tympeät lääkärit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja välikäsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

välikäsi

Vieras
millaisia kokemuksia teillä synnytysreissuiltanne on lääkäreistä? toivottavasti parempia kuin minulla sillä niin tympeän ylimielitä kohtelua sain mikkelin keskussairaalassa miesgynekologilta että sen muistan ikäni... voisin valittaa vaan kun hän tais olla peräti ylilääkäri itse...

Valita sellaiseen paikkaan, missä ylilääkäri ei valituksia käsittele? (lääninhallitus esim.) Synnärillä oli aika koppava lähtötarkastuslääkäri, mut joskus aikaisemmin kävin miesgynellä (ei ollu vaihtoehtoja), ja se reissu oli kans luokkaa huhhuh... Lääninhallituskin päätyi antamaan asiasta huomautuksen, ei ollut kuulemma ainoa kerta.

Tietääkö kukaan että mikä osastonlääkäri oikeen on?

Onko hän jotekin korkeammalla hierarkiassa kun nuo tavalliset lääkärit?
Ylilääkärikö on sitten vielä osastonlääkäriäkin "korkeampi"?

Itse olen saanut ihan ok kohtelua. Mutta yksi naislääkäri oli kyllä aika hassu. Oli aluksi ihan ystävällinen, mutta kun kuuli että tulen sektioon synnytyspelon vuoksi niin hän repesi. Huusi minulle kun tutki minua (mm." en ota sormia täältä pois ennen kuin tulet vähän alemmaksi") ja oli muutenkin vihamieline ja tympääntynt.
Voi varmasti olla mukava ja hyväkin lääkäri mutta mulle oli kyllä outo.
Lähdin aivan shokissa vastaanotolta, kävelin suoraan osaston vessaan ja istuin siellä shokissa...en tiedä kuinka kauan, varmaan yli puoli tuntia ja heräsin siihen kun joku koputti oveen ja sanoi odottaneensa jo puoli tuntia.

Lähtötarkastus tehdään vain vauvalle. Ainakin Hyksissä.

Lastenlääkäri tutkii vauvan sairaalan lähtötarkastuksessa.
Äideille ei tehdä lähtötarkastusta sairaalassa vaan sen sijaan on se jälkitarkastus noin 12 viikon päästä synnytyksestä. Se joka edellyttää sitä päivärahaakin.
Yleensä on todella mahdoton edes päästä näkemään lääkäriä synnytyssairaalassa, ainakin minun kokemuksen mukaan. Ei kätilöt lääkäriä kutsu jos ei ole aivan hengen hätä. Kätilöt sen sijaan voivat tarvittaessa tutkia äidin vointia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 15:03 piitu kirjoitti:
mammammaa , mitä lähtötarkastuslääkäri oikein teki? Olen kuullut, että lähtötarkasus tehdään vain vauvalle?

Lähtötarkastus tehdään myös "epparityypeille", ainaki OYS:ssa. Itse tarkastus oli asiallinen, mut kun mainitsin että synnytyskätilö ei ollut, nii täti vastas vaa tylysti että itte oot sille päätäs aukonu, ei muuten kukaan täällä huonosti käyttäydy. Juttelin vielä miehen kans ihan vasta tuosta, nii hänkin sanoi, että tuo kyseinen kätilö näytti v:neelta jo saliin eka kerran tullessaan, ja että oli "tympeä".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 15:44 Jeressa kirjoitti:
Mammammaa millon teit valituksen (kuinka kauan sitten) ja kuinka kauan päätöksen (huomautus annetaan tiedoksi) saaminen kesti?

Tuo oli joskus "viime vuosituhannen puolella..." Kyllähän siihen aikaa kului, että päätös saatiin, piti ensin tehdä jollekin kaupungin terveydenhoidosta vastaavalle huomautusta, mut toki olivat omiensa puolella siellä... Vastausaikaa annetaan aina puolin ja toisin muutama viikko, joten siihenkin kuluu aikaa, ja lääninhallituksessa menee tietenkin sen mukaan, miten siellä on muuta paperia sisällä

Mää synnytin Oyksissa ja tehtiin vaälilihan leikkus. Mulle ei tehty jälkitarkastusta. Eikä lääkäri sitä leikkausta tarkastanut enää ompelun jälkeen. Onko muita joille on käynyt näin?

[/quote]

Lähtötarkastus tehdään myös "epparityypeille", ainaki OYS:ssa. Itse tarkastus oli asiallinen, mut kun mainitsin että synnytyskätilö ei ollut, nii täti vastas vaa tylysti että itte oot sille päätäs aukonu, ei muuten kukaan täällä huonosti käyttäydy. Juttelin vielä miehen kans ihan vasta tuosta, nii hänkin sanoi, että tuo kyseinen kätilö näytti v:neelta jo saliin eka kerran tullessaan, ja että oli "tympeä".
[/quote]

Oys:ssa pääsääntöisesti kätilö tekee lähtötarkastuksen, siihen nähden ei olemassa mitään "epparityyppi"-porukkaa. Sen sijaan jos äii haluaa tai synnytyksessä on ollut jotakin erikoista, tekee lähtötarkastuksen lääkäri.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 17:12 kätilö kirjoitti:
Oys:ssa pääsääntöisesti kätilö tekee lähtötarkastuksen, siihen nähden ei olemassa mitään "epparityyppi"-porukkaa. Sen sijaan jos äii haluaa tai synnytyksessä on ollut jotakin erikoista, tekee lähtötarkastuksen lääkäri.

Mä en kyllä pyytänyt nimenomaan lääkäriä ja pelkopolilla vakuutettin, ettei synnytyksessäkään ollut mitään "erikoista"... (vai onko imukuppi + eppari sitten erikoinen?) Ja tuo henkilö jonka kans juttelin, sanoi mulle, että "eppareille" tehdän lähtötarkistus... *hohhoijaa...*

[/quote]

Mä en kyllä pyytänyt nimenomaan lääkäriä ja pelkopolilla vakuutettin, ettei synnytyksessäkään ollut mitään "erikoista"... (vai onko imukuppi + eppari sitten erikoinen?) Ja tuo henkilö jonka kans juttelin, sanoi mulle, että "eppareille" tehdän lähtötarkistus... *hohhoijaa...*[/quote]

imukuppisynnytys on epäsäännöllinen synnytys... Eppari itsessään ei tee synnytystä epäsäännölliseksi.

Mammammaa, mitä tuo miesgyne teki että sai huomautuksen?
Tekikö hän fyysisesti jotain väärin/pahaa, vai oliko ilkeä tai asiaton muuten? Minkä luokan käytöksen tarvii olla että saa huomautuksen?
Pitikö sinun todistaa jotenkin tuo lääkärin teko? Useinhan ei ole todistajaa paikalla eikä aina :laugh: nauhuriakaan pokkarissa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 20:24 Vieras kirjoitti:
Tekikö hän fyysisesti jotain väärin/pahaa, vai oliko ilkeä tai asiaton muuten? Minkä luokan käytöksen tarvii olla että saa huomautuksen?
Pitikö sinun todistaa jotenkin tuo lääkärin teko? Useinhan ei ole todistajaa paikalla eikä aina :laugh: nauhuriakaan pokkarissa.

Lääninhallitus perusteli ratkaisunsa sillä, että tk-lääkäreiltä ja valituksesta saadun palautteen perusteella tämän gynen pitäisi kiinnittää huomiota kommunikointiin potilaan kanssa. Omalla osallani hän meni kommenteissaan liian henkilökohtaisuuksiin (ei mitenkään "lääketieteellisesti") eikä selittänyt, miksi mitäkin pitäisi tehdä. Itse olin vielä nuihin aikoihin niin vähän joutunut gynejen kans yleensäkin tekemisiin, että iski jo alkuunsa paniikki, ku vastaanotolla oli mies. Ja sitten tuo kommunikointitaidottomuus vei tilanteen ihan onnettomaksi...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 15:47 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 15:03 piitu kirjoitti:
mammammaa , mitä lähtötarkastuslääkäri oikein teki? Olen kuullut, että lähtötarkasus tehdään vain vauvalle?

Meillä on tainnut olla sama kätilö, vieläkin poden traumoja siitä... Saiko kätilö mitään huomautusta? Oon ite miettinyt, että pitäskö tehdä valitus...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 21:28 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 20:24 Vieras kirjoitti:

Lääninhallitus perusteli ratkaisunsa sillä, että tk-lääkäreiltä ja valituksesta saadun palautteen perusteella tämän gynen pitäisi kiinnittää huomiota kommunikointiin potilaan kanssa. Omalla osallani hän meni kommenteissaan liian henkilökohtaisuuksiin (ei mitenkään "lääketieteellisesti") eikä selittänyt, miksi mitäkin pitäisi tehdä. Itse olin vielä nuihin aikoihin niin vähän joutunut gynejen kans yleensäkin tekemisiin, että iski jo alkuunsa paniikki, ku vastaanotolla oli mies. Ja sitten tuo kommunikointitaidottomuus vei tilanteen ihan onnettomaksi...
Mitä tuo lääkäri sanoi? Mitä pidettiin liian henkilökohtasena?

10 vuotta sitten kävin synnyttämässä esikoiseni. Lääkäri oli aivan per-stä. Makasin salissa ja kärvistelin supistuksia kun lääkäri tuli tekemään sisätutkimusta. Pyysin, että jos hän odottaisi hetken, että supistus menisi ohi. Olisi mukavampi molemmille. Eipä tyyppi odottanut. Hanska käteen, liukkaria sormiin ja kohdunsuuta koittaan. Kätilö yritti urheasti lohduttaa, mutta ei se paljon auttanut. Siipä refleksinomaisesti potkaisin lääkärisetää itsepuolustukseksi. Lääkäri repi hanskan kädestään ja huusi ulosmennessään, että tähän huoneeseen hän ei enää tule! Mielessäni pistin kädet ristiin ja totesin, että Luojan kiitos!
Onneksi synnytys sujui hyvin, eikä lääkäriä tarvittu loppuaikana.
Nyt kun sain tietää olevani raskaana, otin ensitöikseni selvää onko ko. lääkäri vielä töissä sairaalassa. Ei ole, joten mieli on parempi mennä synnyttään. Miehelle ilmoitin jo raskauden alkuvaiheessa, että jos sama möllö tyyppi on siellä kun synnytän, niin lähden vaikka parkkipaikalle synnyttään. Minua se äijä ei pitele! Onneksi ei tarvi pitää sanaansa tossa p-paikkajutussa kun se äijä ei enää ole siellä. :whistle:

Viitaten edelliseen viestiin. Vastatkaa nyt alan ihmiset, miksi lääkärit tekee noin?
Onko niilä niin kiire vai onko ne niin s-a-t-a-nan typeriä?
Miten voi mennä kouristuksen aikana tutkimaan ja suuttua sitten muka siitä jos potkaisurefleksi toimii?
Ihan väärällä alalla. Kaikkien noiden nimet pitäisi julkaista jossain listassa. Onneksi edes TEolla on se lista josta saa tiettää että onko tämän niminen saanut varoitusta, niin tietää että sllle ei ainakaan aikaa varaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 22:47 Vieras kirjoitti:
Mitä tuo lääkäri sanoi? Mitä pidettiin liian henkilökohtasena?

No sanotaanko vaikka, että siihen ei loppujen lopuksi paljoa vaadittu enää kaiken muun hässäkän jälkeen. Sitä, mitä sanoi, voi hyvinkin pitää seksistisenä ja kaksimielisenä.

Yhteistyössä