Työttymyys on AINA valinta!

  • Viestiketjun aloittaja grrrrr
  • Ensimmäinen viesti
vieras
http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=7148046&index=348&anchor=7148046

Ei muuten tuossakaan vaadita koulutusta, vaikkakin kokemus ja koulutus katsotaan eduksi. Siitä vain kaikki hakemaan huoltopäällikön pestiä :D
 
Saanko kysyä?
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Ei helvetti täällä on koomisia ihmisiä.

"Työkkärin sivuilla oli sata lähihoitajan paikkaa auki, ei niissä yhdessäkään lukenut, että pitäisi olla koulutus."

No kas kun lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti ja lähihoitajana ei voi toimia kuin lähihoitajan koulutuksen saanut, tai korkeintaan sairaanhoitaja voi mennä tekemään koulutustaan alempaa duunia. Ei siinä erikseen tarvitse edellyttää koulutusta, koska nimikesuojattujen hoitajien töitä ei vaan voi tehdä ilman sitä koulutusta.
No miks helvetissä minäkin teen lähihoitajan töitä??? Miksi meidän firmassa on useita jotka tekee lähihoitajan töitä ilman ammattia??
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Saanko kysyä?:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Ei helvetti täällä on koomisia ihmisiä.

"Työkkärin sivuilla oli sata lähihoitajan paikkaa auki, ei niissä yhdessäkään lukenut, että pitäisi olla koulutus."

No kas kun lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti ja lähihoitajana ei voi toimia kuin lähihoitajan koulutuksen saanut, tai korkeintaan sairaanhoitaja voi mennä tekemään koulutustaan alempaa duunia. Ei siinä erikseen tarvitse edellyttää koulutusta, koska nimikesuojattujen hoitajien töitä ei vaan voi tehdä ilman sitä koulutusta.
No miks helvetissä minäkin teen lähihoitajan töitä??? Miksi meidän firmassa on useita jotka tekee lähihoitajan töitä ilman ammattia??
Koska huh huh pitää lähihoitajina vain sairaalan ja terveyskeskuksien lähihoitajia? Kun lähihoitajan alue on paljon laajempi.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Saanko kysyä?:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Ei helvetti täällä on koomisia ihmisiä.

"Työkkärin sivuilla oli sata lähihoitajan paikkaa auki, ei niissä yhdessäkään lukenut, että pitäisi olla koulutus."

No kas kun lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti ja lähihoitajana ei voi toimia kuin lähihoitajan koulutuksen saanut, tai korkeintaan sairaanhoitaja voi mennä tekemään koulutustaan alempaa duunia. Ei siinä erikseen tarvitse edellyttää koulutusta, koska nimikesuojattujen hoitajien töitä ei vaan voi tehdä ilman sitä koulutusta.
No miks helvetissä minäkin teen lähihoitajan töitä??? Miksi meidän firmassa on useita jotka tekee lähihoitajan töitä ilman ammattia??
Koska huh huh pitää lähihoitajina vain sairaalan ja terveyskeskuksien lähihoitajia? Kun lähihoitajan alue on paljon laajempi.
Niin minäkin vähän ajattelin :D
 
Ja omaa miestäni seuratessa, olen tullut vielä siihen tulokseen, että mitä vanhemmaksi tulet, sen vaikeampaa on löytää omaa koulutustansa vastaava työpaikka, mutta luovuttaa ei kannata. Sitkeästi hakemalla löytyy ihan se oman alankin paikka. Mies tarvitsi viimeksi hakemiseen 5 kk, ja edellisellä kerralla taisi mennä miltei 10 kk.

Luojan kiitos, että on se ansiosidonnainenkin olemassa, mies ei selkänsä takia voisi esim. tehdä siivoushommia tai monia muita fyysisiä töitä, mutta perheen talous ei sitten työn haun aikana romahda. Ja väitän, että on parempi, että koulutettu ihminen saa omaa koulutustaan vastaavaa työtä, sitä vastaavalla palkalla. Aika nopeasti ne isommat verotulot korvaavat ansiosidonnaisen kulut, tai pienemmän palkan verotulot.

Ja työssä viihtyminen on myös tärkeä juttu, on tosi kurjaa, jos pitää tehdä ihan mitä tahansa työtä pakotettuna.
 
vieras
Täytyy myöntää että työttömyys taitaa olla minulle valinta. En suostu tekemään töitä jossa saa palkkaa alle 7e/h kulujen jälkeen. Eli lehden jako ja eräät myyntitöt jossa palkasta vähennetään puhelin ja autokulut.
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja Saanko kysyä?:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Ei helvetti täällä on koomisia ihmisiä.

"Työkkärin sivuilla oli sata lähihoitajan paikkaa auki, ei niissä yhdessäkään lukenut, että pitäisi olla koulutus."

No kas kun lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti ja lähihoitajana ei voi toimia kuin lähihoitajan koulutuksen saanut, tai korkeintaan sairaanhoitaja voi mennä tekemään koulutustaan alempaa duunia. Ei siinä erikseen tarvitse edellyttää koulutusta, koska nimikesuojattujen hoitajien töitä ei vaan voi tehdä ilman sitä koulutusta.
No miks helvetissä minäkin teen lähihoitajan töitä??? Miksi meidän firmassa on useita jotka tekee lähihoitajan töitä ilman ammattia??
Periaatteessa työnantaja voi ottaa lähihoitajan työhön ihmisen jolla ei ole ammattia. Ainakin sellasessa paikassa missä ei kaikkien tarvitse hoitajia olla vastuun tai muun vuoksi. Mutta lähihoitaja nimikettä ei voi käyttää muut kun lähihoitajat. Se on tosiaan suojattu nimike ja olisi laitonta käyttää sitä ilman ammattia. Jos työnantaja hakee töihin lähihoitajaa niin todennäköisesti haluaa töihin juurikin lähihoitajan ( ? ) Kyllähän vielä jonkun verran täysin kouluttamattomiakin on hoitotyötä tekemässä esim. vanhainkodeissa. Sairaalassa en ole koskaan törmännyt ja sinne kyllä varmasti haluavat ainakin sen lh-koulutuksen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ja omaa miestäni seuratessa, olen tullut vielä siihen tulokseen, että mitä vanhemmaksi tulet, sen vaikeampaa on löytää omaa koulutustansa vastaava työpaikka, mutta luovuttaa ei kannata. Sitkeästi hakemalla löytyy ihan se oman alankin paikka. Mies tarvitsi viimeksi hakemiseen 5 kk, ja edellisellä kerralla taisi mennä miltei 10 kk.

Luojan kiitos, että on se ansiosidonnainenkin olemassa, mies ei selkänsä takia voisi esim. tehdä siivoushommia tai monia muita fyysisiä töitä, mutta perheen talous ei sitten työn haun aikana romahda. Ja väitän, että on parempi, että koulutettu ihminen saa omaa koulutustaan vastaavaa työtä, sitä vastaavalla palkalla. Aika nopeasti ne isommat verotulot korvaavat ansiosidonnaisen kulut, tai pienemmän palkan verotulot.

Ja työssä viihtyminen on myös tärkeä juttu, on tosi kurjaa, jos pitää tehdä ihan mitä tahansa työtä pakotettuna.
mun mies ei myöskään voi mitä tahansa hommaa tehdä. sydän vika jonkun verran estää työntekoa, vaika muuten nomaalia elämää saakin elää.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Periaatteessa työnantaja voi ottaa lähihoitajan työhön ihmisen jolla ei ole ammattia. Ainakin sellasessa paikassa missä ei kaikkien tarvitse hoitajia olla vastuun tai muun vuoksi. Mutta lähihoitaja nimikettä ei voi käyttää muut kun lähihoitajat. Se on tosiaan suojattu nimike ja olisi laitonta käyttää sitä ilman ammattia. Jos työnantaja hakee töihin lähihoitajaa niin todennäköisesti haluaa töihin juurikin lähihoitajan ( ? ) Kyllähän vielä jonkun verran täysin kouluttamattomiakin on hoitotyötä tekemässä esim. vanhainkodeissa. Sairaalassa en ole koskaan törmännyt ja sinne kyllä varmasti haluavat ainakin sen lh-koulutuksen.
No kyllä mä ihan vastuussa olen ihmisistä jotka siellä on, esim. yövuoroissa olen yksin töissä. Ja niitä on paljon, ei vain jonkin vertaa ja tarkoitan nyt vanhusupuolta/lastenpuolta/nuortenpuolta/kehitysvammaisia ym..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
No kyllä mä ihan vastuussa olen ihmisistä jotka siellä on, esim. yövuoroissa olen yksin töissä. Ja niitä on paljon, ei vain jonkin vertaa ja tarkoitan nyt vanhusupuolta/lastenpuolta/nuortenpuolta/kehitysvammaisia ym..
Oletko muuten lähihoitaja nimikkeellä vai jollain muulla?
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
No kyllä mä ihan vastuussa olen ihmisistä jotka siellä on, esim. yövuoroissa olen yksin töissä. Ja niitä on paljon, ei vain jonkin vertaa ja tarkoitan nyt vanhusupuolta/lastenpuolta/nuortenpuolta/kehitysvammaisia ym..
Oletko muuten lähihoitaja nimikkeellä vai jollain muulla?
Ohjaaja nimikeellä olen, mutta eikö tuo ole sama millä nimellä olen, samat työt mä siellä teen kuin kaikki muutkin ;)
 
ei ole sama asia
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Ohjaaja nimikeellä olen, mutta eikö tuo ole sama millä nimellä olen, samat työt mä siellä teen kuin kaikki muutkin ;)
Lähihoitajan työhön et silti voi hakeutua. Jos paikkailmoituksessa etsitään lähihoitajaa, ei sinne sinua oteta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole sama asia:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Ohjaaja nimikeellä olen, mutta eikö tuo ole sama millä nimellä olen, samat työt mä siellä teen kuin kaikki muutkin ;)
Lähihoitajan työhön et silti voi hakeutua. Jos paikkailmoituksessa etsitään lähihoitajaa, ei sinne sinua oteta.
Nyt asia on varmaan selvinnyt kaikille. Eli jos ilmossa lukee lähihoitaja, niin kouluttamaton ei voi saada kuin määräaikaisen pestin.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole sama asia:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Ohjaaja nimikeellä olen, mutta eikö tuo ole sama millä nimellä olen, samat työt mä siellä teen kuin kaikki muutkin ;)
Lähihoitajan työhön et silti voi hakeutua. Jos paikkailmoituksessa etsitään lähihoitajaa, ei sinne sinua oteta.
Ai jaa, no miksi mä sitten pääsin sinne kun haettiin lähihoitajaa? Oonks mä leikisti töissä? Varmaan pitää irtisanoa itseni kun en mä voi ees olla täällä töissä.. :whistle:
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Periaatteessa työnantaja voi ottaa lähihoitajan työhön ihmisen jolla ei ole ammattia. Ainakin sellasessa paikassa missä ei kaikkien tarvitse hoitajia olla vastuun tai muun vuoksi. Mutta lähihoitaja nimikettä ei voi käyttää muut kun lähihoitajat. Se on tosiaan suojattu nimike ja olisi laitonta käyttää sitä ilman ammattia. Jos työnantaja hakee töihin lähihoitajaa niin todennäköisesti haluaa töihin juurikin lähihoitajan ( ? ) Kyllähän vielä jonkun verran täysin kouluttamattomiakin on hoitotyötä tekemässä esim. vanhainkodeissa. Sairaalassa en ole koskaan törmännyt ja sinne kyllä varmasti haluavat ainakin sen lh-koulutuksen.
No kyllä mä ihan vastuussa olen ihmisistä jotka siellä on, esim. yövuoroissa olen yksin töissä. Ja niitä on paljon, ei vain jonkin vertaa ja tarkoitan nyt vanhusupuolta/lastenpuolta/nuortenpuolta/kehitysvammaisia ym..
Niin voi olla, että vieläkin on paljon kouluttamattomia...Mä en ole enää muutamaan vuoteen tehnyt töitä muualla kun sairaalassa...Oletko sä yksin töissä sellasessa paikassa jossa tarvii olla esim. lääkkeiden kanssa tekemisissä? Esim. vanhainkodeissa olen kyllä törmäänyt siihen, että toinen on kouluttamaton ja toinen koulutettu yövuorossa. Ei periaatteessa hoitopaikkaa voisi jättää yksin kouluttamattoman vastuulle. Jos jotakin sattuu niin tulee kamalan kohu siitä miksei paikalla ole hoitajaa. Toki jos paikalle saa koulutettua henkilökuntaa tarvittaessa niin sitten eri asia. Tai sitten jossain asumispalveluissa voi varmaan olla kuka vain. Mä olen itse lähihoitaja ja sairaanhoitaja ja aika paljon törmännyt siihen mitä kukakin saa tehdä. Ennen oli vapaampaa, mutta nykysin vaaditaan jo sitä koulutustakin monessa paikassa.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole sama asia:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Ohjaaja nimikeellä olen, mutta eikö tuo ole sama millä nimellä olen, samat työt mä siellä teen kuin kaikki muutkin ;)
Lähihoitajan työhön et silti voi hakeutua. Jos paikkailmoituksessa etsitään lähihoitajaa, ei sinne sinua oteta.
Nyt asia on varmaan selvinnyt kaikille. Eli jos ilmossa lukee lähihoitaja, niin kouluttamaton ei voi saada kuin määräaikaisen pestin.
Ai jaa no kiva tietää :D :D :D
 
vieras
No kyllä se vaan niin on että niitä töitä ei ihan jokapaikassa vaan ole! Itselläni tällähetkellä vakituinen työ, mutta viime viikolla kuultiin että niin vaan alkaa lomautukset meilläkin, tosin ei vielä mitään varmaa tietoa ole. Ne työpaikat mitä tarjolla olisi, vaatii koulutuksen kyseiselle alalle, mutta minun koulutusta vastaavia paikkoja ei ole. Olen myös katonut naapurikunnista paikkoja, mutta siellä sama juttu. Tässä meidän kaupungissa ja lähiympäristössä on nyt irtisanottu useita satoja työntekijöitä kesästä lähtien, joten tosissaan on työpaikat nyt kortilla täällä päin.
Mulle kyllä kävis työ kuin työ, ei tarvitsisi olla edes omaa alaani, mutta kun ei niitä töitä ole! Just tässä mietin, että jos nyt lopputili tulee, kai se on lähdettävä lähihoitajaksi opiskelemaan, niitä töitä olisi kyllä, vaikka en ikipäivänä haluaisi sitä työtä tehdä.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Niin voi olla, että vieläkin on paljon kouluttamattomia...Mä en ole enää muutamaan vuoteen tehnyt töitä muualla kun sairaalassa...Oletko sä yksin töissä sellasessa paikassa jossa tarvii olla esim. lääkkeiden kanssa tekemisissä? Esim. vanhainkodeissa olen kyllä törmäänyt siihen, että toinen on kouluttamaton ja toinen koulutettu yövuorossa. Ei periaatteessa hoitopaikkaa voisi jättää yksin kouluttamattoman vastuulle. Jos jotakin sattuu niin tulee kamalan kohu siitä miksei paikalla ole hoitajaa. Toki jos paikalle saa koulutettua henkilökuntaa tarvittaessa niin sitten eri asia. Tai sitten jossain asumispalveluissa voi varmaan olla kuka vain. Mä olen itse lähihoitaja ja sairaanhoitaja ja aika paljon törmännyt siihen mitä kukakin saa tehdä. Ennen oli vapaampaa, mutta nykysin vaaditaan jo sitä koulutustakin monessa paikassa.
Olen öisin yksin sellaisessa paikassa jossa pitää antaa tarvittaessa lääkkeitä ja annan aamulla ja illalla lääkkeet ja minä ne annan. Enpä ole edes ajatellut että tälläinen saa niin suuren kohun :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole sama asia:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Ohjaaja nimikeellä olen, mutta eikö tuo ole sama millä nimellä olen, samat työt mä siellä teen kuin kaikki muutkin ;)
Lähihoitajan työhön et silti voi hakeutua. Jos paikkailmoituksessa etsitään lähihoitajaa, ei sinne sinua oteta.
Nyt asia on varmaan selvinnyt kaikille. Eli jos ilmossa lukee lähihoitaja, niin kouluttamaton ei voi saada kuin määräaikaisen pestin.
Ai jaa no kiva tietää :D :D :D
Mutta ainahan ne voi ottaa eri nimikkeellä töihin. Ainakin itse haen kaikkia mieleisiä työpaikkoja. Ja itseasiassa vähemmänkin mieluisia. Parhaimmillaan paikka on ollut 80km päässä, jossa olisin käynyt kotipaikkakunnalta. Mutta oli kuitenkin samalla työssäkäyntialueella ja mieluisa paikka muuten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Ei helvetti täällä on koomisia ihmisiä.

"Työkkärin sivuilla oli sata lähihoitajan paikkaa auki, ei niissä yhdessäkään lukenut, että pitäisi olla koulutus."

No kas kun lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti ja lähihoitajana ei voi toimia kuin lähihoitajan koulutuksen saanut, tai korkeintaan sairaanhoitaja voi mennä tekemään koulutustaan alempaa duunia. Ei siinä erikseen tarvitse edellyttää koulutusta, koska nimikesuojattujen hoitajien töitä ei vaan voi tehdä ilman sitä koulutusta.

Ammattioikeudet

Valvira myöntää hakemuksesta oikeuden harjoittaa ammattia laillistettuna ammattihenkilönä, ammatinharjoittamisluvan tai oikeuden käyttää terveydenhuollon ammattihenkilön nimikesuojattua ammattinimikettä.

Olemme toimivaltainen viranomainen, vastaanotamme hakemuksia ja teemme edellä kerrottuja päätöksiä myös ulkomailla suoritetuista koulutuksista.

Luvattomasta terveydenhuollon ammattihenkilönä toimimisesta voidaan Suomessa tuomita joko sakko- tai vankeusrangaistus.
Terveydenhuollon ammattihenkilöt
Laillistetut ammattihenkilöt

Laillistettuja ammattihenkilöitä, joille lain nojalla myönnetään ammatinharjoittamisoikeus, ovat lääkäri, hammaslääkäri, proviisori, psykologi, puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, farmaseutti, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti, toimintaterapeutti, optikko ja hammasteknikko (17 nimikettä).

Edellä mainittuja ammatteja saa säännönmukaisesti harjoittaa vain ao. laillistettu ammattihenkilö.

Valvira myöntää hakemuksesta laillistuksen em. ammatteihin.
Luvan saaneet ammattihenkilöt

Valvira voi myöntää laillistuksen tai ammatinharjoittamisluvan niille ulkomaalaisille, jotka ovat EU/ETA:n ulkopuolisen valtion kansalaisia ja jotka ovat suorittaneet ao. ammattiin johtavan koulutuksen muussa kuin EU/ETA-valtiossa.

Lupa on aina määräaikainen ja se voi olla rajoitettu tiettyyn ammattitehtävään.
Nimikesuojatut ammattihenkilöt

Nimikesuojatun ammattihenkilön ammattinimikkeitä ovat terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun asetuksen mukaan apuvälineteknikko, jalkaterapeutti, koulutettu hieroja, kiropraktikko, naprapaatti, osteopaatti, lähihoitaja, psykoterapeutti, sairaalafyysikko, sairaalageneetikko, sairaalakemisti, sairaalamikrobiologi ja sairaalasolubiologi (13 nimikettä).

Nimikesuojattu apuhoitaja, hammashoitaja, jalkojenhoitaja, koulutettu kiropraktikko, koulutettu naprapaatti, koulutettu osteopaatti, kuntohoitaja, lastenhoitaja, lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja, mielenterveyshoitaja, mielisairaanhoitaja ja perushoitaja katsotaan edelleen terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen tarkoittamaksi terveydenhuollon ammattihenkilöksi.

Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammateissa voivat toimia muutkin henkilöt, joilla on riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Heillä ei kuitenkaan ole oikeutta käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä.

Valvira merkitsee terveydenhuollon ammattihenkilöistä ylläpidettävään rekisteriin ammattinimikettä käyttämään oikeutetun ammattihenkilön.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Niin voi olla, että vieläkin on paljon kouluttamattomia...Mä en ole enää muutamaan vuoteen tehnyt töitä muualla kun sairaalassa...Oletko sä yksin töissä sellasessa paikassa jossa tarvii olla esim. lääkkeiden kanssa tekemisissä? Esim. vanhainkodeissa olen kyllä törmäänyt siihen, että toinen on kouluttamaton ja toinen koulutettu yövuorossa. Ei periaatteessa hoitopaikkaa voisi jättää yksin kouluttamattoman vastuulle. Jos jotakin sattuu niin tulee kamalan kohu siitä miksei paikalla ole hoitajaa. Toki jos paikalle saa koulutettua henkilökuntaa tarvittaessa niin sitten eri asia. Tai sitten jossain asumispalveluissa voi varmaan olla kuka vain. Mä olen itse lähihoitaja ja sairaanhoitaja ja aika paljon törmännyt siihen mitä kukakin saa tehdä. Ennen oli vapaampaa, mutta nykysin vaaditaan jo sitä koulutustakin monessa paikassa.
Itse olin kesätöissä täysin ilman koulutusta. Ja hoidin vuoron osastolla yksin sairaala-apulaisena ja annoin lääkkeet. Sairaanhoitaja tosin jakoi lääkkeet annostelijaan ja samassa talossa oli sairaanhoitajia.
 
Ja minkäs mie sille mahdan, jos työnantaja ei jatkanu työsuhdetta... Ei ollut tarvetta enää, näin kävi monelle muullekkin samassa työpaikassa ja valinta oli tietenkii minun. Tuskimpa vain, ihan mielelläni olisin jatkanu.. Ja nyt on vaikee lähtee hakee töitä, kun raskaus näkyy ulospäin. Tuskimpa kukaan ottaa töihin, vaikka eihän se este saisi ollakkaan ja varastohommiin vaan nostelee painavia tavaroita tai ajaa trukkii, ku tavallisellakaan autolla en osaa ajaa.... Mut empä valita, on ihan kivaa olla kotona :)
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Niin voi olla, että vieläkin on paljon kouluttamattomia...Mä en ole enää muutamaan vuoteen tehnyt töitä muualla kun sairaalassa...Oletko sä yksin töissä sellasessa paikassa jossa tarvii olla esim. lääkkeiden kanssa tekemisissä? Esim. vanhainkodeissa olen kyllä törmäänyt siihen, että toinen on kouluttamaton ja toinen koulutettu yövuorossa. Ei periaatteessa hoitopaikkaa voisi jättää yksin kouluttamattoman vastuulle. Jos jotakin sattuu niin tulee kamalan kohu siitä miksei paikalla ole hoitajaa. Toki jos paikalle saa koulutettua henkilökuntaa tarvittaessa niin sitten eri asia. Tai sitten jossain asumispalveluissa voi varmaan olla kuka vain. Mä olen itse lähihoitaja ja sairaanhoitaja ja aika paljon törmännyt siihen mitä kukakin saa tehdä. Ennen oli vapaampaa, mutta nykysin vaaditaan jo sitä koulutustakin monessa paikassa.
Olen öisin yksin sellaisessa paikassa jossa pitää antaa tarvittaessa lääkkeitä ja annan aamulla ja illalla lääkkeet ja minä ne annan. Enpä ole edes ajatellut että tälläinen saa niin suuren kohun :eek:
Nuo lääkeasiat on vähän vaikeita...Monessa paikassa kyllä kouluttamatonkin voi antaa lääkkeet potilaalle, jos vain koulutettu on ne jakanut. Se saattaa olla ihan ok, mutta (resepti) tarvittavien anto ehkä ei...Jos jotakin joskus sattuu niin on hankalampi juttu. Tosin se taitaa olla työnantajan ongelma eikä sun. Jos kyseessä on hoitopaikka niin kyllä paikalla tarvisi olla ihan hoitajakin. Mutta voihan näissä olla jotain porsaanreikiä. Pääpointti on kuitenkin se, että kouluttamattoman ihmisen palkkaaminen ei onnistu monenkaan lähihoitajan työhön. Kouluttamaton ei voi vastuuta joka asiasta kantaa ja on siinä muutenkin monta juttua miksi työnantajan kannattaa palkata juurikin se koulutuksen saanut.

 
NAlleta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Niin voi olla, että vieläkin on paljon kouluttamattomia...Mä en ole enää muutamaan vuoteen tehnyt töitä muualla kun sairaalassa...Oletko sä yksin töissä sellasessa paikassa jossa tarvii olla esim. lääkkeiden kanssa tekemisissä? Esim. vanhainkodeissa olen kyllä törmäänyt siihen, että toinen on kouluttamaton ja toinen koulutettu yövuorossa. Ei periaatteessa hoitopaikkaa voisi jättää yksin kouluttamattoman vastuulle. Jos jotakin sattuu niin tulee kamalan kohu siitä miksei paikalla ole hoitajaa. Toki jos paikalle saa koulutettua henkilökuntaa tarvittaessa niin sitten eri asia. Tai sitten jossain asumispalveluissa voi varmaan olla kuka vain. Mä olen itse lähihoitaja ja sairaanhoitaja ja aika paljon törmännyt siihen mitä kukakin saa tehdä. Ennen oli vapaampaa, mutta nykysin vaaditaan jo sitä koulutustakin monessa paikassa.
Itse olin kesätöissä täysin ilman koulutusta. Ja hoidin vuoron osastolla yksin sairaala-apulaisena ja annoin lääkkeet. Sairaanhoitaja tosin jakoi lääkkeet annostelijaan ja samassa talossa oli sairaanhoitajia.
Näin voi kyllä toimia. Silloin vastuussa on se sairaanhoitaja. Se on vastuussa myös niistä lääkkeistä jotka potilaalle annat (vaikka ei olisi vieressäkään).
 
Juu,tottahan tuo monen kohdalla on.Itsekin oisin töitä saanut rakennuksien loppusiivouksia tekemään, 0-37,5h/vko ois ollu tarjolla.Kieltäydyin tuosta työstä,koska haluan hieman vakaampaa tulonlähdettä,en välillä täysiä vkotunteja ja sit parin vkon tunnittomia pätkiä.
 

Yhteistyössä