Tutista luopuminen hankalaa!!

• Viestiketjun aloittaja Tuttityttö
  • Ensimmäinen viesti
Tuttityttö
Iltaa!

Piti tulla vielä kirjoittelemaan ja kysymään neuvoa, kun juuri sain tuon tytön nukkumaan... nii-in, kello on melkein yksi yöllä ja meillä on juuri menty nukkumaan. Sama oli viime yönä Olemme siis antaneet tutit tontuille.

Reippaasti lähtee väsyneenä yhdeksän aikaan yläkertaan nukkumaan, mutta nukahtaminen kestää 4 tuntia. Ei itke, höpöttelee ja pyytää että pääsee alas. Tai että äiti tai isi tulee huoneeseen istumaan. Tai ryhtyy leikkimään leluillaan jos lähdemme pois. On kuitenkin väsynyt, haukottelee, ja viimeiset puolitoista vuotta nukkunut 21-08. Kun tulen takaisin, ja sanon että pitää nukkua, alkaa vastustaminen. Nukkua ei halua, menee ihan hysteeriseksi jos kellistän sänkyyn ja pidän vähän paikallaan tai makaan vieressä syliotteella. Huutaa ja yökkii ja pyytää "äiti älä" ja pyytelee tuttia. On pikkasen siis hankalaa...

Olisiko jotain vinkkejä? Antaisin tutin takaisin, en jaksaisi tätä, mutta on jo aika luopua iän puolesta (2v2kk) ja ärsyttää kun tarhassa sitä myös käyttää nukkuessaan, ainoa ryhmässään. Ja kun kaksi päivää tapeltu, siitähän tuo ihan sekaisin menisi jos yhtäkkiä takaisin tutti ilmestyisi. Tyttö ei tosin käytä tuttia kuin unille mennessä, nukahdettuaan haetaan tutti pois eikä kaipaa sitä yöllä. Päiväunetkin on nyt kahtena päivänä nukkunut joko autossa tai vaunussa kävelyllä, ei suostu ilman tuttia nukkumaan sängyssä. Jäänevät siis varmaan nekin nyt pois, tuskin tarhassakaan nukkuu ilman tuttia, kun tutin kanssakin nukkuu aika huonosti siellä :(

Onko muita kohtalon tovereita joilla tutista luopuminen ei ole onnistunut lapsella? Mitä olette tehneet? Pitäisikö antaa takaisin ja antaa päättää itse sitten täysi-ikäisenä... ;)

Moi!!! Meillä oli aikanaan samoja ongelmia esikoisen aikana. Meillä tutti otettiin kokonaan pois kun tyttö oli 2,5v. Tosi myöhään tiedän. Meillä taisteltiin muutama viikko nukkumisen kanssa. Illalla ei uni tullut ja yöllä heräiltiin useasti. Mutta sen kun jaksoi niin sitten helpotti ja uni taas maistui. Kokemuksesta opin että tältä kuopukselta tutti otetaan pois jo paljon aiemmin. Voimia sinulle ja tosiaan ei kannata antaa tuttia enää takaisin, muuten sama juttu edessä myöhemmin ja mahdollisesti vaikeampana. :flower:

elin
Jaksamista! :hug:

Aikamoinen taisto käytiin meilläkin aikanaan, mutta loppujenlopuksi hankalia öitä oli vain muutama, sitten alkoi vähitellen helpottaa. Meilläkin ongelmana oli nimenomaan tuo nukahtamisen hitaus. Valitettavasti hommasta on sen verran aikaa, etten kyllä yhtään muista, miten ongelma ratkaistiin... Mutta sen siis muistan, että sitkeys kannatti. Äiti ja isä painelivat muutaman päivän zombeina, kun nukkuminen oli melko vähäistä, mutta siitä se sitten lähti.

Ja kuten ap jo itse mainitsi, ei kannata nyt enää luovuttaa, kun pari yötä on saatu menemään. Lapsi tosiaan häkeltyy ihan täysin, jos tutti nyt annetaan takaisin, ja voihan olla, että juuri ne hankalimmat illat/yöt ovatkin jo takana! :)

Meillä ei ollut hankalaa lainkaan joten olen varmaan väärä ihminen tänne kirjoittamaan mutta meillä tosiaan oli niin että poika itse keräsi tutit pussiin ja vietiin ne yhdessä linnuille puunoksaan roikkumaan.Poika kurkisteli ikkunasta ja yhtenä hetkenä ne olikin kadonnut ;) sen koommin ei ole meillä kyselty tutin perään kun poika huomasi että linnut ne oli käyny nappasemassa puusta.Sanoin vaan että nyt meillä ei oo enää ollenkaan tutteja että poika on jo niin iso että tutit on paljon tärkeämpiä nyt lintuvauvoilla jotka on ihan pieniä.
itse juuri tuota pelkäsin eniten kun meillä poika on ollut niin mahoton tutin perään.Pari ekaa yötä olimme miehen kanssa pojan huoneessa että jos alkaa ihan mahottomaksi mennä niin on heti joku vierellä sitten lohduttamassa.
en tiiä auttasko teillä jos parina yönä mukana olis kumminkin jompi kumpi vanhemmista.Mutta ihan vaan tosiaan ne pari yötä ettei sitten tuu siitäkin tapa.
No mutta voimia miljoonasti teille sinne koetukseen :hug:

Tuttityttö
Kiitos kommenteista, nyt alkaa jo helpottaa, nukahtaa jo ennen yhtätoista. Neljä yötä siis mennyt. Kun nukahtaa, nukkuu hyvin, tosin viiden aikaan kömpii meidän viereen, mutta se ei haittaa, sillä ei ole aiemmin meidän vieressä suostunut nukkumaan vaikka mielellämme sen soisimme :heart:

Marza, toki olemme vierellä jos jotain tulee, muuten vastauksestasi ei tosiaankaan ollut apua. Enemmänkin vähän ärsytti, kun juuri sitä ei jaksa kuulla miten meidän poika on ollut niiiin kiltti. En tarkoita tätä pahalla, mutta tykkään vain sanoa asiat suoraan :)

Hyvää joulua :xmas:

täällä samanlaista
Moikka!

Meillä pojalla meni tutit rikki pari viikkoa sitten, itse vei roskiin ja on nyt sitä mieltä että tutit kuuluu vauvoille :) Nukahtaminen on tosi hidasta ja päiväunille meno tuskaa.. Päivä päivältä helpompaa ja uskon että ollaan jo voiton puolella. Välillä on päiviä että kaipaa tuttia enemmän, välillä jo saattaa uni tulla nopeasti.

Enpä usko että muita keinoja on kuin aika, sehän on sellainen tottumiskysymyskin.. Kai poika ennen kouluikää on tutitta oppinut olemaan ;) Askarruttaa itseäkin tuo päiväkoti asia, me ollaan nyt lomalla, mutta uskon että paluu arkeen on tavallista rankempi. Enkä jaksa uskoa että hoidossa saavat nukkumaan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.12.2006 klo 00:19 Tuttityttö kirjoitti:
Kiitos kommenteista, nyt alkaa jo helpottaa, nukahtaa jo ennen yhtätoista. Neljä yötä siis mennyt. Kun nukahtaa, nukkuu hyvin, tosin viiden aikaan kömpii meidän viereen, mutta se ei haittaa, sillä ei ole aiemmin meidän vieressä suostunut nukkumaan vaikka mielellämme sen soisimme :heart:

Marza, toki olemme vierellä jos jotain tulee, muuten vastauksestasi ei tosiaankaan ollut apua. Enemmänkin vähän ärsytti, kun juuri sitä ei jaksa kuulla miten meidän poika on ollut niiiin kiltti. En tarkoita tätä pahalla, mutta tykkään vain sanoa asiat suoraan :)

Hyvää joulua :xmas:
Joo niin mä ajattelin että mun vastauksesta ei ole varmaan apua :(
Meillä juuri niin että poika aloittaa tarhassa vuoden alussa ja tutti oli kyllä meilläkin tosi ajankohtaista ottaa pois.Ja sitten se että pojalle kun tuti oli niin tärkeä niin pelkäsin että jos yöllä herää ilman tuttia ja nukkuu yksin omassa huoneessa niin takuuvarmana lähtee vaelteleen meidän makkariin ja ei enää saa heti unta.Siksi kirjoitin että nukkuisitte samassa huoneessa.Kun en tiennyt että nukuittekin.Anteeksi jos sait kirjoituksestani jotenkin nokkavan kuvan.Olen suunnattoman pahoillani.
Hyvällähän minä vaan koitin kirjoittaa.
Toivotaan että teilläkin menee jo yöt paremmin pienokaisen kanssa.
Meillä muuten on sikäli hassua että ottaisin pojan viereemme aina silloin tällöin mutta meillä ei osaa poika nukahataa meidän viereen.
Itsestäni se olisi ihanaa saada silloin tällöin nauttia oman lapsen läheisyydestä että kömpisi viereen kuten teillä.Joten sinä onnellinen siinä asemassa
:)
No mutta Joulupäivän jatkoa teille ja onnellista uutta vuotta:Marza ja Ville 2v

Yhteistyössä