Tutkimus: Nuorten äitien omat kokemukset äidiksi tulostaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tanja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tanja

Vieras

Hei! Oletko saanut lapsen alle 22-vuotiaana?

Kerro minulle oma tarinasi siitä, mitä on olla nuori ja äiti. Tarina voi alkaa esimerkiksi siitä, kun sait tietää olevasi raskaana. Millainen elämäntilanteesi (esimerkiksi koulutus, työ, seurustelu, asuminen) oli ennen raskautta ja muuttuiko elämäsi jotenkin, kun sait tietää raskaudesta? Mitä ajatuksia ja tunteita tieto raskaudesta sinussa herätti? Kerro myös odotusajasta ja elämästä lapsen syntymän jälkeen. Juuri sinun tarinasi on tärkeä tutkimukseni onnistumiseksi.

Teen kandidaatin tutkielmaa Jyväskylän yliopistoon, kasvatustieteen laitokselle. Tutkielmani aiheena ovat nuorten äitien omat kokemukset äidiksi tulostaan. Tutkielmaa ohjaa kasvatustieteen assistentti Eija Sevon. Tarinan voit palauttaa minulle sähköpostitse 10.11.2006 mennessä. Ainoastaan minä tutkielman tekijänä hyödynnän kerättyä aineistoa. Halutessasi voit kirjoittaa nimettömänä. Toivoisin kirjeestäsi kuitenkin ilmenevän ikäsi, montako lasta sinulla on ja minkä ikäisenä olet heidät saanut. Tarvittaessa annan lisätietoja tutkimuksesta.

Kiitos osallistumisestasi ja mukavia talvipäiviä!

Tanja Aakko
taanaakk@cc.jyu.fi

Olin 18-vuotias, olin kuukausi sitten aloittanut seurustelun ja opiskelut kauppakoulussa. Huomasin että kuukautiseni oli myöhässä ja rinnat todella arat. Äitini sanoi että se on raskauden merkki, mutta en uskonut. Pari viikkoa meni ja tein raskaustestin.. ja positiivinenhan se oli. Ensimmäinen reaktioni oli suuri pelko ja itkin kamalasti. En tiennyt miten kertoa tulevalle isälle tästä, koska olimme seurustelleet vasta muutaman kuukauden. Ja muutama päivä ennen olimme puhuneet ehkäisystä ja siitä etten tulisi raskaaksi. Soitin hänelle ja sanoin että meidän pitää puhua kun tulee töistä. Kun hän tuli töistä niin arvasi mitä aikoin kertoa. Ensin olimme ihan hiljaa ja pian hän halasi minua ja sanoi että meille tulee vauva.. :) Itkimme molemmat innosta ja parin viikon päästä menimme kihloihin ja muutimme omaan asuntoon. Raskausaika oli todella vaikea. Oksensin koko odotusajan ihan synnytykseen asti. Olin 6kk:lla, kun minulla todettiin munuaistulehdus ja jouduin viikoksi sairaalaan tiputukseen. Lapsella ei ollut hätää, mutta minulla ei ollut kuolema kaukana - lääkärin sanojen mukaan. Mutta loppuaika meni hyvin ja 4 päivää ennen laskettua aikaa syntyi terve, 3260g painava ja 51cm pitkä poikavauva. Se oli ihmeellistä aikaa. Synnytyskin oli aika pitkä, 15h 31min. Mutta tämän uurastuksen jälkeen olimme onnemme kukkuloilla. Aikaa meni n. 8kk, kun erosimme lapsen isän kanssa. Vuoden 2004 kesällä huomasin olevani taas raskaana, tälle samalle miehelle. Silloin hän vaati minua tekemään abortin, mutta en suostunut. Sanoin että itse päätät osallistutko lapsen elämään vai et, mutta synnytän lapsen joka tapauksessa. Meni muutama päivä ja hän halusi palata virallisesti yhteen ja niin hän muutti luokseni. Olimme onnellisia. Saman vuoden marraskuussa (2004), isäni kuoli keuhkosyöpään. Olin tuolloin 5kk raskaana. Se oli minulle kova pala. Isän hautajaisten jälkeen minulla alkoi voimakkaat supistukset ja jouduin sairaalaan. Loppuajan olinkin vuodelevossa. 3 päivää ennen laskettua aikaa syntyi terve, 48cm pitkä ja 3250g painava poikavauva. Synntys oli helppo, 5h 4min. Ja kaikki oli hyvin. Nyt olen 22-vuotias, 3,5-v. ja 1,7-v. poikien äiti. Opiskelen lastenohjaajaksi ensimmäistä vuotta. Kaikki on muuten hyvin, mutta olemme asumuserossa lasteni isän kanssa. Mutta hyvissä väleissä. Lasten saanti niin nuorena oli elämäni suurin päätös. Ja vaikka se on todella raskasta kahden lapsen kanssa ja opiskella pitkiä päiviä, niin en ole katunut päätöksiäni tehdä molemmat lapset. Jos lapsia ei olisi, en tiedä mitä elämäni olisi juuri nyt vai olisiko mitään. Lapset on auttanut jaksamaan mm. isän kuoleman yli ja kaikista muista murheista!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2006 klo 15:21 Tanja kirjoitti:
Hei! Oletko saanut lapsen alle 22-vuotiaana?

Kerro minulle oma tarinasi siitä, mitä on olla nuori ja äiti. Tarina voi alkaa esimerkiksi siitä, kun sait tietää olevasi raskaana. Millainen elämäntilanteesi (esimerkiksi koulutus, työ, seurustelu, asuminen) oli ennen raskautta ja muuttuiko elämäsi jotenkin, kun sait tietää raskaudesta? Mitä ajatuksia ja tunteita tieto raskaudesta sinussa herätti? Kerro myös odotusajasta ja elämästä lapsen syntymän jälkeen. Juuri sinun tarinasi on tärkeä tutkimukseni onnistumiseksi.

Teen kandidaatin tutkielmaa Jyväskylän yliopistoon, kasvatustieteen laitokselle. Tutkielmani aiheena ovat nuorten äitien omat kokemukset äidiksi tulostaan. Tutkielmaa ohjaa kasvatustieteen assistentti Eija Sevon. Tarinan voit palauttaa minulle sähköpostitse 10.11.2006 mennessä. Ainoastaan minä tutkielman tekijänä hyödynnän kerättyä aineistoa. Halutessasi voit kirjoittaa nimettömänä. Toivoisin kirjeestäsi kuitenkin ilmenevän ikäsi, montako lasta sinulla on ja minkä ikäisenä olet heidät saanut. Tarvittaessa annan lisätietoja tutkimuksesta.

Kiitos osallistumisestasi ja mukavia talvipäiviä!

Tanja Aakko
taanaakk@cc.jyu.fi

Raskaus oli toivottu ja suunniteltu. Pari tutkintoa taskussa ja työpaikka (ei tosin vakituinen). Ikää 21 vuotta.
Kavereilla ihan erilainen elämäntilanne kuin meillä. Oltiin oltu jo yhdessä pitkään ja suunniteltu perhettä. Tosin emme todellakaan tienneen mihin ryhdyimme!!!
Asuimme vuokralla. Olin toisaalta onneni kukkuloilla ja toisaalta todella epävarma tulevaisuudesta. Miten pärjäisin jos suhde kariutuisi? Pitäisikö vanhat ystävät yhteyttä lapsen syntymän jälkeen? jne.
Odotus aika oli aivan ihanaa. Nautin olostani, söin ja söin ja söin. Elin mahalleni ja itselleni.
Lapsen syntymän jälkeen kaikki meni pieleen. Ehkä kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta tai en yksin kertaisesti jaksanut.
Meille tuli parisuhteessa kriisiä. Erkaannuimme. Ajattelimme erota.. Kuitenkin pääsimme näistä kaikista hiljalleen jaloilleen ja uuteen elämään. Ajatukset siitä millainen isä lapsellani tulee olemaan ei kohdannut todellisuudessa, odotin liikaa. Mies jatkoi tavallaan omaa elämäänsä. Ehkä itsekkin tasoituin myöhemmin.

Olemme edelleen yhdessä, lapsi on kolme vuotias. Suunnitteella ei ole pitkään aikaa vielä toisia lapsia. Lähden töihin tammikuussa.

Yhteistyössä