Työttymyys on AINA valinta!

  • Viestiketjun aloittaja grrrrr
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä lähden nyt nukuttaan lapset- mä hankin tässä ketjussa muuten itselleni bannin :whistle:
Sepä lieni ap:n tarkoituskin :) En vaan usko, että kukaan voi olla oikeasti noin tyhmä. Naureskelee siellä nyt, kun kaikki puolustaa omaa kantaansa :)
Ap:n pointti oli ilmaista ärtymyksensä (sitähän täällä tehdään jatkuvasti muissakin aloituksissa?) ja herätellä ihmisiä ajattelemaan. Täällä puolustetaan paljon nyt niitä syitä, miksi tämä valinta on tehty (mikä ei sikäli minua kiinnosta) mutta kukaan ei ole vielä kertonut edes yhtä tilannetta missä työttömyys ei olisi itsestä kiinni. En ole tuomitsemassa toisten valintoja, en. Mutta minun mielestäni on elämässä otettava vastuu omista ratkaisuistaan, seisottava niiden takana, ja sattuu vaan ärsyttämään ihmiset jotka syyttää muita/yhteiskuntaa jostain tilanteesta, mihin ovat itse vastuullisia.

Got the point?
 
omasta tahdosta työtön
joo mä olen valinnut työttömyyden. Kun oli töissä kaupan kassalla 21h/vko, oli pakko ottaa ylimääräisiä työvuoroja kun niitä tarjottiin, hyppiä työnantajan pillin mukaan. kuunnella tuollaisia kääkättäviä asiakkaita kuin sinä varmaan olet. Lapsille piti aina etsiä hoitajaa yllättävien työvuorojen ilmetessä.
Nyt olen työtön, sosku maksaa elämisen, rahaa jää käteen 500? enemmän kuin silloin kun olin töissä ja aikaa lapsille, se on tärkein asia tässä vaiheessa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
Täysin idioottimainen väite.Ei pidä läheskään kaikkien kohdalla paikkansa.Taitaa olla melko yksinkertainen hlö jos tosissaan noin ajattelee.
Niin, vaikka töitä olisi tarjolla (mitä tahansa töitä ), tyhmä ei kannata olla. Tilanne täytyy arvioida omasta lähtökohdasta käsin. Siitä on etua yhteiskunnallekin pitkällä tähtäimellä siinä tapauksessa, että valitsee työttömyyden sen sijaan että menisi esim. tekemään väärän alan pätkätyötä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Disaronno:
Eli tee niin tai näin niin jostain aina moititaan. Tottahan se tietysti on että, työttömyys on aina oma valinta. Pointtisi aukesi minulle mutta......Sopiiko se kaikille jos jompi kumpi vanhemmista ( kaiketi isä ) on viikkokausia pois kotoa lasten luota? Äitihän ei voi noin tehdä ettei ole huono äiti :D Tai onko se elämää että perhe kenties lapsikatraan kanssa kuorma-auto pakattuna ajelee ympäri suomenmaata töiden perässä? Toivottavasti ymmärsit minun pointin.
Ymmärsin, enkä ole missään vaiheessa kenekään valintoja tuominnut tai paheksunut. Paheksun sitä, että ihmiset sysää omat valintansa muiden niskoille ja valittavat siitä. piis :)
 
asian vierestä
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Mä en ihan oikeasti nyt lähtisi millään pikkusummalla töihin,no way.
Etkö sä halua opiskelemaan ja sairaanhoitajaksi? Aika pikkusummia ne tienaa :whistle: Ok, sun ei nyt äippälomalla kannata ja niin kauan kun saat liiton rahaa (?) mutta huonopalkkaselle alalle säkin olet lopulta menossa.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
Täysin idioottimainen väite.Ei pidä läheskään kaikkien kohdalla paikkansa.Taitaa olla melko yksinkertainen hlö jos tosissaan noin ajattelee.
Niin, vaikka töitä olisi tarjolla (mitä tahansa töitä ), tyhmä ei kannata olla. Tilanne täytyy arvioida omasta lähtökohdasta käsin. Siitä on etua yhteiskunnallekin pitkällä tähtäimellä siinä tapauksessa, että valitsee työttömyyden sen sijaan että menisi esim. tekemään väärän alan pätkätyötä.
Mitä hyötyä siitä on yhteiskunnalle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Työttömyys ei ole aina oma valinta. Miehen työpaikalla menossa yt neuvottelut ja jos potkut tulee niin se ei todellakaan ole oma valinta!!!! Oma valinta sen sijaan on se että mitä sitten tekee?? Hakeeko töitä vai ei!!! Ja vaikka hakee, niin ei niitä välttämättä aina heti löydy.
No ap.. eikö sulla ole mitään kommentoitavaa tähän?
 
vieras
kyllähän työkkäri muuttoavustuksia maksaa, mutta ajatellaanpas asiaa näin. 3-4 kuukautta epätoivoista työn etsintää lähialueita lainat pitää maksaa pois ja eläminen maksaa... säästöt on käytetty... sit pitäis muuttaa muualle asumaan ja töihin... noh semmonen hommahan yleensä vaatii asunnon uudelta paikkakunnalta... vuokra sanotaan nyt vaikka 400?/kk vuokratakuu 2kk (800?) ja sit vielä muutosta tulevat kulut päälle ja todennäköisesti ei käy niin hyvä tuuri että ei tarvii pitää kahta asuntoa päällekkäin yhden kuukauden ajan... elikkäs tämän iloisen pikku työttömän pitäis jostain repästä semmonen pari tonnia että pääsis töihin... ei taida olla enää siinä vaiheessa kiinni omasta valinnasta...
 
se on järkevä valinta
Mä oon ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Valintaa saa perustella, ja joskus ne perustelut on todella hyvät ja kuka tahansa järkevä ihminen valitsee tietyissä tilanteissa enemmin sen työttömyyden. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että se on valinta.
 
Vieras
Ja mitä tuohon työn perässä muuttamiseen tulee niin siksihän ne pienet kunnat vaan pienenee ja kuolee, kun ihmiset muuttaa töiden perässä muualle.

Tosiasia on kuitenkin, että kaikki Suomen työttömät eivät mahdu pääkaupunkiseudulle, vaikka täällä töitä riittäisikin. Ja veikkaampa, että jos työttömien muuttoaalto tänne tulisi, olisi noistakin työpaikoista se samanlainen tappelu, kuin pienillä paikkakunnilla täälä hetkellä on. Pitkällä tähtäimellä ajateltuna ei ole todellakaan kansantaloudellisesti kannattavaa, että kaikki Suomen asukkaat asuisivat (töiden takia) pääkaupunkiseudulla; valitolla ei yksinkertaisesti ole varaa muihin suoriin kustannuksiin, mitä se toisi tullessaan, (esimerkiksi kaikki peruspalvelut päivähoidosta terveydenhuoltoon, kaikki kustannukset ovat näissä paljon suurempia pk- seudulla kuin muualla Suomessa). Eikä täälläkään tuota lääniä loputtomiin riitä edes asumiseen.

Tuo työkkärin maksama muuttoavustus on mielestäni loistava kannustin silloin, kun ei ole omaa perhettä yms välttämättömiä siteitä paikkakunnalle, josta töitä ei vain löydy.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Työttömyys ei ole aina oma valinta. Miehen työpaikalla menossa yt neuvottelut ja jos potkut tulee niin se ei todellakaan ole oma valinta!!!! Oma valinta sen sijaan on se että mitä sitten tekee?? Hakeeko töitä vai ei!!! Ja vaikka hakee, niin ei niitä välttämättä aina heti löydy.
No ap.. eikö sulla ole mitään kommentoitavaa tähän?
No, uskon että ylemmissä kommenteissani tuli ehkä jo vastaus jos viitsit lukea? Toki potkujen tullessa on normaalia olla hetki työttömänä. JOS haluaisi heti töitä ja olisi valmis tekemään MITÄ VAAN niin niitä löytyisi. Sitäpaitsi ei tää liittyny ollenkaan aloituksen pointtiin....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
Täysin idioottimainen väite.Ei pidä läheskään kaikkien kohdalla paikkansa.Taitaa olla melko yksinkertainen hlö jos tosissaan noin ajattelee.
Niin, vaikka töitä olisi tarjolla (mitä tahansa töitä ), tyhmä ei kannata olla. Tilanne täytyy arvioida omasta lähtökohdasta käsin. Siitä on etua yhteiskunnallekin pitkällä tähtäimellä siinä tapauksessa, että valitsee työttömyyden sen sijaan että menisi esim. tekemään väärän alan pätkätyötä.
Mitä hyötyä siitä on yhteiskunnalle?
Tossa aikaisemmin kirjoitin vastauksen tähän kysymykseen. Jos odotan muutaman kuukauden, että saan sitä työtä, johon olen kouluttautunut, saan tässä "oikeassa työssä" parempaa palkkaa ja maksan enemmän veroja kuin jos siivoaisin, olisin mäkkärissä tai kaupan kassalla. Useamman pätkän tehnyt pätkäläinen työllistyy vain uuteen pätkään. Se tietää epävarmuutta ja mahdollisia uusia työttömyysjaksoja.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
Täysin idioottimainen väite.Ei pidä läheskään kaikkien kohdalla paikkansa.Taitaa olla melko yksinkertainen hlö jos tosissaan noin ajattelee.
Niin, vaikka töitä olisi tarjolla (mitä tahansa töitä ), tyhmä ei kannata olla. Tilanne täytyy arvioida omasta lähtökohdasta käsin. Siitä on etua yhteiskunnallekin pitkällä tähtäimellä siinä tapauksessa, että valitsee työttömyyden sen sijaan että menisi esim. tekemään väärän alan pätkätyötä.
Mitä hyötyä siitä on yhteiskunnalle?
Tossa aikaisemmin kirjoitin vastauksen tähän kysymykseen. Jos odotan muutaman kuukauden, että saan sitä työtä, johon olen kouluttautunut, saan tässä "oikeassa työssä" parempaa palkkaa ja maksan enemmän veroja kuin jos siivoaisin, olisin mäkkärissä tai kaupan kassalla. Useamman pätkän tehnyt pätkäläinen työllistyy vain uuteen pätkään. Se tietää epävarmuutta ja mahdollisia uusia työttömyysjaksoja.
Mistä tämä väite että "usemman pätkän tehnyt työllistyy vain uuteen pätkään" ? Mikset voi tehdä niitä hanttihommia sen aikaa kun samalla etsit oman ala töitä?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja se on järkevä valinta:
Mä oon ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Valintaa saa perustella, ja joskus ne perustelut on todella hyvät ja kuka tahansa järkevä ihminen valitsee tietyissä tilanteissa enemmin sen työttömyyden. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että se on valinta.
Nimenomaan, joku sentään tajuaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Mä en ihan oikeasti nyt lähtisi millään pikkusummalla töihin,no way.
Etkö sä halua opiskelemaan ja sairaanhoitajaksi? Aika pikkusummia ne tienaa :whistle: Ok, sun ei nyt äippälomalla kannata ja niin kauan kun saat liiton rahaa (?) mutta huonopalkkaselle alalle säkin olet lopulta menossa.
Tiedän,mutta puhuin tämän hetkisestä tilanteesta.
Eikä mun äippäloma vielä ole alkanut =)
 
Minä valitisisin kyllä työttömyden jos vaihtoehtona olisi elää tuilla kotona tai lähteä tekemään kolutusta vastaamatonta matalapalkkaista työtä hankalin työajoin sanotaan vaikkapa tuonne Mäntsälän korkeudelle. Sillä olen ajokortiton ja työmatka kävisi työlääksi julkisilla sekä kustannuksiltaan ei se työnteko varmaan olisi kovin kannattavaa. Lisäksi pitäisi sanoa lasten nykyinen päivähoitopiakka irti ja hakea paikkaa ympärivuorokautisesta, jotta saisin työajat ja hoitoajat yhteensovitettua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
Täysin idioottimainen väite.Ei pidä läheskään kaikkien kohdalla paikkansa.Taitaa olla melko yksinkertainen hlö jos tosissaan noin ajattelee.
Niin, vaikka töitä olisi tarjolla (mitä tahansa töitä ), tyhmä ei kannata olla. Tilanne täytyy arvioida omasta lähtökohdasta käsin. Siitä on etua yhteiskunnallekin pitkällä tähtäimellä siinä tapauksessa, että valitsee työttömyyden sen sijaan että menisi esim. tekemään väärän alan pätkätyötä.
Mitä hyötyä siitä on yhteiskunnalle?
Tossa aikaisemmin kirjoitin vastauksen tähän kysymykseen. Jos odotan muutaman kuukauden, että saan sitä työtä, johon olen kouluttautunut, saan tässä "oikeassa työssä" parempaa palkkaa ja maksan enemmän veroja kuin jos siivoaisin, olisin mäkkärissä tai kaupan kassalla. Useamman pätkän tehnyt pätkäläinen työllistyy vain uuteen pätkään. Se tietää epävarmuutta ja mahdollisia uusia työttömyysjaksoja.
Mistä tämä väite että "usemman pätkän tehnyt työllistyy vain uuteen pätkään" ? Mikset voi tehdä niitä hanttihommia sen aikaa kun samalla etsit oman ala töitä?
Puhun omasta kokemuksesta. Juuri näin tein. Tein hanttihommia, kun etsin oman alan töitä. Pääsin vihdoin omalle alalle, mutta pätkälle, josta on seurannut vaan pätkiä toisen perään - vuosikausia. Toki haen vakituista oman alan työtä, mutta sitä ei ole eteen tullut, eikä kyse ole siitä, ettenkö olisi hakenut. Kuten aikaisemmin jo kerroin, en ole ainutlaatuinen tässä asiassa. Asiasta on tehty tutkimusta. Jos työllistyy väärälle alalle ja pätkälle, sitä se on vielä pitkälle tulevaisuuteen. Usko tai älä. Tässä on elävä esimerkki. En suosittele.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mrrr simpuravieköön:
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Alkuperäinen kirjoittaja mrrr simpuravieköön:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja simpuravieköön:
joo mun mieskin on valinnut ihan tarkoituksella työttömyyden, ihan vaan huvikseen on tehnyt joka päivä työpaikka hakemuksia jo vuoden ajan, se on sen harrastus
hahhah. No, onko se hakenut vain tietynlaisia duuneja vai kelpaako kaikki? (ja mitähän te tekisitte jos työttymyyskorvausta ei olis... olisko vähän pakko löytää töitä jostain?)
tietynlaista joo. Koulutukseltaan on jotain jota ei ole 20-v tehnyt, on ollut aivan erityyppisessä työssä. omaa koulutusta vastaava työtä ei voi hakea ja on hakenut, mutta koska ei ole tehnyt sitä työtä niin vasta valmistuneet tai joilla työkokemusta menee aina edelle. Ja työ mitä on tehnyt vaatii nykyään koulutuksen. On hakenut muutakin hommaa, mutta ei oikeesti kannata lähteä työhön josta saa palkkaa vähemmän kuin työttömyyskorvausta siinä ajaa vain perheen vararikkoon. Suunnitelmissa on nyt kouluttautuminen
Niin niin, huomataan lause "ei kannata mennä töihin mistä saa vähemmän palkkaa kuin työttömyyskorvausta" (ei mustakaan kannata, ei) Mutta: tämä on ihan selvä valinta jäädä kotiin! valinta! oma valinta! ottakaa vastuu valinnastanne älkääkä iniskö!
me otetaan vastuu...mitä sitten...saadaan inistä siitä huolimatta samalla oikeudella kun sä olet ottanut sen paska duunin ja iniset siellä kokoajan et viddu kun viduddaa mennä töihin!
En mä valita. Enkä mä sanonut etteikö ihmisillä olisi oikeutta valita työttömyyttä, joissain tilanteissa se on hetkellisesti munkin mielestä jopa järkevä ratkaisu. Mutta se ei poista sitä, etteikö se aina olisi itse tehtävissä oleva ratkaisu, ja mua ärsyttää kaverit jotka makaa kotona, elää yhteiskunnan varoilla ja kehtaa valittaa kun ei töitä MUKA löydy. Se oli pointti. Sä taisit mennä vähän ohi siitä pointista jo.
öö, ja sun tosi mahtava pointti on, että kaikki työttömät on sellasia kuin sun kaverit...
 
paskanmarjat
Alkuperäinen kirjoittaja grrrrr:
Sairaudet luetaan pois, sillon ei toki työntekoon pysty. Mutta muuten, jokaisessa tapauksessa, työttömänä oleminen on valinnasta kiinni. Vaakakupissa työttömyyttä puoltamassa saattaa olla isojakin syitä, mutta oma päätös se on aina.

Että ihan turhaan täällä kitisette! Hitto! Ärsyttää tutuissakin se miten jaksetaan purnata että kun ei niitä töitä vaan löydy niin pitää maata kotona nyyyyyyyh!
itse hain vuoden töitä aktiivisesti enen kuin tärppäsi, ja olisin ottanut vastaan mitä vain, mutta enpä kelvannut heseen tai mäkkiinkään kun olen ylikoulutettu sinne. onneksi sitten löytyi ihan oma aloitteisesti tämä nykyinen työ, jota ei edes työkkärissä ilmoiteltu. ei pidä tuomita jos ei tunne tapausta.
 
ehkä,jos ei sitten kelpuuta mitatahansa työtä. kyllähän monet valittaa ettei saa töitä,mutta rima on sitten niin korkeella etten ihmettele miksei tärppää. varsinkin montavuotta kotona ollut kouluttamaton ei ehkä ole ykkösvalinta mihinkään. sillon pitää alottaa pohjalta.
 
Yhteiskuntatieteilijän näkökulma asiaan: työttömyydessä yksi suuri ongelma on nk. kohtaanto-ongelma, eli tarjolla olevat työpaikat ja työttömänä olevat henkilöt eivät kohtaa, koska tarjolla olevat työpaikat vaativat sellaista koulutusta (esim. it-ala), jota työttömillä ei yksinkertaisesti ole. Tällöin ei voi syyttää työtöntä siitä, että hänellä ei ole heittää lonkalta takataskusta sitä koulutusta, mitä tarjolla olevat työpaikat kulloinkin vaatisivat. Näin ollen ap on väärässä.

Ap tietenkin yrittää sanoa, että mars kaikki korkeakoulutetut työttömät siivoamaan. Mikäköhän järki on korkeakoulutetuilla siivoojilla? Mieluummin odotellaan, että suhdanteet paranevat ja pääsevät alalle, jolle ovat kouluttautuneet. Tällöin saadaan myös enemmän verovaroja.
 

Yhteistyössä