jos työnantajasi sanoo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
että ainoa oikea syy työstä poissa oloon ovat omat hautajaiset niin mitä sanoisit/tekisit.
eikä ole vitsi.
erään työntekijän meinas erottaa kun oli poissa sairaan lapsen vuoksi.(homma kaatui siihen kun työnantaja tajusi joutuvansa maksamaan kovat rahat)
toinen ei saanut vapaa päivää lapsen leikkauksen takia.
noi nyt oli kaksi esimerkkiä.
minä vaihtaisin työpaikkaa heti kun mahdollista.

En mäkään tuollaisessa paikassa olisi töissä. Kituuttaisin siellä niin kauan kunnes löytäisin toisen paikan.

Tiedän erään firman missä pomon mielestä töihin pitäisi mennä vaikka on sairaslomalla. Mutta kun sehän on niin, että sairaslomalla ei saa mennä töihin. Jos jotain tapahtuu töissä sille sairaslomalla olevalle työntekijälle, niin vakuutus ei korvaa.

Sanoisin, että tästä puhutaan kotona, kun satun olemaan naimisissa työnantajani kanssa. ;) Mutta oikeesti, kai tuollaisesta pitää nostaa meteli? Uhkailla lakimiehillä ja korvausvaatimuksilla?

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
varmaan arvaattekin että kyse on miehen työpaikasta.
ei kai sitä työntekijän terveyttä saa pilata.
ja potkuilla uhkailu on musta väärin.

Liittoon tai työsuojeluun vaan yhteyttä, ei se pomo mikään jumala ole vaan ihan tavallinen ihminen jolla ei ole oikeutta kohdella työntekijöitään lain vastaisesti. Miehesi kannattaisi ottaa asiat puheeksi työkavereiden kanssa ja heidän yhdessä aloittaa 'kapina' pomoa vastaan . Joukossa on voimaa.

Riippuisi ihan siitä, mitä muuta se työ mulle antaisi kuin toimeentulon. Ennen yrittäjäksi ryhtymistäni olin viimeiset vuodet työpaikoissa, joissa sairastaa sai niin paljon kuin halusi eikä muutenkaan tarvinnut nokkaansa työpaikalla näyttää, kunhan projektin aikataulut pitivät eli työt tuli tehtyä. Mulle se sopi, mutta jos olisin niissä hommissa ollut pelkästään palkan takia, niin ei olisi sopinut.

Tuo hautajaisviittaus ei nyt vielä kaiketi laitonta ole, laitonta on, jos lääkärintodistuksella sairaslomalla olevalle annetaan potkut. Lapsen kohdalla työnantaja on velvollinen antamaan ne 3 päivää vapaata, jotta vanhempi ehtii hankkia lapselleen hoitajan. Ja tämähän koskee äkillisiä sairastapauksia, etukäteen tiedettyjä lapsen leikkauksia varten ei työnantaja ole velvollinen vapaata antamaan.

Moi, Tällaisessa tapauksessa ehdottomasti yhteyttä luottamusmieheen ja liittoon. TES:sä ja työaikalaissa on aika selkeästi määritelty hyväksyttävät poissaolon syyt ja työnantaja ei voi niille mitään.

P.s. Kas kun ainoa hyväksyttävä poissaolo ei ollut omat hautajaiset... :-)