Olen menossa epäpätevänä hakijana työhaastatteluun, mutta nyt suunnittelenkin oppisopimusta kyseiselle alalle... menenkö silti haa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
Tänään siis työhaastattelu. Ei mihinkään tiettyyn paikkaan, vaan henkilö, jolle soitin eräästä tietystä paikasta, sanoi ettei juuri siihen paikkaan ole mahkuja (koska olen epäpätevä), mutta tiedossa on kuulemma saman alan paikkoja, joihin hän voisi haastatella minut etukäteen ja sitten suoraan esittää työnantajille...

Nyt olenkin selvittänyt mahdollisuuksiani oppisopimuskoulutukseen alalle, jonka työpaikkoja hain epäpätevänä. Menenkö silti työhaastatteluun tänään ja sanon, että olisin kiinnostunut tulemaan töihin oppisopimuksella?? Kai tämä henkilöä voi työnantajille sitäkin esittää? Eikös se ole työnanatajlle periaatteessa sama, tai ehkä parempikin, että olen oppisopimuksella kuin epäpätevänä?

Vai onko siinä palkkauksessa jotain eroa? Joutuuko työnantaja käymään läpi jonkun paperisodan tms...??

No tottakai on eroa, työnantaja oppisopimustyöntekijän ottaessaan sitoutuu häntä opettamaan niin että hän on pätevä valmistuessaan. Tottakai kannattaa mennä työhaastatteluun, tämä ihminen voi tietää myös paikkoja johon otetaan tai on otettu oppisopimuksella, niin voit sitä kautta saada paikan.

Itse menin töihin aivan normaalilla vuoden määräaikaisella sopimuksella äitiysloman sijaiseksi. Kuukauden tai pari töissä oltuani työnantaja yllätti minut antamalla minulle oppisopimuspaperit. Jatkoin työntekoa normaalisti kuten siihenkin asti, mutta jouduin täyttämään lomakkeita, joihin merkittiin kuukausittaiset työtunnit tehtäväalueittain. Minulle ei siis muuttunut mikään, mutta työnantaja sai rahaa minun palkkaamisestani. Valmistuin konttorityöntekijäksi. Mitään virallista teoriaopetusta ei ollut.

Voithan ehdottaa, että suo kiinnostaisi MYÖS mahdollisuus oppisopimuksesta kyseiselle alalle. Työnantaja saa korvausta siitä, että joku opettaa sua alalle. Mutta sitoutuu myös palkkaamaan sinut muistaakseni kolmeksi vuodeksi töihin koulutuksen jälkeen. Se voi olla miinusta joillekin työpaikoille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta sitoutuu myös palkkaamaan sinut muistaakseni kolmeksi vuodeksi töihin koulutuksen jälkeen. Se voi olla miinusta joillekin työpaikoille.

Ai niinkö??? En tiennytkään...

En oikein usko, että tuo kolme vuotta pitää paikkansa. Itselläni oli vain vuoden sopimus. Eiköhän ajat voi sopia tilanteen ja tapauksen mukaan.

Tottakai menet, jos töihin pääseminen kiinnostaa. Sanot siellä suoraan, että sinua kiinnostaa myös nuo hommat oppisopimuskoulutuksena. Kummankaan saaminenhan ei ole mitenkään varmaa, mutta on sitä kauttakin nuo molemmat vaihtoehdot vetämässä.

Yhteistyössä