Työ stressaa ja ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressaantunut

Vieras
Olen aina pitänyt työstäni ja työkaverit ovat yhtä lukuunottamatta oikein mukavia. Tämä yksi on kuitenkin jo pidemmän aikaa ollut oikea ilmapiirin myrkyttäjä ainaisella kiukuttelullaan ja käskyttämisellään. Varsinainen esimies tämä henkilö ei ole, mutta tavallaan korkeimmassa asemassa kuitenkin. Niinpä hän kokee tarpeelliseksi olla pikkupomona tarpeen tullen että saisi asiat sujumaan toivomallaan (=itselleen helpoimmalla) tavalla. Muilta siis vaaditaan joustoa ja venymistä suuntaan jos toiseen.

Aiemmin annoin asian olla (se on yleinen toimintatapa kaikilla, koska kukaan ei halua asettua vastahankaan), ja kuvittelin että tilanne kyllä rauhoittuu... Eihän se siitä ole rauhoittunut mihinkään vaan pahentunut ajan myötä. Viimeisen kuukauden aikana olen kuullut olevani vainoharhainen, enkä kuulemma tee työtäni kunnolla, minulla on huono työmotivaatio, unohtelen asioita enkä halua tehdä mitään ylimääräistä. ??? Tuntuu niin pahalta, kun aina olen työni kunnolla hoitanut.

Tällä kuluneella viikolla oli jo pakko ottaa yhteyttä neuvolaan että sain saikkua loppuviikoksi, todistuksen mukaan selkäkipujen vuoksi vaikka todellisuudessa kamala stressi oli syynä. Jotenkin ei vain enää jaksa moista menoa.

Huomenna pitäisi taas mennä töihin, mutta kamala ahdistus ja sydämentykytys tulee jo pelkästä ajatuksesta. Äitiyslomaankin (maaliskuun alkuun) on vielä ihan liikaa aikaa.

Lisähuolena tietenkin on vielä se, että erityisesti nyt toisen raskauskolmanneksen aikana pitäisi välttää stressiä.

Olisiko kenelläkään vinkkejä, miten jaksaa loppuun asti? Vauvan vointi tässä tietenkin tärkeintä on, tarpeen tullen lopetan vaikka työt.

Sairaslomaa tai sitten menet sen oikean esimiehen, työnantajan tms. luokse ja kerrot koko asian ja ko. pikkupomon käyttäytymisestä, tämä vaihtoehto olisi hyvä koko työyhteisön kannalta, sillä eihän tuollainen alistaminen ole ollenkaan asiallista. Työnantajan velvollisuus on puuttua moiseen älyttömyyteen. Ymmärrettävää on kuitenkin, jos sinulla ei sisu riitä puuttua asiaan kokonaisvaltaisemmin nyt, kun on tärkeämpääkin ajateltavaa, sillä yksin tuollaiseen pitkään vallinneeseen tilanteeseen puuttuminen vaatii paljon ja varmasti stressaa. Olisiko kenestäkään työkaverista sinulle tueksi? Tai onko mahdollista vältellä sitä pomottajaa? Jos ei muu auta, lääkärille vaan. Tsemppiä!! Joka tapauksessa yritä olla välittämättä ja jätä nuo syyttelyt omaan arvoonsa.

Jos sinä kerran olet valmis lopettamaan työt tarvittaessa nyt jo niin miksi et sitten nostaisi tuollaisesta "pikkupomon" käytöksestä meteliä. Ei tuollaista tarvitse kenenkään kestää!! Ja jos kerran sinulle on sama oletko töissä vai et niin mitä menetät jos metelin nostat!

Eihän sitä tiedä...sehän voi poikia hyvääkin!!

Tsemiä!

Yhteistyössä