Työnantajan "uhkailut" lasten sairauksiin liittyen... Pitääkö tässä pelätä potkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Palasin syksyllä töihin pitkän hoitovapaan jälkeen. Lapset on 2,5v, 4v ja 6v. Samantien alkoi kunnon sairastelukierre. Lapset on kaikki vuoronperään kipeinä ja itse jatkuvasti pois töistä. Mieheni on töissä johtavassa asemassa ja itse "tavisduunari", joten minä olen useammin se joka on poissa, mutta miehenikin kyllä välillä. Minulle jo kerran aiemmin on pidetty puhuttelu poissaoloihini liittyen. Työnantaja sanoi että "näin ei voi jatkua". Tänään taas nuorin lapsi kipeä ja kun soitin töihin niin työnantaja huusi minulle että mä en voi jatkaa tällä tavalla, en voi olla jatkuvasti pois töistä ja sitten sanoi että "kun tuut töihin niin meidän on keskusteltava vakavasti jatkosta".

Elokuussa aloitin ja elokuun aikana oli 3 eri sairauspoissaoloa kestoltaan 2-3 päivää/sairaus. Syys-lokakuussa olin pari päivää palkattomallakin pitkän mahataudin vuoksi ja nuorimmalla alkoi korvakierre. Marraskuussa sairauslomapäiviä taisi olla 7... Hirveää, mutta mun palkkakin on niin pieni, että jos alan ulkopuolista hoitajaa palkkaamaan pienten lasteni sairastaessa niin palkka kyllä hupenee siihen. Lisäksi lapset tottuneet että äiti tähän asti aina hoitanut ja nyt pitäisi kipeät lapset pistää vieraalle?

Pane miehes joustamaan. Hän voi varmasti osan töistään tehdä etänä. Ja jos hän on johtavassa asemassa, luulisi löytyvän rahaa myös hätäapuhoitajaan. Tuo kierre on aika tyypillistä. Meillä lapsi sairasti ensimmäisen puoli vuotta, lähes viikoittain oli jompikumpi vanhemmista sairaan lapsen kanssa kotona. Tänä syksynä ei ole ollut lapsella yhtään sairauspäivää.

No kyllä mäkin sanoisin että miehen olis oltava sitten enemmän pois, niin että työnantajallesikin tulee olo ettei kaikki mene hänen piikkiinsä...

Mä pelkään ihan samanlaista tilannetta kun palaan töihin ens vuoden puolella...

Tuskin nyt sentään potkuja tarvitsee pelätä. Ymmärrän toki, että työnantajaa kyrsii tälläiset poissaolot, mutta sinulla on lakisääteinen oikeus siihen, vaikka niitä poissaoloja olisi enemmänkin.

Paljonko muuten miehelle on kertynyt noita sairaspoissaoloja kuukausittain? Jos yrittäisitte tasapuolistaa niitä? Meillä meni aikalailla puoliksi noi poissaolot laisten sairastelun takia. Yritimme aina järjestellä sillä tavalla, että kummankin työt tulivat hoidettu. Ja mun mies on yrittäjä, eli aika vaikeesti järkättäviä hänellekin ne vapaat olivat.

Mies on ollut noin 1/3 lasten sairauksista kotona ja minä 2/3. Mies on ollut aina kun hänellä ei ole ollut mitään ns. erityistä töissä, jos on ollut tärkeitä kokouksia yms, niin ei ole voinut jäädä. Rahat on tiukalla, vaikka ei uskoisi. Asumiseen yms. menee paljon rahaa ja vuosien kotihoidon aikana talous meni surkeaksi joten ei oikeasti olisi varaa palkata ulkopuolista hoitajaa. Mies kunta-alalla töissä, joten ei se palkka nyt niin suuri ole, vaikka onkin johtavassa asemassa tietyllä toimialalla.

ap

No kai nyt johtavassa asemassakin oleva ihminen voi olla töistä pois?
Usein se menee niin, että naiset ovat sellaisessa tavisduunarityössä (ruuanlaitto, siivous, hoitoala), että heitä on pakko tuurata jos he ovat poissa ja kuitenkin juuri nämä tavisduunariäidit sitten jäävät aina kotiin - ne suuret johtajamiehet sitten eivät voi koskaan olla poissa töistä, vaikka luulisi että töitä voisi delegoida tai ainakin joku muu vois siihen puhelimeen vastata vaikka edes päivän.

Ei sulla ole mitään hätää. Pomo ei voi antaa potkuja tuon takia tai neon sitten laittomat. Voit ihan hyvin olla vaikka kaikkilasten sairaudet kotona. Ja järkevintähän se on olla pois jos sinulla on pienempi palkka kuin miehelläsi.
Jos lapset sairastaa niin asia voi jatkua noin sanoo pomo mitä vaan.Älä säsitä pomoa kuuntele tässä asiassa. Ainhan ne vinkuu poissaoloista. Ikävää vaan että lapsesi on paljon kipeänä.

Ei sulla ole mitään hätää. Pomo ei voi antaa potkuja tuon takia tai neon sitten laittomat. Voit ihan hyvin olla vaikka kaikkilasten sairaudet kotona. Ja järkevintähän se on olla pois jos sinulla on pienempi palkka kuin miehelläsi.
Jos lapset sairastaa niin asia voi jatkua noin sanoo pomo mitä vaan.Älä säsitä pomoa kuuntele tässä asiassa. Ainhan ne vinkuu poissaoloista. Ikävää vaan että lapsesi on paljon kipeänä.

No mitä väliä sillä palkalla on, kun palkallisella vapaalla voi yleensä olla sen kolme vuorokautta sairaan lapsen hoitoa järjestelemässä.

[QUOTE="niinpä";22577488]No kai nyt johtavassa asemassakin oleva ihminen voi olla töistä pois?
Usein se menee niin, että naiset ovat sellaisessa tavisduunarityössä (ruuanlaitto, siivous, hoitoala), että heitä on pakko tuurata jos he ovat poissa ja kuitenkin juuri nämä tavisduunariäidit sitten jäävät aina kotiin - ne suuret johtajamiehet sitten eivät voi koskaan olla poissa töistä, vaikka luulisi että töitä voisi delegoida tai ainakin joku muu vois siihen puhelimeen vastata vaikka edes päivän.[/QUOTE]

Tää on muuten todella fiksusti huomattu. Näinhän se usein menee. Mulla on tuttava opettaja, ja heidän perheessä on tää ope-äiti aina se joka jää kotiin. Mies on toimihenkilötehtävissä, eikä juuri hoitovastuuta näissä tilanteissa ota. Tosi kiva sitten niille koululaisille: useimmiten menee niin, että joku muu opettaja tuurailee ja paikkailee, kun periaatteessa meidän kunnassa on sijaiskielto.

Älä tosiaan anna pelotella itteäs sanomaan irti tai jotain muuta yhtä tyhmää. Sinä voit vaikka tältä istumalta soittaa liittoon, niin luottamusmies tai joku muu voi lähteä vaikka sinun työpaikallasi käymään kun pomo kerran haluaa sinun kanssasi siellä jutella. Ei sinun tarvi sinne yksin mennä, minä esim. olen Pamin paikallisosaston puheenjohtaja ja löytyy myös koulutuksen saanut luottamusmies. Mihin liittoon sinä kuulut? Ellet kuulu mihinkään, liity heti, sulle on varmaan käyttöä lähiaikoina. ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LAITA MIHINKÄÄN PAPERIIN NIMEÄSI töissä, jos pomo jonkin irtisanoutumisilmoitus on värkännyt.

Jaa, kunta-alalla. Yleensä siellä ei nyt niin kiire ole, etteikö voisi joskus päivän-kaksi olla poissa tai vastata vaikka kotona puhelimeen.

Kunta-alallakin johtavassa asemassa olevalla voi olla melkoinen työmäärä. Jos esim. esiteltävänä valtuustolle inventaariot, talousarvio, budjetti yms. ei sieltä voi oikein pois olla, jollei nyt ihan todella suuri hätä ole. Tavispäivänä sitten onkin helpompi olla pois. Monesti kun on neuvottelu, ei ole niin helppoa saada monen ihmisen aikatauluja natsaamaan ja korvaava neuvottelu ei ihan heti välttämättä onnistukaan..

Itse henk.koht en missään nimessä haluaisi vieraan ihmisen tulevan hoitamaan sairasta lasta, olen itse pois. Meillä on enemmän mies pois, sillä olen hoitoalaala, jossa sijaisten saanti kiven alla. Voisiko jonkiin aikaa mies olla ensisijaisesti pois, silloin kun ei ole tärkeää kokousta yms? Kun sanoisit työnantajalle, että koitatte näin, niin hänkin voi asennoitua eri tavalla kun yritätte.
Sinänsä työnantaja ottaa pienen riskin, kun palkkaa lasten vanhempia.

Niin siis mies on ollut noin 1/3 lasten sairauksista pois. Silti itse olen jatkuvasti myös. Mies ei ole ollut jos hänellä on jotain ns. erityisen tärkeää ja nyt on aika usein ollut. Miehelläkin kuitenkin joka kuukausi on sairauspoissaoloja lasten takia tullut.
Itse olen toimistotöissä isossa firmassa talousosastolla. Mun poissaolo tarkoittaa muille samaa työtä tekeville enemmän töitä sinä päivänä ja/tai viiveiden kasvamista töissä.
Oon yrittänyt miestä patistaa olemaan vielä enemmän pois, että oltais puolet ja puolet mutta usein se luistaa niistä sanomalla että "nyt en voi mitenkään olla kun on se ja tää palaveri yms" ja sitten se vaan lähtee töihin. Mutta tosiaan 1/3 suunnilleen on kuitenkin mies poissa noista.

ap

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;22577536:
Sinänsä työnantaja ottaa pienen riskin, kun palkkaa lasten vanhempia.

No minut kun palkkasi, niin enpä ollut vielä äiti. Ehdin olla tuolla 3,5 vuotta töissä kunnes jäin äiityslomalle ja sitten olinkin putkeen vuosia poissa, en ollut lasten syntymien välillä töissä lainkaan.

ap

Mun pomo kans vetos siihen että miehenkin pitäisi olla kotona lasten kanssa, meillä on yrittäjä. Sanoin sille suoraan että ennemmin mun kuule kannattaa olla vaikka ilman palkkaa, kuin se että mies olisi poissa, luulis sun sen yrittäjänä ymmärtävän sanomattakin. Se ei kuulemma ole mikään syy, tuumasin että kyllä se kuule on. No siitä saakka se sitten kyseli että eikö mies voi olla pois, kun ilmotin sairastapauksesta, vakiovastaukseni oli aina että kato ku se oli viimeksi hoitamassa ku lapset oli kipeenä.

[QUOTE="vieras";22577512]No mitä väliä sillä palkalla on, kun palkallisella vapaalla voi yleensä olla sen kolme vuorokautta sairaan lapsen hoitoa järjestelemässä.[/QUOTE]

Katsos kun ihan määrämätöntä aikaa ei voi sairausajanpalkkaa saada työnantajalta :)

[QUOTE="vieras ap";22577578]Kuulun Liiketalouden liitto LTA:han.[/QUOTE]

No otappa ja soita sinne ja kysy missä on teillä on lähin luottamusmies, jos haluat kaverin mukaan pomon juttusille, suosittelen sitä lämpimästi, ellei teillä työpaikalla ole luottamusmiestä. Voi pomokin kuunnella liiton edustajaa ja saat sinäkin mielenrauhan ja nuo puhelinraivot muistat sitten kanssa mainita että niistä myös keskustellaan, ei ole mitenkään asiallista käytöstä esimieheltä.

Kiitoksia vastauksista! Nyt en ehdi täällä enää "roikkua". Saatiin aika klo: 10:ksi lääkärille (varmaan taas korvatulehdus, kuume on kova ja muutkin tutut oireet päällä) ja pitää ruveta katsomaan lapsille vaatetta yms. Pidän ton liiton mielessä... :( Ei kiva tilanne, mutta toisaalta lohdullista etten ole ihan yksin asian kanssa.

Hei, mulla on samankaltainen tilanne itselläni että tunnen kuule sympatiaa sua kohtaan :hug:! Meillä on vain yksi lapsi mutta syyskuun alussa kun aloitin töissä hoitovapaan jälkeen niin pojalla alkoi korvakierre, 6 korvatulehdusta nyt ollut + Kaikki muut taudit mitkä tarttuu :|. Ja sit teloin vielä polveni ja olin sen kanssa 3vko pois töistä :headwall:! Mun mies on esimies asemassa ja niitä on siellä kolme pomoo ja kaikilla lapsia, niin monta kertaa on käynyt niin että mun mies ei ole vaan voinut olla lapsen kanssa pois töistä jos jompikumpi toisista on poissa omien lastensa ta oman sairauden takia! Kun heilläkin on päivittäin moniakin kokouksia missä on oltava mukana. Meillä siis minäkin olen enimmäkseen pois lapsen vuoksi ja kyllä vähän välillä pelottaa että koska joutuu puhutteluun vaikka aika ajoin otan itsekkin palkattomasti vapaata kun lapsi sairastuu että ei työnantaja aina joudu maksamaan mun kotona oloa :ashamed:, mutta näillä mennään ja toivotaan terveempää talvea ja kevättä :).

[QUOTE="vieras";22577571]Mun pomo kans vetos siihen että miehenkin pitäisi olla kotona lasten kanssa, meillä on yrittäjä. Sanoin sille suoraan että ennemmin mun kuule kannattaa olla vaikka ilman palkkaa, kuin se että mies olisi poissa, luulis sun sen yrittäjänä ymmärtävän sanomattakin. Se ei kuulemma ole mikään syy, tuumasin että kyllä se kuule on. No siitä saakka se sitten kyseli että eikö mies voi olla pois, kun ilmotin sairastapauksesta, vakiovastaukseni oli aina että kato ku se oli viimeksi hoitamassa ku lapset oli kipeenä.[/QUOTE]

Eihän toi yrittäjyys tekee kenestään kykenemättömän olemaan sairaan lapsen kanssa kotona..... Omakin mieheni on yrittäjä ja meillä kyllä ollaan kotona kipeiten lasten kanssa 50/50. Kait se on sitten yrittäjästä kiinni.

[QUOTE="vieras ap";22577458]Mies on ollut noin 1/3 lasten sairauksista kotona ja minä 2/3. Mies on ollut aina kun hänellä ei ole ollut mitään ns. erityistä töissä, jos on ollut tärkeitä kokouksia yms, niin ei ole voinut jäädä. Rahat on tiukalla, vaikka ei uskoisi. Asumiseen yms. menee paljon rahaa ja vuosien kotihoidon aikana talous meni surkeaksi joten ei oikeasti olisi varaa palkata ulkopuolista hoitajaa. Mies kunta-alalla töissä, joten ei se palkka nyt niin suuri ole, vaikka onkin johtavassa asemassa tietyllä toimialalla.

ap[/QUOTE]

Tuolla laskentaperiaatteella lapsenne ovat sairastaneet ihan joka viikko! Kyllä sun pomolla on oikeus antaa vaikka lopputili, kyllä siihen on syytä!

Sori vaan mutta yrittäjänä ymmärrän työnantajaasi. Nuo lyhyet sairaslomat ovat yritykselle todella kalliita koska yritys ei saa haettua niistä sairauspäivärahaa. Voi olla että työnantaja irtisanoo sinut vaikka joutuisi maksamaan korvauksia, saattaa tulla halvemmaksi ja plussana vielä se että ei tarvitse koko ajan etsiä sijaista sinulle.

Yhteistyössä