Tutista luopuminen

Meidän neidillä on nyt ikää 1v 7kk ja tutti on ollut vain unikäytössä 10kk iästä asti. Tutti on nyt kuitenkin muodostunut todella tärkeäksi unilla, kitisee tuttia heti kun menee sänkyyn unille. Ostettiin neidille unipupu viime viikolla, jotta tuleva vieroitus olisi helpompaa (jos siis ehtii kiintymään tähän pupuun ensin).

Olemme ajatelleet, että vieroitus tapahtuu kesän aikana. Ymmärtääkö tämän ikäinen vielä mitään tuttikeijusta? Ajattelin, että alottaisimme puhumaan tuttikeijusta ja mitä se sellainen tekee. Sen jälkeen neitiä voisi houkutella jättämään tutit odottamaan keijua ja keiju toisi jonkun lahjan palkinnoksi.

Vai onko tämän ikäiselle parempi vaihtoehto "tutti meni rikki"? Mietin vaan onko se liian kova järkytys tuttia rakastavalle..

Vinkkejä siis kaipailen! :)

"äippänen"
Itse vieroitin juuri saman ikäisen rinnasta. Oli tosi tärkeä unille käydessä. Sanoin että tissi on loppu, nyt sinulla on muki ja läpi meni. Toki itkeskeli kolmena ekana iltana, mutta sitten tyytyi kohtaloonsa. Sanoisin siis vaikka että tutti meni hukkaan, tässä sinulle pupu ja ottaisin itkut lohdutellen vastaan. Tärkeintä on, että minkä tahansa linjan ottaakin, se vedetään loppuun asti. Ja kun olet asiasi sanonut, niin suu suppuun ja sitten alkaa uniaika. Eli siis et koko yötä perustele lapselle, että nyt ei ole tuttia, nyt nukutaan, vaan sanot asian kerran selkeästi, sitten sanot että nyt nukutaan. Voit toistaa sanoman vielä kerran, tai kaksi, mutta sitten asian on jo oltava selvä ja suun mentävä kiinni. Jos lapsi itkee, lohduta, silitä ja taputtele, mutta laita hänet uniasentoon ottamatta katsekontaktia ja puhumatta.

"vieras"
Kysytään vielä mielipidettä, kannattaako yrittää tutista luopumista nyt, kun poika on 1,5v ja tutti on tärkeä myös päivällä. Toki on ilmankin päivän aikana, mutta kyllä sitten aina välillä haluaa tutin. Odottaisitteko, että lapsi kasvaa, vai ottaisitteko pois? Yöllä pitää kerran pari olla tuttia antamassa, kun ei aina itse sitä löydä, joten siksi mietin siitä luopumista.

"mievain"
Kyllä mä ottaisin 1,5-vuotiaalta päivätutin heti pois.

Itselläni on 1v 2kk lapsi joka syö tuttia vain nukkuessaan (tai yleensä vain nukahtaessaan), ja ajattelin vieroittaa kunhan nyt ensin saisin ilta- ja aamuimetykset pois... Ei voi yhtäaikaa imetystä ja tuttia lopettaa, menis raukka ihan sekasin.

Eikö kannatakin lopettaa sekä aamu- että iltaimetykset kerralla nollille - eikä niin että toinen vielä jää? Määrä ei ole enää juuri minkäänlainen, noin desi (?) sieltä taitaa yhteensä kerralla tulla, mutta on ollut tärkeä traditio lapselle...

=)
Meil on molemmilta "unohtunut" tutti mummolle kun ollaan lähdetty sieltä pois. Kotona ollaan sanottu että mennään hakemaan ja aina on muksut soittanu mummolle että pitää hyvää huolta tutista :D Parin päivän jälkee on ilmottanu ettei enää tarvi tuttia ja soittanu mummolle että heittää sen roskiin. Ikää on ollu noin kaks vuotta molemmilla.

"vieras"
Minkä ikäisenä tutti "kuuluu" jättää pois? mielenkiinnosta kyselen kun meillä vajaan vuoden ikäinen tyttö joka syö kyllä tosi paljon tuttia -yöllä ja päivällä...

"mievain"
Korjatkaa jos oon väärässä mut ite muistelen että hammaslääkärissä sanottiin ettei kahden ikävuoden jälkeen saisi syödä tuttia eikä tuttipulloa? Aiheuttaa avopurentaa.

Ja lisäks meiltä varmisteltiin jo 1v-neuvolas että onhan tuttipullot jo pois... Me käytetään niitä vain sillon kun en itse ole paikalla antamassa iltamaitoa. Tutista ei neuvolas sanottu mtn... vielä :)

"essi"
meillä tyttö 1v 3kk ja nyt viime sunnuntaina ei anattu yöunille tuttia. ollut unikäytössä nukahtaessa, eikä ole tarvinnut yöllä käydä laittamassa tuttia, mutta nyt tuli tunne että kiintyminen tuttiin vaan lisääntyy ja päätettiin kokeilla olla antamatta. su iltana nukahti inahtamatta, ma pöiväunille myös helposti, ma iltana itkeskeli ja selvästi kaipaili tuttia mutta ei vaan annettu ja siliteltiin yms,. lohdutettiin. on vielä pikkasen yöunille kaipaillut mutta eiköhän se ole siinä. mitä aikaisemmin sen parempi tutista luopua.

oltiin reissussa ulkomaila juuri ja siellä pisti silmää kun jotain 3-4vuotiaita käveli kaupungilla tutit suussa... oikein nättiä! yksikin otti tutin pois suusta kun vastasi äidille ja takas....

"vieras"
[QUOTE="mievain";26247579]Korjatkaa jos oon väärässä mut ite muistelen että hammaslääkärissä sanottiin ettei kahden ikävuoden jälkeen saisi syödä tuttia eikä tuttipulloa? Aiheuttaa avopurentaa.

Ja lisäks meiltä varmisteltiin jo 1v-neuvolas että onhan tuttipullot jo pois... Me käytetään niitä vain sillon kun en itse ole paikalla antamassa iltamaitoa. Tutista ei neuvolas sanottu mtn... vielä :)[/QUOTE]

Apua. Meillä on tuttipullotkin vielä käytössä :D Oon välillä koittanut nokkamukia mut ei osaa vielä juoda siitä. Ikää 9kk

"vieras"
[QUOTE="essi";26247605]niin varsinkin jos on yöheräilujä tutin takia vierotaisin tutista mitä pikimmiten. tosennäköisesti yötkin rauhoittuu sen jälkeen.[/QUOTE]

No sen takia mietimmekin, että pitäiskö vaan kylmästi jättää pois. Poika on vaan niin kovapäinen ja kovatahtoinen (ja kovaÄÄNINEN ;)), että ilman taistelua ei tule siitä kyllä luopumaan. Edessä olisi myös siirtyminen uuteen sänkyyn (pinniksestä pois), pitäisköhän tehdä kerralla molemmat, vai ekana tutti pois ja sitten siirto uuteen sänkyyn? Pelkään nimittäin, että tulee olemaan hankaluuksia jos vielä puoli vuotta annetaan tutin kanssa olla... Tuttipullosta on luovuttu jo aikaa sitten, tais olla vuoden kieppeillä kun jätettiin pois.

Kiva kun täällä on ollut lisää keskustelua aiheesta :)

Meillä ei luultavasti tepsi vaan tutin pois jättäminen, vaan neidin on itse nähtävä miksi tutti lähtee pois. Sen verran tärkeä tutti on unilla, ja luulen tuon näkemisen auttavan hyväksymään tilannetta paremmin.

Tuttipullo meillä jäi helposti pois 1-vuotiaana. Se ei ollut neidille lainkaan tärkeä ja muutenkin siitä juotiin silloin enää vain kerran päivässä. Unimaitoa neidillä ei koskaan ole ollut.

Tutin pois jättäminen kyllä jännittää tätä mammaa ihan kamalasti. Mutta en halua tehdä vahinkoa neidin hampaille.

Mulla poika on 1v 2kk ja tutti on unille mennessä ehdoton. Päivisin en ole antanut enää tuttia, paitsi päiväunille mennessä. No okei, joskus olen lipsunut kun pojalla on ollut tosi paha mieli jostain ja huutoa ei saa muullakaan lakkaamaan ja tämä huutaa tuttia.. Vierotusta en ole oikeastaan vielä miettinyt. Ehkä sitten lähempänä kahta vuotta.

Yhteistyössä