Turvaistuimista auttakaa, mikä paras vaihtoehto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2xäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2xäiti

Vieras
Mä oon miettiny ostaa tuon britaxin multitech istuimen mut se kyllä mietityttää että kun tytteli vasta painaa sen 6 kiloa ja 62 cm pitkä ja on pian 5 kuukautta vanha, kun istuimen käyttöikä on alkaen 6 kuukautta ja se 9 kiloa että uskaltaiskohan tyttöä siihen vielä 6kk laittaa toisin sanoen saako niin pientä vielä laittaa istuimeen onko aivan liian iso semmoseen istuimeen no jos painais kuukauden päästä sen lähemmäs 7 kiloa melkosesti pitäis kasvaa että tuon 9 kiloa painais 6 kuukautisena.Meillä kun tuo kaukalo ei ole turvallisimmasta päästä ja haluaisin mahdollisimman pian turvallisen istuimen.Toinen mitä oon miettiny on se Britax secura tai sitten se britax hi-way, meillä käytössä nissan almera-03 että ei mikään tila ihme.Mutta toisaalta noista istuimista ei saa kasvot menosuuntaan muun kuin tuon multitechin.Tytöt kyllä niin pienikokoisia että saattais mennä sinne 4 vuotiaaksi kuopuksella tuo selkä menosuuntaan istuin mutta mites viihtyy enää sen ikäinen lapsi selkä menosuunnassa.

Esikolle joka pian 3 vuotta ajattelin ostaa sen Britaxin kid plus istuimen sitähän saa alkaa käyttää jo 3 vuotiaasta tosin hänkään ei paina vielä sitä 15 kiloa mitä istuimen käyttö vaati että odotella täytyyOnkohan muuten tuohon Britaxin kid plus turvaistuimeen joku pituusvaatimuskin tietääkö joku? .Esikolla kun on tuttavilta saatu istuin niin sitä en viitis enää kierättää tälle meidän kuopukselle on se jo aikansa elänyt..No mutta kertokaas mitä ootte mieltä, kiitos jo etukäteen!

Vastasin sulle jo toiseen ketjuun, että älä vaihda vielä istuimia jos painorajat ovat vielä noinkin kaukana! Varsinkaan turvavyöistuimeen ei pidä vaihtaa liian aikaisin, sillä siinä lapsi on pelkän auton turvavyön varassa. Sinnittele vielä pari kuukautta.

Meidän 3,5-vuotias tyttö matkustaisi ilomielin selkä menosuuntaan, mutta istuin jäi vääjäämättä liian pieneksi. Ihan varmasti jopa 4-vuotias viihtyy selkä menosuuntaan jos muuten on tyytyväinen autossa ja istuimeen mahtuu. Se on pitkälti tottumuskysymys. Eikä kannata antaa lapselle periksi jos hän haluaa istua kasvot menosuuntaan "siksi kuin isosisaruskin saa".

Itse suosittelisin noinkin pienelle Gracon cormic comfortia. Meillä jouduttiin vaihtamaan hyvä turvallinen kaukalo pois jo 7kk iässä vauvan suuren painon vuoksi, mutta mun mielestä noi Britaxin istuimet on jo istuttamisikäisellekin liian pystyjä. Varsinkin pitkille matkoille. Me päädyttiin siksi tuohon gracon istuimeen, jota suositellaan 4kk->, koska siinä on kallistussäätö, eli penkin saa alkuun lähes kaukalon malliseen asentoon. Penkkiä voi käyttää sekä selkä että kasvot menosuuntaan. Ja istuimessa oli minun mielestä parempi pääntukikin. Ja tuo istuin mahtuu myös meidän kakkosautoon, pikkuruiseen renault clioon vaivatta. :)

Kiitos vastauksistanne.Tuo Graco vaan mietityttää kun eikös se oo saanu huonoja tuloksia törmäystesteissä?Tosin ihan hyvännäköinen istuin ainakin kuvissa täytyy käydä tsekkaamassa huomenna.Jotenkin vaan tuo Britax kiinnostais enemmän.Mut eikös tuo Britaxin secura käy jo 5 kuukautiselle lapselle sehän menee makuuasentoonkin vai? Onko kellään kyseistä istuinta onko hyvä mitä huonoa?Entäpä mikäs se hi-way britaxilta mitä eroa on securaan kun samat painorajat ym kumpi noista parempi.Joo esikolle en tietenkään vielä ole laittamassa sitä vyöistuinta vaan harkitsen vasta sen ostoa en siis ollut vielä ostamassakaan mutta just tuo britaxin kid plus kun on saanu hyviä arvosanoja vyöistuimista niin siksi aion sen sitten hankkia kun ajankohtaista.Saakos muuten sitä britaxin multitechiä vähän makaavaan asentoon ollenkaan ja onko vaikea asentaa autoon?

Joku toisessa ketjussa kirjotti siitä kun sanoin että vauva istuu ei niin turvalisessa kaukalossa tämä nyt oli vaan mun mielestä huono kaukalo tyttö kun ei näytä siinä viihtyvän ja alkaa se kohta olla pienikin talvivaatteet päällä että ihan 2 vuotiaaksi ei siihenkään mahdu tämä sille yhdelle neropatille joka veti herneen nenään! Mahdollisimman turvalliusta istuintahan minä lapsilleni yritänkin katella että ei tarvi hermostua!

Mm. Autoliiton sivuilla voi tutkailla kolaritestituloksia.

Gracon Cosmic ja Duoflex saivat ala-arvoisen testituloksen myös ruotsalaisessa kolaritestissä, missä kiinnikkeet joihin autojen vyö pujotetaan istuimen alta hajosivat ja istuimet irtosivat. Testiä on kritisoitu mm. siitä, ettei siinä simuloitu "oikeata" autoa, jossa istuin nojaisi etupenkkiin. Jotain kyseinen testi kuitenkin kertoo kyseisistä istuimista... Tekniikan Maailman suorittamissa testeissä istuimet taas pärjäsivät hyvin. Varminta taitaa olla valita istuin, joka on saanut tasaisen kohtalaisia tuloksia useammasta testistä.

Kannattaa valita esim. kolaritestien ja hintavertailujen perusteella muutama suosikki, jota käytte lastentarvikeliikkeessä katsomassa. Vasta kun istuimen näkee ja sitä pääsee kokeilemaan, näkee mikä sopii omaan tilanteeseen parhaiten.

Meillä jouduttiin vaihtaan kaukalo ihan äskettäin, kun neidillä ei menneet vyöt enää kiinni (ikää himpun vajaa 5kk). Otettiin Britx secura. Nyt on ollut käytössä n. kk:den ja on tykätty ainakin tähän asti. Meidän autoon (vw passat), kyllä sopii hyvin ja eteenkin jäi hyvin istumatilaa. Voittehna käydä liikkeissä sovittamassa, ettei tuu liian isoa penkkiä ostettua.. Multi-tekistä vielä, et kans sitä suunniteltiin juuri sen pitkän käytettävyyden vuoksi. MUTTA siinä ei ole kallistuksen säätöä lainkaan, eli oli TOSI pystyasennossa. Varsinkin, jos noin pienelle suunnittelet, niin ehkä parempi joku muu... Meillä listalla oli myös besafe izi combi ja maxi cosi comfort (jos kirjotin nuo oikein). Ensimmäinen vei paljon tilaa, eikä muutenkaan jotenki tykätty. Jälkimmäinen oli just vaihtoehtona tuon securan kans...
Varmasti kuitenkin löydätte sopivan istuimen:) !

Mekin käytiin katsomassa turvaistuimia liikkeessä ja tuttavien suosituksesta lähinnä Britaxin Two -way istuinta ja lisäksi Brion istuinta. Meillä myös pienie kokoinen vauva ja tuo 9 kiloa ei tule täyteen vielä vuoden ikäisenäkään. 7kg kokoiselle 7kk ikäiselle suosittelivat edelleen kaukaloa ja sanoivat että huonompikin kaukalo on turvallisempi kuin liian iso turvaistuin. Multiteciä mekin nyt sitten mietimme (ei ollut vielä tullut liikkeeseen kun kävimme) mutta noista kokeilluista Brio oli ehdottomasti parempi. Senkin saa kallistettua pienelle niin ettei ole ollenkaan liian istuvassa asennossa. Gracoa en minäkään suosittele ihan jo noiden testitulostenkin takia ja myös siksi että se kallistus on ihan olematon eikä edes paranna lapsen asentoa kun sää tapahtuu niin hassusta paikasta. Mutta jos puolivuotiaalle on istuin saatava niin minä kyllä suosittelen silloin Brioa.

Älkää nyt ihmeessä ostako multiteciä. Minäkin olin ostamassa sitä, kunnes eräs myyjä sanoi totuuden siitä, että toiset istuimet ovat parempia jalkatilan takia. Eli tuo britaxin istuin jää pitemmälle lapsella äkkiä ahtaaksi, kun jalat ei mahdu minnekään. Muissa normi turvavyöistuimissa istuin tuli sen verran korkealle ja etäälle takapenkin selkänojasta, että isommalla lapsella jalat taittuu sitten hyvin istuimen edestä.

Sitten vielä sanoisin asiaan tavallaan liittymättä, älkää sokeasti uskoko mitä MYYJÄT sanovat asennuksista, vaan ottakaa malli ohjevihkosta. Meillä graco cosmic comfort ja siinä myyjät(n.5 eri myyjää eri liikkeissä) kertoi kaikki eri tavalla. Lopulta katsoimme ohjekirjaa(maahantuojan) ja siinä oli täysin eri tavalla ja kaiken lisäksi tukevimmalla tavalla! Mielestäni myyjät ei nykyään noissa liikkeissä tiedä mitään.

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/brio_zento_2007/

Brio Zento pärjäsi huonosti Autoliiton testissä! Kannattaa lukea ylläoleva arvio istuimesta.

Joo me taidetaan kallistua tuon Britax Securan puoleen ja jos se ei sovi autoon niin pitää koittaa sit sitä britax hi-way turvaistuinta.Eikös se ole vähän pienempi kuin secura onko kellään tietoa?Noissa molemmissahan lapsen pitäis mahtua melko pitkään selkä menosuuntaan ja korkeita istuimia ovat joista tykkään.Se vaan että tarviiko noille sitten jonkun tila-auton että ne yleensäkään mahtuu autoon ettei apukuski oo naama ikkunassa.Sitten yks vaihtoehto olis se maxi cosi mobi sekinhän saanut ihan hyvät arvostelut testeissä...muistaakseni, se vaan on siitä 9 kilosta eteenpäin että meidän 5 kk pikkuselle ei vielä ois sopiva vaan 2,5 vuotias sisko sais sen sitten vähäksi aikaa käyttöönsä jos siihen päädytään.No täytyy tsekkailla mikä autoon sitten sopii mutta se on varma että ei gracoa eikä brioa.

Brio Zento on ensinäkin muuttunut tuosta pari vuotta sitten vertaillusta ja kannattaa huomata että se on testattu kaukaloiden ryhmässä jonka vuoksi pisteet ei oo ollu niin hyvät. Vois olla ihan eri arvosana jos olisi vertailtu oikeassa ryhmässä. Ruotsin testeistä sai hyvät pisteet.

Muutama viikko sitten kävin Lastentarvikkeessa tutustumassa turvaistuimiin, kun sellaisen hankinta alkaa olla ajankohtainen. Toppavaatteet päällä alkaa meidän 8kk ikäiselle pojalle kaukalo olemaan ahdas, vaikka pituus-/painorajat eivät ole vielä lähelläkään.

Gracon turvaistuimen huonoista testituloksista olin jo etukäteen tietoinen, mutta mitään mainintaa asiasta ei tietenkään myyjältä tullut. Itseasiassa aloitti istuinten esittelyn Gracon Cosmicista ja lopetti siihen. Kun kysyin, että eikö teillä ole myynnissä mitään muita, sain vastaukseksi "no, onhan tuossa nuita muitakin, mutta ei ne ole yhtä hyviä". Samasta paikasta kaukaloa ostaessamme olivat sitä mieltä, että kaikki kaukalot ovat yhtä turvallisia, oli ne sitten kiinnitetty autoon vöillä/telakka vöillä/isofix. No, ehkä Graco sitten oli heidän istuimista paras. Tuumasivat muuten lisäksi, että vaikka suositus olisi istuttaa selkä menosuuntaan x-ikään saakka, niin kyllä lapsen viihtyvyys sanelee sen milloin käännetään kasvot menosuuntaan.

Ja tämä nyt ei tainnut liittyä asiaan muuta kuin siten, että en ainakaan luota myyjien puheisiin. Mutta eipä hyvän istuimen löytäminen kovin helpolta vaikuta, kun sitä haluaisi kuitenkin kokeilla ennen ostoa. Eli lapsen istumista siinä sekä istuimen mahtumista autoon.

Löytyykö tuo Britaxin multi-tech jostain testeistä? Suomesta ei ainakaan vissiin, mutta entäs esim. Ruotsista? Olen kallistumassa nyt tän multi-techin kannalle!

Alkuperäinen kirjoittaja -*-*-:
Muutama viikko sitten kävin Lastentarvikkeessa tutustumassa turvaistuimiin, kun sellaisen hankinta alkaa olla ajankohtainen. Toppavaatteet päällä alkaa meidän 8kk ikäiselle pojalle kaukalo olemaan ahdas, vaikka pituus-/painorajat eivät ole vielä lähelläkään.

Gracon turvaistuimen huonoista testituloksista olin jo etukäteen tietoinen, mutta mitään mainintaa asiasta ei tietenkään myyjältä tullut. Itseasiassa aloitti istuinten esittelyn Gracon Cosmicista ja lopetti siihen. Kun kysyin, että eikö teillä ole myynnissä mitään muita, sain vastaukseksi "no, onhan tuossa nuita muitakin, mutta ei ne ole yhtä hyviä". Samasta paikasta kaukaloa ostaessamme olivat sitä mieltä, että kaikki kaukalot ovat yhtä turvallisia, oli ne sitten kiinnitetty autoon vöillä/telakka vöillä/isofix. No, ehkä Graco sitten oli heidän istuimista paras. Tuumasivat muuten lisäksi, että vaikka suositus olisi istuttaa selkä menosuuntaan x-ikään saakka, niin kyllä lapsen viihtyvyys sanelee sen milloin käännetään kasvot menosuuntaan.

Ja tämä nyt ei tainnut liittyä asiaan muuta kuin siten, että en ainakaan luota myyjien puheisiin. Mutta eipä hyvän istuimen löytäminen kovin helpolta vaikuta, kun sitä haluaisi kuitenkin kokeilla ennen ostoa. Eli lapsen istumista siinä sekä istuimen mahtumista autoon.

No ei tietenkään myyjä kerro testituloksista. Graco oli meilläpäin alennuksessa tuossa kesällä, testit olivat olleet sitä ennen muistaakseni ja kysyinpä sitten(vaikka tiesinkin) että miksi alennuksessa. Hän vain sanoi, että meillä on tällainen kampanja. Juupa juu. Meillä on graco, vaikka testitulokset pyllystä olikin. Säädettävyys on tarpeeksi hyvä, niskatuki erittäin korkea, joten sekin minusta hyvä, istuin korkealla. Meidän autossa istuin ei hievahdakaan kun on kiinni autossa ja lapsi penkissä, on niin tiukasti kiinnitetty. Mielestäni asennuskin vaikuttaa ja myös ihan oikeasti asentajan voimat, sillä erilaisia hihnoja pitää kiristellä oli istuin mikä tahansa. Myös se vaikuttaa, onko penkki asennettu oikeasti tiukasti etupenkin selkänojaan tukien. Mistäpä noista testien tekijöistäkään tietää. Minä en viitsinyt kauheasti ottaa testeistä johtopäätöksiä, vaan kokeilin lasta istuimiin ja vertailin itse.Olkoot kuka mitä mieltä mieltä tahansa!

Alkuperäinen kirjoittaja multi-tech:
Löytyykö tuo Britaxin multi-tech jostain testeistä? Suomesta ei ainakaan vissiin, mutta entäs esim. Ruotsista? Olen kallistumassa nyt tän multi-techin kannalle!

Ei taida olla vielä missään. Minä jo tuossa aikaisemmin laitoinkin oman mielipiteeni siitä. Jalkatila jää ahtaaksi äkkiä.

Missä Autoliiton sivuilla lukee, että Zento olisi testattu kaukaloluokassa? Mitään "oikeata" testiluokkaa sille ei varsinaisesti voi määrätä, sillä istuin on hyväksytty 0-25 kg:n painoiselle lapselle, eli sitä voi käyttää myös vastasyntyneellä. Miinuksia tuli myös paljon asennettavuudesta ja käyttömukavuudesta.

Millä tapaa istuin on muuttunut tuosta? Merkittävästi? Testattu istuin on vuosimallia 2007, eli luulisi sitä vielä löytyvän lastentarvikeliikkeistäkin.

Nimimerkki -*-*-:n kirjoitus lastentarvikekauppojen myyjien mielipiteistä paljastaa sen, että ostajan on itse otettava selvää asioista, jos istuinten väliset turvallisuuserot oikeasti kiinnostavat. Meillekin yritettiin myydä alle 2,5-vuotiaalle, alle 15-kiloiselle turvavyöistuinta, vaikka haimme selkä menosuuntaan asennettavaa istuinta! Luulisi, että alan ihmisiä kiinnostaisi nämä asiat enemmän, mutta ei näköjään.

Voiko tuo jalkatilan ahtaus olla kuitenkin autosta kiinni? Siis kuinka tilava auto on?

Kyllähän se on autostakin kiinni. Naapurilla on Multi tech käytössä ja heidän 2,5v poikansa istuu edelleen jalat suorana selkämenosuuntaan, kun tilaa on reippaasti. autona heillä Megane farmari.

Kiitos Santtu vastauksesta. Juuri tuota ajattelinkin. Voitko vielä kertoa, onko naapurin poika ihan normaali 2,5 vuotiaan kokoinen? Ja ovatko he olleet tähän istuimeen tyytyväisiä? Tuntuu, että monet vasta harkitsevat tätä istuinta, mutta olisi kiva kuulla ihan oikeilta käyttäjiltä kommentteja.

Multi-techin saa kahteen eri kaltevuuteen, kun alta taittaa kiilan esiin tai sit ei... Lisäksi kiilan kanssa tulee lisäjalkatilaa useampi sentti lisää.
Alkuperäiselle se, et liian pieni vielä. Itsaelläni juuri tuon kokoinen 3kk poika ja multi-techissä istui lattialla kokeeksi viikko sitten.
Käykää niiden autojen kanssa ihan tosissaan siel ostoksilla! ja lukekaa ne asennusohjeet siel kaupassa!!! Mulla ongelma-auto ja nyt muokataan autoa istuimelle sopivaksi, kun mikään ei käy, ei mikään.

PS:minulla on multi-tech ja se vie todella tilaa kun koitettiin autoon. Siinä ei kuojeteta tätä 3kk kylläkään...

Joo en tietenkään multitechia ollutkaan tätä meidän 4,5 kk laittamassa.Sehän onkin tarkotettu 6 kk eteeenpäin mitä kyllä epäilen että ei sillonkaan vois semmosessa istua varsinkaan jos ei oo kaltevuuden säätöä melkein lepoasentoon, (en kyllä oo nähny kyseistä istuinta luonnossa )sitten kun vauva osaa istua/saa jo istuttaa/ istuu tukea vasten niin kyllä mun mielestä voi jo turvaistuimeen laittaa, ainakin itse silloin laitan viimeistään koska koko ajan punkemassa ylös sieltä kaukalosta ja nyt jo tuntuu että siellä kaukalossa ei viihdy ylös pitää päästä.Eihän se vauvan koko oo oleinnaisin asia vaan se just osaako istua munhan pitäs istuttaa tuota vauvaa kaukalossa reilusti 1,5 vuotiaaksi ennenkun se tuon 9 kiloa painas (jos siis siskoonsa tulee)Ja kaukaloon ei varmaan enää pituuden puolesta mahdu ja ei oo sekään enää turvallinen sitten.Joten joko multitech tai muu istuin ensin esikolle tai sitten tuo 0-25 kg istuin heti vauvalle.Esikolle joka 2,5 vuotta mietin just että jos ostaisin sen recaron young sport istuimen sehän käy turvavyöistuimeksikin ja todella pitkäikäinen, tytölle kun ei varmaan pitkään aikaan käy se pelkkä turvavyöistuin kun ei paina kun sen 12 kiloa.Ja vauvalle just noita 0-25 kg selkämenosuuntaan istuimia suositelkaa jotain hyvää secura mietinnässä mutta onko muita? vähemmän tilaavieviä?

2xäiti: me kyllä ostettiin tuo multi-tech iha tuota vauvaa ajatellen. Koska poikamme nousee ´jo nyt aika lailla sylissä istuma asentoon niin meinasin, että uskaltaisin laittaa lyhyille matkoille jo tuohon multi-techiin parin kuukauden päästä. Meillä kun on kaksi autoa niin tuo multi olis ensin ns kakkosautossa ja kaukalo vielä siinä millä enempi ja pitempiä matkoja kuljetaan. Jos teillä ei pienempi viihdy kaukalon makaavassa asennossa niin salli minun epäillä ettei viihdy turvaistuimessakaan kovin kaltevassa asennossa. Teidän kannattaa muuten mennä jonnekin liikkeeseen missä on paljon penkkejä. Tuo on meinaa monessa autossa ongelma et pitäis saada kaksi penkkiä takapenkille! Varsinkin jos kuljettaja on vähääkään pidempi. Sinne kuskin penkin taakse kun ei ihan mitä tahansa penkkiä sit saakaan, koska nää uudet istuimet vaatii kaikki aika ison tilan sille tukijalalleen mikä kuulemani mukaan on nykyjään jokaisessa selkä menosuuntaan hyväksytyissä penkeissä. ja jos te ajatte paljon silleen, et vaihdatte kuskia niin noiden penkkien lisävyösysteemit on sitten ihan per... suoraan sanottuna. Ne lisäkiinnitysvyöt kun kiinnitetään siihen edessä olevan penkin tukirautoihin tai ympärille, siinä ei sit penkkiä siirretä eteen-taaksepäin ilman lisäremmien irroitusta ja uutta säätöä.
Meillä tuli ongelmaksi auton iso koko! Ne tukijalat ei riitä lattiaan saakka ja tuo multi ostettiin, kun siinä on pisin mahdollinen jalka, joten tarvii vähiten patenttia auton lattiaan (vastustan mitään patentteja turvaistuimen ollessa kyseessä, mutta mitään muuta ratkaisua ei ole ko autoon). Multissa on lisäksi minun silmiini ihan riittävästi sitä muuta kiinnitysjuttua niin uskallan poikani siihen laittaa. Multin ulkonäkö voi muuten olla monelle "shokki", ja tällä tarkoitan sitä, että pepun kohdalla näyttää olevan vähän sivuttaistukea kaukalon jälkeen. Ainakin minä säikähdin sitä aluksi, mutta kaverin iso kokoinen puoli vuotias kun laitettiin siihen niin ei se sitten enää "pahalta" näyttänyt ollenkaan. Minulla oli siis kaveri poikansa kanssa kaupassa mukana, kun ei itsellä ole sen kokoista millä olisi nähnyt livenä miten puoli vuotias tai isompi istuimeen sopii.

Turvallisuudesta viel et Multi-tech on läpäissyt ruotsissa valmistajan omat standardeja kovemmat testit turvallisuudessa, mutta koska penkki on vielä niin uusi, niin siitä johtuen ei ole ehtinyt yleisiin testeihin vielä.

Kiitos Santtu vastauksesta. Juuri tuota ajattelinkin. Voitko vielä kertoa, onko naapurin poika ihan normaali 2,5 vuotiaan kokoinen? Ja ovatko he olleet tähän istuimeen tyytyväisiä? Tuntuu, että monet vasta harkitsevat tätä istuinta, mutta olisi kiva kuulla ihan oikeilta käyttäjiltä kommentteja.

Normaalikokoinen 2,5v poika on. Erittäin tyytyväisiä ovat olleet ja suosittelevat lämpimästi turvaistuinta miettiville! Heillä oli aiemmin BeSafe istuin ja vaihtoivat siitä tähän kun edellinen vei tilaa autossa.

Meillä ollut aiemmin Garco cosmic ja täytyy sanoa että se jos mikä vie autosta tilaa!! Jalka tila on paljon pienempi kuin Multi Techissa. Meidän 4v tyttö mahtuu naapurin autossa olemaan selkämenosuuntaan, tosin jalat aika koukussa. Testattiin että menee naapurin pojallakin tuo isutin pitkään selkämenosuuntaan vielä :D

Turvaistuimen tukijalka ei ole välttämätön, jos istuin on tukevasti kiilattu auton etupenkin selkänojaa vasten. Tukijalan tarkoitus on lieventää istuimen liikettä silloin, kun sillä ei ole etupenkkiä tukenaan.

Meidän poika istui Britaxin Securassa kunnes hänellä oli mittaa 98 cm ja painoa ehkä 17 kg, eli standardi-kolmivuotiaan kokoinen. Jalkatilaa olisi vielä ollut isossa autossa, mutta pitkäselkäisen pojan pää tuli istuimen laidan yli.

Yhteistyössä