työhaastatteluun menossa ja raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän sitä kai nykyään saa suoraan kysyäkään?

Mä kertoisin. Jos kyseessä vielä sopiva pätkä määräaikaisduunia ja olet pätevin hakija, niin ei välttämättä vaikuta millään lailla. Ainakaan mulla ei vaikuttanut.
Mutta jos kyseessä vakiduuni, niin tuskin palkkaavat ketään äitiyslomalle.

Eihän sitä kai nykyään saa suoraan kysyäkään?

Mä kertoisin. Jos kyseessä vielä sopiva pätkä määräaikaisduunia ja olet pätevin hakija, niin ei välttämättä vaikuta millään lailla. Ainakaan mulla ei vaikuttanut.
Mutta jos kyseessä vakiduuni, niin tuskin palkkaavat ketään äitiyslomalle.

Ei vakiduuni vaan enemmänkin kesätyö, joka jatkuu mahdollisesti myöhemmäksi.

Onko sillä asialla nyt tuossa mitään merkitystä edes. Raskaus on niin alussa, että pystyt hyvin olemaan kesän töissä (riippuu tietty millaista työtä). En mä varmaan siitä mitään sanoisi kun kerran vain kesätyö kyseessä. Syksyn työkuviot sitten ratkeaisi aikanaan, mutta se olis jo ihan eri asia.

[QUOTE="a p";28288723]Ei vakiduuni vaan enemmänkin kesätyö, joka jatkuu mahdollisesti myöhemmäksi.[/QUOTE]

Kyllä mä kertoisin. Mut palkattiin koko raskausajaksi, olin just tehnyt plussatestin ja kerroin sen silti. Sain paikan ja sain vielä pomolta muutaman kerran kyydinkin neuvolaan, kun oli menossa kokoukseen samaan rakennukseen :laugh:

Itse olin työhaastattelussa rv 7, en kertonut raskaudesta. Ei oltu vielä ultrassakaan käyty, jos olisin kertonut ja paikka olisi jäänyt saamatta ja vielä raskauskin mennyt kesken, niin olisin varmasti katunut että kerroin. Sain paikan, vakituinen oli, kerroin raskaudesta koeajalla. Sitten jäin aikanaan äitiyslomalle ja aikanaan palasin takaisinkin samaan paikkaan.

Itse en kertoisi. Lähinnä siksi että en tuossa vaiheessa vielä itsekään ole kovin vahvassa uskossa raskauden jatkumiseen enkä kerro siitä kavereillekaan. Oudolta tuntuisi sitten olla työhaastattelussa ottamassa sitä ensimmäisenä esiin.

Yhdessä työhaastattelussa olin joskus rv15-16 paikkeilla. Siellä sanoin, siinä vaiheessa kun kyseltiin halukkuuttani jatkaa syksyä pidemmälle (oli alunperin kysymys "kesätyöstä" joka jatkui sopivasti sinne lokakuun alulle milloin jäisin äitiyslomille) ja ottaa joitain vastuutehtäviä itselleni. Sain kyllä tuon työn ja pomolle ihan hyvä valintakin varmaan sillä tein kaikki työvuorot mitä pestiini kuului ja aika paljon ekstroja päällekin.

Minäkin olen menossa työhaastatteluun ja olen viikolla 15. En aio kertoa, kun ei sillä työn tekemisen kannalta ole mitään merkitystä ( toimistotyötä). Jos viran saan pidän pelkän äitiysloman ja mies loput, joten tuskin on ongelma työnantajalle varsinkin kun sama virka oli auki vasta pari vuotta sitten, eli tarvivat nopeasti jonkun pysyvämmän työntekijän.

Kerran olen ollu työhaastattelussa n. 16 raskausviikolla. Olin just menny naimisiin ja tuleva pomo kysyi, että onko sulla ehkäisyasiat kunnossa( kun raskaudesta siis ei saa kysyä?!) vastasin totuudenmukaisesti että kyllä on.
Kyllähän tuosta sanomista tuli....mut samassa paikassa jatkoin vielä seuraavaan äitiyslomaan saakka, sit irtisanouduin.

Palkkasin raskaana olevan ja hän ei maininnut asiasta työhaastattelussa. Hyvin pian töiden aloittamisen jälkeen alkoi maha näkyä ja asia tuli ilmi. Koeaikaa en ollut jostain syystä muistanut laittaa työsoppariin -oma mokani ja siitä lähin olen aina laittanut sen 4 kk-. Onneksi työ oli määräaikainen ja olisi joka tapauksessa päättynyt ennen äitiysloman alkua. Ongelmaksi tässä tapauksessa tuli se, että työ on fyysistä/ rankkaa ja kerroin siitä mitenkään kaunistelematta. Nainen sanoi, ettei työn vaativuus ole hänelle mikään probleema. No kyllähän se sitä todellakin oli ja hän oli jatkuvasti sairauslomalla, tai muuten määkimässä ettei jaksa. V*****i suoraan sanottuna! Hän tiesi, ettei pysty kasvavan mahansa kanssa ko. hommiin ja tuli siis epärehellisyytensä takia palkatuksi.

Rouva kehtasi vielä jälkikäteen pyytää suosituksia. Arvatkaa kerran saiko... Eikä häntä otettu enää edes haastatteluun, kun haki myöhemmin uutta työtä meiltä. Huono kuva jäi muuten mukavasta ihmisestä. Itsekin olen äiti, enkä syrjisi toista äitiä tai raskaana olevaa kunhan olisi sopiva työhön.

Minkä takia edes haet sellaista työtä jonka saamiseen voi vaikuttaa oletko raskaana vai et. Etsi joku lyhyempi pätkä töitä. Mun mielestä on oksettavaa, että työnantajia voidaan kusettaa tosta noin vaan.

[QUOTE="Aaaa";28289369]Minkä takia edes haet sellaista työtä jonka saamiseen voi vaikuttaa oletko raskaana vai et. Etsi joku lyhyempi pätkä töitä. Mun mielestä on oksettavaa, että työnantajia voidaan kusettaa tosta noin vaan.[/QUOTE]

Jaa, tuskin kaupan alalla on niin justiinsa onko raskaana vai ei :)
Ja lyhyt pätkähän tää on, ehkä mahdollisuus jatkaa syksyllä, muuten kesätyö. Älä siis turhaa hikeenny.

Alkuperäinen kirjoittaja Työnantaja;28289340:
Palkkasin raskaana olevan ja hän ei maininnut asiasta työhaastattelussa. Hyvin pian töiden aloittamisen jälkeen alkoi maha näkyä ja asia tuli ilmi. Koeaikaa en ollut jostain syystä muistanut laittaa työsoppariin -oma mokani ja siitä lähin olen aina laittanut sen 4 kk-. Onneksi työ oli määräaikainen ja olisi joka tapauksessa päättynyt ennen äitiysloman alkua. Ongelmaksi tässä tapauksessa tuli se, että työ on fyysistä/ rankkaa ja kerroin siitä mitenkään kaunistelematta. Nainen sanoi, ettei työn vaativuus ole hänelle mikään probleema. No kyllähän se sitä todellakin oli ja hän oli jatkuvasti sairauslomalla, tai muuten määkimässä ettei jaksa. V*****i suoraan sanottuna! Hän tiesi, ettei pysty kasvavan mahansa kanssa ko. hommiin ja tuli siis epärehellisyytensä takia palkatuksi.

Rouva kehtasi vielä jälkikäteen pyytää suosituksia. Arvatkaa kerran saiko... Eikä häntä otettu enää edes haastatteluun, kun haki myöhemmin uutta työtä meiltä. Huono kuva jäi muuten mukavasta ihmisestä. Itsekin olen äiti, enkä syrjisi toista äitiä tai raskaana olevaa kunhan olisi sopiva työhön.

Ihan vain muistutukseksi. Et saa päättää koeajalla kenenkään työsuhdetta jos raskaana. Sori vaan.

En kertoisi noin alussa. Se ei saa lain mukaan vaikuttaa palkkaamiseen, joten en kokisi tarpeelliseksi kertoa, enhän olisi perheellenikään kertonut vielä tuossa vaiheessa (paitsi tietysti miehelle).

vieras: Kyllä saa erityisen painavista syistä. Ota selvää työlainsäädännöstä. Raskauden lisäksi myöskään äitiys-/isyyvapaa, tai vanhempainvapaa ei ole este irtisanomiselle toisin kuin yleisesti luullaan. Tuskin tosin olisin muutenkaan tätä rouvaa yrittänyt saada pois kun muutamasta kuukaudesta oli kyse, enkä halua ammattiliittoa niskaani. Saipahan rahaa vauvaansa varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Työnantaja;28289858:
vieras: Kyllä saa erityisen painavista syistä. Ota selvää työlainsäädännöstä. Raskauden lisäksi myöskään äitiys-/isyyvapaa, tai vanhempainvapaa ei ole este irtisanomiselle toisin kuin yleisesti luullaan. Tuskin tosin olisin muutenkaan tätä rouvaa yrittänyt saada pois kun muutamasta kuukaudesta oli kyse, enkä halua ammattiliittoa niskaani. Saipahan rahaa vauvaansa varten.

En ole sama vieras, mutta RASKAUDEN takia ei saa irtisanoa koeaikana eikä muutoinkaan. Äityis ym muiden vapaiden aikana voidaan ihan samalla lailla kuin muitakin irtisanoa mm. tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia. Työnantajalla on näyttövelvollisuus siitä ettei irtisanominen johdu raskaudesta. Tiedän asian kun olen työoikeutta opiskellut yliopistossa.

Mikään laki ei oikeasti muuten kiellä työnantajaa haastattelussa kysymästä raskaudesta.

Esim ap:n tapauksessa työnantaja hakee kesätyöntekijää joka olisi valmis jatkamaan myös syksyllä. Työnantajalla hakee pidempiaikaista työntekijää, joten hänellä on oikeus varmistua ettei ap ole jäämässä syystä tai toisesta pois töistä.

Mutta siis mitään järkeä ei ole haastattelussa kertoa raskaudesta jos sitä ei kysytä. Mutta muuten on vastattava rehellisesti.

[QUOTE="vieras";28289422]Ihan vain muistutukseksi. Et saa päättää koeajalla kenenkään työsuhdetta jos raskaana. Sori vaan.[/QUOTE]

Tällaisesswa tapauksessa kyllä saisi irtisanoa raskauden takia. Työnantaja on haastattelussa ilmoittanut että työ on fyysisesti raskasta. Työnantajalla on velvollisuus haastattelussa selvittää, että hakija on myös fyysisesti sopiva kyseiseen työtehtävään. Ihan jo työntekijän työturvallisuuden vuoksi.

Ja koska työntekijä on haastattelussa valehdellut omasta kunostaan, on työnantaja oikeutettu purkamaan työsuhteen.

Haastattelussa ei saa valehdella. Se on irtisamomisperuste.

Tällaisesswa tapauksessa kyllä saisi irtisanoa raskauden takia. Työnantaja on haastattelussa ilmoittanut että työ on fyysisesti raskasta. Työnantajalla on velvollisuus haastattelussa selvittää, että hakija on myös fyysisesti sopiva kyseiseen työtehtävään. Ihan jo työntekijän työturvallisuuden vuoksi.

Ja koska työntekijä on haastattelussa valehdellut omasta kunostaan, on työnantaja oikeutettu purkamaan työsuhteen.

Haastattelussa ei saa valehdella. Se on irtisamomisperuste.

Ja raskausdesta ei saa kysyä suoraan eikä kiertoteitse. Laittomaan kysymykseen valehteleminen ei ole irtisanomisperuste.

Raskas työ ja raskaus eivät ole toisiaan poissulkevia, eikä fyysinen työkään ole irtisanomisperuste vaikka olisi kuinka raskaana ja sairaslomalla. Työhöntulotarkastus on se, jolla selvitetään työtekijän fyysinen sopivuus työhön. Työnantajalla on velvollisuus järjestää työntekijän tehtäviä sellaisiksi, joita työntekijä voi raskaana hoitaa. Jos tehtäviä ei voi muuttaa, niin työntekijä voi jäädä sairaslomalle. Eihän työnantajalla ole oikeutta irtisanoa muitakaan työntekijöitä sairaslomien takia.

Vaikka maallikoiden korviin jokin asia tuntuisi epäreilulta, ei se kuitenkaan tee sitä lailliseksi toiminnaksi.

Mikään laki ei oikeasti muuten kiellä työnantajaa haastattelussa kysymästä raskaudesta.

Esim ap:n tapauksessa työnantaja hakee kesätyöntekijää joka olisi valmis jatkamaan myös syksyllä. Työnantajalla hakee pidempiaikaista työntekijää, joten hänellä on oikeus varmistua ettei ap ole jäämässä syystä tai toisesta pois töistä.

Mutta siis mitään järkeä ei ole haastattelussa kertoa raskaudesta jos sitä ei kysytä. Mutta muuten on vastattava rehellisesti.

Kyllä se on kiellettyä. Ja asiaa ei mitenkään muuta se, vaikka työnantaja hakisi pitkäaikaista työntekijää.

Yhteistyössä