei ole pakko noudattaa.

Niinhän sitä luulisi...

Jos joku työpaikka ei noudata tes:ä, voi sen haastaa työtuomioistuimeen rikkomuksista. Sen tekee alan ammattiliitto...

Mutta jos ammattiliitto on pieni ja aika voimaton ja rahaton... ja työntekijät pystyy vaihtaan uusiin koska vaan haluaa. Vaikka ulkomailta tuotuihin, niin ei siinä silloin oikeen mikään auta....

Minulle oli muuten yllätys, että jos pieni lapsi joutuu sairaalaan, äiti/isä joutuu yleensä jäämään palkattomalle vapaalle. Näin siksi, että sairaan lapsen hoitohan on järjestetty kun lapsi on sairaalassa, vaikka kuka pientä sinne yksin jättäisi, varsinkin kun sairaalassa yleensä oletetaankin että vanhemmat ovat läsnä huolehtimassa lapsesta. Ja sitten kun lapsi kotiutuu eikä välttämättä ole vielä terve hoitoon, ei taaskaan saa kolme päivää palkallista vapaata, koska sen saa vain sairauden kolmelta _ensimmäiseltä_ päivältä. Eli helposti menee viikko pois töistä ilman palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minulle oli muuten yllätys, että jos pieni lapsi joutuu sairaalaan, äiti/isä joutuu yleensä jäämään palkattomalle vapaalle. Näin siksi, että sairaan lapsen hoitohan on järjestetty kun lapsi on sairaalassa, vaikka kuka pientä sinne yksin jättäisi, varsinkin kun sairaalassa yleensä oletetaankin että vanhemmat ovat läsnä huolehtimassa lapsesta. Ja sitten kun lapsi kotiutuu eikä välttämättä ole vielä terve hoitoon, ei taaskaan saa kolme päivää palkallista vapaata, koska sen saa vain sairauden kolmelta _ensimmäiseltä_ päivältä. Eli helposti menee viikko pois töistä ilman palkkaa.

Tämä nyt ihan ystävyydellä kirjoitettu, mutta miten voi olla yllätys ettei makseta palkkaa kun on pois töistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:
Tämä nyt ihan ystävyydellä kirjoitettu, mutta miten voi olla yllätys ettei makseta palkkaa kun on pois töistä?

No juuri siksi että TESin mukaan palkkaa pitäisi saada kolme päivää sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi, ja vaikka se 2v lapsi on säilössä sairaalassa, hän kyllä tarvitsee sinne vanhemman häntä hoitamaan. Ei lasta voi sinne yksin jättää. Minusta palkka kuuluisi ihan yhtä lailla kuin jos lapsi sairastaisi kotona. Nyt tuollainen tilanne voi kaataa esim. jonkun yh:n talouden täysin.

Mä ainakin käyttäisin vuosilomapäiviäni tuollaisessa tilanteessa. Enkä antaisi sen kaataa talouttani. Jos puhutaan siis ihan vain muutamasta päivästä.

Ei joka alalla voi noin vain ilmoittaa käyttävänsä vuosilomapäiviä ja saada seuraavaan palkkaan lomakorvauksia muutamalta päivältä.

Kun mun esikoinen sairastui diabeettekseen niin mulle kirjoitettiin henkilökohtaista sairauslomaa 4 vkoa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kun mun esikoinen sairastui diabeettekseen niin mulle kirjoitettiin henkilökohtaista sairauslomaa 4 vkoa

Tämä onkin eri asia.

Mä ainakin käyttäisin vuosilomapäiviäni tuollaisessa tilanteessa. Enkä antaisi sen kaataa talouttani. Jos puhutaan siis ihan vain muutamasta päivästä.

Ei joka alalla voi noin vain ilmoittaa käyttävänsä vuosilomapäiviä ja saada seuraavaan palkkaan lomakorvauksia muutamalta päivältä.

Joka alallapa ei saakaan lomakorvauksia vuosilomapäivistään kuin kerran vuodessa. Nämä ovat näköjään niin alakohtaisia. Mutta eikö voisi kysyä esimieheltä vuosilomapäiviä tuollaisessa tapauksessa. Tai sitten saikkulappua lääkäriltä itelle... jostain henkisestä kärsimyksestä tai jostain....

Alle 10-vuotiaan sairastuminen

Oikeus palkkaan 1-3 kalenteripäivään sisältyviltä työpäiviltä, jos

* poissaolo on välttämätöntä lapsen hoidon järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi
* poissaolosta on ilmoitettu viipymättä
* sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus tai muu työnantajan hyväksymä selvitys
* toisella huoltajalla ei ole ansiotyön ja työajan takia mahdollisuutta järjestää hoitoa tai hoitaa lasta

Tarvittaessa pyrittävä antamaan 3 päivää pidempi palkaton poissaolo.

http://www.pam.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/kaupan_ala/

Näin mulla.

Kirjoittiko lapsesi lääkäri sinulle henkilökohtaista sairauslomaa? Millaisen diagnoosin lääkäri sulle laittoi? Jotain henkisen puolen juttua? Menikö läpi työpaikalla? Siis ettei alettu inisemään, että tää sun sairauslomahan johtuu lapsesta?

Kysyn tätä, koska olen monesti ihmetellyt, että mitäs sitten tehdään, jos lapsi sairastaa esim. kaksi viikkoa ja vanhemman on pakko olla töistä pois. Kun eihän lapsen sairauden takia saa olla kuin korkeintaan sen neljä päivää pois. Ei edes palkattomalla lomalla käsittääkeseni.

Yhteistyössä