Tyhmä neuvola

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lily

Vieras
Onko kenellekkään muulle sattunut melko tietämätön neuvolantäti? Minun kohdalla on ko.hlö tehnyt monta pientä mokaa.Ja ihmettelen suuresti miksi hänet on palkattu sinne töihin,eikö viisaampia löytyisi. Tässä muutama fiba,mitä nyt satun muistamaan:

*kysyin yöimetyksestä,ei kunnon vastausta vaan mutisi että niin kauan kuin lapsi haluaa.Tokaisi sitten että tarjoa vettä,jos se kelpaa(sillä äänensävyllä että imetät sitten jos ei huoli vettä!)
*kun kerroin syöväni lisäravintoaineitä imetysen vuoksi,sanoi että katso ettei niistä saa D-vitamiinia,tulee muuten yliannostus kun annan sitä 5 tippaa päivässä.( kaikki tietää ettei d-vitamiinia saa rintamaidosta,tai melkein kaikki...)
*maitoallergiaepäilyissäni ei osannut neuvoa että minun pitää imetysaikana välttää ko.tuotteita.
*Kun kysyin että mitäs minä juotavaa vauvalle,jos ei tutteli/nan käy,niin sanoi että edessä on PITKÄ IMETYS( ei kertonut/tiennyt että apteekista saa reseptillä korvikemaitoa maitoallergiselle) Lisäksi suositteli pojan ollessa 6kk gefilusmaehua,jossa on kalsiumia,muttei kertonut että ne pitää lantrata.
*kananmuna-allergiselle lapselle kysyin vaihtoehdoksi MPR-rokotteelle munatonta versiota,niin ei tiennyt että sellasta on.seuraavalla käynnillä sanoi,että se rokote EI sisällä kananmunaa,vaan munan alkiota(heh,eikös se oo sama asia)

No tuossa ne mitä muistan puolitoistavuotisen neuvolataipaleen ajoilta. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten suhtauduitte? Pitäisikö tehdä valitus?

Kannattaisi ehkä jättää tyhmät kysymykset neuvolassa kysymättä! Miksi kysyit yöimetyksestä neuvolan tädiltä? tai mehun antamisesta? eiköhän se ole sinun ja vauvan välinen asia, mitä neuvolantäti siihen voi sanoa? On se neuvolantätikin voinut ajatella että sinä olet vähän tyhmä.

Tietenkin neuvolasta kysytään asioita,joita ei itse tiedä. Ja koska lapsi on ensimmäinen, eikä tuttavilla/sukulaisilla vielä ole tenavia,niin mistäs minä noita asioita tietäisin??? Mutta neuvolantätin ON TIEDETTÄVÄ nuo asiat. Ja esim. yöimetyksestä,moni täällä on kertonut että heidän neuvolasta on sanottu että puolivuotias pärjää ilman yöruokintaa.

Niin,neuvolat on perustettu siksi,että sieltä tyhmä asiakas kysyy neuvoja VIISAAMMALTA. Siksi neuvolantädin on tiedettävä vastaukset tyhmiin kysymyksiin,huomautus ekalle vastaajalle. Muutenhan neuvoloita ei edes tarvittaisi.Verorahoillahan ne maksetaan heidän palkat,joten kyllä sitä toivoo vastinetta saavansa.

Neuvolatätejä on monenlaisia mutta niin on neuvolan asiakkaitakin, ja joidenkin ihmisten kanssa ei vain tule juttuun. Jos tuntuu ettet saa kunnon vastauksia, etsi tietoa muualta :-)

Muuten, neuvolatätisi ei ole _ihan_ niin tyhmä kuin ajattelet... Niitä mehuja ei tosiaan tarvitse lantrata ellei halua, koska tuoremehu ei ole sen kummempaa kuin tuore hedelmä. Kananmuna ja kanan alkio eivät ole sama asia. Monet rokotteet kasvatetaan kanan alkioiden (siis ihan pienten kanavauvojen) soluissa, kuten se kysymäsi MRP. Rokotteeseen tarvittavat aineet eristetään sitten niistä soluista, joten itse rokotteessa ei ole kananmunaa.

Ei tuossa nyt minun mielestäni ole aihetta valituksen tekemiseen.

Kyllä neuvola on just sitä varten, että saa kysyä ""tyhmiäkin"" kysymyksiä. Mistä sitä muuten ensikertalainen kysyisi, jos ei ole sukulaisia tai tuttuja, joihin luottaisi???
Olen minäkin kysynyt paljon sellaista, jotka on monisynnyttäjille jo päivänselvyyksiä.

Empä tiedä tuosta oliko niin tyhmä neuvolantäti.

Ihan normaaleita vastauksia sait.

No kommentoin tuohon ensimmäiseen, kun muihin on kommentteja tullutkin. Eli

Ei neuvolantäti voi sanoa kauanko imetät öisin.. siihen pätee tuo sama 6kk suositus. Veden tarjoaminen auttaa kun haluaa lopettaa yöimetykset. Muut konstit ovatkin sitten vauvan ja vanhempien keksittävä. ratkaisuja on joka lähtöön!

Ja varsinainen maitoallergia todetaan lääkärissä, esim. neuvolalääkäri. Joka kirjoittaa tutkimusten jälkeen mahdollisen reseptin jne.

Yhteistyössä