Tutkimus: Lapset eivät kärsi äidin töihinpaluusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan lapsen kehitys ei kärsi, jos äiti menee töihin vain kuukausia synnytyksen jälkeen. Aikaisempien äitiystutkimuksen mukaan alle kolme vuotta kotona viettävien äitien lapset oppivat muita hitaammin ja YK:n lasten järjestö Unicef on kehottanut äitejä pysyttelemään kotona ainakin 12 kuukautta synnytyksen jälkeen.

Columbian yliopistossa New Yorkissa tehdyssä tutkimuksessa käännettiin kuitenkin aikaisempien tutkimusten kysymyksenasettelu päälaelleen. Aikaisemmin äitiyden vaikutusta lapsiin oli tarkasteltu olettamalla muu ympäristö muuttumattomaksi. Tutkijoiden mukaan tämä ei kuitenkaan vastaa todellisuutta, joten he laskivat olosuhteiden muutokset yhteen.

Tulosten mukaan työnteon kautta parantuva tulotaso ja siitä seuraava parempi elinympäristö nollaavat äidin poissaolon vaikutuksen lapsiin. Osa-aikaisesti työskentelemällä päästiin tutkimuksen mukaan vielä parempiin tuloksiin kuin täysiaikaiseen työelämään palaamalla. Tutkijoiden mukaan ratkaisevaksi nouseekin vanhemmuuden laatu.

- On erittäin tärkeää kuinka herkästi lapsen tarpeet otetaan huomioon. Jopa naiset, jotka työskentelevät yli 30 tuntia viikossa voivat parantaa tilannetta. Pitää vain vetää syvään henkeä kotiovella, jättää työmurheet taakseen ja keskittää kaikki huomio lapsen tarpeisiin, tutkimukseen osallistunut tutkija Jane Waldfogel sanoi brittilehti Guardianin mukaan.

Tutkimustulokset julkaistiin viime viikolla Society for Research in Child Development -tutkimusyhteisön lehdessä.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/08/02/tutkimus-lapset-eivat-karsi-aidin-toihinpaluusta/201010590/139

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Kiitos tasta! Sain vahan kevennettya huonoa omaa-tuntoa. Joudun nimittain palaamaan toihin ensi viikolla, kun vauva on 6 kk....

Miksi ihmeessä joudut? Miksi jätät lapsesi noin pienenä? itse en kyksenisi tekemään noin ja en usko moiseen tutkimukseen.

Mun lapsuudessa äitiysloma oli 3kk, äitini on sen jälkeen palannut töihin. Enpä ole kovinkaan siitä kärsinyt. Suomessa ollaan totuttu pitkiin äitiyslomiin, muualla maailmassa on ihan tavallista että muutaman kuukauden jälkeen palataan töihin. Ja ihan tavallisia ihmisiä heistä kasvaa silti.

- On erittäin tärkeää kuinka herkästi lapsen tarpeet otetaan huomioon. Jopa naiset, jotka työskentelevät yli 30 tuntia viikossa voivat parantaa tilannetta. Pitää vain vetää syvään henkeä kotiovella, jättää työmurheet taakseen ja keskittää kaikki huomio lapsen tarpeisiin, tutkimukseen osallistunut tutkija Jane Waldfogel sanoi brittilehti Guardianin mukaan.

Tää oli hyvin sanottu. Minä ainakin olen paljon parempi äiti nyt työssäkäydessäni kuin mitä hoitovapaalla. Töissä murehti työasioita ja saan huilia kotiasioista, joten kotona jaksaa keskittyä sataprosenttisestä kotiin ja lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mitä millään on väliä:
No eikös tuo sit romuta sen imetyksen tärkeyden?

Mites tää liittyy imetykseen? Kyllä töissäkäyvät äiditkin voi imettää.

Ai voi vai? Miten? Ottaa lapsen mukaan vai? Eikö lapselle tule siinä 6-8h nälkä vai?

Mun lapsuudessa äitiysloma oli 3kk, äitini on sen jälkeen palannut töihin. Enpä ole kovinkaan siitä kärsinyt. Suomessa ollaan totuttu pitkiin äitiyslomiin, muualla maailmassa on ihan tavallista että muutaman kuukauden jälkeen palataan töihin. Ja ihan tavallisia ihmisiä heistä kasvaa silti.

Peesiä tähän. Täällä on vaan jotenkin vääristynyt ajatusmaailma asian suhteen. Näin pitkät perhevapaat ovat todella uusi käytäntö ja todella suppealla ihmismassalla.

Alkuperäinen kirjoittaja jousto:
Kiitos tasta! Sain vahan kevennettya huonoa omaa-tuntoa. Joudun nimittain palaamaan toihin ensi viikolla, kun vauva on 6 kk....

Miksi ihmeessä joudut? Miksi jätät lapsesi noin pienenä? itse en kyksenisi tekemään noin ja en usko moiseen tutkimukseen.

Joudun koska taalla on aitiysloma 3 kk ja otin viela 3 kk palkatonta paalle, nyt on pakko palata, muuten menetan tyopaikkani. Ja huom! mitaan tukia en saa.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Joudun koska taalla on aitiysloma 3 kk ja otin viela 3 kk palkatonta paalle, nyt on pakko palata, muuten menetan tyopaikkani. Ja huom! mitaan tukia en saa.

Ja vielapa uskonkin tutkimukseen. Vai miten muuten selitatte etta hollantilaislapset ovat tutkitusti maailman onnellisimpia, kuitenkin suurin osa heista menee hoitoon 3 kk ikaisina?

Ai voi vai? Miten? Ottaa lapsen mukaan vai? Eikö lapselle tule siinä 6-8h nälkä vai?

maitoa voi myös pumpata ja sitä voi antaa lapselle pullosta.

Jotkut äidit myös voi tehdä lyhyttä päivää, eli lapsi ei ole rinnatta niin kauaa.

Muistan lukeneeni eräästä naisesta joka asui USA:ssa ja meni töihin hyvin pian lapsensa syntymän jälkeen, taisi olla joku suomalais syntyinen nainen. Heidän lastenhoitaja toi lapsen töihin ruokailemaan. ei välttämättä kauhean toimivaa kaikilla, mutta ehkä joillain :D
Mut on laitettu hoitoon 4kk iässä ja äitini on pumpannut kahvitauoilla maitojaan =)

Ja vielapa uskonkin tutkimukseen. Vai miten muuten selitatte etta hollantilaislapset ovat tutkitusti maailman onnellisimpia, kuitenkin suurin osa heista menee hoitoon 3 kk ikaisina?

Lapsihan tarvitsee oikeastaan vain yhden tiiviin kiintymyssuhteen, sinänsä sillä ei ole väliä onko kyseessä äiti vai hoitaja.

Vieläkin kysyn, onko joku saanut auki tuon alkup. tutkimuslinkin?

Alkuperäinen kirjoittaja :

Peesiä tähän. Täällä on vaan jotenkin vääristynyt ajatusmaailma asian suhteen. Näin pitkät perhevapaat ovat todella uusi käytäntö ja todella suppealla ihmismassalla.

Höpönlöpön. Aikuisiksi kaikki kasvaa ilman tutkimuksia. Millaisiksi on varmaan kiinni vanhemmista. Mutta ei siitä käyvätkö töissä vai ei. Ja mun mummut ainakin oli koko ikänsä kotona samoin kun mun oma äiti. Taas sitten jotkut menneet heti töihin. Valintoja. Ennen ja nykyään. Kuhan on onnellinen valintansa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:

Lapsihan tarvitsee oikeastaan vain yhden tiiviin kiintymyssuhteen, sinänsä sillä ei ole väliä onko kyseessä äiti vai hoitaja.

Vieläkin kysyn, onko joku saanut auki tuon alkup. tutkimuslinkin?

Miten niin yhden? Paivakodeissa on taallakin useita hoitajia, joten tuokaan ei selita asiaa. Ja kylla taallakin aiti silti viettaa suuremman osan ajastaan vauvansa kanssa. Joten ilmeisesti tuo kiintymyssuhde ei mitenkaan vaurioidu paivahoidossa?

No ennen ja jälkeen työpäivän, työpäivän aikana tauoilla voi innokkaimmat äidit pumpata maitoa talteen, jonka vie seuraavana päivänä hoitoon mukanaan, tai sitten vauva juo hoidossa tarvittaessa korviketta tai tavallista maitoa. Mä imetin 9kk ikäistä ennen ja jälkeen töiden, ja päivän aikana isä antoi vauvalle vettä tai piimää.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

maitoa voi myös pumpata ja sitä voi antaa lapselle pullosta.

Jotkut äidit myös voi tehdä lyhyttä päivää, eli lapsi ei ole rinnatta niin kauaa.

Muistan lukeneeni eräästä naisesta joka asui USA:ssa ja meni töihin hyvin pian lapsensa syntymän jälkeen, taisi olla joku suomalais syntyinen nainen. Heidän lastenhoitaja toi lapsen töihin ruokailemaan. ei välttämättä kauhean toimivaa kaikilla, mutta ehkä joillain :D
Mut on laitettu hoitoon 4kk iässä ja äitini on pumpannut kahvitauoilla maitojaan =)

Aha, olen käsittänyt sit imettämisen ihan väärin. Siis pullosta syötetty rintamaito imettämistä? OK

No ennen ja jälkeen työpäivän, työpäivän aikana tauoilla voi innokkaimmat äidit pumpata maitoa talteen, jonka vie seuraavana päivänä hoitoon mukanaan, tai sitten vauva juo hoidossa tarvittaessa korviketta tai tavallista maitoa. Mä imetin 9kk ikäistä ennen ja jälkeen töiden, ja päivän aikana isä antoi vauvalle vettä tai piimää.

Ei ole täysimettämistä mikä on minun mielestä erittäin tärkeää lapselle. Miksi tehdä lasta jos pitää olla saman tisn kun laitokselta kotiin pääseen niin jo töihin menosa. miksi ei voi käyttää tätä etuutta minkä on saanut. 2kk ikäinen vauva on aivan liian pieni hoitoon. Ja itse en ainakaan haluaisi, että laseni kiintyy hoitajaan ennemmin kuin minuun.

Mä olen niin viisas että tiedän asiat ilman minkään valtakunnan tutkimuksia, kyllä lapsella on oikeus olla äidin kanssa.

Aivan mahtava etuoikeus että suomessa jokaisella on mahdollisuus olla kotona pitempäänkin.

Yhteistyössä